Gå til innhold

Smarttelefon til mor på 63 år, tips?


Anbefalte innlegg

Har dere erfaringer med noen modeller som passer mor på 63? Hun har nå en bitteliten Sony Ericsson W595 😀

Det finnes vell også noen funksjoner på visse modeller som kanskje gjør telefonen enklere for eldre folk å benytte?

Hun kommer mest sannsynlig ikke til og benytte smartelefonens potensiale i noe stor grad, muligens sjekke noe værmelding og ta noe bilder kanskje.

Tenkte makspris 3.000 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Doro er dårlige greier.

Gå for en helt enkel og vanlig Samsung.
Min mormor på 80 kjøpte en Doro til 5000 kr,- Tok ikke lang tid før hu byttet til en Samsung til 2000 kr,- som var laaaang bedre.

Eller, om man har penger.... iPhone. (Selv om jeg aldri hadde kjøpt det selv). 

Men Doro... nei - absolutt, nei! 😜 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (5 minutter siden):

Doro er dårlige greier.

Gå for en helt enkel og vanlig Samsung.
Min mormor på 80 kjøpte en Doro til 5000 kr,- Tok ikke lang tid før hu byttet til en Samsung til 2000 kr,- som var laaaang bedre.

Eller, om man har penger.... iPhone. (Selv om jeg aldri hadde kjøpt det selv). 

Men Doro... nei - absolutt, nei! 😜 

 

iphone er uaktuelt, Men da får vi se på en samsung til 2-3.000 kr

Lenke til kommentar

Kjøpte en Galaxy A5 til muttern da hun var 72, oppgradert senere innen samme serie. Hun ser ut til å trives greit med det, bruker mange forskjellige apper. bla. til smartklokken hun fikk i fjor. Den har en "Easy mode" med litt færre ikoner på skjermen samtidig, litt mer oversiktlig for de som kanskje har nytte av dette.
De på 70+ er ikke nødvendigvis så "dum", bare litt "gammel". Synet kan være et hensyn å ta, men om de ser godt så er det ingen hindring. Litt veiledning i enkle og klare vendinger, så har det gått bra her. :thumbup:

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvor flink hun er til å lære nye ting. Moren min bruker en iPhone 8 og får til det ganske bra, men hun ser veldig dårlig, og skulle nok hatt litt større skjerm.

Når det er sagt er det masse gamle mennesker jeg treffer i jobbsammenheng og de sliter med alt på diverse smarttelefoner. Doro får de delvis til, men ikke helt. men det virker enklere for dem med en Doro da disse eldre sjelden skal spille spill, surfe på nett eller sende nakenbilder av seg selv ti kjæresten.

Så jeg ville satset på en Doro.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Sharpings said:

Det kommer helt an på hvor flink hun er til å lære nye ting. Moren min bruker en iPhone 8 og får til det ganske bra, men hun ser veldig dårlig, og skulle nok hatt litt større skjerm.

Når det er sagt er det masse gamle mennesker jeg treffer i jobbsammenheng og de sliter med alt på diverse smarttelefoner. Doro får de delvis til, men ikke helt. men det virker enklere for dem med en Doro da disse eldre sjelden skal spille spill, surfe på nett eller sende nakenbilder av seg selv ti kjæresten.

Så jeg ville satset på en Doro.

Doro var helt krise for oldemoren til unga. Hun ser litt dårlig og er avhengig av å «kjenne seg igjen» for ikke å bli forvirra, så ting må være konsekvent og på samme sted.
Tingen er at de eldre må faktisk surfe på nett osv. De må forholde seg til Digipost, nettbank app, gjerne NAV sine sider, Helse-Norge osv.

Man kan ikke ha en telefon som plutselig spør hvilken nettleser den skal bruke, eller hvilken pdf applikasjon den skal bruke når den skal åpne brevet fra NAV. 

Man trenger at innstillinger man setter for tekststørrelse følger over på tvers av apper, at VoiceOver funker også. Sikkert mye Android er bedre på en iPhone, men ikke på dette.

https://support.apple.com/en-us/HT210076

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldrene mine er i samme aldersgruppe, og smarttelefon er en del av hverdagen. Den ene har en Samsung, den andre har iPhone, begge får gjort det de vil uten noe problem. 

