Gå til innhold

Denne elbilen bør kurere rekkeviddeangsten til selv de mest innbitte skeptikerne


Anbefalte innlegg

Thor. skrev (2 minutter siden):

Du legger ikke ruten slik at du stopper på siste mulige ladeplass. Du kan ta en rask vurdering en eller to ladere før "siste sjanse". Og HVIS det er fult alle tre stedene så har du enten ekstrem uflaks, eller så kjører du på en dag alle andre skal kjøre samtidig (typisk påske/sommer/jul). Og hvis det er tilfellet at du må stille deg i kø så er det snakk om 5-10 minutter maks. På hurtig/lyn-ladere med mer enn et uttak så er de så smarte at du kan koble til en bil på begge uttakene da skjer det enten at din bil blir stilt i kø, eller så deler dere på kapasiteten til laderen.

Dessuten har alle moderne elbiler et system i infotainmenten der den sier ifra når batteriet ikke rekker frem til destinasjon satt i GPS og foreslår lader for deg. Den sier også ifra selv når du har lite strøm igjen og spør om å søke etter lader. Det har til og med min Leaf fra 2016.

Det er typisk i ferien familien er ute og kjører langt og bare tanken på å styre med dette er avskrekkende nok.

Satser på at det blir bedre i fremtiden, men inntil videre så vil jeg kjøre bensin til jeg blir tvunget over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (8 minutter siden):

Så nettopp at teslabjørn kjørte nesten 700km i Norske fartsgrenser med BMW I4. Visstnok uten de smaleste hjulene og aerodynamiske felger. Tror han kjørte over 10 timer i strekk med snittfart på ca 70km/h. Det burde hode for mange. Prisen er også godt under mercedes. Starter vel på ca 520kkr. 

Tror vel at hoverargumentet til Mercedesen er mer enn bare rekkevidden. Greit nok, litt skuffende at den hverken holder det teknologiske nivået, ytstyrsnivået eller kvalitetsfølelsen til S-klasse, men den er nå likevel så lukseriøs som en elbil får blitt i dag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (Akkurat nå):

poenget var man ikke trenger en Tesla for å lade hos Tesla

Da høres det bedre ut. Satser på at det er gode muligheter den dagen jeg er nødt til å bytte over.

Alternativt så blir det å vurdere dette når det ikke er noe som heter kø lenger uansett årstid og sesong.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Så nettopp at teslabjørn kjørte nesten 700km i Norske fartsgrenser med BMW I4. Visstnok uten de smaleste hjulene og aerodynamiske felger. Tror han kjørte over 10 timer i strekk med snittfart på ca 70km/h. Det burde hode for mange. Prisen er også godt under mercedes. Starter vel på ca 520kkr. 

Både EQS og i4 er vel mer beregnet for å tåle Autobahn enn akkurat å være trekkvogn, men med stor og flott bil med god batterikapasitet, hadde de egnet seg fint med en svær campingvogn bak.

Men i MB sin verden, er det neppe campingfolk som er kjøpergruppa til EQS. De som kjører en EQS, er vel forventet å bruke hoteller istedet, gjerne av den finere og dyrere sorten.

Dog, mange som gjerne drar båt etter seg, og 2021 S-klasse har jo greie 2100 kg tilhengervekt, så det burde holde for mange. Derfor kunne man jo håpet at EQS også hadde fått endel mer kapasitet enn stusselige 750 kg.

https://bilogmotorbloggen.no/2021/06/08/test-mercedes-s-500-4matic/

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Simen1 said:

Langkjøring med henger er nok i de fleste tilfeller en campingvogn eller båt. Jeg mener SUV-formatet er suverent til akkurat det fordi man gjerne har med seg 2+ passasjerer og mye bagasje på en sånn tur. Jeg tror derfor at EQS 450+ er mer myntet på langkjøring uten tilhenger. Aerodynamisk vil en SUV også "brøyte mer vei" gjennom lufta for en stor tilhenger, så rekkevidden taper seg nok ikke like mye for en SUV som det gjør for denne lavere og mer strømlinjeformede bilen.

