Gå til innhold

Jo da, skjermbruk er en fare i trafikken


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (9 minutter siden):

Det gjør man jo med knappene på rattet? Hva med å omfordele luft ,skifte radiokanal, endre følsomhet på regnsensor, justere sidespeil, sette defroster på fullt, justere traction, sette bilen i sports modus, osv. Noen biler er fullstendig håpløse. Det har jo vist på skadestatistikken 

Alt dette gjør jeg enkelt med et par trykk mens bilen kjører seg selv. Ja, ikke sports modus og traction da, bilen min har ikke slike innstillinger. Men de andre tar ett eller to trykk. Evt. kan man også bruke talekommandoer, om man liker slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Alt dette gjør jeg enkelt med et par trykk mens bilen kjører seg selv. Ja, ikke sports modus og traction da, bilen min har ikke slike innstillinger. Men de andre tar ett eller to trykk. Evt. kan man også bruke talekommandoer, om man liker slikt.

Har du bil som kjører selv? Hvem leverer det?

Lenke til kommentar

Er ikkje så veldig stor del av bilparken som har "autopilot".
Dette kan nok hjelpe litt, men virkar også vere ein fare det også sidan folk stolar for mykje på dette systemet.

Før det vart touch for både det eine og det andre så hadde mange ikkje knappar på rattet heller. Men var aldri problem med å skifte kanal, desse var lagra med minne, og før dette så skrudde ein berre på tuneren til signalet var der. Utan å ta augene bort frå vegen.
Kassett var lett å byte utan å sjå på spelaren. Om ein ikkje hadde rot i systemet så kunne ein føle seg fram til rett kassett også, eller ta den opp til rattet for eit kjapt blikk.
Når CD kom så var det minimalt med fikling sidan dette var lite trygt å gjere under køyring. Men eg skaffa meg CD-skiftar ganske kjapt og då hadde ein timar med musikk. Byte CD var berre ein knapp eller to som ein kunne føle seg fram til.

Det som faktisk tok augene mest bort frå vegen på den tida var blikket på speedometeret. Det er det nesten slutt på i dag med adaptiv cruisecontrol osv.
 

Quote

Evt. kan man også bruke talekommandoer, om man liker slikt.

Har bilar støtte for norsk og alle dialektar? Har sett mange eksempel på at ein må ha nesten perfekt engelsk for at bilen skal forstå kva du vil.

Endret av Gazer75
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (46 minutter siden):

Det er jo nettopp denne dualiteten der alt er lov bare det er fastmontert, som her utfordres.

Jeg har ikke fulgt med overhodet på dette, så hva er den lovlige definisjonen på "fastmontert"?

Kan jeg f.eks. bolte på en svingbar arm på dashbordet, feste en laptop (med touch-skjerm såklart..) på den og kalle det fastmontert?
Jeg håper da inderlig ikke det.

Personlig har jeg ingen interesse av en bil uten fysiske knapper. Som allerede nevnt så kan man føle seg frem til fysiske knapp uten behov for å ta blikket av veien. Slikt kalles muskelminne - man vet etterhvert hvor ting er plassert. Med touch-skjermer så er man i praksis blind hvis man ikke hele tiden ser på skjermen.

Eneste jeg har i bilen som jeg av og til ser på for å justere er musikkspilleren fordi jeg er nødt til å kjøre med display-lyset avslått. Pioneer DEH-8300UB inverterer desverre automatisk fargene hvert 15. sekund så lenge displayet står på. Noe som var ekstremt forstyrrende ved mørkekjøring.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det "geniale" i å måtte bla i menyer måtte vel før eller siden bli oppdaget.
At slike skjermer er billige er vel bare sant for alle unntatt kunden.  
For når de leveres som reservedeler har jeg fått et helt annet inntrykk av prisnivået.
Forøvrig er det vel greit for kart, navigasjon, og relevant info.
Men å betjene "knapper" du ikke kjenner med fingrene, tvinger selvfølgelig øynene dit fingrene er, det er helt logisk. 

Sikkert "kjempepraktisk" på humpete veier også.
At ulempene ikke er "oppdaget"  på et tidligere tidspunkt er underlig når sikkerhet er så viktig ellers.
Talestyring, tja hvis den ikke prøver å "utføre" en samtale fra bilens passasjerer.
Her kan sikkert "Pondus" få mange ideer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Moderne UI-designere for biler har helt mistet sin Fingerspitzengefühl...

