Gå til innhold

Denne elbilen bør kurere rekkeviddeangsten til selv de mest innbitte skeptikerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Jeg liker idéen, men den har flere svakheter:

1. Moduler a 15-20 kWh ville veid i størrelseorden 60-100 kg. Hadde man valgt ~10 kg som på scootere så ville det vært mer håndterlig for vanlige bileiere, men da måtte man byttet 20~40 moduler, omtrent som å laste og losse en tilhenger med sementsekker -temmelig slitsomt.

2. Både aktiv og passiv kjøling er vanskelig å få til med løse moduler.

3. Strukturelt så ville det vært ugunstig for tyngdepunktet å plassere batteriene godt tilgjengelig og ugunstig for tilgjengeligheten å plassere de i bunn av bilen. Det kompliserer også en del å lage gode pakninger og åpninger for å ta ut og inn batterier, som hindrer regn, kondens, tyveri osv.

4. Det psykologiske aspektet. Frykten for å få dårligere celler enn de man leverer fra seg.

Ideen om batteribytte passer mye bedre for elsykler, elsparkesykler, elmopeder og hvis man automatiserer bytte av batterier i mange hundre kg-klassen passer det også for busser, lastebiler, taxier og ferger, der samme eier eier både hele flåten av kjøretøy og byttestasjonen.

Du argumenterer vel mot det bildet du selv har laget i ditt eget hode nå vel? Din modell, hvor man skulle håndtere sine egne batterier manuelt er jo håpløs. Det ville ekskludert store deler av dagens bilister.

Det ville vært naturlig med roboter, a la de bytteløsningene som utprøves an noen få bilprodusenter, og hvorfor skal man eie batterier selv? Det er det mest kostbare ved batteribiler! Derfor ville standard løsninger vært en langt mer flexibel og skalerbar løsning, både økonomisk og miljømessig. Dagens modell er ikke særlig miljøorientert, mildt sagt.

Og strukturelt kunne bilfabrikanten løst dette problemet, og batteriprodusenten kunne løst kjøleproblematikken i batteriet. Som kanskje ville blitt et langt mindre problem i mindre moduler som lades separat?

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, MrVilla said:

Er skeptisk til elbil men det har mer å gjøre med ladekø-angst enn rekkevidde.

Har hørt nok skrekkhistorier om folk som har stått timevis i ladekø. Det hadde ikke jeg taklet så derfor vil jeg vente så lenge som mulig.

Du har feil utgangspunkt for tankerekken slik jeg ser det. Rekkevidde og ladehastighet er kun viktig på langtur. 

Skal vi si hyttetur annenhver helg? Og guttetur/jakt/ski 4 ganger per år pluss jul, påske og sommerferie. Tenker dette er raust, og langt mer biling en hvermansen driver med. 

Hyttetur 26 turer

Guttetur/jakt/ski 4 turer

Høytider 2 turer

Sommerferie for de som elsker bilkjøring 3 uker daglig langtur. 21 turer. 

Selv i et hektisk liv so skissert her blir det 53 langturer per år. 

312 døgn våkner du med "full tank" og hverken rekkevidde, lading, tanking, bensinstasjon eller pris per liter er verdt å tenke på. De resterende 53 dagene vil du raskt oppdage at det ikke er et stort problem. Du finner lading overalt, selv i nord norge. Du kan velge kjøring på dager med mindre utfart, starte en par timer tidligere osv. 

Selv de med aktiv livsstil digger elbil, fordi det enkelt i hverdagen og lett på langtur. Ta lading + spisepause+kaffe+tissepause og du rekker frem uthvilt uten stress og til en billigere penge enn med fossilbil. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

De resterende 53 dagene vil du raskt oppdage at det ikke er et stort problem.

Jeg hadde elbil i 4 år og kjørte ca 20 000 km på langtur til sammen de fire årene. Jeg har hurtigladet ca 60 ganger, eller ca 15 ganger per år i gjennomsnitt. Ofte fra ca 25% til ca 75%. Har kjørt Norge på langs tur-retur hvert år, Sverige og Danmark på langs et par ganger, og en tur til Frankrike. Og selvsagt en drøss med helgeturer utenfor allfarvei.