Det er mulig en SUV taper litt mindre rekkevidde med campingvogn, men det er da fordi den har høyere forbruk i utgangspunktet. Den må også "brøyte vekk" denne luften hele året, så totalt sett kommer alltid en SUV dårligere ut.

Jeg skulle gjerne sett en test av  f.eks. Tesla Model 3 og Tesla Model Y med  samme batteristørrelse og samme campingvogn. Jeg tror Model 3 hadde gått lengst. 

Hva skal man forresten med stor bagasjeplass når man  har med campingvogn?

 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (23 minutter siden):

Det er mulig en SUV taper litt mindre rekkevidde med campingvogn, men det er da fordi den har høyere forbruk i utgangspunktet. Den må også "brøyte vekk" denne luften hele året, så totalt sett kommer alltid en SUV dårligere ut.

Jeg skulle gjerne sett en test av  f.eks. Tesla Model 3 og Tesla Model Y med  samme batteristørrelse og samme campingvogn. Jeg tror Model 3 hadde gått lengst. 

Hva skal man forresten med stor bagasjeplass når man  har med campingvogn?

 

Det sier seg selv at en TM3 med samme batteristørrelse som en TMY, går lengre. Spørsmålet er mer hvor stor påvirkning samme/identisk henger gjør med begge bilenes rekkevidde. Tviler sterkt på at hengeren vil utligne hele forskjellen, altså at de nå vil gå like langt, men TMY vil nok tape mindre rekkevidde, litt avhengig av størrelse på hengeren og utforming av fronten på hengeren.

Det er utrolig hva folk skal ha med seg på tur, når de har plass å ta av. Men det kan uansett være behov, litt avhengig av størrelse og nyttelast på campingvogna, å ha endel bagasje i bilen. Rett og slett for å ikke gå over hva man lovlig kan fylle vogna med, uten å gå over vektgrenser. Spesielt for de som ikke har BE, og derfor kjører på campingvognregelen.

Lenke til kommentar

TMY og TM3 (med samme batteri, dekk etc) har forskjellig WLTP rekkevidde. Påmontert samme campingvogn, under like forhold vil jeg anta de går like langt. Hvis det blir en liten forskjell så er det ikke gitt i hvem sin favør. TMY vil brøyte mer luft fremme, mens campingvogna på TM3 vil brøyte tilsvarende mer luft bak.

Det er sikkert vanskelig å måle så små forskjeller presist i praksis, siden forskjeller som temperatur, trafikk, mm dekkmønster og kjørestil kan påvirke rekkevidden mer enn forskjellen i luftmotstand.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 timer siden):

+1

 

Dette lærer en fort. I det daglige sparer en masse tid på å ha full bil hver morgen og på langtur må en stoppe litt mer en før om en ikke planlegger å utnytte tiden mens en lader, noe jeg har vendt meg til og da er det stort sett bilen som venter på meg. Eneste kjipe er at noen ladeplasser har kjip mat men dette kan en fint planlegge rundt om en legger noen minutt i det:)

 

Skulle gjerne sett en modulær bil med 20kWh ish pakker som en kan stacke opp til si 5 slotter hvor en kan låne pakker til x kostnad den tiden det trengs.

Nettop! Det er nemlig batteribiler, og at man fulgte Musk og laget unike batteripakker basert på nettop standardiserte batterier, så ville det være naturlig at bilbransjen ble enige om en slik løsning/modell som du nevner. Da kunne man byttet batterier i stedet for å bruke en halvtime-time til lading på kjøreturen. Man klattlader ikke når det er trengsel og ko på enhver " hurtiglader".

Ser man til elektronikkbransjen ellers, så ble man enige om formater i utgangspunktet. Eks. VHS, Casettbånd, CD, og ja, battericeller.

