Gå til innhold

iPhone 14-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Teria skrev (19 timer siden):

Tenkte vanlig 14, ja. Innser jo at det ikke er supermye nytt som jeg merker samtidig som bedre batteritid, bedre skjerm, bedre kamera både foran og bak i tillegg til nytt utseende frister fælt. Er dog litt redd jeg blir veldig fristet til å bytte igjen til høsten om iPhone 15 har veldig mye nytt. 🤷🏻‍♀️ 

Ja, enig med deg, vent til 15. Da er det bl.a. usb c lading

Lenke til kommentar

Hei, har en iPhone som jeg ønsker å lage en snarvei for, som på bildet.

Er det noen her som vet eksakt hva jeg skal velge på norsk? Tror skjermbildet referer til en eldre iOS-versjon da jeg ikke finner tannhjul-ikonet på telefonen.

PS: om denne posten passer bedre i en annen tråd, gjerne si ifra. Fant ikke noen sekkepost for iOS-relaterte spørsmål, ei Snarveier :(

image.png

Lenke til kommentar
Goliath skrev (1 time siden):

Hei, har en iPhone som jeg ønsker å lage en snarvei for, som på bildet.

Er det noen her som vet eksakt hva jeg skal velge på norsk? Tror skjermbildet referer til en eldre iOS-versjon da jeg ikke finner tannhjul-ikonet på telefonen.

PS: om denne posten passer bedre i en annen tråd, gjerne si ifra. Fant ikke noen sekkepost for iOS-relaterte spørsmål, ei Snarveier :(

 

Jeg testet nå. Fungerte for meg. Lag ny snarvei og legg til handling 

  • Velg klokke
  • Hent alle alarmer
  • Søk i apper og handlinger -> Gjenta hver enkelt (og så fyller den ut alarmer selv)
  • Søk i apper og handlinger -> Klokke -> Slå av alarm

Dobbeltsjekk at slå av ligger under gjenta og ikke etter "avslutt gjentakelse" og husk å huke bort "vis utførelse" så du ikke får et tonn varsler.

Du kan forsøke selv, men jeg lagde en delbar link av min versjon her som du kan adde til din telefon. :) 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (15 timer siden):

Det at de tvinges til usb-c er 100% Apple sin egen feil. 

Nei det er en EU ting. Apple har kjørt denne pluggen i åresvis som da den ble lansert var milevis forran tilgjengelige standarder og selv i dag er den beste pluggen mtp inn/ut plugging. Å fikse noe som ikke er ødelagt når alle har mye utstyr som brukes igjen fra tidligere ville vært dumt ^^ Å hoppe rundt mellom mange standarder ville vært litt.. android?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Teria skrev (På 26.11.2022 den 17.17):

Noen som kan si om det er noen vits i å bytte fra iPhone 11 til 14? Er det mye nytt som jeg kommer til å merke i hverdagen, eller er det mest utseendet på telefonen? Hvordan er batteritiden i forhold til 11? Skjermen?

Jeg bruker mobilen mest til "vanlige" ting, ingen proffbrukere på noen som helst måte. sosiale medier, surfing, tar bilder o.l.

Veldig mykje likt. Den største forskjellen når eg går frå 11 til 14 er at skjermen har høgare oppdateringsfrekvens, som eg er veldig glad for.

iPhone 15 får nok USB-C om det er eit poeng. Du kan ev. vente til 15 blir lansert og enten kjøpe den eller ein 14 med rabatt.

Lenke til kommentar
minim skrev (På 29.11.2022 den 7.20):

Apple har kjørt denne pluggen i åresvis som da den ble lansert var milevis forran tilgjengelige standarder

Den var milevis foran mikro-USB ja, men sekundet USB-C kom på banen så var lightning utdatert med en gang. At du synes den er bedre å plugge inn eller ut er ikke en veldig viktig feature vil jeg si. Begge kablene sitter godt og trykt og er lette å få på plass. Sikkert fans av begge "plugge inn opplevelser", for min del er de gode nok begge to.

