Gå til innhold

iPhone 14-tråden


Anbefalte innlegg

Dagner skrev (29 minutter siden):

Det er minusgrader og i tillegg blåser det ganske kraftig, da jeg kom inn døren og tok telefonen opp fra bukselommen hadde jeg fått opp varsel om at telefonen er for varm? Var ikke særlig tykt kledd heller. 
Kun noen uker gammel iphone 14. Skal bli interessant til sommeren om den ikke engang tåler vinteren

Sånn gjorde en iPhone 5s æ hadde, det skjedde kun på kalde dager .. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bbios skrev (20 minutter siden):

Ikke opplevd det siden .. men brukte å komme opp en temperatur varsel .. kanskje det ikke er samme som du har opplever?

 

Screenshot_20221223-141522~2.png

Jo, det er akkurat det varselet der jeg tenker på. Forståelig nok har jeg opplevd det noen ganger når det har vert skikkelig varmt, men ble litt overrasket da denne plutselig dukket opp i kulden i dag.

Lenke til kommentar

Har vært i skogen på hogst i hele dag med iPhone 14 pro liggende i en «uisolert» lomme ytterst i verneboksen. -5 til -7 grader ute i løpet av dagen så telefonen har vært tilnærmet det. Har ikke fått varsel og har 88% igjen på batteriet nå. Hadde det vært iPhone 5 hadde den nok skrudd seg av :p 

Lenke til kommentar
  • Runar endret tittelen til iPhone 14-tråden
  • 1 måned senere...
bbios skrev (46 minutter siden):

Mange som har oppdatert fra iPhone 13pro til 14pro? Er det verdt 6500kr til 14pro..

Ja og nei. Bytter man telefon en gang i året og tar vare på de så får man igjen såpass mye for den brukte iPhonen at det lønner seg fremfor å ha den i 2-3år å skrote den. Jeg synst ikke den var verdt det i kroner for hva man får igjen for ekstra ytelse. AOD er kjekt da :) 

Lenke til kommentar
bbios skrev (38 minutter siden):

Mange som har oppdatert fra iPhone 13pro til 14pro? Er det verdt 6500kr til 14pro..

Gikk fra 13 Pro Max til 14 Pro Max ved lansering av 14-serien.

Ikke stor forskjell, den såkalte "Dynamic Island" som erstatning for "busslommen" på 13 Pro er en grei forbedring ved at man får en litt mindre modul for FaceId og frontkameraet, men forbedringen er ikke dramatisk. Litt ekstra informasjon i den dynamiske øyen er greit å ha dog fremfor en "død" busslomme. Alawys On Display er kjekt å ha men jeg deaktiverer det som oftest når jeg bruker Apple Watch Ultra´en siden den gjør samme nytten med klokke og varslinger. AOD´en trekker jo ekstra strøm så det blir en avveining om den er nyttig å ha på eller ei.

Siden jeg holder til på Vestlandet så ser vi ikke mye sol fra jeg fikk mobilen i slutten av september frem til i dag men opptil 2000 nits lysstyrke på 14 Pro mot 13 Pro sine 1200 nits vil være merkbart på en solskinnsdag eller om du drar til sydligere strøk.

Batteritiden opplever jeg ikke som noe bedre. Kameraet er noe bedre i mørkere omgivelser men forskjellen er ikke dramatisk og vil ikke tro du vil merke forskjellen om ikke du tar bilder av samme motiv med 13 Pro og 14 Pro. 

Alt i alt så tror jeg ikke du vil oppleve stor endring å gå fra 13 Pro til 14 Pro og 6500 kroner er mye for de små inkrementelle forbedringene fra 13 Pro til 14 Pro. 

Lenke til kommentar
minim skrev (32 minutter siden):

Ja og nei. Bytter man telefon en gang i året og tar vare på de så får man igjen såpass mye for den brukte iPhonen at det lønner seg fremfor å ha den i 2-3år å skrote den. Jeg synst ikke den var verdt det i kroner for hva man får igjen for ekstra ytelse. AOD er kjekt da :) 

Har 1T 13 pro !! Falt  såpass mye i verdi att d ikke var vært å bytte (Kosta rundt 20k ny) 

på en god dag hadde jeg vel fått igjen sånn ca halvparten ….. 

