Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

Synes det høres veldig gøy ut.

Enig, hørtes ut som kunst

 

De andre her som påstår at politisk tvangstrøye gjør kunsten dårligere og samfunnet fattigere. Så må jeg spørre, er vi fortsatt på Marvel, og er dette din benchmark for kunst?

Og en annen som sier at woke, kun handler om makt og kapitalisme og derfor kan ikke woke handle om anti-kapitalisme. For faktisk så tjener rike folk penger på å melke "wokeism" faktisk.

Gud bedre, jeg forstår fortsatt at Trump har endret betydningen av woke for endel, men at kapitalister vil melke et populært konsept som mangfold ødelegger jo mere for konspetet 'woke', enn hva det hjelper. Det er fortsatt pengene som er hovudfokuset til de som produserer mye av dette. Om du liker sluttproduktet eller ikke handler mere om at du er anti-woke, enn at du forstår woke begrepet. Eller at produktet rett og slett er dårlig.

Hvor plasserer dere trumpere anti-kapitalisme, hva er buzzwordet vi kan bruke?

 

Gleder meg til Woman King kommer, denne forstår jeg kommer til å fyre opp under begge sider. Da den angivelig skal ta seg "woke"friheter i fortellingen, men er basert på et ikke så "woke" samfunn. Med andre ord ikke historisk korrekt.

Anti-wokers kommer til å gråte av sinne

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sofiemyr skrev (3 timer siden):

En afrikaner spiller viking

Vikinger hadde en greie ved seg der de dømte folk etter deres handlinger, og vikingene møtte jo på "blåmenn" så om de ble imponert av en afrikaner hvorfor skulle de ikke invitert han på raid ? Det kan ha skjedd. Selv om vi ikke har noen historiske data som jeg vet om. 

 

sofiemyr skrev (3 timer siden):

En asiat eller arisk mann eller kvinne spiller afrikansk slave

En "arisk" person kan fort være en asiat, da arisk er en betegnelse på den indoeuropeiske språkgruppen det inkluderer store deler av Asia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Indo-Iranian_languages

 

sofiemyr skrev (3 timer siden):

Plutselig er vi et spill hvor rollene skiftes fullstendig og hvor historisk korrekthet utelates fullstendig

Snakker vi fremdeles om LOTR ? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Galadriel er vel ikke mann i serien.

Ellers bryr det meg null att Alver eller dverger er fargede, men jeg er enig i at alvene i storyen er hvite. Men kult med litt mixmax.

Og fra storyens opprinnelse så var de jo svartalver fra dypet muligens basert på engler og demoner fra kristendommen.

Men det var vel svarthårede alver og lyshåret alver.

Svartalfer og ljusalfar.. fra Snorres sagnmyter.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svartalv

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (2 timer siden):

De andre her som påstår at politisk tvangstrøye gjør kunsten dårligere og samfunnet fattigere. Så må jeg spørre, er vi fortsatt på Marvel, og er dette din benchmark for kunst?

Regissør ved Nationalteateret diskuterer det at en manusforfatter krever at stykkets transperson skal spilles av en faktisk transperson:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/z7dVWw/det-blir-feil-at-bare-transpersoner-kan-spille-transpersoner-mener-regissoeren

Quentin Tarantino:

"But there has become a thing that’s gone on, especially in this last year, where ideology is more important than art. Ideology trumps art. Ideology trumps individual effort. Ideology trumps good. Ideology trumps entertaining." 

https://www.thedailybeast.com/quentin-tarantino-and-bill-maher-whine-about-how-movies-are-too-pc

 

Det er ganske enkelt, tenker jeg. "Rommet av kulturuttrykk" kan være ekstremt stort. Når vi snevrer det inn med bred pensel ved å definere temaer som tabu, ved å pålegge aktører å gjøre ting på bestemte måter, å basere seg på identitetsmarkører istedetfor kunstnerisk agenda eller individuell egnethet så begrenser det kulturlivet. Det gjelder ekvivalenten til Donald Duck og det gjelder nok ekvivalenten til Dostojevski. Hvis vi derimot ser på kulturuttrykk, tenker mens vi holder munnen lukket, sover på det, diskuterer med andre, og så gjør oss opp en mening om det var "god" kultur så vil vi kanskje røkte kulturlivet i en "god" retning*)

