Gå til innhold

iPhone 14-tråden


Anbefalte innlegg

Ser der kommer en del skambillige iPhones for salg på Finn. Type ned i 10k for 1TB 14pro uåpnet med kvittering. Langt under alt annet og disse annonsene slettes omtrent alltid fort. Er det svindel forsøk? Er man safe ved å handle sånt face to face eller kan det være noen svindel triks involvert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (På 1.6.2023 den 16.59):

Hvordan vet man da om ikke en svindler med en mer normal pris? Hvilken feller er det å gå i her om man får med kvittering? 

Tviler på at du får til fysisk møte og tviler på at du får noen ekte kvittering.

iPhone er en av de mest ettertraktede telefoner og derav og mest kopierte. Heldigvis er det så vidt jeg vet lite av dette i Norge men det kommer nok i ny og ne. Så de som selges veldig billig er ofte enten ikke relle (svindel), tyvegods, piratkopi eller bedriftseide telefoner (låst med Apple DEP).

Så gidder du å bruke tid på det så hadde jeg kun kjøpt ved fysisk møte, kopi av kvittering med rett IMEI/serienr, sjekk at den ikke er deppet (ligger under innstillinger om den er administrert) og gjerne at modellen er beregnet for norsk marked og ekte.

Problemet blir at er dette reelt så er telefonen solgt lenge før du får til et fysisk møte for å se telefonen.

Men sannsynligvis er det svindel.

Lenke til kommentar
nomore skrev (3 minutter siden):

Tviler på at du får til fysisk møte og tviler på at du får noen ekte kvittering.

iPhone er en av de mest ettertraktede telefoner og derav og mest kopierte. Heldigvis er det så vidt jeg vet lite av dette i Norge men det kommer nok i ny og ne. Så de som selges veldig billig er ofte enten ikke relle (svindel), tyvegods, piratkopi eller bedriftseide telefoner (låst med Apple DEP).

Så gidder du å bruke tid på det så hadde jeg kun kjøpt ved fysisk møte, kopi av kvittering med rett IMEI/serienr, sjekk at den ikke er deppet (ligger under innstillinger om den er administrert) og gjerne at modellen er beregnet for norsk marked og ekte.

Problemet blir at er dette reelt så er telefonen solgt lenge før du får til et fysisk møte for å se telefonen.

Men sannsynligvis er det svindel.

Men samme type svindel kan man vel komme borti om en handler høyere priset også så det er greit å sjekke alt du nevner der tenker jeg. Takk for tips. Nesten like greit å vente på DnB supertilbud og kjøpe en ny en :p Evnt vente på 15, men det er noen mnd frem.. 

Lenke til kommentar
minim skrev (På 1.6.2023 den 7.04):

Ser der kommer en del skambillige iPhones for salg på Finn. Type ned i 10k for 1TB 14pro uåpnet med kvittering. Langt under alt annet og disse annonsene slettes omtrent alltid fort. Er det svindel forsøk? Er man safe ved å handle sånt face to face eller kan det være noen svindel triks involvert?

Personlig holder unna alle siste pro modellene av iPhones som ligger nær el til 10k og uåpnet.. 

begynt å dukke opp mange av de på FB også. 

Lenke til kommentar
bbios skrev (50 minutter siden):

Personlig holder unna alle siste pro modellene av iPhones som ligger nær el til 10k og uåpnet.. 

begynt å dukke opp mange av de på FB også. 

Ja det er en litt snodig greie. Kan vel ikke være så teit at det er konfirmasjonsgaver? Hvem kjøper en iPhone til 14-20k og legger den på Finn til 10k uten å engang åpne den. 

Lenke til kommentar
minim skrev (På 4.6.2023 den 22.55):

Ja det er en litt snodig greie. Kan vel ikke være så teit at det er konfirmasjonsgaver? Hvem kjøper en iPhone til 14-20k og legger den på Finn til 10k uten å engang åpne den. 

Ikke godt å si, men æ har sett hvertfall gjennom hele vinteren på FB.. 

Lenke til kommentar
bbios skrev (12 minutter siden):

Ikke godt å si, men æ har sett hvertfall gjennom hele vinteren på FB.. 

det er utrolig synlig på Finn når man har autosøk i gang. De slettes ganske fort også så enten selges de bare kjapt eller så selger svindlerne og sletter annonsen kjapt igjen. 

Lenke til kommentar
minim skrev (12 minutter siden):

Kan en ny uåpnet iphone være under noen bedriftsperre eller noe annet? Sku være med kvittering også. Kjenner jeg blir skeptisk til brukthandel :p 

Det meste på finn jeg ser som er ny uåpnet og med kvittering er folk som har kjøpt ting på tilbud og casher en liten diff. Noen luringer som har fått via jobben også.

Sjekk at eventuelle IMEI eller serienummer på esken matcher kvitteringen. Sjekk at den fortsatt har den nye plastfilmen rundt og at den ser ekte ut. Kan være en ide å filme når du åpner også så du har bevis hvis det skulle være noe. Får du fyren opp på vipps så du vet at navn og nr er ekte og han virker seriøs og det ikke er noen røde flagg i seg selv så går det som oftest fint.

