Gå til innhold

iPhone 14-tråden


Anbefalte innlegg

Komplett ubrukelig skrev (6 minutter siden):

Du skal anmelde pga du er paranoid? Lykke til! Du har fått varen og dermed inngått avtale. Hva er det med mobilen som ikke svarer til forventningene? Take a chill pill!

Jeg har ikke noe å tape på det utover litt tid så har jeg ihvertfall gjort mitt om dette er en svindel. Avtalen var at jeg skulle få en telefon med kvittering (dette har jeg skriftlig) noe jeg ikke har fått så kun deler av avtalen er oppfyllt. Mobilen svarer til forventnignene den, men jeg ønsker ikke å være en del av en svindel dersom det er tilfelle. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres mest ut som noen som har kjøpt telefon på delbetaling og selger rimelig for å få litt penger inn for å få dekt noe gjeld. Kvittering har du krav på hvis det var en del av avtalen. Du kan høre med telenor om swap papiret er nok som kvittering i tilfelle reklamasjon eller videresalg hvis det er usikkert.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (3 minutter siden):

Men du godtok at det var bevis for swap istedenfor kvittering, så med mindre du skal lyve så har du en ikke-eksisterende sak. Avslutter nå, dette blir for dumt. 

Jeg godtok at kvittering skulle sendes i dag noe som ikke har skjedd annet enn en kvittering med feil ordredato som åpenbart ikke var til denne telefonen, men dagen er enda ung. Nei jeg har ingen planer om å lyve, men jeg føler det er en plikt til å varsle når man ser potensielle lovbrudd så får heller de som fagmyndighet med mer innsyn vurdere om det er tilfelle eller ikke. 

Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Det høres mest ut som noen som har kjøpt telefon på delbetaling og selger rimelig for å få litt penger inn for å få dekt noe gjeld. Kvittering har du krav på hvis det var en del av avtalen. Du kan høre med telenor om swap papiret er nok som kvittering i tilfelle reklamasjon eller videresalg hvis det er usikkert.

Det kan se slik ut og jeg var ikke våken nok i går dessverre. Det går trolig fint siden telenor ikke er ukjent med praksisen, men jeg ønsker prinsipielt ikke å være en del av noe slikt og spesielt ikke når vedkommende var i en straffesak for lignende salgs svindel for under en måned siden. Forstår ikke helt hva de har å tape på å heve kjøpet heller fremfor mye stress med noen som ikke lar slikt passere og vil lage en mye unødvendig støy. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
minim skrev (På 1.6.2023 den 7.04):

Ser der kommer en del skambillige iPhones for salg på Finn. Type ned i 10k for 1TB 14pro uåpnet med kvittering. Langt under alt annet og disse annonsene slettes omtrent alltid fort. Er det svindel forsøk? Er man safe ved å handle sånt face to face eller kan det være noen svindel triks involvert?

Å hva er det man pleier å si når noe virker langt billigere enn normalt?

Veldig lave priser og dumme/lettlurte kunder gir raske penger i den kriminelle kassa. 

Det sier seg jo selv, og spesielt når det gjelder iPhone. Det er sjelden man kommer over fantasipriser på disse. Så sant dem da ikke er defekte.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (48 minutter siden):

Å hva er det man pleier å si når noe virker langt billigere enn normalt?

Veldig lave priser og dumme/lettlurte kunder gir raske penger i den kriminelle kassa. 

Det sier seg jo selv, og spesielt når det gjelder iPhone. Det er sjelden man kommer over fantasipriser på disse. Så sant dem da ikke er defekte.

Det er sant så jeg styrte unna disse annonsene. Men denne som jeg kjøpte var bare 256gb og kostet omtrent samme som de som ser «legit» ut. Foreløpig ingen svindel, men jeg ba om innsyn i rettssaken vedkommende hadde mot seg i mai i år og der viser det at hun er dømt for nesten 100 svindel tilfeller siste 5 årene så det er vel bare tidsspørsmål her også. Saken er anmeldt ihvertfall ^^. Hun var faktisk fradømt en smart telefon også for å unngå fremtidige lovbrudd og er dømt for svindel og dokumentforfalskning så dette er en dreven Svindler. 