Tenker man produksjonskostnader, miljø/gjenvinning, og ressursbruk i det hele, så er det åpenbart at batteribilutviklingen kom skjevt ut. Så ville kanskje forbedringene kommet langt raskere om man hadde konkuranse på kvalitet i alle felles komponenter. 

Eksemplet 15-20kWh per modul er jo ganske praktisk, så kunne bilprodusenter lage likevel lage sine egne plattformer, akkurat som man nå gjør!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (23 minutter siden):

Nettop! Det er nemlig batteribiler, og at man fulgte Musk og laget unike batteripakker basert på nettop standardiserte batterier, så ville det være naturlig at bilbransjen ble enige om en slik løsning/modell som du nevner. Da kunne man byttet batterier i stedet for å bruke en halvtime-time til lading på kjøreturen. Man klattlader ikke når det er trengsel og ko på enhver " hurtiglader".

Ser man til elektronikkbransjen ellers, så ble man enige om formater i utgangspunktet. Eks. VHS, Casettbånd, CD, og ja, battericeller.

Tenker man produksjonskostnader, miljø/gjenvinning, og ressursbruk i det hele, så er det åpenbart at batteribilutviklingen kom skjevt ut. Så ville kanskje forbedringene kommet langt raskere om man hadde konkuranse på kvalitet i alle felles komponenter. 

Eksemplet 15-20kWh per modul er jo ganske praktisk, så kunne bilprodusenter lage likevel lage sine egne plattformer, akkurat som man nå gjør!

 

Ja det er en løsning jeg hadde digget. Vet de har en slik løsning til scootere i Asia. Kjører til store ladestasjoner og bytter 2 pakker mener jeg det er. Helt genialt:)

 

Edit: fant et bilde på Google

 

gogoro-network-header.jpg

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

Så nettopp at teslabjørn kjørte nesten 700km i Norske fartsgrenser med BMW I4. Visstnok uten de smaleste hjulene og aerodynamiske felger. Tror han kjørte over 10 timer i strekk med snittfart på ca 70km/h. Det burde hode for mange. Prisen er også godt under mercedes. Starter vel på ca 520kkr. 

Jepp, i4 med bakhjulstrekk er beste kjøpet om du kan avse 4x4. Bedre kjøreegenskaper, bruker mindre, mye billigere, mindre støy, lavere utgifter. Forbruket var oppsiktsvekkende lavt, ned mot TM3 tall. i4 med bakhjulstrekk, FC og 18 eller 19" er den perfekte bilen for lange reiser.

Ang Mercedes i testen synes jeg de nå er blitt helt identitetsløse, liker virkelig ikke det nye designet.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Mathias Klingenberg said:

"EQS 450+ and EQS 580 4MATIC - will get a range of respectively 350 miles (563 km) and 340 miles (547 km)"

Ganske langt unna de optimiske europeiske tallene. 

Jeg kunnet leve med en reell 500 km rekkevidde (tilsvarende 700+ WLTP) og var veldig spent på denne før den kom ut, men pandemien endret bruksmønstret så pass mye at jeg ikke ser poenget med å bytte ut den gamle bilen på mange år - eller inntil det begynner å komme store verkstedsregninger.  Jobb-pendlingen er nesten borte, fra 5 dager til 1 dag i uken, så nå trenger jeg bare bilen på langturer og der finnes der reelt ingen konkurranse til den gode gamle dieselbilen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):
NERVI skrev (31 minutter siden):

Eksemplet 15-20kWh per modul er jo ganske praktisk, så kunne bilprodusenter lage likevel lage sine egne plattformer, akkurat som man nå gjør!

Ja det er en løsning jeg hadde digget. Vet de har en slik løsning til scootere i Asia. Kjører til store ladestasjoner og bytter 2 pakker mener jeg det er. Helt genialt:)

Edit: fant et bilde på Google

Jeg liker idéen, men den har flere svakheter:

1. Moduler a 15-20 kWh ville veid i størrelseorden 60-100 kg. Hadde man valgt ~10 kg som på scootere så ville det vært mer håndterlig for vanlige bileiere, men da måtte man byttet 20~40 moduler, omtrent som å laste og losse en tilhenger med sementsekker -temmelig slitsomt.

