Gå til innhold

Ring og stikk, bare uskyldig lek ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 4/30/2022 at 2:56 AM, Outlier616 said:

Jeg bor i første etasje i en boligblokk med cirka 60 leiligheter. Ringeklokken min er nederst av alle. Jeg skulle ØNSKE folk drev med ringstikk, men neida, i stedet ringer alle på hele tiden fordi "de skal bare" og jeg kan love at det er uendelig mye kjedeligere, mer plagsomt, irriterende og psykisk destabiliserende å bli utsatt for alle de rare forklaringene folk har for hvorfor de måtte ringe på til en person de ikke kjenner. I følge noe av logikken her i tråden skulle jeg allerede være en sinnsyk voldsutøver 😄 Dengang ei, heldigvis. Eventuelt vurderer jeg noen ganger å koble ut ringeklokken min.

Vi bodde øverst i en blokk hvor naboen over gangen var glad i rus og solgte litt for å finansiere eget forbruk. Da måtte vi til slutt skru av av ringeklokka om natten. Helvetes renn utover nattetimene😀  Brått så ble det rassia der og han kunne ikke skjønne hvordan politiet hadde fått nyss om bedriften hans. Jeg for min del tror at de som allerede irriterte seg over trasking i oppgangen hele natten fikk nok når vi koblet ut klokka og de i tillegg fikk 3-10 ring hver natt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 4/18/2022 at 7:35 AM, Inspector said:

Sesongen for «ring og stikk» er tydeligvis i gang igjen:  https://www.tv2.no/nyheter/14726250/

Uvesenet er ikke lenger en lek hvis dette er gjentagende og utarter i tilgrising og hærverk, noe mitt nabolag erfarte i fjor. Situasjonen ble noe bedre etter samtaler med berørte foreldre, men nå er problemet tilbake. Ryktene tilsier at det nå er tenåringer som bedriver «morsomhetene»

Flere naboer har nå montert kameraovervåking og planlegger politianmeldelse og bekymringsmelding til barnevernet.

Min sympati ligger hos mannen som har fått ødelagt privatlivets fred på en særdeles irriterende måte.
Hvis noen plager feil person, kan det ende med noe mye verre enn beslaglegging av sykler og ryggsekker….

Manglende og eller feil bruk av blinklys er i ytterste konsekvens livsfarlig. Kan vi da presse synderne av veien og tildele slag og spark? Går det under selvforsvar? Spør for en venn..

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (2 minutter siden):

Manglende og eller feil bruk av blinklys er i ytterste konsekvens livsfarlig. Kan vi da presse synderne av veien og tildele slag og spark? Går det under selvforsvar? Spør for en venn..

Feil bruk av blinklys kan ikke sammenlignes med gjentatt plaging av andre som av forskjellige årsaker ikke ønsker å bli forstyrret.

Idiotisk oppførsel i trafikken er dessuten enkelt å straffeforfølge……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Inspector said:

Feil bruk av blinklys kan ikke sammenlignes med gjentatt plaging av andre som av forskjellige årsaker ikke ønsker å bli forstyrret.

Idiotisk oppførsel i trafikken er dessuten enkelt å straffeforfølge……

Står ikke noe om gjentatt plaging.  Vi har vel alle gjort dette på ett eller annet tidspunkt i livet. For min del ligger dette som ett minne av at det var hysterisk morsomt i 6-7års alder. Men bare når man fikk en respons. De som ikke reagerte utover å si hallo på callingen ble for utelatt. Problemet er kanskje at foreldre nå fotfølger barna sine opp i en alder av 16år sånn at de må gjøre barnestreker i tenårene. En tenåring er det lettere å la seg irritere av en en pjokk som ikke greier å knyte skolissene sine.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Veldig synd om denne arenaen for uskyldige guttestreker også forsvinner. Vi kommer til å bli et samfunn av dønn kjedelige politisk korrekte mennesker, der et hvert mikroskopisk avvik er nok til å bli uthengt som avviker.

Så du mener at trakassering, mobbing og plaging av mennesker som bare ønsker å være i fred, er uskyldige guttestreker ?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hansien said:

Om du opplever ringepigg som dette vil jeg anbefale deg å oppsøke profesjonell hjelp. 