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (På 29.11.2022 den 9.01):

Android har da ikke hoppet rundt mellom mange standarder? De har brukt USB hele veien, og oppgradert kontakten med standarden.

Eh, har du fulgt med? Micro USB og USB-C er da sannelig ikke det samme. Og så har du Samsung med sine egne plugger, som f.eks på Note 3 der de brukte en helt annen USB-3 Micro USB plugg som var dobbelt så stor som vanlig. At de klager på at Apple har en annen plugg blir litt som å kaste stein i glasshus.

Lenke til kommentar

Men nå får jo alle enheter USB-C etter hvert så da forenkler det en god del. jeg har allerede kjøpt meg 10 stk. USB-C til USB-C 100W kabler så da er jeg dekket. Jeg bruker stort sett kun PD adaptere med USB-C utganger hjemme. Føler det er tryggere enn å tyne disse medfølgende laderne hvor maks ladestrøm trekkes nærmest konstant når man lader. 

En 150-200W PD lader med 4-5 utganger (USB-C) skal det mye til for at dem går varme. Da å man i tillelle lade flere laptoper samtidig, men disse PD laderne er jo beskyttet mot dette uansett. :)

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (1 time siden):

Eh, har du fulgt med? Micro USB og USB-C er da sannelig ikke det samme. Og så har du Samsung med sine egne plugger, som f.eks på Note 3 der de brukte en helt annen USB-3 Micro USB plugg som var dobbelt så stor som vanlig. At de klager på at Apple har en annen plugg blir litt som å kaste stein i glasshus.

Mange har vært elendige på plugger og Samsung har vært blant de, men det er da maange år siden industrien gikk over til USB-C. Og et år har mye å si i mobil og tech-verdenen. Det perfekte øyeblikket å gå over til USB-C var ved lanseringen av iPhone X, siden de gjorde så såpass mye endringer. Flere, inkludert meg, var skuffet når de ikke gjorde det.

Og de burde gjort det senest ved iPhone 11 for å ikke virke trege. De fleste ville gitt Apple et år eller to ekstra på å ta på en standard som dette. Nå lanserer de iPhone 15 som ikke er garantert å ha USB-C enda. Så de er minst 4, kanskje 5 år for sene med USB-C.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (19 minutter siden):

Mange har vært elendige på plugger og Samsung har vært blant de, men det er da maange år siden industrien gikk over til USB-C. Og et år har mye å si i mobil og tech-verdenen. Det perfekte øyeblikket å gå over til USB-C var ved lanseringen av iPhone X, siden de gjorde så såpass mye endringer. Flere, inkludert meg, var skuffet når de ikke gjorde det.

Og de burde gjort det senest ved iPhone 11 for å ikke virke trege. De fleste ville gitt Apple et år eller to ekstra på å ta på en standard som dette. Nå lanserer de iPhone 15 som ikke er garantert å ha USB-C enda. Så de er minst 4, kanskje 5 år for sene med USB-C.

Tipper de dropper hele kabelen. USB-C pluggen er en del dårligere enn Lightning også med at den er mer sårbar så jeg forstår hvorfor de har vegret seg mot å bytte når der ikke har vært noe utbytte av å gjøre det annet enn bittelitt raskere lading. 

Lenke til kommentar
minim skrev (12 minutter siden):

Tipper de dropper hele kabelen. USB-C pluggen er en del dårligere enn Lightning også med at den er mer sårbar så jeg forstår hvorfor de har vegret seg mot å bytte når der ikke har vært noe utbytte av å gjøre det annet enn bittelitt raskere lading. 

Så vidt meg bekjent så kan vertfall min iPhone 14 Pro Max lades med maks 27W. Ikke pro modeller er maks 20W. Hvis jeg har lest riktig...?