Derimot er lightning elendig i form av at det er kun (noen) av Apple sine enheter som støtter den, og det er elendig overføringshastighet. Elendig ladehastighet også men usikker på om det er kunstig begrensning i software eller om det er lightning som er problemet.

minim skrev (På 29.11.2022 den 7.20):

Å fikse noe som ikke er ødelagt når alle har mye utstyr som brukes igjen fra tidligere ville vært dumt ^^

Lightning er "ødelagt" i form av at det er utdatert og nisje. Nesten alle enheter som eksisterer bruker USB-C nå til dags, selv Apple er jo på vei dit på mange enheter. 

Og kabler ryker. Lightning-kontakten er kanskje bra, men kablene ryker like ofte som andre. Og når de da byttes ut så er det bedre at de kan bruke USB-C kabler. Kanskje har folk de liggende allerede og lightning blir kun søppel, man trenger ikke kjøpe nye.

minim skrev (På 29.11.2022 den 7.20):

Å hoppe rundt mellom mange standarder ville vært litt.. android?

Det er mye du kan kritisere android for, men å hoppe rundt på ladestandard er ikke en av de. De gikk fra micro-usb -> usb-c. iPhone gikk fra den fæle store pluggen de hadde til lightning. Nå må de gå til USB-C neste år, før de en gang fjerner porten helt.

Apple er mye verre enn android når det kommer til porter og standarder. De bytter mellom USB-C og magsafe flere ganger, og så er noen gått fra lightning til usb-c men ikke andre. Et evig kaos hos Apple nå.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Comma Chameleon said:

Den var milevis foran mikro-USB ja, men sekundet USB-C kom på banen så var lightning utdatert med en gang. At du synes den er bedre å plugge inn eller ut er ikke en veldig viktig feature vil jeg si. Begge kablene sitter godt og trykt og er lette å få på plass. Sikkert fans av begge "plugge inn opplevelser", for min del er de gode nok begge to.

Derimot er lightning elendig i form av at det er kun (noen) av Apple sine enheter som støtter den, og det er elendig overføringshastighet. Elendig ladehastighet også men usikker på om det er kunstig begrensning i software eller om det er lightning som er problemet.

Lightning er "ødelagt" i form av at det er utdatert og nisje. Nesten alle enheter som eksisterer bruker USB-C nå til dags, selv Apple er jo på vei dit på mange enheter. 

Og kabler ryker. Lightning-kontakten er kanskje bra, men kablene ryker like ofte som andre. Og når de da byttes ut så er det bedre at de kan bruke USB-C kabler. Kanskje har folk de liggende allerede og lightning blir kun søppel, man trenger ikke kjøpe nye.

Det er mye du kan kritisere android for, men å hoppe rundt på ladestandard er ikke en av de. De gikk fra micro-usb -> usb-c. iPhone gikk fra den fæle store pluggen de hadde til lightning. Nå må de gå til USB-C neste år, før de en gang fjerner porten helt.

Apple er mye verre enn android når det kommer til porter og standarder. De bytter mellom USB-C og magsafe flere ganger, og så er noen gått fra lightning til usb-c men ikke andre. Et evig kaos hos Apple nå.

Lite tvil om at du er en Android bruker. Vi som bruker iPhone og iPad hver dag har lite problemer med lightning og MagSafe.

Vi er trygt inne i Apple universet, og utenfor X-antall Android universer. 
Ps: skrev en lengre sms til en fyr med Android telefon på min iPad. Den kunne ikke sendes….det forteller meg ganske mye…

 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (20 minutter siden):

Lite tvil om at du er en Android bruker. Vi som bruker iPhone og iPad hver dag har lite problemer med lightning og MagSafe.

Vi er trygt inne i Apple universet, og utenfor X-antall Android universer. 
Ps: skrev en lengre sms til en fyr med Android telefon på min iPad. Den kunne ikke sendes….det forteller meg ganske mye…

Ja, for de eneste som kan ha meningene jeg har er de som bruker Android ikke sant? Bare fordi man eier iPhone så må man støtte alt Tim Cook og Co gjør? Veldig lett å bare avfeie legitim kritikk som "fattige android-brukere" eller hva du tenker som får deg til å skrive det der.

