Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

WiiBoy skrev (55 minutter siden):

Men hva skjer om man betaler for faktisk forbruk (står i app) ved forfall?

Da sender Tibber en husk å betale (og differansen) 5-6 dager etter forfall og «betal nå for å unngå purring». 

Etter det så har ikke jeg hørt noe.

De har jo heller ikke noe krav, ettersom fasiten for forbruket er klart og jeg er jo ikke skyldig noe.
 

Det er et interessant spørsmål. Du har godtatt en avtale om at avtalevilkårene kan endres, så antar at de kan gjøre som tilbyder av internett og telefoni, og både kutte tjenesten og opprettholde kravet. De har endret avtalevilkårene, og det er ikke bindingstid for noen av partene, og heller ikke særlig ulempe å bytte leverandør, så hvis du er uenig i de nye avtalevilkårene, er det nok slik at du bør bytte leverandør. Å sitte og delbetale fakturaer, samt bruke tid og krefter på å krangle på dette for hver eneste faktura, er uansett ikke noe du er tjent med. Helt greit å krangle på det hvis noen har lurt deg, men nå har du hatt over en måned på å komme deg ut av avtalen siden de innførte forskuddsbetaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Cascada81 said:

Det er et interessant spørsmål. Du har godtatt en avtale om at avtalevilkårene kan endres, så antar at de kan gjøre som tilbyder av internett og telefoni, og både kutte tjenesten og opprettholde kravet. De har endret avtalevilkårene, og det er ikke bindingstid for noen av partene, og heller ikke særlig ulempe å bytte leverandør, så hvis du er uenig i de nye avtalevilkårene, er det nok slik at du bør bytte leverandør. Å sitte og delbetale fakturaer, samt bruke tid og krefter på å krangle på dette for hver eneste faktura, er uansett ikke noe du er tjent med. Helt greit å krangle på det hvis noen har lurt deg, men nå har du hatt over en måned på å komme deg ut av avtalen siden de innførte forskuddsbetaling.

Det er ikke forskuddsbetaling. Det er forskuddsfakturering.

De kan jo ikke opprettholde et krav de ikke har?

Den 1. kommer det jo en ny faktura hvor det avregnes om det ble forskuddsfakturert for mye eller for lite. Dersom de krevde 1000kr mer enn hva som var riktig i november, vil de da kreditere 1000kr i desember og opprettholde kravet om 1000kr fra november, eller vil de nulle kravet sitt fra november. Jeg tipper på at det er det siste. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 timer siden):

Det er ikke forskuddsbetaling. Det er forskuddsfakturering.

De kan jo ikke opprettholde et krav de ikke har?

Den 1. kommer det jo en ny faktura hvor det avregnes om det ble forskuddsfakturert for mye eller for lite. Dersom de krevde 1000kr mer enn hva som var riktig i november, vil de da kreditere 1000kr i desember og opprettholde kravet om 1000kr fra november, eller vil de nulle kravet sitt fra november. Jeg tipper på at det er det siste. 

Fra et bedriftsøkonomisk ståsted - hvem skal bekoste ekstraarbeidet økonomiavdelingen har med å korrigere alle kundene og kontrollere innbetalt beløp vs skyldig beløp, og fra der sende purring eller kreditnota?

Lenke til kommentar
ali q skrev (7 timer siden):

Går Tibber konkurs (urealistisk mtp eierskap og hvordan Tibber faktisk holder utgiftene nede) så tipper jeg at det blir noen dager med strøm i lomma på meg, og at eneste tapet er Tibber integrering/app..

Ved en konkurs så vil penger du har tilgode i selskapet stille bakerst i køen og det er svært lite sannsynlig at du vil se ei krone igjen. Er du skyldig penger vil bostyrer selge kravet ditt til et inkassobyrå og sørge for at du betaler til syvende og sist. Det er kun kunden som taper her.

Når det gjelder eierskap så er det jo interessant å tenke på at eierene ikke er villig til å putte mer kapital inn i selskapet. Tibber har jo faktisk gått ut og sagt offentlig at de er i dyp økonomisk krise og eierene er åpenbart ikke lenger villig til å putte penger i selskapet. Det sier mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ta også med at de lyver om strømhandel på børs, og at de måtte stille "garantier" på så og så mange millioner. Så viste det seg at de overhodet ikkje var registrert på denne børsen engang, langt mindre handlet der. Bruker tydeligvis en slags mellommann for å gjøre denne handelen. Så igjen, løgner til sine kunder. 

Lenke til kommentar

Sjekka min faktura nå, estimert fra 1-14 desember er ganske nøyaktig halvparten av hva appen antar at jeg skal bruke i desember (1100kwt på faktura, 2200kwt estimert for hele desember). Kan ikke si at det er feil. Jeg syns selve strømprisen er noe høy (4,4kr), men det er vel kanskje der vi havner?