Jeg har stått i hurtigladekø tre -3- ganger. Lengste ventetid var et kvarter. De to andre gangene tok det bare noen få minutter. For å si det mildt, jeg tror @MrVilla har en overdreven frykt for hva han har i vente..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Det er utrolig hva folk skal ha med seg på tur, når de har plass å ta av. Men det kan uansett være behov, litt avhengig av størrelse og nyttelast på campingvogna, å ha endel bagasje i bilen. Rett og slett for å ikke gå over hva man lovlig kan fylle vogna med, uten å gå over vektgrenser. Spesielt for de som ikke har BE, og derfor kjører på campingvognregelen.

Vi har mye bagasje i bilen. Ikke pga. vekt men pga. at det rett og slett ikke er plass til mye bagasje i vogna. Sekken med oppblåsbar SUP for eksempel er umulig å få plass til i vogna. Det samme gjelder den portable grillen. Hundeburet må dessuten stå i bilen. Osv.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Nettop! Det er nemlig batteribiler, og at man fulgte Musk og laget unike batteripakker basert på nettop standardiserte batterier, så ville det være naturlig at bilbransjen ble enige om en slik løsning/modell som du nevner. Da kunne man byttet batterier i stedet for å bruke en halvtime-time til lading på kjøreturen. Man klattlader ikke når det er trengsel og ko på enhver " hurtiglader"

Vi kjørte minst 10.000km med campingvogn i Norge i fjor og er sikkert oppe i 3.000km hittil i år. Har ennå ikke opplevd trengsel og kø, så det er et lite problem som begrenser seg til et fåtall steder på et fåtall dager (og da ville nok også byttestasjonen gått tom). 

Dessuten trenger vi pausene fra kjøringen (spise, gå på do, lufte bikkja osv.), så for vår del er bytteløsninger helt uinteressant. 

Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Kan jo bare føye til at det å kjøre rundt med flere hundre killo batteribank til hverdags er jo en dysfunksjonalitet i seg selv, hvis man tenker ressurs/klima. Med moduler kunne man halvert vekten i et batteri med 3×moduler ved å bruke bare en modul til dagligkjøring.

Nå spiller ikke vekten så veldig stor rolle på forbruket til elbiler, så det ville vært rimelig lite å spare på å kjøre med en lettere batteripakke til daglig. Jeg merker det selv når jeg kjører til hytta med varehengeren, tom henger eller henger lastet med 500kg spiller bortimot null rolle på forbruket så lenge luftmotstanden er lik (dvs. trekket på). 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Vi har mye bagasje i bilen. Ikke pga. vekt men pga. at det rett og slett ikke er plass til mye bagasje i vogna. Sekken med oppblåsbar SUP for eksempel er umulig å få plass til i vogna. Det samme gjelder den portable grillen. Hundeburet må dessuten stå i bilen. Osv.

Hund tenkte jeg ikke på i første omgang, men den har dere vel uansett ikke lov å ha i campingvogna under transport, tror jeg!?! Eller hvordan er reglene der? Klar over at det er lovlig i egnet henger, men tviler på at campingvogna defineres som det.

Og så er det selvsagt forskjell på hvor mye bagasjeplass man har i vogna, spesielt når man skal ha med fortelt, sykler etc. Og løs bagasje er ikke anbefalt uansett.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Jeg hadde elbil i 4 år og kjørte ca 20 000 km på langtur til sammen de fire årene. Jeg har hurtigladet ca 60 ganger, eller ca 15 ganger per år i gjennomsnitt. Ofte fra ca 25% til ca 75%. Har kjørt Norge på langs tur-retur hvert år, Sverige og Danmark på langs et par ganger, og en tur til Frankrike. Og selvsagt en drøss med helgeturer utenfor allfarvei.

