Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest a193f...7b1

Stillingstittel: Systemutvikler

Erfaring: 0 år

Alder: 28 år

Arbeidsoppgaver: Backend, noe data engineering

Utdanning: Sivilingeniør

Årsinntekt: 600K

Sted: Nord

Goder:  Mobil, gode pensjons- og forsikringsordninger

Nylig landet min første faste jobb som utvikler, selvlært. Jobbet fire år etter utdanning innen ulike bransjer  som ikke var relatert til systemutvikling.

 

Anonymous poster hash: a193f...7b1

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Konsulent
Sektor: Privat
Erfaring: 0
Alder: 34 år
Utdanning: Bachelor i Informatikk
Goder: Mobil, bredbånd, trening og annet
Lønn: 560 000

Lurer litt på det med mobil fra jobben, har fått beskjed om å sende inn skjema for overføring av eierskap på abonnementet mitt. Er første gang jeg er borti jobbtelefon på denne måten, er det det som er vanlig? Vet jeg overtenker, men jeg burde vel bare spørre om jeg kan få en egen mobil med abonnement til det som er jobb-relatert? Ønsker helst å skille privatliv og jobb så mye som mulig.

Lenke til kommentar
elgbjørn skrev (31 minutter siden):

Vet jeg overtenker, men jeg burde vel bare spørre om jeg kan få en egen mobil med abonnement til det som er jobb-relatert?

Så lenge nummeret blir overført tilbake til deg når du slutter er det stort sett bare smud. De tar mobilregningen for deg og alt det der.

Der gjøres mest som et gode er min erfaring. 6+ år som konsulent har jeg aldri "trengt" mobil i jobbsammenheng. Annet enn typ logge inn med bankid/2fa. Har hatt mail/slack/kalender på tlf, men da mest for min egen skyld.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, elgbjørn said:

Vet jeg overtenker, men jeg burde vel bare spørre om jeg kan få en egen mobil med abonnement til det som er jobb-relatert?

Det kan du da sikkert godt, men det betyr selvfølgelig at de da ikke kan betale for din private mobilabo, privat forbruk osv. i tillegg.  At betalt mobiltelefoni er et vanlig gode er nettopp det at den brukes til både jobb og privat og at firmaet da kan ta over dine kostnader.  De aller fleste tjener på det. 

Bruker du bortimot aldri mobilen kan det være lønnsomt å si fra seg dette godet da du slipper den fordelsbeskatning der følger med ordningen. 

 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Snurresprett95 skrev (På 12.1.2022 den 6.52):

 

Stillingstittel: Driftskonsulent
Sektor: Privat
Erfaring: 6 måneder
Utdanning: Bachelor informasjonssystemer
Sted: Oslo
Goder: Mobil+ab, pc, internett, betalt lunsjpause, fleksitid, helse og reiseforsikring. Muligheter til kurs og verifiseringer. Fine lokaler, ikke så mye mulighet for å jobbe hjemmefra når det er «vanlige» tilstander. Men det gjør meg lite, fordi jeg trives godt på kontoret.
Lønn: 500 000 i grunnlønn, men jobber helg/kveld/natt i turnus som gir ca 100k i året. Med overtid vil jeg nok tjene 630 000 i år.

Ble ferdig med bachelor i vår, begynte å jobbe på sensommeren. Startet med 490 i grunnlønn og fikk en bonus på 10k i grunnlønnen min til jul. Trives veldig godt med arbeidet, arbeidsplassen og kollegaer. Det er fortsatt lenge til men lurer på hva jeg kan forvente å få i lønnsøkning til sommeren?  Jeg får generelt gode tilbakemeldinger på arbeidet jeg gjør og har tatt på meg litt ekstra ansvar. Kommer til å godta lønnsforhandlingene uansett hvor «dårlig» det blir. Fordi jeg trives godt og jobben er veldig lærerik og det ser ikke så bra ut på CV-en om jeg bytter jobb såpass fort.

 

edit: skriveleif

Oppdatering: Ledelsen er generelt veldig fornøyd med meg og ga meg en 7% økning så har nå 535k i grunnlønn. Med de faste turnusvaktene jeg har utgjør det 660k i året. 


