Gå til innhold

Uro i Kina - Hva skjer?


Anbefalte innlegg

Kina kutter i smittevernet. Neste fase i gjenåpningen kan komme raskt.

Sitat

Kinesisk gjenåpning kan redde både Kinas og verdens økonomi. Men noen kinesere er engstelige for hvordan det skal gå.

Sitat

 

Nå reagerer markedene positivt på meldingene om at en oppmykning i smitteverntiltakene er i gang. Siden begynnelsen av november har den kinesiske valutaen styrket seg 5 prosent mot dollaren.

Investorene håper verdens nest største økonomi skal gjenoppnå gamle vekstrater. Det kan i så fall bidra til vekst i en verden tynget av krig og inflasjon.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...
15 minutes ago, Simen1 said:

Etter 22 besøk til (skal for 23 gang i November ) Så har jeg enda til gode og oppleve noe som helst negativt oven for vesten i Kina. Har hvert i 28/34 provinser
 

Skulle hvert gøy og sett hvor i landet de har spurt folk. Eneste områdene jeg kan se er positive til Russland må være nord øst delen av landet.

Drar man til storbyene uansett hvor i landet så ser man den unge lokal befolkningen er pro vesten. 

De eneste som er negative oven for Japan må være den gammle delen av befolkningen.  Det er veldig populært og ta både ferie turer og studere i Japan for folk i Shanghai

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kinas import og eksport faller også skarpt etter andre kvartal. Import er ned nesten 7% og eksport rundt 12,5%. Det var ventet at den kinesiske økonomien ville skyte i været etter pandemien, men recovery var veldig, veldig kort. Bare et par måneder. Det til tross for at eksporten til f.eks Russland har økt med 92% på et år.

Kina er nå også i deflasjon. Det er mørke, mørke skyer på horisonten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (16 minutter siden):

Skulle hvert gøy og sett hvor i landet de har spurt folk.

Bare følg linkene i artikkelen. Kilde: The Center for International Security and Strategy, Tsinghua University (CISS). Link til rapporten. Om datainnhentingen:

Sitat

The online questionnaire-based survey took a stratified random sample of 2,662 Chinese mainland
citizens over 18 years old, with a confidence level of 99 percent and a confidence interval of 2.5
percent. The results were weighted to adjust for variation in the sample relating to gender, age,
regions and census register (urban or rural) based on the seventh national census. Finally, 2,661
samples were actually recovered, including 1,331 male samples and 1,330 female samples, or 1,543
samples aged 18-44, 932 samples aged 45-60 and 186 samples aged over 60.

Husk også at holdningene har vært gjennom kraftig påvirkning og endring det siste tiåret så hvis mange av turene dine skjedde for flere år siden så er ikke nødvendigvis inntrykket fra den gangen representativt for dagens holdninger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Bare følg linkene i artikkelen. Kilde: The Center for International Security and Strategy, Tsinghua University (CISS). Link til rapporten. Om datainnhentingen:

Husk også at holdningene har vært gjennom kraftig påvirkning og endring det siste tiåret så hvis mange av turene dine skjedde for flere år siden så er ikke nødvendigvis inntrykket fra den gangen representativt for dagens holdninger.

21 av turene var pre covid, Siste var i April i år.
i november skal jeg gjennom Sichuan, Qianghai, Gansu, Chonqing så fly hjem fra Shanghai.  Så får se om man merker noe forskjell spesielt i øde områder som Qianghai og Gansu

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen person som er svært bereist i Kina, og tidligere selverklært sinofil, har i dag et helt annet inntrykk av kinesiske holdninger til vesten.

Det samme gjelder kameraten hans, SerpentZA. Så kan man jo spekulere i hvordan og hvorfor de har snudd så voldsomt i løpet av få år. Disse to karene hadde en serie spennende pro-kinesiske reisevideoer og kulturvideoer for bare noen få år siden. I dag har de totalt motsatt polaritet, har måttet flyktet fra regimet med livet som innsats og mottar daglig trusler og nedrakkende propaganda.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er få kinesiske turister i Oslo, så jeg lurer på om Kina har åpnet opp helt etter pandemien? Hvordan skal ellers gullsmedene få solgt de dyre klokkene sine.

Kinesere som er engasjerte i politikk er ikke så glade i USA pga. Taiwan-spørsmålet. Kina er både konkurrenter (handel, økonomi) og beundrere (kultur). Feks. på grunn av Hollywood, glam og filmindustrien. "The american dream" ligner på den kinesiske drømmen om å bli rik, at det bare står på den enkeltes viljestyrke hvor langt man kan komme i livet.

USA med Nato vokser seg sterkere og er på den måten en trussel.

