Gå til innhold

Ring og stikk, bare uskyldig lek ?


Anbefalte innlegg

plankeby skrev (2 timer siden):

Ring og stikk er nok de fleste enige om er uskyldig lek.

Så forstår nok 99% av befolkningen grensen mellom uskyldig lek og terror/herværk. Så er den den ekstremt lille gruppen unge og voksne som ikke kan, eller forstår grenser på hvordan man skal oppføre seg.

Tar naboen å sager ned ditt epletre er det ikke epleslang...

 

Hva med den lille drittungen som knuser blomsterpotta som står på trappa når han løper ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (7 timer siden):

Hva med den lille drittungen som knuser blomsterpotta som står på trappa når han løper ?

Da er det et uhell og det er selvsagt ikke greit. Om man tør å ordne opp i det, er et godt spørsmål.

Nå ble jeg påmint at denne tråden uansett går under falsk overskrift, trådstarter prater om annet enn ring og stikk.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvis de bare ringer på og stikker, uten å begå noen form for hærverk, så er det ganske uskyldig... det gjorde jeg som liten også.  Satt bak PC-skjermen  på datarommet i går da jeg observerte to guttunger utenfor på sparkesykkel. Da det ringte på, så bare reiste jeg meg opp, banka på vindusruta og gliste 😄   De to guttungene  hadde det travelt med å komme seg videre 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv vurderer jeg å henge opp skilt ved døra mi, om at hvert "ring" med dørklokka faktureres med med 20-50 kr, kan betales via vipps" eller lignende.

 

Dersom foreldrene klager over mas om penger, så får de ta det opp med avkommet, Regner med det blir tyst.

🤔

 

 

Edt. I det minste slipper jeg å ha noe mer med Jehovas å gjøre 😅

Endret av Duriello
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 21.6.2022 den 23.08):

Da er det et uhell og det er selvsagt ikke greit. Om man tør å ordne opp i det, er et godt spørsmål.

Nå ble jeg påmint at denne tråden uansett går under falsk overskrift, trådstarter prater om annet enn ring og stikk.

Falsk overskrift ?

Overskriften er et åpent spørsmål og innleggene handler om hva «ring og stikk» i realiteten er.  Det er inngangsporten til noe som raskt eskalerer til trakassering og vandalisme og her er grensene flytende. Den som blir utsatt for plagingen, reagerer naturlig nok forskjellig. Er mobbingen langvarig uten at foresatte og myndigheter tar det seriøst, er det forståelig at offeret reagerer når nok er nok…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Og der skjedde det igjen: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/pQQQao/huseier-skal-ha-utsatt-tenaaring-for-alvorlig-vold

Pøbelstreker fra tenåringer som ikke har forstått alvoret og en huseier som blir møkk lei av å bli plaget er ikke noe nytt.

Min påstand er at tenåringen fikk som fortjent. 
Hvis 30-åringen får straff, har myndighetene legalisert plagingen og straffet offeret.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (21 minutter siden):

Og der skjedde det igjen: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/pQQQao/huseier-skal-ha-utsatt-tenaaring-for-alvorlig-vold

Pøbelstreker fra tenåringer som ikke har forstått alvoret og en huseier som blir møkk lei av å bli plaget er ikke noe nytt.

Min påstand er at tenåringen fikk som fortjent. 
Hvis 30-åringen får straff, har myndighetene legalisert plagingen og straffet offeret.

Grov vold mot uskyldig ring på spring? Såklart blir han straffet, det er åpenbart.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Alle har vel gjort dette da de var små?

Bor i et tett nabolag selv nå, med masse unger som smetter gjennom hagene for å ta snarveier hit og dit. En og annen ring og stikk hender også, men de gidder bare et par ganger om man ignorerer det. (Litt søtt å se to små jenter løpe og gjemme seg et sted jeg ser dem fra stuevinduet 😅).

Men:

Jeg husker jeg var hos besteforeldrene mine en kveld jeg var midt i tenårene, og ringeklokka deres plutselig gikk berserk. De to gamle syntes åpenbart det var ubehagelig, og engstet seg for å gå til døra. De lot det stå på, for den infernalske trykkingen var åpenbart noen som kødda med dem.

Da de ikke var på døra etter noen runder med dette, så valgte fyren som ringte på å rive opp døra og hamre på neste dør fra entreen inn til stua. Jeg og de to gamle der inne syntes ikke dette var spesielt behagelig.

Etter kort tid stormer en kar inn i stua og lager høylytte ablegøyer. Til min store overraskelse var dette han jeg satt ved siden av i klassen.

Ansiktet hans da han så fra de to gamle og bort på kompisen sin som satt med dem i sofaen var priceless. Han roa seg temmelig fort ned og ble passe spak. Jeg ble med ham ut, og der vi stod på trappa pekte han på hekken tvers over gata, der en håndfull andre jeg kjenner satt i skjul og venta.

For dem var dette morro, spenning og noe de lo av og snakket om på skolen.

