Gå til innhold

Ring og stikk, bare uskyldig lek ?


Anbefalte innlegg

Når man må irettesette og forklare banale ting gang på gang til mann 28år så blir det nedlatende språk for meg. Da blir det også en samtale oppover i systemet om vi virkelig trenger den personen. Med små barn har det gått greit. Selv femåringen her tar ting fort. Han vil gjerne ha en forklaring på hvorfor og man må gjerne prøve å sette han inn i hvordan ting oppleves for motpart. Mye vi tar for gitt som voksne er en læringsprosess. Men det er utrolig viktig å få dem opp å gå som medmennesker før de er voksne. Da slipper de også smellen det er å møte en annen virkelighet enn man har hatt hjemme hos mamma. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lett å bagatellisere ring-og-stikk, men plagsom atferd mot andre bør forebygges. Personer med angst eller andre psykiske lidelser kan oppleve ring-og-stikk som ubehagelig. Det samme gjelder en del eldre personer, samt personer som er dårlige til bens. Blir man først utsatt, og opplever det som plagsomt, er jeg helt enig i at det mest effektive trolig er å ignorere at det ringes på.

Et viktig argument for foresattes del for å forebygge atferden, er at barna som utfører ring-og-stikk, kan komme til å sette seg selv i fare, særlig hvis de ikke kjenner personene de ringer på hos. Det kan være farlige kriminelle, personer som er rusede, samt personer med psykisk sykdom blant personene som blir utsatt for leken. Vil du at ditt barn skal leke med en pedofil? Selv om det ikke er lov til å skade barn, hjelper det lite dersom skaden først har skjedd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Cascada81 said:

Det er lett å bagatellisere ring-og-stikk, men plagsom atferd mot andre bør forebygges. Personer med angst eller andre psykiske lidelser kan oppleve ring-og-stikk som ubehagelig. Det samme gjelder en del eldre personer, samt personer som er dårlige til bens. Blir man først utsatt, og opplever det som plagsomt, er jeg helt enig i at det mest effektive trolig er å ignorere at det ringes på.

Et viktig argument for foresattes del for å forebygge atferden, er at barna som utfører ring-og-stikk, kan komme til å sette seg selv i fare, særlig hvis de ikke kjenner personene de ringer på hos. Det kan være farlige kriminelle, personer som er rusede, samt personer med psykisk sykdom blant personene som blir utsatt for leken. Vil du at ditt barn skal leke med en pedofil? Selv om det ikke er lov til å skade barn, hjelper det lite dersom skaden først har skjedd.

Som foreldre sier man til barna at det ikke er greit. Men det spørs om det ikke gir mer fyr på flammen. Man får ihvertfall luket ut kokkosene som ikke bør bo i nærheten av andre da, o,m man skal se positivt på det. Vi hadde en favoritt, Fred. En kompis bodde under han så vi visste han både hadde ett alkoholproblem og ett sinneproblem da det var allt annet en stille når han slo kone og barn helseløse i fylla. Den klokka var nok rødglødende etter skoletid og han var nok alltid klar over når snøen var kram nok til å lage snøballer som nådde opp til 4etg.

 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (4 minutter siden):

Som foreldre sier man til barna at det ikke er greit. Men det spørs om det ikke gir mer fyr på flammen. Man får ihvertfall luket ut kokkosene som ikke bør bo i nærheten av andre da, o,m man skal se positivt på det. Vi hadde en favoritt, Fred. En kompis bodde under han så vi visste han både hadde ett alkoholproblem og ett sinneproblem da det var allt annet en stille når han slo kone og barn helseløse i fylla. Den klokka var nok rødglødende etter skoletid og han var nok alltid klar over når snøen var kram nok til å lage snøballer som nådde opp til 4etg.

 

Rystende å se slikt rettferdiggjort av voksne.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Regenburg said:

Rystende å se slikt rettferdiggjort av voksne.

Men det var jo reaksjonen hans med å skrike drapstrusler som var morsomt. Og at han responderte på sekundet og hver eneste gang. Det var jo ikke noe morro med Johanssen som tittet ut av ruta etter 10min og gikk tilbake til stua og satte lyden på tvn høyere. 

Her jeg bor så har jeg en barneskole som nabo. Skolen har furutrær så flere titals smågutter har rikelig tilgang på kongler. 80% av de havner i min hage eller i takrenna. Her har jeg to valg. 1. Rake opp før gressklipping og tømme takrenne før regnvær og 2: kaste meg inn i skolegården og denge 1e til 5e klassinger. Hvilke synes du er smartest? Jeg kan jo også flytte som ett alternativ, men jeg har kjent litt på det og det er ikke så ille likevel. I ett nabolag vil gjerne barna vokse opp og man får ofte noen års pause før de gamle flytter og unge med nye barn kommer til. Som nabo til en barneskole vil det ikke bli noe slutt på dette. Trekk pusten og tenk med hjernen. Om kort tid er vi gamle døde og livet går videre. Konglene og barna vil bestå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (10 minutter siden):

Men det var jo reaksjonen hans med å skrike drapstrusler som var morsomt. Og at han responderte på sekundet og hver eneste gang. Det var jo ikke noe morro med Johanssen som tittet ut av ruta etter 10min og gikk tilbake til stua og satte lyden på tvn høyere. 