Når ytre venstre stiller for mange krav til sosialt etablerte og/eller karriere-bevisste aktører på moderat venstre og sentrum under trussel om straff, så skaper det et vindu for karakterer som Donald Trump som på en måte transcenderer saklig kritikk og normer for folkeskikk (og lovlighet). Man kan kritisere og kansellere Espen Eckbo til han lever arbeidsledig under en bru, men Donald Trump får bare flere stemmer om man påpeker forhold ved hans person. Jeg tror heller at han og hans like får "næring" av at urban øvre middelklasse pisker seg selv og hverandre til døde over spørsmål som later til å oppta eldre, landsbygda og arbeiderene og de som ikke bruker twitter i langt mindre grad..

-k

*) Det er selvsagt mulig at folket i snitt har dårlig smak. Jeg tenker at skolen får eksponere oss for mange kulturuttrykk, de som er spesielt interessert i kultur kan få en ekstra stemme i aviser og sånt og argumentere for sitt syn, men jeg heier nok litt på at de største kultur-fenomenene bør være litt folkelige, så får heller de snevre interessene ha sine småskala kultur-saker.

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En artig detalj om Tolkien er jo Sauron som opprinnelig var en alv. Muligens svartalv?

Husker ikke, har bare bladd litt i Silmarillion, det spennende med Rings of Power er jo at det er begynnelsen før Hobbiten.

Så vi får se for historien til Galadriel og Sauron og Elrond.

Jeg gjetter at vi også får historien om Gollum og hvordan han gikk fra en hobbit lignende fyr Smeagol og til Gollum...

Uansett fargede dverger og lesbiske alver så MÅ jo dette bli bra. Og de konservative Woke haterne behøver vel ikke rasere denne overbudget av en serie.... Bare pga av litt mix.

Endret av Gouldfan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

En artig detalj om Tolkien er jo Sauron som opprinnelig var en alv. Muligens svartalv?

Husker ikke, har bare bladd litt i Silmarillion, det spennende med Rings of Power er jo at det er begynnelsen før Hobbiten.

Så vi får se for historien til Galadriel og Sauron og Elrond.

Jeg gjetter at vi også får historien om Gollum og hvordan han gikk fra en hobbit lignende fyr Smeagol og til Gollum...

Uansett fargede dverger og lesbiske alver så MÅ jo dette bli bra. Og de konservative Woke haterne behøver vel ikke rasere denne overbudget av en serie.... Bare pga av litt mix.

Sauron var ikke opprinnelig alv. Han er en Maiar, samme som Gandalf er. Du kan kalle det på nivå med halvguder eller engel, om du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sauron en svartalv? Han var en maia, en demigud. Av samme 'orden' som Gandalf, Saruman og Durins bane, balrogen i Moria. 

Edit: Mørkalvene var alvene som ikke dro til Valinor og så lyset fra De to trærne. Svartalv ble brukt som tilnavn til Eöl og som spott til Thingol av Feanorsønnene.

Det har blitt en stund siden jeg leste Silmarillion, men det hadde i alle fall ingenting med hudfarge å gjøre.

 

 

Endret av Revie
Korrigert for forskjell mellom mørk-/svartalv
Lenke til kommentar
Revie skrev (18 minutter siden):

Sauron en svartalv? Han var en maia, en demigud. Av samme 'orden' som Gandalf, Saruman og Durins bane, balrogen i Moria. 

Edit: Mørkalvene var alvene som ikke dro til Valinor og så lyset fra De to trærne. Svartalv ble brukt som tilnavn til Eöl og som spott til Thingol av Feanorsønnene.

Det har blitt en stund siden jeg leste Silmarillion, men det hadde i alle fall ingenting med hudfarge å gjøre.

 

 

Interessant, jeg leste at han var en alv, men det var bare en notis i en nettavis som omtalte den nye serien.

Var Svartalver opprinnelsen til Orcene?

Jeg må få sett litt i Silmarillion igjen, får ta en tur på biblioteket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Interessant, jeg leste at han var en alv, men det var bare en notis i en nettavis som omtalte den nye serien.

Var Svartalver opprinnelsen til Orcene?

Jeg må få sett litt i Silmarillion igjen, får ta en tur på biblioteket.