Det er ikke noen vits i å apologisere dette - når øynene forlater veien mer enn et kort øyekast, går ulykkesfrekvensen altså målbart opp. 

Men jeg tror EUs lovmakeri kommer til å få korrigert dette. På sikt finner vi en balanse som er bedre enn før, men akkurat nå klarer ikke sjåførene holde på oppmerksomheten fordi de har tilgang til og faktisk gjør/forsøker gjøre operasjoner i bilen som ikke lar seg kombinere med å ha øynene på veien.

Så får vi se da, om lovmakernes trang til å bestemme blir så sterk at de ikke gir utviklerne tid til å finne den rette balansen og heller kliner til med sitt eget hastverksarbeid. :p 

Jeg har ikke noe ønske om å kvitte meg med alle fysiske knapper men 50-80% reduksjon i antall knapper i forhold til en tradisjonell cockpit høres bra ut. Jeg har flere ganger kjørt til side og stoppet bilen for å få sett grundigere på knapper som ikke nødvendigvis følger en logikk jeg kan finne og er plassert et sted man ikke kan se det fra førerplass. Knapper som seint finner veien inn i muskelminnet fordi de brukes for lite..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (27 minutter siden):

Så får vi se da, om lovmakernes trang til å bestemme blir så sterk at de ikke gir utviklerne tid til å finne den rette balansen og heller kliner til med sitt eget hastverksarbeid. :p 

Jeg har ikke noe ønske om å kvitte meg med alle fysiske knapper men 50-80% reduksjon i antall knapper i forhold til en tradisjonell cockpit høres bra ut. Jeg har flere ganger kjørt til side og stoppet bilen for å få sett grundigere på knapper som ikke nødvendigvis følger en logikk jeg kan finne og er plassert et sted man ikke kan se det fra førerplass. Knapper som seint finner veien inn i muskelminnet fordi de brukes for lite..

Har du tenkt på at noen knapper bør man ikke se mens man kjører?. Trenger man å åpne tanklokket, felle ut hengerfeste eller åpne panseret når man kjører? 

Problemet kommer når man låner eller leier biler. Har ofte strevd med info systemer på italiensk spansk eller fransk, for ikke å snakke om asiatiske(Unngår å kjøre bil i ASIA). Biler som har knapper for lys, viskere , varmeapparat vindusheiser er ofte enklere enn når alt ligger på en skjerm man ikke forstår bæret av. Spesielt når man kommer seint om kvelden og må finne hotellet før det blir for seint

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (41 minutter siden):
Kahuna skrev (1 time siden):

Så får vi se da, om lovmakernes trang til å bestemme blir så sterk at de ikke gir utviklerne tid til å finne den rette balansen og heller kliner til med sitt eget hastverksarbeid. :p 

Jeg har ikke noe ønske om å kvitte meg med alle fysiske knapper men 50-80% reduksjon i antall knapper i forhold til en tradisjonell cockpit høres bra ut. Jeg har flere ganger kjørt til side og stoppet bilen for å få sett grundigere på knapper som ikke nødvendigvis følger en logikk jeg kan finne og er plassert et sted man ikke kan se det fra førerplass. Knapper som seint finner veien inn i muskelminnet fordi de brukes for lite..

Har du tenkt på at noen knapper bør man ikke se mens man kjører?. Trenger man å åpne tanklokket, felle ut hengerfeste eller åpne panseret når man kjører? 

Problemet kommer når man låner eller leier biler. Har ofte strevd med info systemer på italiensk spansk eller fransk, for ikke å snakke om asiatiske(Unngår å kjøre bil i ASIA). Biler som har knapper for lys, viskere , varmeapparat vindusheiser er ofte enklere enn når alt ligger på en skjerm man ikke forstår bæret av. Spesielt når man kommer seint om kvelden og må finne hotellet før det blir for seint

Greit om du faktisk klarer å lese og se hva som skrives, så hadde du sluppet denne kommentaren (se min utheving). At det blir flere knapper man må lete etter om man er uvant med bilen, er temmelig normalt. Å kjøre inn til siden for å fikle med innstillinger fra skjerm, er og ganske vanlig for flere av oss, dersom man ikke kan be passasjeren gjøre dette.

Må og si at det er veldig forskjellig å knote på en stor skjerm med store og klare symboler, eller der knapper ligger på fast plass, sammenlignet med en liten knøtteskjerm der man knapt har plass til faste knapper som alltid er tilgjengelig.