Her jeg bor så har jeg en barneskole som nabo. Skolen har furutrær så flere titals smågutter har rikelig tilgang på kongler. 80% av de havner i min hage eller i takrenna. Her har jeg to valg. 1. Rake opp før gressklipping og tømme takrenne før regnvær og 2: kaste meg inn i skolegården og denge 1e til 5e klassinger. Hvilke synes du er smartest? Jeg kan jo også flytte som ett alternativ, men jeg har kjent litt på det og det er ikke så ille likevel. I ett nabolag vil gjerne barna vokse opp og man får ofte noen års pause før de gamle flytter og unge med nye barn kommer til. Som nabo til en barneskole vil det ikke bli noe slutt på dette. Trekk pusten og tenk med hjernen. Om kort tid er vi gamle døde og livet går videre. Konglene og barna vil bestå.

Skjønner hva du sier.

Jeg bare mener at du ikke ser problemet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønner problemet med at det er plagsomt og irriterende. Men det er lite å gjøre med mindre man gjenkjenner barna og kan snakke direkte med foreldrene. Å ty til vold er jo helt håpløst da det bare straffer en selv. Dra for gardiner og skru av ringeklokke er det mest nærliggende. Om dette er rettet mot en person og over tid så må det vel være mulig å få bukt med det via politi? Da er det jo ikke tilfeldige guttestreker, men ett målrettet angrep av personlig karakter.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 time siden):

Jeg pleide le når jeg så folk som gjerne ville dele at et problem for andre ikke var et problem for dem.

Alla 'jeg ignorterte tafsingen til Trond Giske, så sluttet det ganske så naturlig'.

Nå som jeg er eldre er jeg mer nysgjerrig på tankeprosessen bak disse idiotpåstandene. Er det Dunning Kruger? Selvsentrert induksjonisme? 

Jeg pleide å le når jeg så folk som gjerne ville dra en sammenligning av det absurde for å ugyldiggjøre poenget til en meningsmotstander i en samtale.

Alla: Det å dra sammenligningen i mellom en barnslig skøyerstrek og overgrep fordi man tydeligvis (feil-)tolker at de tingene kan løses på samme måte.

Nå som jeg har blitt eldre så er jeg nysgjerrig på tankeprosessen bak en slik idiotsammenligning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (31 minutter siden):

Som foreldre sier man til barna at det ikke er greit. Men det spørs om det ikke gir mer fyr på flammen. Man får ihvertfall luket ut kokkosene som ikke bør bo i nærheten av andre da, o,m man skal se positivt på det. 

 

Hva med de som har uregelmessig arbeidstid og må sove på dagtid ? Hva med de som er opptatt med krevende hjemmearbeid ? Hva med de som får lørdagskosen ødelagt ? Det handler om privatlivets fred for vanlige folk.

Tenåringer burde forstå at dette ikke er morsomt og at uvesenet raskt ender opp i hevn og vold……
Det er kun et tidsspørsmål før vi ser neste episode hvor drittungene får livsvarige skader……..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Inspector said:

Hva med de som har uregelmessig arbeidstid og må sove på dagtid ? Hva med de som er opptatt med krevende hjemmearbeid ? Hva med de som får lørdagskosen ødelagt ? Det handler om privatlivets fred for vanlige folk.

Tenåringer burde forstå at dette ikke er morsomt og at uvesenet raskt ender opp i hevn og vold……
Det er kun et tidsspørsmål før vi ser neste episode hvor drittungene får livsvarige skader……..

Men fortsatt er det lite annet å gjøre enn å ringe politiet. Om det skal være greit å banke tenåringer for å ringe på dørklokka så må vi andre også få lov til å lemleste folk som irriterer eller plager oss. Hvordan skal dette ende? Jeg skulle likt å se oppslaget om at det var ok for bilkjøper å slå kundebehandler på nissan fordi han mente rust på innsiden av døren skyltes ytre påvirkning på en 2år gammel bil. Lysten var der, men jeg holdt meg for god til det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (5 minutter siden):

Det er for dumt når politiet skal drive med barneoppdragelse.

Politiet trenger nødvendigvis ikke gjøre noe annet enn å kontakte foreldrene, og om det ikke hjelper dra inn egnede instanser. 

Det er såklart om ikke forsøk på ordning ikke fungerer(selv snakke med ungene/foreldre)

Lenke til kommentar
Just now, Femtekolonne said:

Da får du ordne opp selv. Og så får politiet ta runden med deg når du har slått 13åringer med en jernstang i vilt sinne. 

Nå har jeg ikke sagt at man skal gjøre det heller. Nytter det ikke å snakke med noen så involverer man selvsagt konfliktråd i kommunen eller politiet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Om en har gjentagende episoder hvor en har tatt dette opp med unger og foreldre er dette neste steg ja. Politiet kan ta kontakt med rett instans for videre oppfølging. Barnevernet feks, eller kanskje BUP. Jeg aner ikke, det er politiet sin jobb, ikke min.

La oss si at du finner navnene på barna.

Hva tenker du skjer når de nekter for å ha ringt på?

Tror du de er redde for politiet i denne saken?

Tenker du BV kobles inn for å kaste snøball på ruta og ringe på hos den alkoholiserte Per Fredriksen (71) hver gang de går forbi?

Bup har jo ikke noe med dette å gjøre. Det er barne og ungdomspsykiatrien.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (4 timer siden):

Joda, jeg skjønner problemet med at det er plagsomt og irriterende. Men det er lite å gjøre med mindre man gjenkjenner barna og kan snakke direkte med foreldrene. Å ty til vold er jo helt håpløst da det bare straffer en selv. 

Å overse eller ikke gi reaksjon er vel første steg på veien for å bli mobbet.

Har 0 sympati med unger som får juling etter å ha oppsøkt adresser for å trakkassere folk i egne hjem.

 

Antar alle skjønner at vi ikke snakker om åtteåringer på formiddagen en enkelt gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...