Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser det er mange som ikke har skjønt hva woke faktisk er. Mangfold i seg selv er ikke woke. Det som er woke er når du har mangfold kun for mangfoldets skyld, hvite karakterer spilles av svarte, menn byttes ut med kvinner og disse karakterene kun eksisterer for å preke om kjønn og rase. Synes dere virkelig det er rart at folk blir lei av dette? Jeg ser ihvertfall ikke på film og serier for å bli foret med billig twitter-politikk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Woke og politisk korrekt underholdning ville ikke vært noe problem, hvis det bare fantes underholdning som ikke var woke og politisk korrekt. Men det gjør det knapt, ihvertfall ikke innen film og serier. Det blir som om alle produserte biler var stasjonsvogner. Det ville selvfølgelig vært flott for de som faktisk ønsket å kjøpe stasjonsvogn. Men ikke så flott for de som ønsket å kjøpe sportsbil. 

Det er ingenting galt med woke, moral eller politiske standpunkter innen underholdningsindustrien. Saken er bare at noen ønsker noe annet, og de blir ikke tilbudt noe. F eks noen synes det er ubehagelig å bli utsatt for politiske eller moralske forsøk på påvirkning. Derfor oppstår det misnøye i markedet. 

Det fantes sikkert dem som argumenterte for at det ikke fantes et marked utenfor NRK, den gang NRK hadde monopol. Men i dag vet vi at dette var feil, siden folk bruker flere TV-kanaler. Amerikansk underholdningsindustri fremstår mer som et oligipol, og det finnes sikkert dem som påstår at det ikke finnes et marked utenfor disse selskapene. Men det gjør det. All motstanden mot woke og politisk korrekthet beviser at det gjør det. 

Lenke til kommentar

Publikum bryr seg ikke nevneverdig om mangfold som sådan. De er lei av woke bullshit. Mangfoldige skuespillere har alltid vært populære i moderne tid og så lenge jeg har levd (jeg er født i 1980).

Mangfoldige prosjekter som ikke er woke har også satt salgsrekorder i år. Samtidig som verdien på IP'er som er woke, daler i verdi, rett og slett fordi de er DÅRLIGE.

Hollyweird lager masse woke shit med politiske budskap, og så angriper de sin egen fanbase, for å dekke over sin inkompetanse.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker bare ordet for å omtale fenomenet, ikke for å fornærme noen. Hvis noen likevel blir fornærmet så får det være deres problem. Jeg har ikke automatisk noe imot at ting er woke, men problemet er at ting som er det veldig ofte er dårlige. Når alle artikler om en film eller serie handler om at de har mørke og skeive karakterer vet du at det bare er å styre unna, for hvis historien var god hadde jo fokuset vært på det i stedet. Det samme gjelder forresten hvis alt fokuset er på at det er mange sex-scener.

Det som er interessant for min del er når jeg ser serier og filmer fra 20 år siden og de har mye bedre mangfold enn ting i dag, og det uten å prøve engang. På den tida var det heller ingen som gjorde noe stort nummer utav det. Det er bare de siste ti åra at alt plutselig skal handle om kjønn og rase og da blir man lei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (20 timer siden):

Dette er vell en temmelig fersk amerikansk høyrepolitisk tolkning av woke?  i forsøk på å gjøre det til enda et buzzword for å sette venstreorienterte i bås?

Når jeg lærte om 'woke' for endel år siden, handlet det om å våkne opp og se diskriminering for diskriminering. 

 

La oss ha det klinkende klart, å være 'woke' er ikke noe negativt i seg selv. De som bruker woke som en måte å fornærme andre på derimot, de har som oftest noe negativt å melde. En såkalt hersketeknikk i stedet for å diskutere sak. Aka billig twitter-politikk

‘Demokrati’ er ikke noe negativt i seg selv. Den demokratiske folkerepublikken Korea kan man derimot si mye galt om.

Noen hevder at ‘kommunisme’ er en nydelig ide. Når stater har prøvd/hevdet å omsette det i praksis så har det stort sett endt med elendighet.

Det er ingenting galt med å være overvåken ovenfor urettferdighet. Når noen som ser seg selv som overvåken begynner å tulle med at fletter er rasistisk, at det å kritisere innvandringspolitikk er en slags terrorisme, så er det grunn til å rope varsko.

Hvis noen som anser seg selv som overvåken ikke selv gjør de koblingene jeg nevnte over, men heller ikke klarer å få seg til å kritisere det å gjøre det så er det god grunn til å spørre seg hva denne «overvåkenheten» egentlig handler om, og hvorvidt de noen gang våkner fra den.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (12 minutter siden):

Siden de ikke blir lagd lenger.. Hva er den siste ikke-woke filmen eller serien som er mulig å oppdrive?