Jeg er på tynn is her, men jeg mener at opprinnelsen til orkene er litt vag og at det antas at det var alver som gjennom lange pinsler ble et vrengebilde. Fordi Morgoth/ondskap ikke kan skape (sitat Tolkien)

Om det er fra filmene eller Tolkiens verker husker jeg ikke.

Og hvilken av stammene/grupperingene av alver vet jeg ikke om er fortalt.

For øvrig har det kommet tre bøker som flesher ut bøker som finnes i Sil. Hurins Barn som utvider Om Turin Turambar, samt Beren og Luthien og Fall of Gondolin. Om du ikke var klar over disse :yes:

Endret av Revie
Bøker
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (17 minutter siden):

Jeg er på tynn is her, men jeg mener at opprinnelsen til orkene er litt vag og at det antas at det var alver som gjennom lange pinsler ble et vrengebilde. Fordi Morgoth/ondskap ikke kan skape (sitat Tolkien)

Om det er fra filmene eller Tolkiens verker husker jeg ikke.

Det er fra Silmarillion og er også nevnt i Fellowship-filmen. :)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tabris skrev (Akkurat nå):

Det er fra Silmarillion og er også nevnt i Fellowship-filmen. :)

Takk!

Jeg trur for øvrig at jeg blandet mellom hvordan orkene som rase oppstod og hvordan Uruk-haiene til Sarumann ble til. Her TROR jeg kanskje PJ viste "produksjonen" direkte på noe som Tolkien bare vagt forklarte (gjennom Treskjegg). Her var det vel antakelser om både troll- og manneblod?.

Men igjen, det kan godt være at dette også er godt forklart i en eller flere av utvidede verkene eller brevene. Har lest langt fra alt og husker selvsagt ikke alt jeg har lest heller. :yes:

Lenke til kommentar
Revie skrev (8 minutter siden):

Takk!

Jeg trur for øvrig at jeg blandet mellom hvordan orkene som rase oppstod og hvordan Uruk-haiene til Sarumann ble til. Her TROR jeg kanskje PJ viste "produksjonen" direkte på noe som Tolkien bare vagt forklarte (gjennom Treskjegg). Her var det vel antakelser om både troll- og manneblod?.

Men igjen, det kan godt være at dette også er godt forklart i en eller flere av utvidede verkene eller brevene. Har lest langt fra alt og husker selvsagt ikke alt jeg har lest heller. :yes:

I filmen ble det vist at de ble "dyrket" frem fra leire og jord. Hvis jeg husker rett så sier Gandalf at han blandet "orcs with goblins", også fra filmen. Jeg vet ikke hva, om noe, som står i Tolkiens bøker. Så langt har jeg ikke kommet i Silmarillion enda, nettopp begynt å lese den nå. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (23 minutter siden):

Takk!

Jeg trur for øvrig at jeg blandet mellom hvordan orkene som rase oppstod og hvordan Uruk-haiene til Sarumann ble til. Her TROR jeg kanskje PJ viste "produksjonen" direkte på noe som Tolkien bare vagt forklarte (gjennom Treskjegg). Her var det vel antakelser om både troll- og manneblod?.

Men igjen, det kan godt være at dette også er godt forklart i en eller flere av utvidede verkene eller brevene. Har lest langt fra alt og husker selvsagt ikke alt jeg har lest heller. :yes:

Uruk ble vel avlet av Saruman...

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 timer siden):

Uruk ble vel avlet av Saruman...

Han avla de frem, men skapte de ikke. Også Sauron brukte uruks, før Saruman (i bøkene). 

I filmene framstilles det som om Saruman skapte de i sine gruver i disse "gropene".  Det var vel i Tolkiens bøker sannsynligvis på mer konvensjonell måte enn hvordan PJ så det for seg.. En filmskapers kreativitet som antakelig er tatt i bruk fordi Sarumans opprustning går langt raskere i filmene enn i boka.

Tabris: Jeg tror det er "orcs and men". Husker ikke hva Gandalf sier i filmene, men å krysse orcer og goblins ville neppe hatt noe særlig for seg. Uruk hai har sin store styrke både i at de er større og sterkere enn alminnelige orcer, men de tåler også sollys godt.  Det samme gjelder trolltypen olog hai. 

