Gå til innhold

Ring og stikk, bare uskyldig lek ?


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg vil unngå at barna mine setter en ukjent voksen i en slik situasjon.

.. så vi voksne har intet ansvar?

100% ungdommens skyld i denne sak? 

Jeg vil tro pårørende til den skadede gutten er uenig. Politiet har (hittil) vært uenig, og  plassert denne voksne personen i varetekt.

Ungdommen skulle selvfølgelig ikke ha vært plagsomme. Vi er jo alle enige i at vi ikke ønsker plagsom adferd. Poenget mitt er bare at å angripe med øks er utenfor alle proporsjoner, og hører ikke hjemme i ut sivilisert samfunn – selv ikke når man blir terget!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man faktisk angriper med en øks synes jeg er galskap og bør straffes. Men hadde man bare truet med en øks etter å blitt plaget gjentatte ganger så synes jeg det er mer innafor.

Da vi var små så lekte vi Ring på Spring. Var èn vi aldri ringte på hos fordi det var historier om at han kom etter med gevær. Hvor sanne de historiene var vet jeg ikke, men var nok til at vi holdt oss unna - og vi fikk heller ikke varige men av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høydepunktet var ringeklokker som fortsatte å ringe om knappen ble holdt inne. En bit sterk teip, en god porsjon adrenalin, raske sko og en kort rute til en skjult observasjonspost. Og så hadde vi det morro med å dirke opp hengelåser. Vi fikk opp de fleste og byttet om på postkassestativet i nabolaget. Ikke samme umiddelbare respons, men ganske artig pek likevel. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

.. så vi voksne har intet ansvar?

Det synes å være en feature ved internett at når jeg poster et innlegg og sier meg enig med deg så henledes oppmerksomheten din på en setning som overhodet _kan_ tolkes som noe annet, og dit går energien…

Nei, jeg hverken mener eller sier at voksne har intet ansvar.

-k

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Da har det skjedd igjen:  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76x0nw/ringte-paa-og-stakk-av-ble-skutt-paa-med-luftvaapen

Media og politiet fremstiller dette som uskyldig barnelek og henger ut skytteren , en mann i 50-årene som skyldig selv om «barna» er i 14-15 årsalderen (!) . 

Vandalisering og mobbing skal aldri tolereres og min sympati ligger ikke hos ungdommene. De nærmer seg kriminell lavalder og må forstå at «ring og stikk» ikke er uskyldig barnelek. De bør være glade for at mannen ikke brukte mer brutale metoder.

Gjentatt trakassering kan få hvem som helst til å reagere med sinne, særlig når politi, foreldre og ungdommene trekker på skuldrene eller viser fingeren.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Da har det skjedd igjen:  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76x0nw/ringte-paa-og-stakk-av-ble-skutt-paa-med-luftvaapen

Media og politiet fremstiller dette som uskyldig barnelek og henger ut skytteren , en mann i 50-årene som skyldig selv om «barna» er i 14-15 årsalderen (!) . 

Vandalisering og mobbing skal aldri tolereres og min sympati ligger ikke hos ungdommene. De nærmer seg kriminell lavalder og må forstå at «ring og stikk» ikke er uskyldig barnelek. De bør være glade for at mannen ikke brukte mer brutale metoder.

Gjentatt trakassering kan få hvem som helst til å reagere med sinne, særlig når politi, foreldre og ungdommene trekker på skuldrene eller viser fingeren.

Det er fullt mulig og helt riktig å anmelde slikt, da det kan regnes som hensynsløs adferd. Jeg er usikker på om du virkelig mener at det er en fair reaksjon å skyte etter 14-15 åringer (barn) eller angripe de med øks fordi de ringer på døra og stikker? Jeg er ikke helt enig i at dette er en passende reaksjon, hvis man blir så sint fordi noen tuller med deg, så er man en tikkende bombe for samfunnet. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Det er fullt mulig og helt riktig å anmelde slikt, da det kan regnes som hensynsløs adferd. Jeg er usikker på om du virkelig mener at det er en fair reaksjon å skyte etter 14-15 åringer (barn) eller angripe de med øks fordi de ringer på døra og stikker? Jeg er ikke helt enig i at dette er en passende reaksjon, hvis man blir så sint fordi noen tuller med deg, så er man en tikkende bombe for samfunnet. 