Vel og merke hvis man bruker en Apple Lightning kabel eller en Apple sertifisert kabel. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Tipper de dropper hele kabelen. USB-C pluggen er en del dårligere enn Lightning også med at den er mer sårbar så jeg forstår hvorfor de har vegret seg mot å bytte når der ikke har vært noe utbytte av å gjøre det annet enn bittelitt raskere lading. 

USB-C er mer enn godt nok. Og jeg ønsker at alt kan bruke samme plugg. Jeg driter i om de beholder ladehastigheten. Det er bare totalt unødvendig å måtte ha lightningkabler i 2023 (og det var det forsåvidt i 2019 pgså).

Og jeg håper ikke se dropper  kabel helt. Jeg utvikler mot ios og trådløs deployment er tregere enn med kabel. Det blir å gjøre utvikling mer plagsomt.

Med mindre de fikser hastigheten på trådløs da. Da går det fint. Eventuelt lar magsafe overføre data.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Så vidt meg bekjent så kan vertfall min iPhone 14 Pro Max lades med maks 27W. Ikke pro modeller er maks 20W. Hvis jeg har lest riktig...?

Vel og merke hvis man bruker en Apple Lightning kabel eller en Apple sertifisert kabel. 

Det stemmer. Det er marginale forskjeller i praksis mot f.eks Samsung s23u som har 45w. Forskjellen høres stor ut, men det er så kort tid på 45w at i praksis utgjør det ikke dobbelt så rask lading. Synst 27W er kjapt nok når den er så energi effektiv som 14 pro Max er. 

Comma Chameleon skrev (42 minutter siden):

USB-C er mer enn godt nok. Og jeg ønsker at alt kan bruke samme plugg. Jeg driter i om de beholder ladehastigheten. Det er bare totalt unødvendig å måtte ha lightningkabler i 2023 (og det var det forsåvidt i 2019 pgså).

Og jeg håper ikke se dropper  kabel helt. Jeg utvikler mot ios og trådløs deployment er tregere enn med kabel. Det blir å gjøre utvikling mer plagsomt.

Med mindre de fikser hastigheten på trådløs da. Da går det fint. Eventuelt lar magsafe overføre data.

Det er sant, men snart skal vel røkla over på usb-d (eller hva neste er) og da er man i samme situasjon igjen. Foretrekker heller stabilitet ^^ 

Er det tregt på rask wifi også? 

Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Det er sant, men snart skal vel røkla over på usb-d (eller hva neste er) og da er man i samme situasjon igjen. Foretrekker heller stabilitet ^^ 

Er det tregt på rask wifi også? 

Det hadde vært stabilitet om apple gikk på USB-C for mange år siden. Da hadde alt vært USB-C i maaange år. Jeg er helt enig i at jeg foretrekker det. Ingen tvil om at Apple har skapt et ustabilt miljø med connectors i mange år. Der de selv bytter halvveis.

Jeg har lynrask WiFi og maskinene er rett ved siden av og router i nærheten. Det er sikkert dobbelt så tregt eller noe.

Det er uansett relativt raskt, men når man tester begge rett etter hverandre så merkes det stor forskjell. Nok til at jeg bruker kabel selv om det er mer "stress".

Lenke til kommentar
minim skrev (9 timer siden):

Det stemmer. Det er marginale forskjeller i praksis mot f.eks Samsung s23u som har 45w. Forskjellen høres stor ut, men det er så kort tid på 45w at i praksis utgjør det ikke dobbelt så rask lading. Synst 27W er kjapt nok når den er så energi effektiv som 14 pro Max er. 

Det er sant, men snart skal vel røkla over på usb-d (eller hva neste er) og da er man i samme situasjon igjen. Foretrekker heller stabilitet ^^ 

Er det tregt på rask wifi også? 

Helt enig. Jeg synes ladehastigheten på 20/27 watt er mer enn nok. Dessuten stresser man batteriet en god del ved å hurtiglade. Jo mer ladestrøm jo kortere levetid på batteriet. 