Squid Game? Bare koreanere, med unntak av èn inder (som spiller en pakistansk karakter, noe som skapte reaksjoner og ikke er politisk korrekt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett fra et tv-perspektiv finner jeg navnet Wokewalkers meget treffende, foruten et middelmådig ordspill er ordet passende i den forstand at disse aktivistene også skamløst forderver alt de rører for sin egen aganda, samtidig som de er hjernevasket av skruppelløse, maktsyke og heller tvilsomme menn i bakgrunnen. Ei heller nytter det med appell til sunn fornuft og dialog, det eneste som duger er uforbeholden og kontant motstand før elendigheten sprer seg og det ender i kollektiv mental fortapelse.

Lenke til kommentar

Woke kan være irriterende når de overdriver over the top.

Game of thrones, eller Sandman synes jeg er ok balansert.

Og bare interessant at Constantine er dame, men følger de manus i tegneserien?

Stenbra Casting iallefall.

 

Hva reagerte jeg på? Vel den gammeldagse aristokrat og overklasse serien der de hvite var undertrykkt og fattige og de rike var sorte.

Og Orphan Black 

Umbrella Academy er på grensen, men man tilgir det fordi skuespillere er så bra...

Stranger Things har mye woke, men det er så bra laget at det ikke blir kleint.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (15 timer siden):

Woke kan være irriterende når de overdriver over the top.

Game of thrones, eller Sandman synes jeg er ok balansert.

Og bare interessant at Constantine er dame, men følger de manus i tegneserien?

Stenbra Casting iallefall.

 

Hva reagerte jeg på? Vel den gammeldagse aristokrat og overklasse serien der de hvite var undertrykkt og fattige og de rike var sorte.

Og Orphan Black 

Umbrella Academy er på grensen, men man tilgir det fordi skuespillere er så bra...

Stranger Things har mye woke, men det er så bra laget at det ikke blir kleint.

Plot og casting som utfordrer seerens stereotyper kan være bra. Som Alanis Morisette som Gud i Dogma. Eller Mexicanere som bygger en mur mot flyktende Amerikanere i en eller annen katastrofefilm med istid som tema. Det gjør at jeg tenker over egen klassifisering av mennesker og rollene jeg tildeler dem.

Å skulle ha 17% av Afrikansk avstamning, 11% homofile, å la bare transpersoner spille transkarakterer, å kreve at 50% av skuespillerene ha en bmi på >28 synes som en politisk korrekt tvangstrøye som gjør kunsten dårligere og samfunnet fattigere.

Det snevrer inn perspektivet på hva det innebærer å være menneske og hva som gir den enkelte verdi, heller enn å utvide det. Et grunnleggende rasistisk menneskesyn som fordi det blir frontet av ytre venstre heller enn ytre høyre har sluppet forbi de mentale brannmurene samfunnet har mot sånt grums.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det mye rart. Woke = anti kapitalisme ? For noe tull, Amazon, et ultra kapitalistisk steinrikt monopolistisk selskap eid og drevet av en hvit mann, er den som fremmer woke. Hvordan i huleste klarer folk å tro at "woke-isme" på noen som helst måte er anti kapitalisme? Og anti-fascisme?  Når handlingene til woke-mobben er som tatt rett ut av lærebøkene til fascismen..

Woke-isme handler kun om makt. Makt over andre. 

 

Og til Tolkien sin verden. Han beskrev kvinnelige dverger detaljert. De hadde skjegg og var vanskelig å skille fra mennene for ikke-dverger. Så hvorfor ikke gi hun mørke et godt skjegg? Neida..Amazon gir selvsagt fingeren til dette. Tolkien beskrev alver også detaljert, som helt lyse i huden, langt hvitt hår og utrolig pene. Igjen.. Amazon.. why? Eller vi vet jo hvorfor.. men med alle de karakterene som nå bare diktes opp kunne de ha gått bananas i diversity uten å tråkken på alle som faktisk bryr seg om Tolkien sin verden. 

Også stakkars Galadriel.. En av de sterkeste karakterene i LOTR filmene og bøkene. En fantastisk karakter som utstråler makt og kvinnelighet.  Neida.. vi gjør hun om til en mann... det er det alle ønsker.. wtf ? Hvorfor? De hadde allverdens muligheter til å vise henne i all sin prakt i serien men drar henne ned hvor hun skal ligge å rulle i gjørma med sverd.. 

Amazon har brukt nærmere $800 millioner på dette prosjektet.. det er mye penger.. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...