For besteforeldra mine var dette en gjentagende plage. Det viste seg at denne gjengen støtt og stadig hadde vært der og terrorisert dem på denne måten. Det tok brått slutt den dagen.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (49 minutter siden):

Pøbelstreker fra tenåringer som ikke har forstått alvoret og en huseier som blir møkk lei av å bli plaget er ikke noe nytt.

Da jeg ble møkk lei av ring på og stikk leken som de yngre i nabolaget drev på med trengte ikke politiet å rykke ut fullt bevæpnet. Faktisk ignorerte jeg det hele og førte til at det sluttet ganske så naturlig. 

 

Håper 30-åringen får pålagt et sinnemestringskurs som en del av straffen sin. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Da jeg ble møkk lei av ring på og stikk leken som de yngre i nabolaget drev på med trengte ikke politiet å rykke ut fullt bevæpnet. Faktisk ignorerte jeg det hele og førte til at det sluttet ganske så naturlig. 

 

Håper 30-åringen får pålagt et sinnemestringskurs som en del av straffen sin. 

I mitt nabolag har dette vært et problem i flere år.
Når plagingen pågår over lang tid og utarter til vandalisme, er nok ikke sinnemestringskurs særlig effektivt.

Foresatte, politi og skole må ta dette langt mer seriøst…..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 minutter siden):

I mitt nabolag har dette vært et problem i flere år.
Når plagingen pågår over lang tid og utarter til vandalisme, er nok ikke sinnemestringskurs særlig effektivt.

Foresatte, politi og skole må ta dette langt mer seriøst…..

Så, hva har du gjort for å få en slutt på dette foruten å tenke på grov vold som en løsning?

Har du kontaktet politiet?

Har du kontaktet foresatte?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (På 18.4.2022 den 21.15):

Hvis man får psykiske problemer av ring og stikk (eller dingeldong, som det kalles der jeg kommer fra), da tror jeg nok at man hadde fått psykiske problemer uansett av noe annet. Er litt som de som fikk PTSD av korona, noen er svært svake i psyken.

Hærverk er fy uansett, og ja bør straffes, ring og stikk og epleslang er barnestreker og helt ok. 

Det finnes voksne som mobbes av barn. 

F.eks. en eldre herre som plages av en gutteflokk mange ganger i løpet av en dag med ring og stikk. 

Ikke bra i det hele tatt.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 24.6.2022 den 8.40):

Falsk overskrift ?

Overskriften er et åpent spørsmål og innleggene handler om hva «ring og stikk» i realiteten er.  Det er inngangsporten til noe som raskt eskalerer til trakassering og vandalisme og her er grensene flytende. Den som blir utsatt for plagingen, reagerer naturlig nok forskjellig. Er mobbingen langvarig uten at foresatte og myndigheter tar det seriøst, er det forståelig at offeret reagerer når nok er nok…..

Stemmer.

Er langt mer ved gjentatt ring og stikk enn vanlige guttestreker. Skjønner godt at det skummer over for en del som utsettes for plaging.

Gjerne har barna 'lov' av foreldrene å plage 'den der fyren' i det rare huset også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (16 minutter siden):

I mitt nabolag har dette vært et problem i flere år.
Når plagingen pågår over lang tid og utarter til vandalisme, er nok ikke sinnemestringskurs særlig effektivt.

Foresatte, politi og skole må ta dette langt mer seriøst…..

Sinnemestringskurs handler mer om at 30-åringen til et senere tidspunkt skal greie å håndtere situasjonen sin bedre. Vold er sjeldent en god løsning eller en løsning som noen med en mer rasjonell tankegang tyr til. 

 

Jeg mistenker og at om nabolaget ditt har vært plaget i flere år med dette så er det enkelte eller flere som har en reaksjon på ringepigg som gjør det ekstra underholdende. Jeg husker selv at det var dølt og uinteressant å drive med dette hos de som bare åpnet, innså hva som foregikk, lukket døra og ignorerte videre ringing. Mer underholdende å ringe på hos dem som stod i døra og skrek. 

 

Tar man kontakt med foreldre og forklarer de, på en folkelig måte, at dette et plagsomt og skaper et problem så gjør de fleste foreldre et tiltak eller fire. Er det vandalisme inne i bildet, og da noe annet enn et uhell når en unge springer derifra, så kontakter man både foreldre og politi. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 minutter siden):

Tar man kontakt med foreldre og forklarer de, på en folkelig måte, at dette et plagsomt og skaper et problem så gjør de fleste foreldre et tiltak eller fire. Er det vandalisme inne i bildet, og da noe annet enn et uhell når en unge springer derifra, så kontakter man både foreldre og politi. 

Dette kommer ann på om foreldrene er norske eller ei (finnes selvfølgelig unntak begge veier). Ofte hvis man klager på barn av innvandrere til dem, kan foreldrene i verste fall bli voldelige, det har jeg opplevd. 

Så hvis ungene er utlendinger og de driver med hærverk og trakassering ring politiet. Er de norske tror jeg det holder å ringe foreldrene. Vet at dette er en liten brannfakkel, men slik er nå det. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...