Gå til innhold

Ring og stikk, bare uskyldig lek ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (7 timer siden):

Litt spesielt at det er ofrene for bøllene som skal flytte. 

Hvis noen bølleringer på døra di, så er det noe alle må tåle, man kan ikke gå til angrep med hverken hammer eller trusler eller lignende ovenfor små barn som tester litt grenser. Ikke vil det hjelpe heller, siden ryktet da går om at der er det ekstra spennende å ringe på. 

Bor du et sted det bor barn, så må man regne med at noe rampestreker kommer til å skje. Tåler man ikke det. foreslår jeg at man flytter et annet sted. 

Så må man skille mellom uskyldige rampestreker, og det som går på hensynsløs adferd, men heller ikke her er det riktig å gå til fysisk angrep, eller komme med trusler. Litt av problemet blir, at du ikke vet om det barnet som stakk av er på sin førstereis eller ikke, så det er fort gjort å ta ut all sin aggresjon på det barnet og de komplikasjoner det kan medføre. 

Så har jeg full forståelse, for at når noen ringer på og stikker, så er det irriterende, men jeg forstår ikke helt at det skal føre til redsel eller fysiske angrep tilbake, hvis man er slik så håper jeg man for guds skyld holder seg unna trafikken eller andre steder det er mulig å bli irritert. 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 18.4.2022 den 7.35):

Sesongen for «ring og stikk» er tydeligvis i gang igjen:  https://www.tv2.no/nyheter/14726250/

Uvesenet er ikke lenger en lek hvis dette er gjentagende og utarter i tilgrising og hærverk, noe mitt nabolag erfarte i fjor. Situasjonen ble noe bedre etter samtaler med berørte foreldre, men nå er problemet tilbake. Ryktene tilsier at det nå er tenåringer som bedriver «morsomhetene»

Flere naboer har nå montert kameraovervåking og planlegger politianmeldelse og bekymringsmelding til barnevernet.

Min sympati ligger hos mannen som har fått ødelagt privatlivets fred på en særdeles irriterende måte.
Hvis noen plager feil person, kan det ende med noe mye verre enn beslaglegging av sykler og ryggsekker….

Animerer ikke slike barnslige TV-serier til etterfølgelse?

Lenke til kommentar

Jeg bor i første etasje i en boligblokk med cirka 60 leiligheter. Ringeklokken min er nederst av alle. Jeg skulle ØNSKE folk drev med ringstikk, men neida, i stedet ringer alle på hele tiden fordi "de skal bare" og jeg kan love at det er uendelig mye kjedeligere, mer plagsomt, irriterende og psykisk destabiliserende å bli utsatt for alle de rare forklaringene folk har for hvorfor de måtte ringe på til en person de ikke kjenner. I følge noe av logikken her i tråden skulle jeg allerede være en sinnsyk voldsutøver 😄 Dengang ei, heldigvis. Eventuelt vurderer jeg noen ganger å koble ut ringeklokken min.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 18.4.2022 den 21.20):

Ja, som svar til overskriften. Det er uskyldig lek. Så legger trådstarter til annet i innleghet som ikke har med overskriften å gjøre. 

Godt å høre at barn ikke er blitt helt bundet til mobil, spillmaskin, brett og PC. 

Mener trådstarter ring og stikk med hærverk?? I så fall bør overskrift endres.

Du vet like godt som de fleste andre at grensen mellom uskyldige barnestreker og psykisk/fysisk vandalisme er flytende og avhengig av hvem som blir utsatt for «morsomhetene». Hva synes du forøvrig om barns lek med fyrstikker eller mobbing i skolegården.? Dette begynner gjerne i det små…..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I noen saker er dette også trakassering. Unger tar holdninger fra foreldrene som muligens har pågående konflikter med en nabo og barn og vennebarn begynner å delta i trakasseringen av disse naboene. Dette er ikke et uvanlig hendelsesløp i slike saker.

Vi hadde en sak i vårt nabolag for ikke mange år siden hvor en nabo hadde ødelagt oppkjøring/innkjøring, hekk og annet med en gravemaskin og nektet å gjøre opp for seg. 2 naboer rottet seg så sammen mot den som hadde blitt utsatt for dette. Dette ble starten på et dårlig naboskap hvor de som hadde utført ugjerningen begynte å plage de som stod på sitt om at dette ikke var akseptabelt og måtte fikses da de nettopp hadde brukt mye penger på eks. oppkjørselen.

