Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (9 timer siden):

144 øre betaler eg nå for strømmen. Da er strøm støtte, moms og nettleie inkludert.

Såpass må vi vel forvente i august i Norge?

Juli så hadde jeg 137 øre, det med en gunstig strømavtale med negativt påslag.
11 kroner i strømstøtte, 130kr i elavgift, + moms og enova og alle mulige andre morsomheter.
Staten gir, staten tar.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sk0yern skrev (50 minutter siden):

elavgift

hva er elavgiften hos deg?

på min faktura er det 21,16 øre/kWh

grunn til at jeg spør er fordi "regjeringen påstår" den er 16,93 øre (perioden april til desember)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (8 minutter siden):

grunn til at jeg spør er fordi "regjeringen påstår" den er 16,93 øre (perioden april til desember)

Det laveste tallet er elavgiften. Den betales av både bedrifter, mva-pliktige og de med mva-fritak. Mva er en statlig avgift som kommer på toppen for mange, men ikke alle, kunder. Til sammen utgjør elavgift + mva 21,16 øre/kWh.

Det jeg leser ut av dette er at du betaler både elavgift og mva.

Når vi først er inne på det, så startet jeg en tråd og avstemning om mva. Hva man synes om 25%-satsen, distriktsbaserte fritak, reduserte satser for visse varegrupper, andre måter å subsidiere f.eks varer på osv. Markedsvridende effekter og alternativer til variert mva.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

For min del så ligg prisen på 140-150 øre/kWh no når vi stangar inn i støtta her i vest. Det er inkludert mva og avgifter men utan 276kr/mnd for 2-5kW effekt. Den må eg dele på forbruket for å finne eksakt. Men den utgjer nok minst 30 øre/kWh sidan eg ikkje brukar over 1000kWh/mnd på denne tida av året. Siste året var eg over 1000 frå november til mars. På sommaren når eg er under 500kWh så blir jo det over 55 øre/kWh berre i effektledd. Så då snakkar vi jo fort om opp mot 2kr/kWh i faktisk pris.

Har shoppa rundt siste par åra på avtalar utan fast pris og 1-2 øre negativt påslag.

39kr/mnd som mange brukar vil ved eit forbruk på 750kWh/mnd bety 5,2 øre/kWh. For min del ligg det på 450-1400kWh gjennom året.

Hovudkjelda til varme for meg er ein 2kW varmekabel i stove/kjøkken. Når det vert kaldt nok så klarar den ikkje halde temperaturen oppe pga maks temp i golvet på 28C. Då koplar ein 750W panelomn inn og hjelper til. Den står på kun 20C.

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (1 time siden):

21,16 ja. den skal vel være lik for alle, med unntak for de i nord som ikke betaler moms på elavgiften så vidt jeg husker.

Skrevet
sk0yern skrev (38 minutter siden):

21,16 ja. den skal vel være lik for alle, med unntak for de i nord som ikke betaler moms på elavgiften så vidt jeg husker.

Nord-Norge er unntatt moms på elektrisk kraft, så alle priser er oppgitt uten moms. Deler av Troms og hele Finnmark er også unntatt elavgift fra staten.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (7 timer siden):

Ingen påslag? Hvor mye betaler du i nettleie? Prøver bare å resonnere meg tilbake til hva strømmen koster..

Hvor mange kWh bruker du til den prisen?

Hvis ikke du med alle kurvene dine klarer finne spot uten påslag for nattens timer no2 så.....

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Her er eksempel frå eit hus:

image.png.f4c9899d8483df9f01968e004e2ae518.png

Snittpris er den som står på fakturaene, altså snitt for heile månaden. Snitt område er gjennomsnittspris for spot i NO5 iht. denne. Forbruk og faktura er tal henta rett frå fakturaene.

Resten er multiplikasjon, divisjon og subtraksjon i arket. Rest er fakturasum minus Snitt*kWh. Dei to siste er Snitt*kWh/Faktura og Rest/Faktura.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Skrevet (endret)

@Jotun Beklager at jeg ikke husket hvilket prisområde du hørte til. Du har sikkert nevnt det før, men det er mange deltakere her og jeg går ikke rundt og husker hvem som hører til hvilket område.