 

Å skyte eller å bruke øks er ikke «fair», men gjentatt trakassering fra ungdommer som burde vite bedre, må være sterkt formildende. Handlinger utført i affekt, kommer raskt ut av kontroll, særlig når affekten skyldes langvarig faenskap.

Jeg er møkk lei av å høre standardhistorien om de «stakkars uskyldige barna og de slemme mennene med nerveproblemer».
Realitetene er langt mer nyansert. Dette dreier seg hovedsaklig om vandalisering og trakassering av uskyldige medmennesker, noe som i andre sammenhenger får langt større konsekvenser for mobberen.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Inspector said:

Å skyte eller å bruke øks er ikke «fair», men gjentatt trakassering fra ungdommer som burde vite bedre, må være sterkt formildende. Handlinger utført i affekt, kommer raskt ut av kontroll, særlig når affekten skyldes langvarig faenskap.

Jeg er møkk lei av å høre standardhistorien om de «stakkars uskyldige barna og de slemme mennene med nerveproblemer».
Realitetene er langt mer nyansert. Dette dreier seg hovedsaklig om vandalisering og trakassering av uskyldige medmennesker, noe som i andre sammenhenger får langt større konsekvenser for mobberen.

På hvilken måte er det å ringe på en dør vandalisering?

Hvor i saken du linket står det at det er gjentatte hendelser?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

På hvilken måte er det å ringe på en dør vandalisering?

Hvor i saken du linket står det at det er gjentatte hendelser?

 

Det må vi nesten bare anta. 

Det er totalt usannsynlig at dette var aller første gang ringeklokken ga lyd fra seg, og at mannen gikk ut og fyrte av et våpen. 

Selvfølgelig har dette skjedd om igjen og om igjen. Og gubben ble lei, sliten og rasende. Pang! Så var geværet fremme og avfyrt!

Selvfølgelig er denne formen for reaksjon alt for drøy, i forhold til plagen. En mer fornuftig reaksjon er å tilkalle politi, foreldre, naboer som har opplevd det samme, m.m., til diskusjon og forsoning. For all del – kanskje dette allerede er forsøkt. Men allikevel: å skyte etter folk er en overreaksjon. 

Blir mannen angrepet og hans liv står i akutt fare, så skal han få lov til å ty til våpen. Plagsom ringe-på-stikke-av er IKKE gyldig grunn til å frykte for livet. 

Fint hvis ungdommen slutter med plagsom aktivitet. Og fint hvis denne mannen (og alle andre) slutter med slike overdrevne gjengjeldelses-metoder.

«Å ta igjen med samme mynt» er det noe som heter. Å ty til våpen mot ubevæpnede ungdommer, er selvfølgelig ikke samme mynt!

Lenke til kommentar
Inspector skrev (45 minutter siden):

Å skyte eller å bruke øks er ikke «fair», men gjentatt trakassering fra ungdommer som burde vite bedre, må være sterkt formildende. Handlinger utført i affekt, kommer raskt ut av kontroll, særlig når affekten skyldes langvarig faenskap.

Jeg er møkk lei av å høre standardhistorien om de «stakkars uskyldige barna og de slemme mennene med nerveproblemer».
Realitetene er langt mer nyansert. Dette dreier seg hovedsaklig om vandalisering og trakassering av uskyldige medmennesker, noe som i andre sammenhenger får langt større konsekvenser for mobberen.

Jeg kan være enig i at det kan være formildende, men som skytter eller gal øksemann så kan du altså ikke vite intensjonen til barna som gjør dette. For alt du vet, kan det være første gangen en av disse faktisk gjør noe sånt, og da skal man altså potensielt straffes med skuddsår eller kutt fra øks, bare fordi man tidligere har blitt trakassert av kanskje noen andre? 

Så er det litt sånn, at det ofte er de gærne som blir utsatt for ringstikk over tid, nettopp fordi det går rykter i bygda om at han der gærningen der må du prøve å ringe på hos, og det er jo nettopp slik at slik "trakassering" kun er morsomt når det får reaksjoner. 

For å bli kvitt problemet, må altså "gal mann med øks og gevær" slutte å være "gal mann med øks og gevær" og heller bli en det er kjedelig å bedrive ringstikk på. Ringstikk er forøvrig en aktivitet barn i hovedssak driver med, altså mindre barn, og så tipper jeg de ungdommene som søker litt ekstra adrenalin irriterer de de veit blir irritert. Om man skal straffes med skudd og kutt? Nei, jeg syns ikke det. 

qualbeen skrev (25 minutter siden):

«Å ta igjen med samme mynt» er det noe som heter. Å ty til våpen mot ubevæpnede ungdommer, er selvfølgelig ikke samme mynt!