Det var ting som å spille høy musikk mot naboene, flytte trampolinen slik at den stod 6 meter fra naboens vinduer og invitere vennebarn til å stå å skrike i denne hele dagen på varme sommerdager så de ikke kunne ha vinduene oppe. Og selvsagt ringpigg på sene sommerkvelden, samt gjennom hele vinteren når man ikke kunne bruke trampolinen. På toppen av dete hele "uskyldig" snøballkasting mot døren hver gang de skulle ut av huset. De måtte sette opp kameraovervåkning for å dokumentere alt.

Den ene av disse som bodde i boligen som ble utsatt for alt var dårlig til bens og måtte gå ned en trapp hver gang det ringte på. Dette foregikk over et flere år og har ennå ikke gitt seg helt. Politiet oppsummerte alt som "uskyldige barnestreker".

Barn er ikke uskyldige. De er til tider meget ondskapsfulle! Det bør få konsekvenser når man holder på slik.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår også godt de som kan miste besinnelsen når man evt. jobber skift, sliter med søvn og kanskje står i fare for å miste jobb pga. søvnproblematikk eller nettopp har vært igjennom noe vanskelig. Så kommer barn og begår "uskyldig ringpigg".

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (5 timer siden):

Du vet like godt som de fleste andre at grensen mellom uskyldige barnestreker og psykisk/fysisk vandalisme er flytende og avhengig av hvem som blir utsatt for «morsomhetene». Hva synes du forøvrig om barns lek med fyrstikker eller mobbing i skolegården.? Dette begynner gjerne i det små…..

Det dras inn så rare paralleller at det holder jeg meg for god til å svare på. Stor forskjell på å en gang stjele et eple fra et tre til å dra slutning om at det er veien til å bli kriminell og voldelig menneske.

Poenget er at om et barn (f eks. en 8-åring) en dag ringer på din dør og stikker av. Kan du ikke utøve vold og skader på barnet slik du ønsker og viser til. Barn er er ikke dømt til å bli evig gangster av det.

https://bufdir.no/Familie/Kurs/?coursetype=91&region=all&gclid=EAIaIQobChMI0cnm7N279wIVgQLmCh1vtwN_EAAYBCAAEgIh8fD_BwE

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 timer siden):

Jeg forstår også godt de som kan miste besinnelsen når man evt. jobber skift, sliter med søvn og kanskje står i fare for å miste jobb pga. søvnproblematikk eller nettopp har vært igjennom noe vanskelig. Så kommer barn og begår "uskyldig ringpigg".

Man må fortsatt ha evne til sinnemestring. Vedvarende plaging over tid er selvsagt noe annet. Forøvrig kan mange slå av eller dra ut ringeenheten. Det er lurt uansett. Så slipper man selgere og annet som forstyrrer. 

Jeg er som sagt ikke på tråd med trådstarter, han spør om en ting og legger til noe helt annet i tråden som ikke har med overskriften. Det blir bare et tullete surr. 

Ja ring og stikk er uskyldig lek. At trådstarter sammenligner det med veien rett til et dårlig menneske og kriminell... Drar inn vold, mobbing, lek med ild og mye rart.

Alle oppegående her vet jo også grensen for ring og stikke av.

Mulig deler av landet har totalt ulike regler/kultur for ring og stikke av? Lignende at man i Nord Norge tillater et språk til voksne og tjenestemenn, som er totalt uakseptabelt i andre deler av landet. Vi har jo ulike regionale kulturer også på språk og vold. For meg er det trådstarter sier om ring og stikke av hinsides utenfor hva som er i min landsdel.

Hvor i landet er dette trådstarter? 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Enig med innlegget over. Vi var selv plaget med ring-på-spring der vi bodde tidligere men skrudde bare av ringeklokka en periode og sa til kjente at dem fikk gi beskjed på forhånd om dem kom.

Selfølgelig ikke optimalt men det tok ikke lang tid før dem sluttet så det ordnet seg fint. Vi slapp forsåvidt hærverk selv om bedet utenfor fikk kjørt seg litt. 

Men som sagt tidligere så mener jeg at denne leken er uskyldig barnestreker. Det som ikke er barnestreker er når det utvikler seg til hærverk og systematisk plaging. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Isolert sett er "ring og pigg" en uskyldig lek men da blir det også veldig ofte tatt ut av sammenhengen. Som nevnt i en del tilfeller er det ett av mange ting enkelte blir utsatt for. Totalen blir da trakassering. Utover det er det bare å koble ut ringeklokken som de fleste gjør når det blir nok av det. Eller sette opp kameraringeklokke og bruke facebook grupper om det ikke nytter å snakke vennlig med foreldrene.