 På ett år har jeg da altså steget totalt 9,18% som jeg er veldig fornøyd med. Trives fortsatt veldig godt selv om det blir litt natt/helg/kveldsjobbing. Jeg synes jeg blir såpass godt kompensert for turnusen at det er verdt det for nå. Men hvis jeg får tilbud om ny stilling i bedriften med samme lønn uten turnus vil jeg nok gjøre det.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: IT-Konsulent

Erfaring: 0 år

Alder: 22 år

Arbeidsoppgaver: Backend, frontend

Utdanning: Bachelor i informatikk

Årsinntekt: 551k

Sted: Oslo

Goder:  Mobil, god pensjon, firmahytter

 

Fornøyd til kun å ha bachelor. Kodet dog litt på vgs og fritid i 2 år før studier.

Lenke til kommentar
Gjest 7d397...421

Stillingstittel: programvareingeniør, sommerjobb
Sektor: Privat
Erfaring: 0
Alder: 21 år
Utdanning: Bachelor i Informatikk
Goder: Mobil, bredbånd, trening, gratis kantine (gratis frokos og lunsj), helseforsikring, livsforsikring, fritidsstipend 6k, fleksibel arbeidstid, gunstig aksjeavtale, rabatt på interne og eksterne produkter, transportstipend, bra pensjonsavtale, bra wlb, pluss div. ekstra
Lønn: årslønn tilsvarer 450k

 

Anonymous poster hash: 7d397...421

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Senior nettverks tekniker
Sektor: Privat
Erfaring: 10 år - (4år innen nettverk)
Alder: 30 år
Utdanning: Fagbrev
Sertifiseringer: CCNA, MCSA, AZ-700 og en hel hau av andre
Sted: Stavanger
Goder: Mobil, Internet, God pensjons ordning og veldig gode forsikringer
Lønn: 660 000kr + bonus

Endret av raddos
Lenke til kommentar
19 hours ago, raddos said:

Stillingstittel: Senior nettverks tekniker
Sektor: Privat
Erfaring: 10 år
Alder: 30 år
Utdanning: Fagbrev
Sertifiseringer: CCNA, MCSA, AZ-700 og en hel hau av andre
Sted: Stavanger
Goder: Mobil, Internet, God pensjons ordning og veldig gode forsikringer
Lønn: 660 000kr + bonus

Ganske likt meg selv dette her, har du 10 års erfaring spesifikt som nettverkstekniker ?

Lenke til kommentar
Gjest 18cdb...92a

Er i prosess med et konsulentselskap i Oslo og lurer på hva man skal forlage i lønn? Datavarehus, ETL, 14 års erfaring. 900K?

Anonymous poster hash: 18cdb...92a

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

800 000 med tre års erfaring? Teknisk mulig: ja. Men slett ikke normalen.

Tja, med inflasjonen som er nå er det nok snart normalen. Mitt inntrykk er at utviklere ofte kan få en del høyere lønn enn det lønnstatistikkene tilsier (Tekna,Nito), og at rundt 800' (inkl bonus) definitivt er oppnåelig.

Endret av Cyclonex
Lenke til kommentar
Sitat

En gjennomsnittlig norsk utvikler i 2022 er 34 år gammel, har åtte års erfaring og tjener 770.000 kroner i året, før skatt og uten eventuelle bonusordninger.

...

Oslo: 800.033,- (8 års erfaring, 595 svar)

Fra Kode24 sin undersøkelse, resultater ute nå:

https://www.kode24.no/artikkel/utvikleres-lonn-i-2022-se-hvor-i-norge-du-tjener-best/76323627

Håper på enda litt mer granulert statistikk senere.

Lenke til kommentar
Cyclonex skrev (3 minutter siden):

Tja, med inflasjonen som er nå er det nok snart normalen. Mitt inntrykk er at utviklere ofte kan få en del høyere lønn enn det lønnstatistikkene tilsier (Tekna,Nito)

I følge Kode24's lønnstatistikk var snittet for dem med tre års erfaring 628k. I Oslo 651k. For en med 14 års erfaring i Oslo 853k. Dette er 2021-tall, og er langt mer korrekte enn tallene man finner i denne skrytetråden her.

Med andre ord bør Guest 18cdb...92a fint klare å få 900k +. Å passere 1 mill bør også være mulig.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kajac said:

I følge Kode24's lønnstatistikk var snittet for dem med tre års erfaring 628k. I Oslo 651k. For en med 14 års erfaring i Oslo 853k. Dette er 2021-tall, og er langt mer korrekte enn tallene man finner i denne skrytetråden her.

Med andre ord bør Guest 18cdb...92a fint klare å få 900k +. Å passere 1 mill bør også være mulig.

Poenget mitt står, da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...