Det skjer definitivt. Eks. er det ikke uvanlig at foreldre påvirker barna og vennepar barn til å plage enkelte naboer de ikke liker.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før i tiden var "ring pigg" litt opprør mot den strenge oppdragelsen man fikk av voksne. Man forstod risikoen og at man kunne risikere å smake steken når man drev på med leken. Noe som skjedde av og til med oss som barn når vi gjorde rampestreker. Det var en del av gamet og man stod skolerett når man ble tatt.

Barn i dag gjør det i større grad av kjedsommelighet og for å tøye allerede sprengte grenser. Barn i dag har nesten ingen grenser og derfor ser vi ekstreme tilfeller av trakassering og hærverk. Voksne og foreldre er tafatte idioter som mener barn må få lov til alt. Forsøker man å snakke sivilisert med slike voksne møter man "whatever" fjortiss mentalitet. Ei heller tåler barna steken av å drive med leken og ringer politiet så fort det får konsekvenser.

Ring pigg i dag er noe helt annet enn hva det var på 70 og 80-tallet. Samfunnet har endret seg og det samme med barns oppdragelse og grenser.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 timer siden):

Da jeg ble møkk lei av ring på og stikk leken som de yngre i nabolaget drev på med trengte ikke politiet å rykke ut fullt bevæpnet. Faktisk ignorerte jeg det hele og førte til at det sluttet ganske så naturlig. 

Jeg pleide le når jeg så folk som gjerne ville dele at et problem for andre ikke var et problem for dem.

Alla 'jeg ignorterte tafsingen til Trond Giske, så sluttet det ganske så naturlig'.

Nå som jeg er eldre er jeg mer nysgjerrig på tankeprosessen bak disse idiotpåstandene. Er det Dunning Kruger? Selvsentrert induksjonisme? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Veldig synd om denne arenaen for uskyldige guttestreker også forsvinner. Vi kommer til å bli et samfunn av dønn kjedelige politisk korrekte mennesker, der et hvert mikroskopisk avvik er nok til å bli uthengt som avviker.

Er vel ikke uskyldige guttestreker når det foregår kl 23 på en fredagskveld. 

Tipper jeg må i fengsel om jeg opsøker samme adresse gjentatte ganger og herjer på døra. 

Dritten som fikk juling og måtte på Haukeland sykehus er 'ungdom' i følge avisen. Det betyr 15-25 år i avisene. Og kanskje opp til 30 om man er skistjerne med kokainbruk eller syrisk flyktning med vold og rusatferd.

Snakker ikke om 6-7 åringer. De når knapt opp til ringeklokka.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Før i tiden var "ring pigg" litt opprør mot den strenge oppdragelsen man fikk av vokse. Man forstod risikoen og at man kunne risikere å smake steken når man drev med på leken. Noe som skjedde av og til med oss som barn når vi gjorde rampestreker. Det var en del av gamet. 

Barn i dag gjør det i større grad av kjedsommelighet og for å tøye allerede sprengte grenser. Barn i dag har nesten ingen grenser og derfor ser vi ekstreme tilfeller av trakassering og hærverk. Voksne og foreldre er tafatte idioter som mener barn må få lov til alt. Forsøker man å snakke sivilisert med slike voksne møter man "whatever" fjortiss mentalitet. Ei heller tåler barna steken av å drive med leken og ringer politiet så fort det får konsekvenser.

Ring pigg i dag er noe helt annet enn hva det var på 70 og 80-tallet. Samfunnet har endret seg og det samme med barns oppdragelse og grenser.

Mitt inntrykk som trebarnsfar med to tenåringer og en attpåklatt er at ungene er langt mer disiplinerte enn vi var på 80 tallet. De er mer autoritetstro og mangler fullstendig opprørstendenser. Mulig det er fordi jeg flyttet fra skyggesiden av Oslo til solsiden av en større by i Østfold og de har opplevd både grensesetting og å få frihet under ansvar. Samtidig som vi har plass til å huse 5-6 ekstra unger sånn at de slipper å henge ute på senteret eller i sentrum. Det er dårlige ungdomsmiljøer her også som er i politiets søkelys, men da snakker vi ikke om barnestreker. Mye tror jeg skyldes manglende tilbud til barn og unge som ikke har foreldre med ressurser. Fattigdom avler mye dritt.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Femtekolonne said:

Mitt inntrykk som trebarnsfar med to tenåringer og en attpåklatt er at ungene er langt mer disiplinerte enn vi var på 80 tallet. De er mer autoritetstro og mangler fullstendig opprørstendenser. Mulig det er fordi jeg flyttet fra skyggesiden av Oslo til solsiden av en større by i Østfold og de har opplevd både grensesetting og å få frihet under ansvar. Samtidig som vi har plass til å huse 5-6 ekstra unger sånn at de slipper å henge ute på senteret eller i sentrum. Det er dårlige ungdomsmiljøer her også som er i politiets søkelys, men da snakker vi ikke om barnestreker. Mye tror jeg skyldes manglende tilbud til barn og unge som ikke har foreldre med ressurser. Fattigdom avler mye dritt.