Hvis hun aldri har brukt en smarttelefon tidligere blir det jo en del å lære, men det er ikke "umulig" å lære det bort. :) 

Litt usikker på om Samsung til 3000 kr er en vinner, egentlig? I tester står det så ofte at alle tilpasningene de har gjort med Android krever en del maskinkraft for å kjøre glatt, og den kraften finnes ikke i billigmodellene. Så da lugger det litt. Vet ikke hvor stort problem det er, men kanskje brukeropplevelsen blir bedre med et annet merke. Modellene One Plus Nord ser jeg får god omtale, og de koster ikke en arm og et bein heller?

Ta en tur i butikken og prøv litt. 

Lenke til kommentar
On 6/8/2022 at 3:21 PM, Milhouse85 said:

Doro er dårlige greier.

Gå for en helt enkel og vanlig Samsung.
Min mormor på 80 kjøpte en Doro til 5000 kr,- Tok ikke lang tid før hu byttet til en Samsung til 2000 kr,- som var laaaang bedre.

Eller, om man har penger.... iPhone. (Selv om jeg aldri hadde kjøpt det selv). 

Men Doro... nei - absolutt, nei! 😜 

 

Enig i den. Doro er helt grusomt. Bedre å kjøpe en vanlig Android tlf for så å installere egendefinert launcher (Simple launcher el.) 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 9.6.2022 den 8.39):

Foreldrene mine er i samme aldersgruppe, og smarttelefon er en del av hverdagen. Den ene har en Samsung, den andre har iPhone, begge får gjort det de vil uten noe problem. 

Hvis hun aldri har brukt en smarttelefon tidligere blir det jo en del å lære, men det er ikke "umulig" å lære det bort. :) 

Litt usikker på om Samsung til 3000 kr er en vinner, egentlig? I tester står det så ofte at alle tilpasningene de har gjort med Android krever en del maskinkraft for å kjøre glatt, og den kraften finnes ikke i billigmodellene. Så da lugger det litt. Vet ikke hvor stort problem det er, men kanskje brukeropplevelsen blir bedre med et annet merke. Modellene One Plus Nord ser jeg får god omtale, og de koster ikke en arm og et bein heller?

Ta en tur i butikken og prøv litt. 

Greit å få prøvd, men fra egen erfaring vil jeg si at omtaler, spesielt hos tek, overdriver hvor tungt Samsung sitt skin er. A52 (SM-A528B* med betydelig kraftigere prosessor enn de andre A52 modellene) er den modellen jeg synes gir mest for pengene i A serien, fint kompromiss hvis en klarer å håndtere en så stor telefon. Vanntett, flott skjerm, nok kraft, bra kamera på dagtid, garantert sikkerhetsoppdateringer i 5 år.

* https://www.power.no/mobil-og-foto/mobiltelefon/samsung-galaxy-a52s-5g-128-gb-awesome-black/p-1192967

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (På 8.6.2022 den 15.11):

Har dere erfaringer med noen modeller som passer mor på 63? Hun har nå en bitteliten Sony Ericsson W595 😀

Det finnes vell også noen funksjoner på visse modeller som kanskje gjør telefonen enklere for eldre folk å benytte?

Hun kommer mest sannsynlig ikke til og benytte smartelefonens potensiale i noe stor grad, muligens sjekke noe værmelding og ta noe bilder kanskje.

Tenkte makspris 3.000 kr

Motorola g6+ eller zoom

 

Lenke til kommentar

Vi kjøpte Samsung Galaxy A53 5G til kr 4000 for litt siden. Jeg synes Samsung virker som en enkel og grei telefon, ikke noe vanskeligere å bruke enn Iphone, og med (en god del) større skjerm enn feks. iPhone mini. Jeg har inntrykk av at eldre damer liker små mobiler. Det kan også være greit å slippe og lete etter brillene sine.

Det går an skjule appene som ikke er i bruk. Da blir det ikke så mye å forholde seg til.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...