2. Både aktiv og passiv kjøling er vanskelig å få til med løse moduler.

3. Strukturelt så ville det vært ugunstig for tyngdepunktet å plassere batteriene godt tilgjengelig og ugunstig for tilgjengeligheten å plassere de i bunn av bilen. Det kompliserer også en del å lage gode pakninger og åpninger for å ta ut og inn batterier, som hindrer regn, kondens, tyveri osv.

4. Det psykologiske aspektet. Frykten for å få dårligere celler enn de man leverer fra seg.

Ideen om batteribytte passer mye bedre for elsykler, elsparkesykler, elmopeder og hvis man automatiserer bytte av batterier i mange hundre kg-klassen passer det også for busser, lastebiler, taxier og ferger, der samme eier eier både hele flåten av kjøretøy og byttestasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg liker idéen, men den har flere svakheter:

1. Moduler a 15-20 kWh ville veid i størrelseorden 60-100 kg. Hadde man valgt ~10 kg som på scootere så ville det vært mer håndterlig for vanlige bileiere, men da måtte man byttet 20~40 moduler, omtrent som å laste og losse en tilhenger med sementsekker -temmelig slitsomt.

2. Både aktiv og passiv kjøling er vanskelig å få til med løse moduler.

3. Strukturelt så ville det vært ugunstig for tyngdepunktet å plassere batteriene godt tilgjengelig og ugunstig for tilgjengeligheten å plassere de i bunn av bilen. Det kompliserer også en del å lage gode pakninger og åpninger for å ta ut og inn batterier, som hindrer regn, kondens, tyveri osv.

4. Det psykologiske aspektet. Frykten for å få dårligere celler enn de man leverer fra seg.

Ideen om batteribytte passer mye bedre for elsykler, elsparkesykler, elmopeder og hvis man automatiserer bytte av batterier i mange hundre kg-klassen passer det også for busser, lastebiler, taxier og ferger, der samme eier eier både hele flåten av kjøretøy og byttestasjonen.

Ja du har rett, det er mer en romantisk tanke om noe flott men i realiteten er det en masse utfordringer.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Ja det er en løsning jeg hadde digget. Vet de har en slik løsning til scootere i Asia. Kjører til store ladestasjoner og bytter 2 pakker mener jeg det er. Helt genialt:)

 

Edit: fant et bilde på Google

 

gogoro-network-header.jpg

Kan jo bare føye til at det å kjøre rundt med flere hundre killo batteribank til hverdags er jo en dysfunksjonalitet i seg selv, hvis man tenker ressurs/klima. Med moduler kunne man halvert vekten i et batteri med 3×moduler ved å bruke bare en modul til dagligkjøring.

Så er det gevinsten ved en langt mindre krevende ladeinfrastruktur Og muligheten til å bruke multi-ladestasjoner til å balansere det lokale elnettet, hvis et betydelig antall batterimoduler sto i ladestasjoner tilkoblet nettet til enhver tid. Men myndigheter har jo abdisert...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (19 minutter siden):

"EQS 450+ and EQS 580 4MATIC - will get a range of respectively 350 miles (563 km) and 340 miles (547 km)"

Ganske langt unna de optimiske europeiske tallene. 

Jeg kunnet leve med en reell 500 km rekkevidde (tilsvarende 700+ WLTP) og var veldig spent på denne før den kom ut, men pandemien endret bruksmønstret så pass mye at jeg ikke ser poenget med å bytte ut den gamle bilen på mange år - eller inntil det begynner å komme store verkstedsregninger.  Jobb-pendlingen er nesten borte, fra 5 dager til 1 dag i uken, så nå trenger jeg bare bilen på langturer og der finnes der reelt ingen konkurranse til den gode gamle dieselbilen. 

Er EPA tallene 550? Det er jo på høyde med model 3/y

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...