@Zeph Oversiktlig og fint! Jeg legger merke til at du har klart å holde deg snittprisen på fakturaene konsekvent lavere enn snittprisen for området. Skyldes det at du har forbrukt mer på billige tidspunkt enn på dyre? Eller er det strømstøtten som gjør det? Hvis du mottar strømstøtte så burde du egentlig sammenligne din pris med områdepris inkludert strømstøtten. Denne siden har det for månedene januar-august.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (29 minutter siden):

@Zeph Oversiktlig og fint! Jeg legger merke til at du har klart å holde deg snittprisen på fakturaene konsekvent lavere enn snittprisen for området. Skyldes det at du har forbrukt mer på billige tidspunkt enn på dyre? Eller er det strømstøtten som gjør det? Hvis du mottar strømstøtte så burde du egentlig sammenligne områdepris med strømstøtten. Denne siden har det for månedene januar-august.

Eg styrer ikkje fobruket noko særleg, bortsett frå lading av elbil som stort sett kun skjer på nattetid. På vinteren hadde eg kanskje ein periode der vifta på varmepumpa vart kjørt på maks på natta og ned igjen på auto på dagtid. Om det gav noko utslag er uvisst.

Tabellen er no oppdatert med stønad som er trukket frå på faktura. Eg sjekka minspotpris.no, men eg veit ikkje heilt korleis ein kan inkludere det. Samanliknar eg med lenka eg brukte så er nok den utan stønad. For januar 2025 er prisen 78 øre uansett om du aktiverer stønadsknappen eller ei, men iht. fakturaen fekk me 212 kr i stønad. Du får jo stønad per time og kan få stønad enkelte timar gjennom månaden, men om snittet er under grensa frå stønad så blir prisen med og utan stønad lik på minspotpris.no.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

@Jotun Beklager at jeg ikke husket hvilket prisområde du hørte til. Du har sikkert nevnt det før, men det er mange deltakere her og jeg går ikke rundt og husker hvem som hører til hvilket område.

Alt handler om NO2 😛

Eg styrer så mye av forbruket som eg kan. Også styring for å unngå å hoppe opp et effektledd fordi forbruket konsentreres.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (2 timer siden):

Interessant om de bakenforliggende årsakene til ustabile og galopperende priser

https://www.nettavisen.no/okonomi/systemkostnadene-til-statnett-har-okt-kraftig-grunnet-sol-og-vind/s/5-95-2376618

Uansett er det forbrukeren som må betale når noe får leke seg med kraftmarkedet og i tillegg tjener store penger på samfunnskritisk infrastruktur.