Jeg har kjøpt og solgt hundrevis av ting på Finn.no siden det startet, alt fra 100 til 25 000 kroners produkter. Aldri hatt noen som helst problem. Ser ofte hva som ser legit ut, og tolker ting litt utifra responsen. Noen svindlere er det, men ta forhåndsregler så går det som regel helt fint.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Det meste på finn jeg ser som er ny uåpnet og med kvittering er folk som har kjøpt ting på tilbud og casher en liten diff. Noen luringer som har fått via jobben også.

Sjekk at eventuelle IMEI eller serienummer på esken matcher kvitteringen. Sjekk at den fortsatt har den nye plastfilmen rundt og at den ser ekte ut. Kan være en ide å filme når du åpner også så du har bevis hvis det skulle være noe. Får du fyren opp på vipps så du vet at navn og nr er ekte og han virker seriøs og det ikke er noen røde flagg i seg selv så går det som oftest fint.

Jeg har kjøpt og solgt hundrevis av ting på Finn.no siden det startet, alt fra 100 til 25 000 kroners produkter. Aldri hatt noen som helst problem. Ser ofte hva som ser legit ut, og tolker ting litt utifra responsen. Noen svindlere er det, men ta forhåndsregler så går det som regel helt fint.

Var nok min tur til å bli lurt denne gangen. Spurte om kvittering før jeg kjørte og det var ingen problem. 1time i bil senere så viser det seg at kvittering ikke viser IMEI og er en ordrebekreftelse på swap.. får se at IMEI stemmer i swap avtalen og lovnad om at den skal innløses. Orka ikke kjøre tomhendt hjem så satset på at det var ærlige folk, men når jeg har kommet hjem nå er jeg betenkt med hele greia. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Går sikkert helt fint :) Grattis med ny tlf

Var bare for mye som skurra når jeg nå får tenkt meg om så angrer på hele greia. Vipps hadde hun ikke så måtte vippse til faren som også hadde navnet på ordrebekreftelse av swap avtalen. Han var forøvrig med. Når jeg søker på farens adresse får jeg opp flere på den adressen og deriblant et annet tlf nummer på selger enn det som ble oppgitt på Finn. Dette nye nummeret fant jeg også igjen i en Facebook post noen som hadde blitt svindlet med noen klær på Finn.. hadde vel normalt skygget unna om jeg hørte ordet swap og manglende vipps, men 1t kjøring i bil etter en lang uke på jobb i kombo med at jeg tenkte jeg fikk stole på folk.. Er heldigvis ikke så mye penger, men surt likevel. 

Klarer ikke å finne noe i vilkårene til swap om hva som skjer ved mislighold. Jeg frykter IMEI sperring, men det burde vel fremgå av avtalevilkårene hos Telenor?

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (8 timer siden):

IMEI-sperring gjelder vel omtrent bare tyvgods i Norge? Tviler på at noen vil havne hos namsfogden for en mobil. 

Ei heller at far og datter driver en scam-ring. 

Går nok bra 👍

Jeg bare mistenker at vedkommende er av typen som kan ende slik. Jeg fant etter mer søking blant disse som ble svindlet med klær en gruppe med 100+ medlemmer som var blitt svindlet og der info om en rettsak mot vedkommende i mai i år. Det er finurlig hvordan det ble forsøkt dekt over med mangelfullt navn og bruk av annet mobilnr på finn + finten med vipps ved betaling. At jeg sov såpass i timen å ikke skygget unna forstår jeg ikke, men må vært komboen med mye overtid/reising og 1t kjøring sent fredags kvelden som satte meg ut. Omtrent like flaut som å bli lurt av afrikabrev 😛 

Tok kontakt med telenor og oppga IMEI å meldte mistanke om svindel ihvertfall så har jeg gjort min del, men de kunne ikke se noe problemer i deres systemer. De sa også at de gikk inkasso og den veien og at hun i de 5 årene hun hadde jobbet der aldri hadde vært bort i IMEI sperring og at det ikke var vanlig praksis. Måtte uansett følge magefølelsen i følge henne og den er ikke god så prøver på å få hevet kjøpet da det er altfor mange røde flagg. 

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (18 minutter siden):

Heve kjøpet er det dummeste du kan gjøre. Får du hevet var det legit, får du ikke hevet så øker det sjansen for svindel. Ikke glem at du faktisk har fått en ekte mobil.. 

Hvorfor det? Jeg kjører da og møter vedkommende sammen med et vitne også og får pengene før mobil overleveres. Jeg har vært i dialog med selger i dag og virker ikke som jeg får hevet kjøpet så da er det mest sannsynlig en money grab eller noe for å samle inn raske penger. Worst case meldes telefon stjelt som en forsikringscam eller noe eller det kan gå fint for min del om de kun går til inkasso mot selger, men jeg vil ikke være involvert i slikt. Får jeg ikke hevet kjøpet anmeldes saken i tilfelle mandag så har jeg gjort mitt i tillegg til at der er loggført bekymringsmelding til Telenor.
 

Pengene er ikke krise å miste så det blir anmeldt prinsipielle årsaker selv om jeg da risikerer at telefon blir sperret og jeg sitter uten både penger og telefon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...