Jeg har stått i hurtigladekø tre -3- ganger. Lengste ventetid var et kvarter. De to andre gangene tok det bare noen få minutter. For å si det mildt, jeg tror @MrVilla har en overdreven frykt for hva han har i vente..

Jeg har kjørt elbil siden 2011 og utelukkende elbil siden 2013. En hel masse langturer. Lengste jeg har ventet var på Lillehammer en skjærtorsdag for drøye 4 år siden. Da var det 9 biler foran meg i køen og en defekt hurtiglader. Måtte vente hele 20 minutter...

Et par andre ganger har jeg ventet på hurtigladere tilhørende andre enn Tesla, men det har vært snakk om under 10 minutter. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Hund tenkte jeg ikke på i første omgang, men den har dere vel uansett ikke lov å ha i campingvogna under transport, tror jeg!?! Eller hvordan er reglene der? Klar over at det er lovlig i egnet henger, men tviler på at campingvogna defineres som det.

Og så er det selvsagt forskjell på hvor mye bagasjeplass man har i vogna, spesielt når man skal ha med fortelt, sykler etc. Og løs bagasje er ikke anbefalt uansett.

Fortelt glemte jeg, det er det ikke plass til i vogna (men vi har det som regel ikke med uansett da vi bruker det lite). Luka til bagasjen er alt for lav, og der er det uansett ikke plass til mye annet enn gråvannstanken, en bakk med diverse ting man må ha med seg og ekstra toalettank samt en vannkanne, noen slanger og en kabeltrommel. Mao. ligger all bagasje som ikke får plass i skuffer inne i vogna i bilen. Sykler må festes på egnet oppheng bak på vogna. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Salvesen. said:

Prøv å åpne ett ladekart og se hvor mange ladere det er, man kan bare kjøre videre til neste. Flere og flere ladere rapporterer status også slik at en slipper å kjøre innom for å 'sjekke' om det er ledig.

Det morsomme med "ledig" er at vi opplevde at mange kom når vi ladet med chademo på en lader og sa "Det stod at det var 2 ledige her?". "Joda men du kan ikke lade med CSS og Chademo samtidig så det stemmer ikke helt".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (3 minutter siden):

Det morsomme med "ledig" er at vi opplevde at mange kom når vi ladet med chademo på en lader og sa "Det stod at det var 2 ledige her?". "Joda men du kan ikke lade med CSS og Chademo samtidig så det stemmer ikke helt".

 

Det stemmer for de fleste 50kW hurtigladere men lynladerne kan svært ofte lade to biler samtidig (og har de CHAdeMO har de da nesten alltid 3 kabler). 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det stemmer for de fleste 50kW hurtigladere men lynladerne kan svært ofte lade to biler samtidig (og har de CHAdeMO har de da nesten alltid 3 kabler). 

Korrekt. Men mange er ikke klar over forskjellen. Spesielt Tesla eiere jeg møtte ved 50kW ladere trodde det gjelder alle hurtigladere. Begrensningen gjaldt selv på 50kW hurtigladere som hadde 3 kabler. Man kunne da lade med type2 kabelen samtidig men ikke med CSS og Chademo samtidig.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (32 minutter siden):

Vi kjørte minst 10.000km med campingvogn i Norge i fjor og er sikkert oppe i 3.000km hittil i år. Har ennå ikke opplevd trengsel og kø, så det er et lite problem som begrenser seg til et fåtall steder på et fåtall dager (og da ville nok også byttestasjonen gått tom). 
 
Dessuten trenger vi pausene fra kjøringen (spise, gå på do, lufte bikkja osv.), så for vår del er bytteløsninger helt uinteressant. 

Du kunne vel gjort akkurat det samme om batteriet var delt i 3 moduler vel? Så ser jeg at det snakkes mye om ladekøer, også her. 

Og byttestasjon blir nok ikke tomme, men det kan være at ikke alle batterier er fulladet. Så behøver man vel ikke bytte heller, men lade de mens de står i bilen, som nå.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

SNIP

Ser man til elektronikkbransjen ellers, så ble man enige om formater i utgangspunktet. Eks. VHS, Casettbånd, CD, og ja, battericeller.