mFRR CM har vært helt ulogisk priset - trolig som følge av et umodent marked. Videre er det slik at TSO'ene krever voldsomt med dokumentasjon og tester for å få kvalifisert aggregater til å kunne være med på mFRR CM. Poenget er at nå skal slikt bli aktivert via mFRR EAM - altså elektronisk. Da har man innført nye skjerpede krav til sertifisering slik at antallet aggregat som er sertifisert er ennå ikke så stort. Det har vært perioder i sommer der man har fått vesentlig mer betalt enn spotpris ved å IKKE produsere - altså la produksjonen stå og heller tilby mFRR CM opp. Dette markedet jo et et KAPASITETSmarked - mao man betaler for aktørens kapasitet - ikke faktisk leveranse - den kommer på toppen dersom man blir aktivert - det eneste man trenger som aktør å gjøre er å sende i bud på mFRR EAM på volumet man har forpliktet seg til via mFRR CM. Alle disse markedene er priset etter marginalpris prinsippet. Det er også et galskap prinsipp her - min mening - at aktørene kan TAPE penger ved å prise seg feil i disse kapasitetsmarkedene. Dersom man f.eks får negative spot priser - så vil det kunne ødelegge den inntekten på en tjeneste man har tilbudt TSO'ene. F.eks dersom man har solgt 50 MW til 15 EURO i mFRR CM NED - og spotprisen blir -16..vel - da er nettoen -1 EUR pr MW - altså tap. mFRR CM ned betyr at aggregatet må være roterende - altså på drift..så man er altså eksponert for spotprisen. mFRR CM auksjonen går dagen FØR spotprisen (kl 0730 dagen før - spotprisen kommer ca kl 13 ) - mao binder produsentene seg FØR spotprisen er kjent - og må ta risiko. Dette i seg selv er med på å presse prisene på mFRR CM (og forsåvidt andre systemtjenester) opp. Og dermed øke nettleiene til folk flest. Jeg har vært med på å designe markedet slik det var i Norden tidligere via ulike høringssvar - den gangen snakket vi om regulerstyke osv..Nå som EU har tatt over har man virkelig fått blod på tann og gått "all-in" på markedsløsninger som ikke nødvendigvis er samfunnsøkonomiske - men målet har vært samfunnsøkonomi hele veien. Men da ikke nødvendigvis nordisk samfunnsøkonomi - men for hele markedet inklusive EU. Videre ser jeg at det stadig dukker opp nye forslag til endringer av dette og andre markedsløsninger hvor målet er edelt, men forståelsen av hvordan dette vil fungere i praksis - ikke er tilstede. Det er gjennomsyret av en typisk EU byråkrat sin forståelse av sitt eget lands kraftsystem - som da ikke ligner på det nordiske.  Over tid har jeg gått fra å være for - til å være sterkt imot alle EU forordninger fordi jeg har inngående kunnskap om hvordan ting fungerer i praksis - og jeg ser at de løsningene som dyttes frem i praksis bare gjør kraftsystemet dyrere og dyrere og drifte. En kan saktens spørre om f.eks Statnett har intensiver til å fjerne f.eks flaskehalser..eller sette foten ned for alle endringene...de tjener jo penger og må ansette stadig flere og øke sine IT budsjetter hele tiden for å holde tritt med alle endringene som dyttes på fra EU.  

Endret av obygda
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
sk0yern skrev (21 timer siden):

Juli så hadde jeg 137 øre, det med en gunstig strømavtale med negativt påslag.
11 kroner i strømstøtte, 130kr i elavgift, + moms og enova og alle mulige andre morsomheter.
Staten gir, staten tar.

Virker som om folket er fullstendig i dvale om dette for tiden eller rett og slett bare har vent seg til det? Strømmen har vært rekorddyr nå i august men likevel er denne pristerrorens sterke forsvarer oppe i 30% oppslutning og vil vinne valget. AP-velgerne får bare glede seg til vinteren.

Vokteren skrev (3 timer siden):

Interessant om de bakenforliggende årsakene til ustabile og galopperende priser

https://www.nettavisen.no/okonomi/systemkostnadene-til-statnett-har-okt-kraftig-grunnet-sol-og-vind/s/5-95-2376618

Uansett er det forbrukeren som må betale når noe får leke seg med kraftmarkedet og i tillegg tjener store penger på samfunnskritisk infrastruktur.

Er jo nesten så man mistenker at private kraftprofittører er blant de økonomiske sponsorene til "arbeider"-partiet i og med at de løper deres ærende.

• Liker 1
Skrevet
Morromann skrev (58 minutter siden):

Virker som om folket er fullstendig i dvale om dette for tiden eller rett og slett bare har vent seg til det? Strømmen har vært rekorddyr nå i august men likevel er denne pristerrorens sterke forsvarer oppe i 30% oppslutning og vil vinne valget. AP-velgerne får bare glede seg til vinteren.

Tja, min pris hittil i august, inkl. mva, variabel del av nettleie, strømstøtte og strømleverandørs påslag her i NO1 er 120,39 øre. Ikke akkurat noe som får blodtrykket til å stige, det er en historisk ganske normal pris. Og det er lavere enn i mai da jeg havnet på 124,25 øre. Billigst i år har vært mars med 91,51 øre. 