Lenke til kommentar
Knutp skrev (6 minutter siden):

Har 1T 13 pro !! Falt  såpass mye i verdi att d ikke var vært å bytte (Kosta rundt 20k ny) 

på en god dag hadde jeg vel fått igjen sånn ca halvparten ….. 

Så mye lagringsplass er sjeldent verdt  oppgraderingen og man får ofte lite igjen for det når man selger videre. Basismodellene holder seg bedre. Ser man 13 pro på nett er det ikke så ille å selge  i forhold til hva den kostet ny.

Personlig synes jeg det skjer så lite mellom verdt år at man burde gå minst 2 år mellom oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Ok takker for svar :) 

kanskje bare lar 13proen ligge hjemme da. 

Men var jo en fristende tilbud power kom med når æ var innom der i dag. 7500kr for innbytte av 13pro 128gb ved kjøp av 14pro. (Kampanje)!

Får vel ikke så mye mer enn det å selge den privat? 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Så mye lagringsplass er sjeldent verdt  oppgraderingen og man får ofte lite igjen for det når man selger videre. Basismodellene holder seg bedre. Ser man 13 pro på nett er det ikke så ille å selge  i forhold til hva den kostet ny.

Personlig synes jeg det skjer så lite mellom verdt år at man burde gå minst 2 år mellom oppgraderinger.

Jepp. Men kjøpte man innstegsmodell for ca 14k og får igjen 7k nå for så å spytte inn 7k på ny så har man nyeste modell hvert år for ca 5-600kr/mnd. Har man den i 2 år og skroter den for så å kjøpe ny så koster den det samme, men man fikk ikke nyeste modell like lenge. Regnestykket er bedre om man er kjapp til å selge ved lansering også da en gjerne hadde fått igjen 9-10k for en 13 pro. 

Altså er ikke differansen på å hele tiden eie nyeste modell så veldig stor med mindre man er en bruker som klarer å ha telefon i 3-5år. 

For min del gir det ingen mening i å ha 1tb modell om målet er å kunne skifte rimelig og en ikke har meget spesielle behov. Man har rimelige data abo nå og kan ha det meste i skyen og laste det ned kjapt. Jeg har brukt 43 av 128gb og har 16000 bilder «på telefonen» samt en masse apps. Jeg flyr en del i jobb sammenheng og da sveiper jeg gjerne innom strømme apps og laster ned serie/filmer rett før flighten uten problem med raskt nett. 

Lenke til kommentar

Noen som har gått fra Android til Iphone og kan fortelle hvorfor dere ble værende hos Iphone?

Tenkte i utgangspunktet Samsung S23 Ultra, men så har jeg begynt å lufte tanken på å prøve noe helt nytt, 14 Pro Max 128GB.  

Har vært skeptisk til å gå over til Iphone, særlig med tanke på det å være innenfor deres vegger og ikke kan gjøre som man vil, som i Android verden.

Har vonde minner fra tiden hvor kona skulle laste inn musikk på Ipod eller bilder fra Iphone med filoverføring til/fra PC hvor man ble presset til å innstallere Itunes og kødde på, det fikk meg til å tilte.  Men det med filoverføring er ikke aktuelt lengre med skytjenester.

 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Ja, iTunes er et skikkelig møkkaprodukt. Er heldigvis mange, mange år siden sist jeg måtte bruke det, selv om vi begge har iPhone og iPad.

Jeg holder meg til iPhone pga. FaceID og at det ikke finnes gode, små Android-telefoner. Orker ikke de store drogene, så bruker en 13 Mini. Den er også i største laget etter min smak, men det får gå. Skulle ønske de kom med en ny med 4" skjerm eller deromkring.

Lenke til kommentar
OddZen skrev (6 timer siden):

Noen som har gått fra Android til Iphone og kan fortelle hvorfor dere ble værende hos Iphone?

Tenkte i utgangspunktet Samsung S23 Ultra, men så har jeg begynt å lufte tanken på å prøve noe helt nytt, 14 Pro Max 128GB.  

Har vært skeptisk til å gå over til Iphone, særlig med tanke på det å være innenfor deres vegger og ikke kan gjøre som man vil, som i Android verden.