Kina har som ambisjon å bli en verdensmakt. De er i mot krigen i Russland, men de har alltid vært gode venner med russere, særlig under kommunismens storhetstid. Japan(ere) står ikke høyt i kurs hos den eldre befolkning. https://no.wikipedia.org/wiki/Nanjingmassakren Likevel er det mange som reiser til Japan. Det begynner jo å bli lenge siden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Subara said:

Det er få kinesiske turister i Oslo, så jeg lurer på om Kina har åpnet opp helt etter pandemien? Hvordan skal ellers gullsmedene få solgt de dyre klokkene sine.

Kinesere som er engasjerte i politikk er ikke så glade i USA pga. Taiwan-spørsmålet. Kina er både konkurrenter (handel, økonomi) og beundrere (kultur). Feks. på grunn av Hollywood, glam og filmindustrien. "The american dream" ligner på den kinesiske drømmen om å bli rik, at det bare står på den enkeltes viljestyrke hvor langt man kan komme i livet.

USA med Nato vokser seg sterkere og er på den måten en trussel.

Kina har som ambisjon å bli en verdensmakt. De er i mot krigen i Russland, men de har alltid vært gode venner med russere, særlig under kommunismens storhetstid. Japan(ere) står ikke høyt i kurs hos den eldre befolkning. https://no.wikipedia.org/wiki/Nanjingmassakren Likevel er det mange som reiser til Japan. Det begynner jo å bli lenge siden.

Kina er i grunn helt åpen, man må fortsatt framvise covid test når man flyr til Kina (rapid)

Husk at den store ferien i Kina er i Oktober, det er da de fleste Kinesere reiser oh og ikke nå i Juli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

En annen person som er svært bereist i Kina, og tidligere selverklært sinofil, har i dag et helt annet inntrykk av kinesiske holdninger til vesten.

Det samme gjelder kameraten hans, SerpentZA. Så kan man jo spekulere i hvordan og hvorfor de har snudd så voldsomt i løpet av få år. Disse to karene hadde en serie spennende pro-kinesiske reisevideoer og kulturvideoer for bare noen få år siden. I dag har de totalt motsatt polaritet, har måttet flyktet fra regimet med livet som innsats og mottar daglig trusler og nedrakkende propaganda.

Jeg får se åssen det går denne gangen, som sagt Kina er ekstremt stort, så eneste jeg kan tenke meg er pro Russland er områdene helt i Nord Øst. 

Litt rask googling så er Xjinjiang en av de mest anti vest regionene i Kina nå.
 

Jeg Var der første gang i 2010. Var som hvilken helst annet provins i Kina,  var tilbake i 2019da var det mere politi og militær på gatene der enn jeg har opplevd i Banghdad .

Hadde fortsatt ingen problemer, fikk gå helt uforstyrret rundt i byene, men det var mange checkpoints man måtte gjennom når man tok buss mellom byene ( var ikke der i 2010), jeg som vestlig måtte fremhvise pass med og visum noe som aldri var noe problem, jeg ble altid vinket først i køen, mens de lokale ble grundig skjekket.

Det er en av tingene som har hvert utrolig deilig med og reise i Kina i forhold til mange andre Asiatiske land, man opplever aldri at Politiet skal ha penger for tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (50 minutter siden):

men de har alltid vært gode venner med russere, særlig under kommunismens storhetstid

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Kina og Russland har hatt en pågående grensetvist ved Ussuri-elven, og det var trefninger der så sent som i 1969-71. Kineserne har vel heller aldri helt tilgitt at Russland tilegnet seg store områder i det som kalles Russisk Mansjuria etter Opiumskrigen på 1800-tallet.

Jeg har også lest et eller annet sted (jeg husker ikke hvor så ta dette for en gammel-aktig manns vaklende hukommelse) at kinesere og russere tradisjonelt ikke har et spesielt kjærlig forhold til hverandre (les: de forakter hverandre).

I tillegg har vi det elementet at Kina mangler ferskvann i sine nordlige provinser, mens Russland på sin side sitter på verdens største ferskvannsreservoar i Bajkalsjøen. Denne innsjøen rommer 20 % av alt flytende ferskvann på jorden, og dette ferskvannet er sammen med tømmer, mineraler, olje og gass noe av det Kina mangler for å kunne videreutvikle sin økonomi.

Jeg ville derfor ikke ha satt sparepengene mine på at det tilsynelatende vennlige forholdet mellom Kina og Russland er en varig greie.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (4 timer siden):

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Kina og Russland har hatt en pågående grensetvist ved Ussuri-elven, og det var trefninger der så sent som i 1969-71. Kineserne har vel heller aldri helt tilgitt at Russland tilegnet seg store områder i det som kalles Russisk Mansjuria etter Opiumskrigen på 1800-tallet.

Jeg har også lest et eller annet sted (jeg husker ikke hvor så ta dette for en gammel-aktig manns vaklende hukommelse) at kinesere og russere tradisjonelt ikke har et spesielt kjærlig forhold til hverandre (les: de forakter hverandre).