Helt enig, vær litt mer kreativ da vel? La det ramle en bøtte med fiskeslo i huet på de når de ringer på døra feks. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Og da var «sesongen» i gang igjen, selv om ringeklokken er avslått og foreldrene i området er informert nok en gang.
Denne gangen var det yngre søsken av tidligere plageånder som ble observert. Dagen etterpå fant jeg nye riper på bilen og vandaliserte hagebusker.

Uvesenet har nå gjentatt seg gjennom flere år. Dette er ikke lenger uskyldig moro, men blodig alvor.
Jeg oppfordrer derfor alle foreldre med barn i «riktig» alder om å ta en alvorsprat om temaet.

Det eneste alternativet til å gi en av drittungene en omgang juling som de aldri glemmer, ser ut til å være resignasjon og flytting. Begge løsninger byr meg i mot og jeg vurderer derfor å svare med samme mynt; ring og pigg sent på natta hos barna i nabolaget.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Inspector said:

Det eneste alternativet til å gi en av drittungene en omgang juling som de aldri glemmer, ser ut til å være resignasjon og flytting. Begge løsninger byr meg i mot og jeg vurderer derfor å svare med samme mynt; ring og pigg sent på natta hos barna i nabolaget.

Det ser ikke ut til å være "en riktig løsning" på problemet for den part som er utsatt for dette.

Nytt dårlig forslag som kanskje ikke er så lurt å følge opp: Hvis man vet hvem foreldrene til disse "rampungene" er, oppsøke disse med valg om å betale erstatning for skade på eiendom eller evt. eventuell åpning om mulighet for andre negative konsekvenser (nb: ikke vold elns). Kanskje helst bare det første, ikke det siste.

Bedre løsning (fremdeles dårlig løsning): Hvis det er mange i nabolaget som er plaget av dette, ikke møt opp alene men ta med så mange naboer som mulig å stille opp foran døra.

Men obs obs og atter obs - her er det uansett en stor risiko for å henge ut noen som ikke er med på "moroa" eller evt de som åpner døra ikke er de faktiske foreldre til gullungene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 timer siden):

Og da var «sesongen» i gang igjen, selv om ringeklokken er avslått og foreldrene i området er informert nok en gang.
Denne gangen var det yngre søsken av tidligere plageånder som ble observert. Dagen etterpå fant jeg nye riper på bilen og vandaliserte hagebusker.

Uvesenet har nå gjentatt seg gjennom flere år. Dette er ikke lenger uskyldig moro, men blodig alvor.
Jeg oppfordrer derfor alle foreldre med barn i «riktig» alder om å ta en alvorsprat om temaet.

Det eneste alternativet til å gi en av drittungene en omgang juling som de aldri glemmer, ser ut til å være resignasjon og flytting. Begge løsninger byr meg i mot og jeg vurderer derfor å svare med samme mynt; ring og pigg sent på natta hos barna i nabolaget.

Om du vet hvem foreldrene er, drukn postkassen deres med krav for fiks av riper på bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Husker feltet vårt hadde samme greie når jeg var ung.

Det den ene pappaen gjorde var å betale oss andre barn for å ta igjen.

Det funka fjell.

Han og familien ble plaget med konstant ring pigg over en periode + en del hærverk mot biler og eiendom, Han grabbet tak i oss på en lekeplass når vi var rundt 11-12 år ( 7 klasse hvertfall) .. Spurte om vi ville tjene 300kr.  Da måtte vi "bare" kaste en stein gjennom vinduet til drittungene sitt hus ( alle visste hvem det var..Var en problemfamilie ) 

Og det gjorde vi.. 5 stk var vi..Vi misforstod, og tok en stein hver, og knuste alle rutene på én side av huset og en lapp i postkassa som sa at det blir verre dersom "unga" ikke stoppet med hærverket sitt i nabolaget.

Det stoppet det altså.

 

Sier ikke at det er en god eller ærlig løsning, men funka det?  Ja. 🤔

Noen ganger tror jeg bare man må bekjempe flammer med flammer altså.  Uansett hvor dumt det høres ut.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...