Har vonde minner fra tiden hvor kona skulle laste inn musikk på Ipod eller bilder fra Iphone med filoverføring til/fra PC hvor man ble presset til å innstallere Itunes og kødde på, det fikk meg til å tilte.  Men det med filoverføring er ikke aktuelt lengre med skytjenester.

 

For min del er grunnen at alt virker bra. Jeg skifter dog en gang i halvåret mellom samsung/iphone, men skulle jeg måtte velge en av dem hadde det blitt iphone fordi alt er bare så gjennomført.Jeg skiftet fra 14 pro til s23u i går og det første man får litt gnag av er passord manager som ikke virker, fullt av redundante apper (to meldinger, to galleri osv osv). Småting, men det er alle disse små tingene som bare virker og er gjennomført hos Apple.

Det gjøre som du vil greiene er ganske begrenset. Man er ikke låst i noen særlig stor grad lenger da det meste kan gjøres på begge produsenter og moderne Android i dag er ganske "låst" den også. F.eks kan man ikke i en app gi tilgang til kun kamera uten mikrofon, men hos Apple kan man lage custom tilgang som kun gir tilgang til kamera så virker det uten mic.  

Er ingenting sånt som er aktuelt lenger.

Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

For min del er grunnen at alt virker bra. Jeg skifter dog en gang i halvåret mellom samsung/iphone, men skulle jeg måtte velge en av dem hadde det blitt iphone fordi alt er bare så gjennomført.Jeg skiftet fra 14 pro til s23u i går og det første man får litt gnag av er passord manager som ikke virker, fullt av redundante apper (to meldinger, to galleri osv osv). Småting, men det er alle disse små tingene som bare virker og er gjennomført hos Apple.

Det gjøre som du vil greiene er ganske begrenset. Man er ikke låst i noen særlig stor grad lenger da det meste kan gjøres på begge produsenter og moderne Android i dag er ganske "låst" den også. F.eks kan man ikke i en app gi tilgang til kun kamera uten mikrofon, men hos Apple kan man lage custom tilgang som kun gir tilgang til kamera så virker det uten mic.  

Er ingenting sånt som er aktuelt lenger.

Tkak for tilbakemelding. Hva er ellers dommen mellom Iphone 14 og S23 ultra? Er pennen og formfaktor, kamera nok til å tippe det til Samsung?

Du hadde ikke Pro max fra før så da er det kanskje ikke helt sammenlignbart. 

Lenke til kommentar
OddZen skrev (1 time siden):

Tkak for tilbakemelding. Hva er ellers dommen mellom Iphone 14 og S23 ultra? Er pennen og formfaktor, kamera nok til å tippe det til Samsung?

Du hadde ikke Pro max fra før så da er det kanskje ikke helt sammenlignbart. 

Sånn umiddelbart angrer jeg :p men byttet denne gang var litt fordi samboer trengte ny telefon og hun vil bare ha iphone. Pennen bruker jeg igrunn veldig lite, men zoom kamera er litt gøyalt. 

Ang størrelse så foretrekker jeg absolutt iphone 14 Pro størrelsen. Disse nettbrettene blir litt uhåndterlige med en hånd. Men i bruk er det nydelig med stor og god skjerm så det går vel seg til. 

 

Edit: og ja glemte å nevne det poster over her nevner. Man mister fungerende biometrisk innlogging ved å gå for Android. Det er ganske merkbart om man er vandt til faceid eller dvs man er vandt til å ikke tenke over det lenger og må begynne å forholde seg til vaklende kamera faceid, fingerprint scanner bingo og opplåsingskode. 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Jeg avbestilte Samsung S23 Ultra og gikk for Iphone 14 Pro Max,128 gb deep purple som jeg får til uka 😁

Gleder meg til å prøve noe nytt, og noe som ser ut til å være meget smooth, pent ui og vellfungerende 😉

For meg var ikke s pennen og superzoom noe jeg tror jeg ville brukt i hverdagen, og kameraet til 14 max er svært nær Samsung sitt, atpåtil enda bedre film på Iphonen. 

Er dog spent på hvilke hinder og irritasjonsmomenter jeg kommer over, men det er jo da gøy å prøve å finne fungerende løsninger 😉

Er det noen som benytter Spiegen case til 14 pro/max og vil dele erfaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...