SNIP

 

Elektronikkbransjen er da ikke noe godt eksempel på enigheter om formater. Bortsett fra CD, så har det vel vært "formatkrig" på alle avspillingsmedium. 

VHS, Beta og BetaMax kriget lenge om hvem som skulle regjere. Interessant nok var det når pornobransjen valgte seg VHS, at krigen var "vunnet" for VHS-forkjemperne, selv om det ikke nødvendigvis var det teknisk beste.

Kasett-bånd, ja der har jo amerikanerne lenge sverget til sine 8-track. 

For en kjapp liten oppsummering, og så jeg slipper å skrive alt selv, sjekk denne artikkelen fra 2008:

https://www.vg.no/forbruker/teknologi/i/xGnR8/historisk-tilbakeblikk-formatene-som-maatte-gi-tapt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, NERVI said:

Du kunne vel gjort akkurat det samme om batteriet var delt i 3 moduler vel?

Og byttestasjon blir nok ikke tomme, men det kan være at ikke alle batterier er fulladet. Så behøver man vel ikke bytte heller, men lade de mens de står i bilen, som nå.

Personlig tenker jeg at det blir to konkurrerende ønsker, mett med hurtigladere og batteribytte. Det koster jo penger for bygging av infrastruktur. Jeg ser helst at de pengene går til hurtigladere. Vi er kommet langt i utbygging av hurtigladere,  bra at fokus fortsatt er der. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (32 minutter siden):

Nå spiller ikke vekten så veldig stor rolle på forbruket til elbiler, så det ville vært rimelig lite å spare på å kjøre med en lettere batteripakke til daglig. Jeg merker det selv når jeg kjører til hytta med varehengeren, tom henger eller henger lastet med 500kg spiller bortimot null rolle på forbruket så lenge luftmotstanden er lik (dvs. trekket på). 

Til småkjøring, så er det I riktig retning å redusere belastning og slitasje på bremser, dekk og veier. Det var min tanke. 200.000 biler, og 200kg lavere vekt på alle burde fysisk sett utgjøre litt? 

Lenke til kommentar

Når diverse elbiler tapper 7% per døgn bare ved å stå parkert så hjelper det ikke med "hele" 780 km. Det er fremdeles plenty med feriedestinasjoner (og jobbdestinasjoner) der man ikke får ladet når man står parkert, og da kan man jo likegodt parkere en Lamborghini og se den tømme batteriet på 14 dager.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Elektronikkbransjen er da ikke noe godt eksempel på enigheter om formater. Bortsett fra CD, så har det vel vært "formatkrig" på alle avspillingsmedium. 

VHS, Beta og BetaMax kriget lenge om hvem som skulle regjere. Interessant nok var det når pornobransjen valgte seg VHS, at krigen var "vunnet" for VHS-forkjemperne, selv om det ikke nødvendigvis var det teknisk beste.

Kasett-bånd, ja der har jo amerikanerne lenge sverget til sine 8-track. 

For en kjapp liten oppsummering, og så jeg slipper å skrive alt selv, sjekk denne artikkelen fra 2008:

https://www.vg.no/forbruker/teknologi/i/xGnR8/historisk-tilbakeblikk-formatene-som-maatte-gi-tapt

Ja det har vært konkuranse, og det har endt opp med en standard. Men det betyr ikke at ingen kan gå solo om de had en kundemasse til det.

Lenke til kommentar
Just now, NERVI said:

Til småkjøring, så er det I riktig retning å redusere belastning og slitasje på bremser, dekk og veier. Det var min tanke. 200.000 biler, og 200kg lavere vekt på alle burde fysisk sett utgjøre litt? 

Skal vi ha merkbar reduksjon i vei slitasje vil det bety reduksjon i tillat vekt for tungtransporten. Husker ikke i farten, var det nesten 90% av slitasjen på veiene direkte fra tungtransport? Elbiler trass stor vekt har liten bremseslitasje pga regen. 

Dekk vel der kan vi nok spare noe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...