Vel, kan glede deg med at du tar kraaftig feil. Jeg har iPhone 14 Pro, MacBook M1 Pro, iPad Pro, Apple Watch, Apple TV 4K, AirPods Max, AirPods Pro. Har brukt iPhone i flere år nå (men har tidligere brukt både iPhone og Android om hverandre). Det er nettopp fordi jeg bruker Apple-produkter at jeg vet hva som er bra og dårlig.

Jo fortere Apple går helt over til USB-C på alt jo bedre. 

Lenke til kommentar

USB C er en mekanisk dårligere plugg enn lightning, men det er jo i seg selv litt en selvfølge da lightning ikke har like mange pinner de må få plass til. Det nevt hadde jeg en Macbook hvor USB-C pluggen ble dårlig, jeg hadde en Nexus 6P hvor USB-C kontakten bare sluttet å funke 2 ganger og jeg har hatt enn Huawei P20 Pro hvor USB-C Kontakten ble skikkelig dårlig (måtte legge kabelen i spenn på en helt spesifikk måte for å få lade telefonen). Når det er noe du plugger inn og ut flere ganger om dagen så er min opplevelse med USB-C at det rett og slett ikke er holdbart, når eneste faktiske låsemekanismen er friksjon og ingenting annet vil en før eller siden slite nok på kontakten til at den blir løs og dårlig, dessverre. Derfor er jeg egentlig ikke fult så gira på å få USB-C på iphone som mange andre er, akkurat på grunn av de kjipe erfaringene jeg har med den pluggen på denne typen enheter.

Men hvem vet, kanskje jeg bare har vært ekstremt uheldig og fått problemer med så mange enheter ut av bare ren tilfeldighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Men hvem vet, kanskje jeg bare har vært ekstremt uheldig og fått problemer med så mange enheter ut av bare ren tilfeldighet.

Har hatt maaange USB-C enheter og aldri har en eneste plugg blitt dårlig. Ikke litt engang. Så tipper det finnes en del anekdoter begge veier på dette punktet. Kabler ryker både USB-C og lightning.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Har hatt maaange USB-C enheter og aldri har en eneste plugg blitt dårlig. Ikke litt engang. Så tipper det finnes en del anekdoter begge veier på dette punktet. Kabler ryker både USB-C og lightning.

Det er riktig at kabler ryker både her og der, og det er nok lightning plugger og som ryker, men at en plugg som baserer seg på friksjon alene for at den skal sitte skikkelig er dømt til å før eller senere bli løs og dårlig om en plugger ting inn og ut av den ofte nok. Nå ser jo jeg flere fordeler enn baksider med at de nye iPhonene trolig vil få USB-C plugg da 90% av ladingen min uansett foregår med magsafe, da tar jeg heller den økte bånnbredden USB-C tilbyr før å beholde en den bedre mekaniske men tregere lightning pluggen :)

Lenke til kommentar
19 hours ago, Comma Chameleon said:

Ja, for de eneste som kan ha meningene jeg har er de som bruker Android ikke sant? Bare fordi man eier iPhone så må man støtte alt Tim Cook og Co gjør? Veldig lett å bare avfeie legitim kritikk som "fattige android-brukere" eller hva du tenker som får deg til å skrive det der.

Vel, kan glede deg med at du tar kraaftig feil. Jeg har iPhone 14 Pro, MacBook M1 Pro, iPad Pro, Apple Watch, Apple TV 4K, AirPods Max, AirPods Pro. Har brukt iPhone i flere år nå (men har tidligere brukt både iPhone og Android om hverandre). Det er nettopp fordi jeg bruker Apple-produkter at jeg vet hva som er bra og dårlig.

Jo fortere Apple går helt over til USB-C på alt jo bedre. 

Men nye iPad Air har USB C…..Lightning pluggen kan man sette inn i blinde, men  ikke USB C pluggen….den må jeg se på hver gang jeg skal sette den inn…og husker jo plunderet med mine gamle Sony Ericsson og Sumsang varianter helt til jula 2015. 
Da jeg fikk min første iPhone….min kone bruker den siste Sumsang S6 til YouTube musikk via noen PC høyttalere….

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...