Eksempelet med bil som dugger til i tunnel, er forsåvidt greit løsbart med intelligens i programvaren, der resirk slås på, temperatur på luftstrøm mot vinduene økes og samme med viftehastighet. Tesla har visstnok kommet med dette i siste oppdatering.

Så kan vi jo håpe på at andre, som VAG som faktisk hadde masse problemer med dette da ID.3 ble lansert, har eller får tilsvarende intelligens.  Forstod det som de bare justerte så kaldluften ikke plutselig begynte å blåse på, selv utenom tunneler, som gjorde at sjåførene plutselig fikk sikten blokkert. Men noen som kjenner løsningen bedre, kan sikkert fortelle bedre om problemet og løsningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er enig at bruk av touchskjerm tar oppmerksomhet fra veien. Men er det skjermene i de nye bilene som er årsaken til økningen av ulykker i år? Hvor mange av de nye elbilene er det som står hos skraphansen? Skulle ønske at det ble referert til en rapport hvor det er listet opp hvilke typer biler som er innvolvert og hvor alvorlig ulykkene er. Og om det er bruk av skjermen som er årsaken til ulykken. At en bil har skjerm betyr ikke automatisk at det er bruk av den som er årsaken til ulykken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wunder-Baum og pyntegjenstander syns jeg også er irriterende, spesielt når de henger i midtspeilet. Da sperrer de ihvertfall synet. Forresten, jeg fordrar ikke Wunder-Baum. Er allergisk mot parfyme lukt.

Uansett, tilbake til trådens tema. Er helt enig med de fleste i denne tråden at skjerm i bil er veldig distraherende. At man bør stå i ro før man tukler med de. Vil nok tro at det er hoved årsaken til at ulykkestallet er så høy.

Jah, hvorfor ikke bare forby det!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Greit om du faktisk klarer å lese og se hva som skrives, så hadde du sluppet denne kommentaren (se min utheving). At det blir flere knapper man må lete etter om man er uvant med bilen, er temmelig normalt. Å kjøre inn til siden for å fikle med innstillinger fra skjerm, er og ganske vanlig for flere av oss, dersom man ikke kan be passasjeren gjøre dette.

Må og si at det er veldig forskjellig å knote på en stor skjerm med store og klare symboler, eller der knapper ligger på fast plass, sammenlignet med en liten knøtteskjerm der man knapt har plass til faste knapper som alltid er tilgjengelig.

Eksempelet med bil som dugger til i tunnel, er forsåvidt greit løsbart med intelligens i programvaren, der resirk slås på, temperatur på luftstrøm mot vinduene økes og samme med viftehastighet. Tesla har visstnok kommet med dette i siste oppdatering.

Så kan vi jo håpe på at andre, som VAG som faktisk hadde masse problemer med dette da ID.3 ble lansert, har eller får tilsvarende intelligens.  Forstod det som de bare justerte så kaldluften ikke plutselig begynte å blåse på, selv utenom tunneler, som gjorde at sjåførene plutselig fikk sikten blokkert. Men noen som kjenner løsningen bedre, kan sikkert fortelle bedre om problemet og løsningen.

Forstår egentlig ikke hva du mener her? Her var det snakk om stemmestyring av vindusvisker mens du snakker om dugg på innsiden? 

Aner ikke om du kjører i tuneller men problemet er kort fortalt at ved væromslag og om høsten er det ofte varmere inni lange tuneller enn utenfor. Derfor er lufta inni tunellen fuktigere. Braser du inn i tunellen med kald frontrute vil den fuktige lufta momentant kondensere på frontruta. 

Om du har en bil der vindusvisker er styrt av stemmekontroll må du snakke svært hurtig for å klare det på 500mS

At du også kan få dugg på innsiden er en annen sak. Dette går ofte seinere fordi antall kubikk luft pr sek som passerer frontruta er større på utsiden enn på innsiden når du kjører 80km/h.

De fleste biler har vel ofte en knapp for full defrost som vil hjelpe. Det er klart at om bilen måler fuktighet i ventilasjons lufta og overvåker frontrute overflate temperatur på innside og utside så kan man holde ventilasjonslufta over duggpunkt for inside av frontrute. Utsiden er derimot vanskeligere å forutsi. Da må man kjenne temperatur og fukt inni tunellen man skal inn i og varme opp front ruta til over duggpunkt i tunellen. Vi mennesker løser dette greit men må man rote i menyer eller rope ut div talekommandoer for å slå på tørking av luft eller forvarme frontruta kan det være  farlig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

Forstår egentlig ikke hva du mener her? Her var det snakk om stemmestyring av vindusvisker mens du snakker om dugg på innsiden? 