I overkant nørding her nå, men det er jo gøy😀
 

Endret av Revie
Lagt til tekst
Lenke til kommentar

Nå har vi, med meg selv som sterk bidragsyter, havnet langt fra topic i denne tråden. Likevel, jeg så den siste traileren før premieren på Rings of Power neste fredag og det er fortsatt ingenting som gjør meg gira på denne serien. 

Gjennom to og et halv minutt er det nær sagt ingenting som er tro mot Tolkiens fortellinger. 


 

Lenke til kommentar

En interessant kronikk fra to Tolkien-kjennere i Aftenposten, hvor de går inn på hvorfor dette woke-maset om den nye serien er så ufattelig idiotisk.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/G3oMgq/verdens-dyreste-tv-serie-utloeser-spoersmaalet-er-tolkiens-verk-rasistisk

Sitat

"Hvordan han ville reagert på rollelisten i Maktens ringer-serien, vet vi naturligvis ikke. Men skuespillernes hudfarge er ikke et viktig kriterium for å avgjøre om TV-versjonen klarer å formidle forfatterens budskap og verkets kvaliteter. De som har lest boken, vet at i Tolkiens Midgard gir mangfoldet styrke."


Det samme temaet er George RR Martin inne på:

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/features/george-rr-martin-interview-game-of-thrones-b2088451.html

Sitat

“The Lord of the Rings: The Rings of Power isn’t even on yet, but if you follow what’s going on online, the controversy about it is like World War Two. They’re dropping atomic bombs on each other,” he says incredulously of the fans who howl about any perceived deviation from the source material. 

“You hear controversies about some of the Marvel shows and the Marvel movies, certainly about the DC characters. It used to be if you were a fan of Star Trek, you liked Star Trek. Now it seems like half the people who call themselves Star Trek fans hate Star Trek, and the Star Wars fans hate Star Wars, and the Tolkien fans hate Rings of Power. What the hell? Now maybe it’s because it’s changing, but as a writer you’d go crazy if you didn’t change it somehow. You want to tell new stories, not tell the same stories over and over again.”


NRK skriver også en artikkel bl.a. med kommentarer fra Norsk Tolkienforening:

https://www.nrk.no/kultur/snart-klart-for-tidenes-dyreste-tv-serie-_-stalsetter-seg-for-sinte-fans-1.16056523

Sitat

– Det er kritiske røster der ute, men i vår forening er de fleste positive, forteller Vegard Ovland, leder for Norges Tolkienforening.

– Det er fint å kunne inkludere der man har muligheten til det, slik at Tolkien blir tilgjengelig for et større publikum, sier Ovland.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Revie skrev (9 minutter siden):

Nå har vi, med meg selv som sterk bidragsyter, havnet langt fra topic i denne tråden. Likevel, jeg så den siste traileren før premieren på Rings of Power neste fredag og det er fortsatt ingenting som gjør meg gira på denne serien. 

Gjennom to og et halv minutt er det nær sagt ingenting som er tro mot Tolkiens fortellinger. 


 

Hva som gjør folk gira er helt subjektivt og jeg kjenner selv på en slags skeptisk glede til den. Jeg vil virkelig at denne serien skal bli bra, men jeg er redd at den faller flat som så mange fantasyserier før den har gjort.

Derimot må vi tillate litt endringer fra Tolkien's originale verk, kunstnere vil gjerne sette sitt preg på verket de jobber på også, og det er inget unntak for manusforfattere og skribentene på serien. La oss håpe de ikke drar for langt vekk fra originalvisjonen til Tolkien for Midgard, men at de styrker den på en god måte. 

Tilbake til hovedpunktet, jeg mener selv at det er ingenting i noen serier jeg har sett som er "woke" og jeg har sett en del. Jeg gleder meg over mangfold i historier for verden vi lever i er mangfoldig. Jeg kunne absolutt ikke brydd meg mindre om en karakter som var mann i en versjon av en historie blir en kvinne i en annen versjon. Den første historien blir ikke slettet og kanskje den andre versjonen bringer noe nytt som kan bygge på originalen?