De fleste foreldre synes det er litt flaut når ungene havner på "Vi som bor i xxxx" facebook gruppen med sladdet ansikt men man selvsagt kjenner igjen klærne osv.

Eksempel på slike innlegg som har fungert.
"Vi forstår at dette er uskyldig lek men mannen min jobber skift hvor han er avhengig av x timer søvn for å fungere godt nok. Det kan stå om liv og helse om han ikke får den søvnen han må ha før han er på jobb". 

Samt en del andre liknende innlegg når man ringer på dører hvor det kan ha uante konsekvenser.

Det førte til at det ble helt stopp på ringpigg hos disse. Intensjonen og formen er som oftest "uskyldig" men ikke alltid følgene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
20 hours ago, plankeby said:

Man må fortsatt ha evne til sinnemestring. Vedvarende plaging over tid er selvsagt noe annet. Forøvrig kan mange slå av eller dra ut ringeenheten. Det er lurt uansett. Så slipper man selgere og annet som forstyrrer. 

Jeg er som sagt ikke på tråd med trådstarter, han spør om en ting og legger til noe helt annet i tråden som ikke har med overskriften. Det blir bare et tullete surr. 

Ja ring og stikk er uskyldig lek. At trådstarter sammenligner det med veien rett til et dårlig menneske og kriminell... Drar inn vold, mobbing, lek med ild og mye rart.

Alle oppegående her vet jo også grensen for ring og stikke av.

Mulig deler av landet har totalt ulike regler/kultur for ring og stikke av? Lignende at man i Nord Norge tillater et språk til voksne og tjenestemenn, som er totalt uakseptabelt i andre deler av landet. Vi har jo ulike regionale kulturer også på språk og vold. For meg er det trådstarter sier om ring og stikke av hinsides utenfor hva som er i min landsdel.

Hvor i landet er dette trådstarter? 

De aller fleste voksne har evne til sinnemestring. Men er man så nedkjørt på søvn og sykdom så skal jeg love deg at de fleste har tynt strikken så langt at den ikke eksisterer lenger nå man først er ved et visst punkt.

Det handler enkelt og greit om at man må være litt selektiv med hvor man ringer på. Jeg har selv vært barn og husker at vi ofte ringte på hos de som ble mest sinna fordi det var moro. Men det var jo ikke nødvendigvis klokt for vi forstod jo ikke hvorfor de ble sinte. Som barn har man ikke alltid den vurderingsevnen og man kan da risikere å ringe på feil dør. Vi opplevde både hagle og å bli stengt inne i skur og kjellere med påfølgende spennende "redningsaksjon". Normalen i villastrøk var å få hunder etter seg inne i hager.

Derfor mener jeg at foreldre bør ta en prat med barna om hvem man bør unngå å gjøre slik med og forklare hvorfor. "Gamle Erna er syk og dårlig til bens, ikke plag henne med ringpigg. Gå heller til Kjell og Liv og de andre bortover rekka der".

Og ja vi har vært små jævler selv.
Vår favoritt rampestrek var forøvrig å binde tørkesnorer (tatt fra tørkestativene ute) mellom dørhåndtakene som var ovenfor hverandre i oppgangen i blokka. Så ringte vi på begge dørene samtidig og rullet på gulvet i latter mens naboene kjeftet og sloss om å få opp døra. Men vi unngikk å utføre rampestreker ovenfor de vi visst var syke eller hadde dårlig helse.

Vi hadde også telefonkiosker ute på tiden (man måtte søke om å få telefon hjemme) vi var barn og sprettert eller plufferør med hard rogn eller tørkede erter i leggen når den voksne stod i en viktig samtale var underholdende. 

En annen vi ikke gjorde så ofte var å fange mange store gresshopper i en stor platbøtte, gå ned i vaskekjelleren i blokka, kaste bøtta inn og blokkere døra mens konene skrek og ville ut.

Det hendte faktisk også at vi fikk juling. Men det var en del av det hele. Man måtte tåle steken om man var med på leken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (30 minutter siden):

De aller fleste voksne har evne til sinnemestring. Men er man så nedkjørt på søvn og sykdom så skal jeg love deg at de fleste har tynt strikken så langt at den ikke eksisterer lenger nå man først er ved et visst punkt.

Det handler enkelt og greit om at man må være litt selektiv med hvor man ringer på. Jeg har selv vært barn og husker at vi ofte ringte på hos de som ble mest sinna fordi det var moro. Men det var jo ikke nødvendigvis klokt for vi forstod jo ikke hvorfor de ble sinte. Som barn har man ikke alltid den vurderingsevnen og man kan da risikere å ringe på feil dør. Vi opplevde både hagle og å bli stengt inne i skur og kjellere med påfølgende spennende "redningsaksjon". Normalen i villastrøk var å få hunder etter seg inne i hager.