Fakturaen for november er uansett lavere enn den fra september. Faktisk hele 1500kr lavere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, nomore said:

Fra et bedriftsøkonomisk ståsted - hvem skal bekoste ekstraarbeidet økonomiavdelingen har med å korrigere alle kundene og kontrollere innbetalt beløp vs skyldig beløp, og fra der sende purring eller kreditnota?

Alle kostnader dekkes alltid av kundene til sist, men det å korrigere alle kunder mot innbetalt beløp vs skyldigbeløp er jo helautomatisert og noe de gjør på absolutt alle fakturaer hver måned. Det samme gjør jo alle andre store selskaper som sender ut tusenvis av fakturaer i måneden. Det er ingen som "stoler" på at alle har betalt riktig beløp, eller som sitter å behandler hver faktura manuelt. 

Dessuten så er jo hele fakturamodellen til Tibber nå lagt opp til at de må korrigere alle kundekontoer hver måned ettersom de har valgt å forskuddsfakturere.
 

Lenke til kommentar

Det jeg stusser på er at det ikke er mulig å velge forfallsdato enda tidligere - f.eks. 1ste i måneden

Strømstøtten er en matematisk øvelse og bør være klar til 1ste og jeg betaler gjerne faktura 1ste for betale faktisk forbruk for foregående måned for å unngå forskuddsfakturering.

Rent teoretisk ville dette gjort at Tibber kunne unngått estimert pris / forskuddsfaktura?  Eller må de uansett ha en halv mnd på forskudd (estimert) fordi de har for lite penger på bok til å legge ut for en hel måned?

I så fall blir det en gjeste-visitt hos Tibber ...

EDIT: Etter å ha lest endel mer om fakturerings-modellen, så synes jeg dette blir for uoversiktlig faktura med estimert pris og pluss/minus neste mnd.  Så da ble det gjestevisitt hos Tibber - skiftet videre til Vibb.  Spot med 0 øre påslag neste 36 mnd høres bra ut.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
unik42 skrev (3 timer siden):

Sjekka min faktura nå, estimert fra 1-14 desember er ganske nøyaktig halvparten av hva appen antar at jeg skal bruke i desember (1100kwt på faktura, 2200kwt estimert for hele desember). Kan ikke si at det er feil. Jeg syns selve strømprisen er noe høy (4,4kr), men det er vel kanskje der vi havner?

Fakturaen for november er uansett lavere enn den fra september. Faktisk hele 1500kr lavere.

Men den kunne og slått ut i negativ retning. Og med de erfaringene vi har med Tibber de siste månedene så er du ikke lenger garantert at de ikke gjør noen endringer plutselig ut av det blå som slår ut negativt for deg.

Lenke til kommentar
nomore skrev (31 minutter siden):

Men den kunne og slått ut i negativ retning. Og med de erfaringene vi har med Tibber de siste månedene så er du ikke lenger garantert at de ikke gjør noen endringer plutselig ut av det blå som slår ut negativt for deg.

De er blitt rene norgesenergi selskapet i måten de fremtrer på. Det var akkurat det tibber markedsførte seg med å ikke være. Kunde tapet til tibber må være helt enormt siste mnd. To kollegaer som var av de få bekjente som ikke byttet sist gang har spurt meg om hvilket selskap jeg gikk til nå som dette dukket opp for nå var de ferdige også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

De er blitt rene norgesenergi selskapet i måten de fremtrer på. Det var akkurat det tibber markedsførte seg med å ikke være. Kunde tapet til tibber må være helt enormt siste mnd. To kollegaer som var av de få bekjente som ikke byttet sist gang har spurt meg om hvilket selskap jeg gikk til nå som dette dukket opp for nå var de ferdige også.

Nettopp. Dette er ikke «løftet» de gav kundene sine.

Lenke til kommentar

At avviket i pris pr. kwh er varierende er ikke noe særlig overraskende. Det er det jo tross alt hos alle(på spotpris), inkludert Tibber selv før de la om (selv om man da har bedre oversikt, og bare betaler for det man faktisk har brukt).

Avviket på forbruk virker derimot hinsides det meste av fornuft og tidligere bruk (mener jeg så de nevne "basert på siste 3 måneder" et eller annet sted i alt av (des)informasjon de har levert).

Har ikke fått faktura for november + 1-20nd desember enda, men om jeg tar utgangspunkt i faktura for okt. + 1-20nov. så forventet de ca. 2100kwh for de 20 dagene. Om man da velger å regne det opp til full måned så mener de jeg skulle brukt ca. 3150kwh i november.

