Gå til innhold

iPhone 14-tråden


Anbefalte innlegg

Kjell Olaf Winther skrev (31 minutter siden):

Lightning pluggen kan man sette inn i blinde, men  ikke USB C pluggen…

Med mindre du vil lage riper rundt kontakt-inngangen så må du se uansett. Jeg tviler på at du treffer rett inn på lightning-pluggen hver gnag.

Hvis iPhone + Airpods + magic trackpad og resten hadde vært USB-C så hadde jeg kunnet lade absolutt alle produkter jeg har med USB-C, men nå må jeg ha to ulike kabler selv kun for Apple sine enheter. Det hadde vært så mye lettere om alt var USB-C.

I tillegg til at noen av kablene til Apple kommer med USB-A i andre enden (Apple Watch og Magic Trackpad gjorde det) så for å lade disse tingene via Macbooken må jeg ha en dongle eller en egen stikkontakt kun for disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjetilkl skrev (14 minutter siden):

USB-C har tilsvarende, men i begge tilfeller er jo dette bare friksjon - det er ingen låsemekanisme på den.

Du har selvfølgelig rett, og jeg skal være den første til å innrømme når jeg tar feil og lot antagelser basert på personlige erfaringer bli presentert som fakta. Jeg er som nevnt ikke negativ til innføringen av USB-C på iPhone, jeg har bare hatt urovekkende mange kjipe erfaringer med pluggen personlig, men det blir jo som @Comma Chameleon nevner anekdoter i det store bildet.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 30.11.2022 den 23.38):

Har hatt maaange USB-C enheter og aldri har en eneste plugg blitt dårlig. Ikke litt engang. Så tipper det finnes en del anekdoter begge veier på dette punktet. Kabler ryker både USB-C og lightning.

Anekdotisk, men fisket denne ut fra et nettbrett i går så måtte bare dele bildet siden det var så treffende. Har aldri skjedd tilsvarende med Lightning i alle de årene jeg har brukt de ;) 

3B8D4DB1-E014-4896-B67A-68EBE533DBE8.thumb.jpeg.f9b23e167f2cc5c7cab0e07e678b1b9b.jpeg

Lenke til kommentar

Da jeg ofte er på hotell og ikke akkurat er av den tålmodige typen så bruker jeg å dele internett fra telefon til mac. 
Har hatt flere ulike modeller av iphone før, og dette har fungert helt fint sett bort fra at jeg av og til har måttet lukke og åpne macen igjen for å få nettet til å virke. Nylig fikk jeg iphone 14 og om jeg i det hele tatt får til å koble macen til det delte internettet så tar det mange minutter. Andre med samme problem?

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Anekdotisk, men fisket denne ut fra et nettbrett i går så måtte bare dele bildet siden det var så treffende. Har aldri skjedd tilsvarende med Lightning i alle de årene jeg har brukt de ;) 

Reklamer og sats på at det var et engangstilfelle eventuelt unngå den modellen/produsenten. Lightning-produkter fra ebay/aliexpress/Amazon kan også ryke minst like lett. Har ikke noe med selve pluggen å gjøre. Dårlig kvalitet er dårlig kvalitet. Det så man selv med mikro-usb.

Lenke til kommentar
Dagner skrev (1 time siden):

Da jeg ofte er på hotell og ikke akkurat er av den tålmodige typen så bruker jeg å dele internett fra telefon til mac. 
Har hatt flere ulike modeller av iphone før, og dette har fungert helt fint sett bort fra at jeg av og til har måttet lukke og åpne macen igjen for å få nettet til å virke. Nylig fikk jeg iphone 14 og om jeg i det hele tatt får til å koble macen til det delte internettet så tar det mange minutter. Andre med samme problem?

Der hadde plutselig macen koblet seg av delt internett fra iphone og koblet seg på hotellet sin wifi. Fikk koblet opp igjen til iphone på første forsøk, men det tok fortsatt lang tid før det faktisk koblet opp.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Ja, er det tvang? Alle mobiler må ha USB-C? Ikke mulig å lage en telefon uten fysisk port og kun trådløs lading?

Jeg setter penga på at de går for kun MagSafe på neste telefon og hopper bukk over hele usb-C. Det er ingen grunn til å bruke den på en telefon uansett da all dataoverføring skjer via nett i 2022 og trådløs lading er rask nok. Trådløs lading vil nok bare bli forbedret med tiden også så ingen grunn til å vente. Apple har nå historikk på å være tidlig ute med å fjerne ting som er på god vei til å bli utdatert. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Ja, er det tvang? Alle mobiler må ha USB-C? Ikke mulig å lage en telefon uten fysisk port og kun trådløs lading?