Derfor mener jeg at foreldre bør ta en prat med barna om hvem man bør unngå å gjøre slik med og forklare hvorfor. "Gamle Erna er syk og dårlig til bens, ikke plag henne med ringpigg. Gå heller til Kjell og Liv og de andre bortover rekka der".

Og ja vi har vært små jævler selv.
Vår favoritt rampestrek var forøvrig å binde tørkesnorer (tatt fra tørkestativene ute) mellom dørhåndtakene som var ovenfor hverandre i oppgangen i blokka. Så ringte vi på begge dørene samtidig og rullet på gulvet i latter mens naboene kjeftet og sloss om å få opp døra. Men vi unngikk å utføre rampestreker ovenfor de vi visst var syke eller hadde dårlig helse.

Vi hadde også telefonkiosker ute på tiden (man måtte søke om å få telefon hjemme) vi var barn og sprettert eller plufferør med hard rogn eller tørkede erter i leggen når den voksne stod i en viktig samtale var underholdende. 

En annen vi ikke gjorde så ofte var å fange mange store gresshopper i en stor platbøtte, gå ned i vaskekjelleren i blokka, kaste bøtta inn og blokkere døra mens konene skrek og ville ut.

Det hendte faktisk også at vi fikk juling. Men det var en del av det hele. Man måtte tåle steken om man var med på leken.

Det som nevnes av rampestreker over hadde garantert blitt flere avisoppslag og stor snakkis her. Barn gjorde nok mye mer pøbelstreker før. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/1/2022 at 11:12 AM, henrikwl said:

Hvis man som voksent, formodentlig ansvarlig, menneske blir «offer» for en «bølle» på 8 år, da er man så sart til sinns at man kanskje egentlig burde bo på skjermet avdeling på psyk.

Herrejemini for en krisemaksimering som foregår i denne tråden.

Jeg skjønner jo at du aldri har blitt utsatt for en gjeng på 10-15 år som metodisk trakasserer deg ;). Det er nok ikke de få 8 åringene man ser som problem. Men som jeg nevner det er jo ikke noe stort problem, bare koble ut ringeklokka om man ikke får sove før man skal jobbe skift eller lignende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg holder meg strikt til trådtittelen. Ja - ring på og stikk er uskyldig lek. Ungene er ute og leker og har det gøy - og kjedelig nok til at de fant på akkurat denne leken. De håper på litt show. Har jeg tid så gir jeg de litt show med et smil. F.eks åpner opp vinduet bak huset og sier hallo, er det her dere er, hvorpå de løper til alle kanter og ler. Ungene går videre når de har fått showet sitt fordi de vet at man følger med og åpner døra like før de skal ringe på. Da er det ikke noe gøy lengre. Andre ganger har man ikke tid til tøys og bare dropper å respondere på det. Da antar ungene at man ikke er hjemme og går videre.

En ting som ikke er uskyldig lek er når voksne fyrer seg opp og bli sint, eller til og med løper etter ungene med en hammer. Det er en sak for politiet. En annen ting som ikke er uskyldig er hærverk. Men ikke forveksl dette med ring på og stikk. Det er ikke det samme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette var da en voldsom eskalering.. fra ring å løp til mord, vandalisme og hærverk..

Minner om Himmel og helvete med lillebjørn nilsen..  fra et drag hasj til gateprostituert i løpet av en uke. jaja..

 

Vi var jo mye verre når vi var små... og de som det var morsomst å kødde med var jo de som reagerte.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ring og stikk er som sagt i 90% av tilfellene en uskyldig lek. Men det betyr ikke at alle tilfeller er det. I noen tilfeller brukes det som trakassering i nabolag. Som nevnt hadde vi en sak hvor en mor stilte opp sine barn og vennebarn til å holde på mot en spesifik nabo til alle døgnets tider over flere år. Da er det ikke lenger uskyldig lek selv om de i praksis bedriver "ring pigg".

Men jeg regner med at de fleste er i stand til å skille på det. Så vanskelig er det ikke.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ring og stikk er nok de fleste enige om er uskyldig lek.

Så forstår nok 99% av befolkningen grensen mellom uskyldig lek og terror/herværk. Så er det den ekstremt lille gruppen unge og voksne, som ikke kan, eller forstår grenser på hvordan man skal oppføre seg.

Tar naboen å sager ned ditt epletre og så tar epler, er det ikke epleslang...

 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...