App med pulse hadde et noe mer korrekt forbruk med estimert ca. 700kwh.

Nå som man sitter med fasiten så ble det brukt 582kwh og om man ser på siste året så har alle vært på rundt 6-650kwh hver måned siste året.

Det samme rotet har de vist nå for tredje gang med hinsides feilberegning av forbruk selv om man gang på gang kan vise til at de har all nødvendig data for å ta mer fornuftige utregninger og faktisk har en betydelig mer edruelig beregning i app.

 

Siden de nå har bevist for tredje gang at de ikke faktisk bryr seg om å rette opp i rotet sitt så blir det noen andre som kan levere spot til lavest mulig månedspris og påslag, men blir nok fortsatt bruk av pulse mot HA så lenge den er operativt uten kostnad.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ja, nå ble jeg også lei av den forhåndsfakturingen, så jeg byttet. Tenkte jeg skulle gjøre det når de endret faktureringen, men bestemte meg for å gi det en sjanse. Nå har jeg gjort det. estimert forbruk på 7700 kr 1-20 des. kan godt være det kommer til å stemme, men med denne forhåndsfaktureringen så blir det jo helt i usynk med strømstøtteutbetalingen, og for meg så blir det en utfordring likviditetsmessig.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det virker når jeg leser i sosiale media at det er flere som bytter fra Tibber i denne runden.... 

Må ærlig si at jeg synest litt synd på de ansatte som sikkert har tidenes blåmandag i dag. Må være ganske dyster stemning og kaotiske tilstander. Selv om det er Tibber sin egen feil, så er det nok noen beslutninger som er tatt lenger opp, og det er nok noe kundekonsulentene har lite med å gjøre. Så må sende de en liten tanke, må være ganske fortvilende, særlig nå rett før jul. De ansatte har sikkert akkurat kommet seg litt ovenpå etter forrige runde med mye overtid og kaos, også blir det sikkert ny shitstorm.

Klarer de ansatte å være like positive i denne runden? 

Sist jeg så Tibber uttalte seg, var det fra PR-sjefen. Det har vært taust fra gründer Aksnes på en stund, det irriterer meg skikkelig. Synest han bør stå i stormen og ta den, ikke ligge lavt og ikke ta til seg kritikken. Det er litt feigt. Ja skjønner at han sikkert har nok med å redde bedriften, men, dette er dårlig unnvikende lederstil. 

Jeg fikk akkurat hakeslepp, så noen som hadde delt sin faktura og den største regningen jeg har sett til nå. En av de som har valgt forfallsdato sent i måneden og betalte estimert forbruk for nesten hele desember. 24 000 kr var det estimert fra 1.-27.desember, forbruk i november på 7000. Kreditert for 6000 kr. Sluttsummen på fakturaen ble 25 000 kr. Kunden hadde et forbruk på 4000 kWt for hele november, og estimering frem til 27.des var 5500 kWt. Det er så drøyt at det ikke går an, dette er jo knapt månedslønnen for noen. Dette var riktignok en kunde med høyt forbruk, men likevel. 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømmarkedet har blitt et salig kaos. Jeg syns det var ille for noen år siden men nå er det nok 10x verre. Man vet ikke hva man kommer til å betale for strømmen man bruker akkurat nå. Ville du for eksempel fylt bilen uten og visst hva prisen var? Du vet at det kan bli mellom 5 og 50 kroner, men vet ingenting mer før regningen kommer 1 måned senere.

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Strømmarkedet har blitt et salig kaos. Jeg syns det var ille for noen år siden men nå er det nok 10x verre. Man vet ikke hva man kommer til å betale for strømmen man bruker akkurat nå. Ville du for eksempel fylt bilen uten og visst hva prisen var? Du vet at det kan bli mellom 5 og 50 kroner, men vet ingenting mer før regningen kommer 1 måned senere.

Bare vent til de samme blårussene får tak i vannet vårt å skal begynne å spekulere med det også. :D Ser for meg forklaringene allerede :lite nedbør i sør Tyskland fører til økt drikkevanns pris i Stavanger denne måneden

Endret av minim
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (16 minutter siden):

😮

Det er over 3x vår husholdning på 4, medregnet elbillading av 2 biler.

Ja det er mye, men det er ikke kjernen av saken egentlig, kanskje kunden har hytte også. Eller en som leier ut flere boliger som har strøm inkludert (studenthybler?). Om 4000 kWt er mye, så er iallfall et estimert forbruk på 5500 kWt mye (det er ikke en gang hele desember). Dette er ekstremt eksempel på hvor mange ekstra tusen Tibber håver inn ved å overestimere, og hva som står på spill om de eventuelt går konkurs og man aldri får kreditert pengene til gode. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...