Det eneste jeg misliker sterkt er latskap i historiefortellingen og dårlig skriving. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Snikpellik said:

En interessant kronikk fra to Tolkien-kjennere i Aftenposten, hvor de går inn på hvorfor dette woke-maset om den nye serien er så ufattelig idiotisk.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/G3oMgq/verdens-dyreste-tv-serie-utloeser-spoersmaalet-er-tolkiens-verk-rasistisk

 

Tolkien-kjennere? Ingenting i artikkelen tilsier at de på noen som helst måte er spesielt kjent med Tolkiens verker men jaja..

 

Quote

For å ta boken først: Det står egentlig forbausende lite om hudfarge i den. Faktisk er det svært få beskrivelser av personer i det hele tatt. Boken er nemlig bevisst skrevet slik at leseren legger inn egne forestillinger i den, så effektivt at mange tror at tingene er detaljert beskrevet.

Det lille som står om hudfarge, forteller ikke så mye, men det er klart at hobbitene, som er dem lesere flest identifiserer seg med, slett ikke er «helhvite». De før nevnte hærfotene er for eksempel «brunere i huden», mens blakkenskinnene er «lysere». Flere steder er hobbiten Sams hender beskrevet som «brune», uten at det er klart om det refererer til hudfarge eller hender preget av utendørs slit.

For å være "Tolkien-kjennere" så kjenner de lite til at faktisk alver og dverger er ganske godt beskrevet. Dette hopper de selvsagt glatt over..

Når det kommer til serien så bryr jeg meg egentlig ikke så mye om dverg dama er mørk eller lys men hvorfor gav de henne ikke skjegg? Og mørk alv.. jaja.. 

 

Mitt største problem er at de har skrevet om Galadriel til en mann... 

Quote

Også stakkars Galadriel.. En av de sterkeste karakterene i LOTR filmene og bøkene. En fantastisk karakter som utstråler makt og kvinnelighet.  Neida.. vi gjør hun om til en mann... det er det alle ønsker.. wtf ? Hvorfor? De hadde allverdens muligheter til å vise henne i all sin prakt i serien men drar henne ned hvor hun skal ligge å rulle i gjørma med sverd.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
atleape skrev (59 minutter siden):

Hva som gjør folk gira er helt subjektivt og jeg kjenner selv på en slags skeptisk glede til den. Jeg vil virkelig at denne serien skal bli bra, men jeg er redd at den faller flat som så mange fantasyserier før den har gjort.

Enig, noe som også gjelder for meg.🙂
 

atleape skrev (59 minutter siden):

Derimot må vi tillate litt endringer fra Tolkien's originale verk, kunstnere vil gjerne sette sitt preg på verket de jobber på også, og det er inget unntak for manusforfattere og skribentene på serien. La oss håpe de ikke drar for langt vekk fra originalvisjonen til Tolkien for Midgard, men at de styrker den på en god måte. 

Litt endringer tåler man og filmmediet kan ikke presenteres på samme måte som en stor bok. For å trekke det til Tolkiens verden; Peter Jackson gjorde også en del endringer. Dette var fordi han er en filmskaper og vet at en omvei om Tom Bombadil ikke driver historien videre. Han kunne tatt med Barrow-downs, men igjen, det er neppe nødvendig for det store bildet. At han valgte å gi Arwen en større rolle ved å kutte Glorfindel og ikke inkluderte Beregond er jeg mer uenig i, men igjen - dette blir egentlig bagateller. Filmene ble en massiv suksess både for 'normies' og i all hovedsak for de som alt var Tolkien-fans på sin hals, meg selv inkludert.

Det kan derimot dras for langt igjen. Arwen tok over Glorfindels rolle i Flight to the Ford fordi de ønsket å gjøre kjærlighetshistorien mellom Aragorn og Arwen litt større. Jeg forstår hvorfor; det gir Aragorn tydeligere sårbarhet på lerretet, samtidig som det er en "enkel" ingrediens for å engasjere de som liker sånt. Når han derimot - mot sin vilje visstnok - inkluderte et trekantdrama i Hobbiten, så falt det på ræva. 