Og da har jeg "ulempen" av å ha solcelleanlegg siden jeg ikke bruker strøm fra nettet midt på dagen når prisene er som lavest. Uten solcelleanlegget hadde forbruket vært høyere, men snittprisen lavere. Jeg ser jeg ligger 17,5% over gjennomsnittlig spotpris nå i august pga. dette. 

Skrevet
Morromann skrev (2 timer siden):

… pristerrorens sterke forsvarer oppe i 30% oppslutning …

Hvilke partier er det som står i mot ACER, og ønsker å reversere avtalene som er inngått? 

Hvilke partier er det som ønsker å redusere kapasitet på kablene, slik at prissmitten blir noe lavere? 

Jeg kjenner ikke til noen seriøse partier som har dette som uttalt mål.

Derimot er det mange partier som har foreslått ulike støtteordninger o.l., for å bøte på problemet. Men vi snakker bare om plastre. Problemet må løses på annet vis. 

I tillegg; når vi nå opplever høye strømpriser, og politikere (visstnok?) er bekymret for vårt høye strømforbruk; hva med å reversere elektrisk sokkel?!

Hvorfor skal sokkelen, som allerede har egnede — og fungerende — gasskraftverk installert lokalt, bruke masse tid og penger på å koble seg på fastlandsstrøm? Det er galskap! Og det er kostnadsdrivende for resten av fastlandet!

• Liker 2
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (51 minutter siden):

Hvilke partier er det som står i mot ACER, og ønsker å reversere avtalene som er inngått? 

Hvilke partier er det som ønsker å redusere kapasitet på kablene, slik at prissmitten blir noe lavere? 

Jeg kjenner ikke til noen seriøse partier som har dette som uttalt mål.

Derimot er det mange partier som har foreslått ulike støtteordninger o.l., for å bøte på problemet. Men vi snakker bare om plastre. Problemet må løses på annet vis. 

I tillegg; når vi nå opplever høye strømpriser, og politikere (visstnok?) er bekymret for vårt høye strømforbruk; hva med å reversere elektrisk sokkel?!

Hvorfor skal sokkelen, som allerede har egnede — og fungerende — gasskraftverk installert lokalt, bruke masse tid og penger på å koble seg på fastlandsstrøm? Det er galskap! Og det er kostnadsdrivende for resten av fastlandet!

Det finnes partier som vil ut av ACER jo - men dette er jo småpartier som f.eks INP 

https://inpartiet.no/derfor_stemmer_du_inp

image.thumb.png.8fc1f5498e801151ddf4640501f38651.png

Du har vel noe lignende hos Rødt - som trolig vil ha representanter på stortinget. Så jo - det finnes partier som vil ha Norge ut av ACER. Hvorvidt de skal regnes blant de seriøse for bli opp til hver enkelt å vurdere - vi har tross alt demokrati i dette landet.

Men jeg ser at Høyre har lurt seg selv mhp ACER - og ikke minst AP har lurt seg selv. Som alt i politikk er det gi og ta - og ikke ett område i politikken som definerer hva man skal stemme på. Jeg finner det i praksis klin umulig å stemme ved dette valget da alt fremstår som valg mellom pest og kolera. Men jeg ser at jeg kan provosere en del MDG velgere ved å velge FRP - så jeg fristes jo selv til å gå den veien da jeg opplever mange MDG sympatisører som veldig falske miljøforkjempere..og falskhet er vel den egenskapen jeg hater mest her i livet. FRP har jo også uttalt, som eneste parti, at de angrer på denne ACER beslutningen. Om ikke annet så står det respekt av det. Derimot har de syke standpunkt mhp områder som USA og Israel etter min smak......Men mhp kraftmarkedet - så er det dessverre slik at veldig få egentlig forstår dette markedet - spesielt politikere. Man må, kanskje som på alle andre fagfelt, inn i de dypeste detaljene, for å se hvordan ting egentlig fungerer. Og dit gidder de færreste å bevege seg dessverre...

Endret av obygda
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...