Det er lov hvis den kun lader trådløst, hvis den kan lades med kabel så må den ha en USB-C kontakt. Apple kunne sluppet unna dette direktivet om de bare gjorde det åpenbare (gi slipp på Lightning) eller gikk over til kun trådløst tidligere, men ser ikke ut til at de har klart å løse alle problemene med det enda.

Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Jeg setter penga på at de går for kun MagSafe på neste telefon og hopper bukk over hele usb-C. Det er ingen grunn til å bruke den på en telefon uansett da all dataoverføring skjer via nett i 2022 og trådløs lading er rask nok. Trådløs lading vil nok bare bli forbedret med tiden også så ingen grunn til å vente. Apple har nå historikk på å være tidlig ute med å fjerne ting som er på god vei til å bli utdatert. 

Jeg ser ingen fordeler med å fjerne en USB-C kontakt. Kun bakdeler. Apple fjerner nok sim-kort verden over snart også og det synes jeg er godt, fysisk sim er dumt. De har jo ikke brukt plassen de sparte på å fjerne 3.5mm jack på noe nyttig så 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ingen fordeler med å fjerne en USB-C kontakt. Kun bakdeler. Apple fjerner nok sim-kort verden over snart også og det synes jeg er godt, fysisk sim er dumt. De har jo ikke brukt plassen de sparte på å fjerne 3.5mm jack på noe nyttig så 🤷‍♂️

En får plass til mer ved å fjerne ting som ikke trengs eller har noen nytteverdi (som usb-c på en telefon). En kontakt med krets og alt tar opp litt plass i en telefon så der har man også en årsak til å fjerne det. 

Telefonen er nå tettpakket inni så det utsagnet er direkte feil. Telefonen måtte blitt større tilsvarende plassen 3.5mm jacken tok om de skulle hatt like specs og beholdt kontakten. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (40 minutter siden):

Jeg ser ingen fordeler med å fjerne en USB-C kontakt. Kun bakdeler. Apple fjerner nok sim-kort verden over snart også og det synes jeg er godt, fysisk sim er dumt. De har jo ikke brukt plassen de sparte på å fjerne 3.5mm jack på noe nyttig så 🤷‍♂️

Det er kanskje lettere å få telefonen skikkelig vanntett uten porter av noe slag? Eller spiller det ingen rolle? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
minim skrev (7 minutter siden):

Er det mulig å deaktivere at apper kan åpne AppStore? Alt har massevis med reklame i dag og jeg (eller barna) ønsker aldri å åpne disse ^^ 

Ikke som jeg har sett dessverre. I vanlige apper så kan man vel bare installere gode apper som ikke bruker reklame på en påtrengende måte. Hvis det gjelder spill er det vanskelig, der er det meste annonse-basert søppel (uavhengig av selve spillets kvalitet).

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 timer siden):

Ikke som jeg har sett dessverre. I vanlige apper så kan man vel bare installere gode apper som ikke bruker reklame på en påtrengende måte. Hvis det gjelder spill er det vanskelig, der er det meste annonse-basert søppel (uavhengig av selve spillets kvalitet).

Som du sier er problemet mest i spill og det er mest irriterende når ungene bruker tlf/iPad å må navigere seg utenom de kreative måtene å «reklamere» på. Egentlig litt overrasket over at Apple tillater denne formen for søppel på plattformen. 

Lenke til kommentar

Det er minusgrader og i tillegg blåser det ganske kraftig, da jeg kom inn døren og tok telefonen opp fra bukselommen hadde jeg fått opp varsel om at telefonen er for varm? Var ikke særlig tykt kledd heller. 
Kun noen uker gammel iphone 14. Skal bli interessant til sommeren om den ikke engang tåler vinteren

Lenke til kommentar
Dagner skrev (8 minutter siden):

Det er minusgrader og i tillegg blåser det ganske kraftig, da jeg kom inn døren og tok telefonen opp fra bukselommen hadde jeg fått opp varsel om at telefonen er for varm? Var ikke særlig tykt kledd heller. 
Kun noen uker gammel iphone 14. Skal bli interessant til sommeren om den ikke engang tåler vinteren

Sjekk i batteristatus om en app har trukket mye strøm. En gang siden jeg fikk min trakk Instagram brått 50% av batteriet på kort tid og telefonen var godt varm. Har siden blokkert IG fra å kjøre i bakgrunn ^^ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...