I tillegg har vi det elementet at Kina mangler ferskvann i sine nordlige provinser, mens Russland på sin side sitter på verdens største ferskvannsreservoar i Bajkalsjøen. Denne innsjøen rommer 20 % av alt flytende ferskvann på jorden, og dette ferskvannet er sammen med tømmer, mineraler, olje og gass noe av det Kina mangler for å kunne videreutvikle sin økonomi.

Jeg ville derfor ikke ha satt sparepengene mine på at det tilsynelatende vennlige forholdet mellom Kina og Russland er en varig greie.

En grunn til vennskap:

Sitat

Folkerepublikken Kina fekk bistand frå Sovjetunionen i starten.

Spoiler

Skjermbilde2023-07-20kl_20_59_26.thumb.jpg.b8db35f6e24c6f0b55165e3085a98538.jpg

Bile tet viser kinesarar som feirar Sovjetunionens statsleiar Josef Stalin i 1951.

Sitat

Sovjetunionen, som Mao i februar 1950 inngjekk ei 30 år lang vennskaps- og forsvarspakt med, blei Kinas allierte. Ein hektisk aktivitet byrja med sovjetisk bistand for å sikre regimet sitt grep om landet, tryggje matforsyninga og utvikle landet i kommunistisk retning.

 

 Mao likte ikke Stalins etterfølger, og det ble kjøligere mellom landene.

Sitat

Etter den 20. partikongressen i Moskva i 1956 og avstaliniseringa blei forholdet til Sovjetunionen dårlegare. Kina tok avstand frå Nikita Khrusjtsjovs forhandlingspolitikk overfor vestmaktene.

https://snl.no/Folkerepublikken_Kinas_historie

Færøyviks oppfatning: Russland og Kina er gode venner. Det har de ikke alltid vært

Sitat

Gang på gang har de gått til krig mot hverandre og slukt deler av hverandres territorium. Vil vennskapet vare?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, &lt;generisk_navn&gt; said:

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Kina og Russland har hatt en pågående grensetvist ved Ussuri-elven, og det var trefninger der så sent som i 1969-71. Kineserne har vel heller aldri helt tilgitt at Russland tilegnet seg store områder i det som kalles Russisk Mansjuria etter Opiumskrigen på 1800-tallet.

Jeg har også lest et eller annet sted (jeg husker ikke hvor så ta dette for en gammel-aktig manns vaklende hukommelse) at kinesere og russere tradisjonelt ikke har et spesielt kjærlig forhold til hverandre (les: de forakter hverandre).

I tillegg har vi det elementet at Kina mangler ferskvann i sine nordlige provinser, mens Russland på sin side sitter på verdens største ferskvannsreservoar i Bajkalsjøen. Denne innsjøen rommer 20 % av alt flytende ferskvann på jorden, og dette ferskvannet er sammen med tømmer, mineraler, olje og gass noe av det Kina mangler for å kunne videreutvikle sin økonomi.

Jeg ville derfor ikke ha satt sparepengene mine på at det tilsynelatende vennlige forholdet mellom Kina og Russland er en varig greie.

Det er ingen tvil om at det ligger et konfliktpotensiale der, men på den annen side, det er lite som forener like sterkt som en felles fiende.

På sikt vil nok Russland bli helt avhengig av Kina, som seiler opp til å bli en økonomi som er like avansert som Japan og Sør-Korea, men mange ganger større enn disse to til sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søkelys på påstått elskerinne etter forsvinning

Sitat

Utenriksminister Qin Gang er ikke blitt sett på tre uker. Ryktene florerer i både Kina og utlandet. Har han falt i unåde på grunn av en elskerinne?

Qin Gang fjerna som kinesisk utanriksminister – forgjengar Wang Yi overtek jobben

Sitat

Det er framleis uklart kvar Qin Gang oppheld seg. Årsaka til at han har fått sparken, er heller ikkje kjent.

– Kva trur du har skjedd?

– Det vi veit, er altså at han er borte frå det offentlege rom. Vi kan også vere ganske sikre på at han er i live ein eller annan stad. Det er ikkje vanleg i Kina å ta livet av ein person som ein ønskjer fjerna frå ei politisk stilling. Det blir vurdert som meir aktuelt å setje vedkommande i husarrest ei tid. Mykje tyder på at den kinesiske leiinga er i tenkjeboksen for å finne ut korleis dei skal forklare dette, seier Haugen.

 

Endret av Subara
Oppdaterte om samme sak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

image.png.ea9195e9ec5f96b2b27a60f03ceaee3e.png

GDP Growth (annual %)

CHINA øverst med mellom 4 og 14% frem til 2019.

WORLD (blå)

UNITED STATES (Grønn)

For 2022 viser grafen: WORLD=3.1, CHINA=3.0, UNITED STATES=2.1

Kina har hatt en veldig høy økning i GDP (BNP på norsk) fra 1990 til 2019.

Grafer fra: worldbank.org

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...