Jeg synes Apple har gjort riktig ved å ikke kaste seg på det ladekjøret. For veldig rask lading har sine bakdeler. 

Lenke til kommentar

Teoretisk lades en iPhone 14 pro Max fra 0-100% på 1:40 minutter med den rette laderen. Det færreste av oss venter til batteriet er HELT tomt og lader den sånn ca. litt hver dag, eller hver natt, eller mens man tar ettermiddagsluren etc. 

Da trenger man ikke hurtiglading. 

De få gangene jeg har glemt å lade telefonen og trenger fullt batter kjappest mulig, så lader jeg den så mye som mulig hjemme først, for så og ta med en liten lader som man kan lade telefonen med via en magnetisk lader. Evt. tar med en batteribank eller noe. 

Dette med sinnsyke ladehastigheter er helt crazy spør du meg. Å dytte 60W eller mer inn i en liten mobiltelefon mener jeg er risikosport. Det er mange bitte små komponenter i telefonen som er satt sammen og "tweaket" til å kunne tåle såpass mye strøm og varme. Man lever helt på grensen av hva som er mulig. Da er det mye som kan gå galt. Tror jeg.

Jeg tror Apple har gjort det helt rette her. Å hive seg på en slik ladehastighet bølge er bare teit og feil bruk av resurser. Bruk heller resursene på effektivisering av den strømmen som er der. Der er Apple ganske gode. 

Hjelper lite med verdens største hammer, når man ikke klarer å treffe spikeren.

_______

Det samme gjelder jo el-biler. Alle snakker om hvor langt man kommer på den strømmen man har. Alt handler om effektivisering. Større batteri og raskere lading må komme lenger ned på prioriteringslisten spør du meg. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Elektronikk i dag slik jeg ser det og spesielt mobiltelefoner er ikke laget for holde veldig lenge. Stort sett er det batteriet som er det svake leddet og det er en grunn til det. 

Det er mye bedre om dem ved siden av å effektivisere den strømmen som er der lager en ladekrest som la oss si tåler 60W lading, men begrenser kretsen til feks. 30W lading. Da blir ikke telefonen (og batteriet) like varmt og batteriet holder lenger. 

Det er nemlig antall ladesykluser OG varme som tar livet av batteriet. Så klattlading av telefonen er i mine øyne mye bedre enn å nesten tømme batteriet for så og lade den helt opp med hurtiglader. 

Jeg putter min telefon i lader der jeg har mulighet. Er den 100% eller deromkring så lader jeg den ikke, men hvis batteriet er feks. 40% så lader jeg den litt på jobb, litt i bilen, og litt når jeg kommer hjem etc. 

Lenke til kommentar

Ser selv frem til USB-C på neste iphone av andre grunner enn ladehastighet og dataoverføring. Med iPad og Macbook i sekken som lader på USB-C skal det være greit å kunne legge igjen Lightning kabelen hjemme kjenner jeg, så for en bare håpe at når de omsider kommer ut med Airpods Max 2 at de dropper lightning der og til fordel for USB-C, og med det kan jeg effektivt kjøre lightning kablene på dynga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte å handle meg en iPhone 14 .

Men ser vi nærmer oss lansering av nr 15.

 

Er det kommet noen prisindikasjon på den billigste iPhone 15?

 

Pleier fjorårets modell å dette noe særlig i pris, og at det dermed er best å vente uansett?

 

Hva med black friday, er det noe å hente der?

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (2 timer siden):

Tenkte å handle meg en iPhone 14 .

Men ser vi nærmer oss lansering av nr 15.

 

Er det kommet noen prisindikasjon på den billigste iPhone 15?

 

Pleier fjorårets modell å dette noe særlig i pris, og at det dermed er best å vente uansett?

 

Hva med black friday, er det noe å hente der?

Kjøp brukt vis mulig ! Kan få en ok tlf til litt biligere penge 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...