Først og fremst er det viktig å presisere at jeg ikke drar alle under én kam.

Jeg har selv barn. Dvs. de er "voksne" tenåringer nå. Jeg er onkel til et titalls barn. Det jeg ser mer av i dag er at alle ser på sine egne barn som "aldri gjør noe galt". Ja de oppfører seg pent hjemme men kan forandre personlighet totalt når de samles i grupper uten foreldre.

En annen forskjell i dag er at vi har vesentlig flere aleneforeldre. Mange barn mangler en tydelig og klar dualitet i foreldrebildet og tøyer derfor grensene mer hjemme. Det virker også som det har en kostnad at nesten alle barn er skilsmissebarn i dag noe som kan vises i utagerende oppførsel utenfor hjemmet.

Det trenger ikke være dårlige ungdomsmiljøer for at barn skal oppføre seg dårlig. Det holder med foreldre med litt slapp oppdragelse og holdningen "mine barn gjør aldri noe galt" eller foreldre som tror de selv fortsatt er tenåringer og glemmer å være den voksne i relasjonene.

Og joda,  ressursvake foreldre skaper ofte mye problemer rundt barn. Jeg har selv sett det blant egne barndomsvenner. Men selv vokste jeg opp med en mor på sosialen fra jeg var 11 men jeg hadde en klar farsrolle før skilsmissen som satt tydelige grenser i en del av barneårene. Når vi gjorde rampestreker mot andre i området hendte det at vi fikk litt juling av de som tok oss igjen, men det var en del av leken. Tålte man ikke konsekvensen fikk man også droppe rampestrekene.

Mange barn i dag lærer i for stor grad at egne handlinger ikke gir konsekvenser for dem selv. Foreldre er overbeskyttende og "fikser og ordner" alt så barn skal slippe å ta ansvar for egen oppførsel. Dette skaper barn vi ikke vil ha som voksne i samfunnet. Det har jo nå blitt så ille at man kan saksøke læreren for å ikke gi elever gode nok karakterer. Elever som mener at karakterer ikke skal være et resultat av hardt og godt arbeid.

Igjen, dette gjelder på ingen måte alle barn men dessverre er nok problemet mer utbredt enn man liker å tro.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at ungdommer på vest av oslo er værre enn de på øst og spør jeg noen på vest får jeg sikkert til svar at de ihvertfall er værst på øst. Fattigdom og rotete oppvekst og familiekår er grunnlag for mye drit, det vet jeg fra egen oppvekst, men som du sier så kan nok foreldre som ikke er bevisst egen rolle som foreldre eller mer opptatt av selvrealisering også være ett problem. Og jeg ser at noen ikke har fått med seg at å sette poden på fanget og fortelle dem at de er det eneste som betyr noe i verden ikke er bra. Jeg har drevet litt opplæring av voksne på 20-30år, og det er ganske håpløst når de tror verden roterer rundt dem og de er ufeilbarlige for det har mamma sagt i 20- 30år. Har fått en voksen mann til å nesten begynne å gråte fordi han ikke tålte tilsnakk. Nå er jo ikke jeg pedagog så når vi må snakke om det samme tre ganger på under ett skift så startet jeg jo opp samtale nr 4 med frasen "er du evneveik eller bare tunghørt?" Men det kom seg etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å latterligjøre barnet med kallenavn og nedlatende språk ser jeg ikke som streng oppdragelse. Det går fint ann å være streng og tydelig uten å ty til nedlatende kallenavn. En ting jeg sverget på at jeg aldri skulle si til mine barn var ting som "Er du dum?". Det er bedre å si "dette var vel ganske dumt å gjøre?", "hvordan tror du gamle laila opplever det når du sier slik til henne?".

Og hjelper ikke det får man drive med konsekvenslæring. Innskrenking på privilegier, flere ansvarsoppgaver hjemme osv. Slik at man lærer at dårlig oppførsel får konsekvenser.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...