Og vær helt klar på det, JD Payne og Patrick McKay har ikke tenkt å gjøre litt endringer fra Tolkiens verker.  Det er knapt nok noe som stemmer med lore/bakgrunnshistorie i det vi har sett, med unntak av de karakternavnene de har rettigheter til. Og disse karakterene har enten klare personlighetstrekk eller handlinger som ikke stemmer overens med kilden. Vi har ikke sett sluttproduktet enda, men trailerne viser dette. Lista er lang og ingenting har med manglende skjegg på kvinnelige dverger å gjøre, selv om dette er en populær mot-kritikk.
 

atleape skrev (59 minutter siden):

Tilbake til hovedpunktet, jeg mener selv at det er ingenting i noen serier jeg har sett som er "woke" og jeg har sett en del. Jeg gleder meg over mangfold i historier for verden vi lever i er mangfoldig. Jeg kunne absolutt ikke brydd meg mindre om en karakter som var mann i en versjon av en historie blir en kvinne i en annen versjon. Den første historien blir ikke slettet og kanskje den andre versjonen bringer noe nytt som kan bygge på originalen?

Det eneste jeg misliker sterkt er latskap i historiefortellingen og dårlig skriving. 

Det er mange serier som har moderne politiske budskap eller agendaer. Betyr det at det er feil eller dårlig? Nei, selvsagt ikke! Ett eksempel er The Matrix: Den er absolutt woke i at man kan tolke den filmen på alle mulige måter i form av samfunnskritikk. Eller man kan bare se det som en sci fi-action-film. For øvrig er dette godt skrevet og regissert. Spillserien Fallout sparker om seg med kritikk og satire. Selv South Park og Simpsons er "woke". Forskjellen på disse og Tolkiens verker, er at det er en massiv del av historien og hvordan de fortelles.

At ingen serier er 'woke' stemmer rett og slett ikke, men du skal ha for at du kan nyte det uavhengig av det. Det er genuint ment! Stor fan av alt det jeg nevnte, for øvrig. 

Tolkien derimot ville skape en mytologi og hatet allegori av alle slag. Det i seg selv er verken rasistisk, sexistisk eller "anti-woke". Det var hans subjektive fortelling satt i hans tid. Det skulle være som det var, selv om Amazon har gjenfortalt hva han sa direkte feil for å legitimere sine endringer. Det PJ kanskje gjorde aller mest riktig i sin tolkning, var at de ikke ønsket filmskapernes meninger eller politikk i sin adapsjon. Merk også at McKay og Payne har vinklet mellom at serien er veldig tro på Tolkien, til at den skal være et bilde på vår samtid, før den igjen visstnok ikke har det og er tro mot kilden. INGEN av de tilknyttet serien snakker om selve serien.

En liten disclaimer: Jeg syns ordet woke knapt har betydning slik det slenges rundt hit og dit, men bruker det i stedet for å legge ut om moderne politikk eller agendaer hver gang. Ikke tolk det som negativt ment i min sammenheng. Og en ting til: At enkelte personer kan være rasistiske i sin "argumentasjon" stemmer helt sikkert. La oss alle være enige at disse er idioter, men det er også veldig dumt med de som drar alle kritikerne over en kam og nedlatende kaller de Trumpere, rasister, anti-wokere etc. Som om dette er alt som bekymrer de samme folka som enten falt for bøkene eller filmene til Peter Jackson. Det er bare urettferdig. Det er ikke mer feil å ha en forventning til hvordan James Bond ser ut og skal være, enn Shaft?

Bekymringen for denne serien er like legitim som det er å være positiv. Om man ikke kan tolke noe negativ ut fra trailere, artikler, intervjuer, så kan man heller ikke være positiv til en trailer. Å bygge forventning er trailernes funksjon og kostnaden kan være at denne forventning kan være negativ. 

Har det nødvendigvis noe å si at man enten kjønns- eller raseswaper karakter? Nei. Eksempelvis med Dune. Karakteren Liet-Kynes er endret fra mann til dame. Har det noe å si?  Nei, i alle fall ikke for meg, fordi Villeneuve og resten av filmteamet vært veldig tro mot kildematerialet. Altså handlingsforløp, hvordan Arrakis ser ut, at filmen har et filosofisk preg osv. 

Jeg er helt enig i at det jeg misliker mest (litt annet enn deg) er latskap og dårlig skriving. Og det er jo derfor jeg er såpass negativ, fordi alt tryder på at det er akkurat det vi får her. 

Endret av Revie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...