Aner ikke om du kjører i tuneller men problemet er kort fortalt at ved væromslag og om høsten er det ofte varmere inni lange tuneller enn utenfor. Derfor er lufta inni tunellen fuktigere. Braser du inn i tunellen med kald frontrute vil den fuktige lufta momentant kondensere på frontruta. 

Om du har en bil der vindusvisker er styrt av stemmekontroll må du snakke svært hurtig for å klare det på 500mS

At du også kan få dugg på innsiden er en annen sak. Dette går ofte seinere fordi antall kubikk luft pr sek som passerer frontruta er større på utsiden enn på innsiden når du kjører 80km/h.

De fleste biler har vel ofte en knapp for full defrost som vil hjelpe. Det er klart at om bilen måler fuktighet i ventilasjons lufta og overvåker frontrute overflate temperatur på innside og utside så kan man holde ventilasjonslufta over duggpunkt for inside av frontrute. Utsiden er derimot vanskeligere å forutsi. Da må man kjenne temperatur og fukt inni tunellen man skal inn i og varme opp front ruta til over duggpunkt i tunellen. Vi mennesker løser dette greit men må man rote i menyer eller rope ut div talekommandoer for å slå på tørking av luft eller forvarme frontruta kan det være  farlig. 

 

Som jeg prøvde å si, duggproblemer pga tunnel går an å programmere seg bort fra, ved at bilen skjønner ut fra både hva den ser, og hva navigasjonen forteller, at man kommer til en tunnel.

Da er det for bilens system bare å forberede for å slå på resirk, sende varm luft til ruta i det man er i ferd med å kjøre inn i den, eller endog litt før, samt sette på vindusviskere for å ta utvendig kondensasjon. Altså, et løsbart problem som gjør at man ikke trenger fikle på noen skjerm eller med noen knapper.

Til motsetning har/hadde man problemer med ID.3 Der AC plutselig gikk på, og dugget ned ruta. Uavhengig av tunnel. Bl.a. rapportert egenopplevd hendelse av en av TEK sine skribenter/journalister med egen bil. Folk vurderte å sette bilen hos forhandler og forlange lånebil til problemet var løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Eksempelet med bil som dugger til i tunnel, er forsåvidt greit løsbart med intelligens i programvaren, der resirk slås på, temperatur på luftstrøm mot vinduene økes og samme med viftehastighet. Tesla har visstnok kommet med dette i siste oppdatering.

Dette opplevde jeg senest i går. Ingen automatikk som fikset problemet, og jeg har nettopp kjørt en oppdatering. Heldigvis er det fysisk knapp for vindusvisker. Trykk inn venstre hendel. Å få på varme på frontruta da den dugga ned vurderte jeg i hvert fall ikke, med tunnelveggen på høyre side og motgående trafikk på venstre.

Det vanskeligste jeg gjør er å koble bilen til telefonens hotspot. Det er masse trykking på begge enheter. I praksis må jeg kjøre til siden og stoppe. Kan jo betale meg ut av det ved å ha abonnement i bilen, men jeg betaler allerede blod for fri data på mobilen. Trenger ikke 2 stk fri data.

Stemmestyring fungerer ganske bra, men jeg har ikke lært meg til å bruke det effektivt. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Som jeg prøvde å si, duggproblemer pga tunnel går an å programmere seg bort fra, ved at bilen skjønner ut fra både hva den ser, og hva navigasjonen forteller, at man kommer til en tunnel.

Ja, og inntil dette er løst ved kjempesmart programmering så har man valget mellom å trykke på en lett tilgjengelig knapp eller rote med en midtstilt skjerm i en mørk og trang tunnell. Som er poenget i denne artikkelen.

Her er forøvrig noe mer detaljer om undersøkelsen fra ADAC.

https://www.motor.no/aktuelt/tyske-eksperter-advarer-om-en-stor-sikkerhetsrisiko-med-beroringsskjermer/229570

Snowleopard skrev (1 time siden):

Til motsetning har/hadde man problemer med ID.3 Der AC plutselig gikk på, og dugget ned ruta. Uavhengig av tunnel. Bl.a. rapportert egenopplevd hendelse av en av TEK sine skribenter/journalister med egen bil. Folk vurderte å sette bilen hos forhandler og forlange lånebil til problemet var løst.

VW hadde et problem med en helt ny bil for 2 år siden. Så løste de det. I motsetning til nye produsenter som sliter med de sammei trivielle problemene i 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...