Gå til innhold

Hvorfor er du kunde hos Norges verst omtalte bank? (DNB)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så fekk eg følgjande melding på epost i dag:

Sitat

Hei!

Som du vet er Sbanken og DNB én bank nå, men med to merkevarer. Nå samler vi alt du trenger på ett sted – enten i Sbanken-konseptet, eller i et annet av DNBs kunde programmer. 
 
Selv om du har brukt produkter og tjenester både fra DNB og Sbanken tidligere, synes vi det ser ut som du hører mest hjemme i et av DNB sine øvrige programmer. Det du har av produkter og tjenester i Sbanken, vil derfor bli samlet for deg i DNB våren 2024. 
 
Du får mer informasjon om hva som skal skje når det nærmer seg. Hvis det blir endringer i priser eller tjenester vil du få beskjed i god tid, akkurat som før. 
 
I DNB har du tilgang til et bredt utvalg av tjenester, personlig rådgivning og digitale løsninger som hjelper deg med å nå dine økonomiske mål. Vi oppfatter det sånn at du hører mest naturlig til i et DNB-program, men det betyr slett ikke at vi kan være helt sikre på at det er det som blir mest riktig for deg. Vi vet heller ikke hva du selv ønsker - det er det du som vet best. Derfor vil vi gjerne at du kontakter oss hvis du er usikker på noe. Du kan ringe kundeservice på 55 26 00 00, så hjelper vi deg.   

Hilsen oss i Sbanken – et konsept fra DNB  

Det har seg slik at eg har ein god del pengar ståande i diverse fond i Sbanken. I DnB har eg derimot berre ein tom brukskonto og ei disposisjonsfullmakt for kontoen til ein eldre slektning som bur på sjukeheim. Likevel ynskjer altså DnB å flytte heile kundeforholdet mitt ut av Sbanken og over til DnB.

Er det nokon vits i å protestere på dette? Sbanken har vel lågare avgifter på fond enn DnB, men vil dette halde fram? Kan eg halde fram med å disponere kontoen til slektningen min dersom eg seier nei?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Må flire litt av den eposten de nå sender ut. Har noen fått beskjed om at det ser ut som de hører mest hjemme i sbanken-konseptet, og ikke i "et av DNB sine øvrige programmer"? Kan ikke si at det blir annet enn spennende å se hva som faktisk skjer i praksis. Jeg syns nettbankløsningene til både DNB og sbanken er helt ok å bruke, så sånn sett så spiller den delen av det ingen som helst rolle for meg. Det som betyr noe er åpenbart eventuelle endringer i vilkår og priser. Veldig kort vei før jeg for eksempel flytter ASK til Kron, hvis de kødder dette til på noen som helst måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (På 26.9.2023 den 10:16 AM):

4% hos dnb er vel sparekonto med noen betingelser? 2,5% er det hvis du skal ha sparekonto uten betingelser såvidt jeg kan se i farten. Hos avida, svea, himla osv er det 4,2% uten spesielle betingelser.

Byttet til Morrow bank litt etter jeg sjekket ut renter mer.
Har nå kun dagligbank hos DNB..

Lenke til kommentar

Det spørs om de sakte men sikkert kommer til å "kvele" gamle Skandiabanken. Flytte kunder over jevnt og trutt og når det begynner å bli få igjen er det bare å heve rentene på lån sånn at de enten forsvinner selv eller flytter til dnb nor. Husk at dette er en bank der staten har en stor eierandel. De KAN og VIL bruke makt for å oppnå det de ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har DNB fordi jeg har et lån der hvor jeg har bundet renta lavt, noe jeg sparer veldig mye på i disse tider. Ellers har jeg Handelsbanken og er veldig fornøyd, men absurd nok er det nesten for god kundeservice der. Det er ikke alltid man ønsker at det skal være så personlig når man bare vil få gjort unna verdens kjedeligste ting raskt.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
bo1e skrev (25 minutter siden):

Må flire litt av den eposten de nå sender ut. Har noen fått beskjed om at det ser ut som de hører mest hjemme i sbanken-konseptet, og ikke i "et av DNB sine øvrige programmer"?

Jeg har fått beskjed om det. Har aldri brukt noen av dem som hovedbank, men har gjort de fleste fonds og aksjehandlene gjennom sbanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (25 minutter siden):

Byttet til Morrow bank litt etter jeg sjekket ut renter mer.
Har nå kun dagligbank hos DNB..

Jeg har også kun dagligbank hos DNB. Sparekonto for cash har jeg hos svea, de har nettopp satt opp renten på sparekonto uten betingelser til 4,6% nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (På 1.11.2023 den 9:50 AM):

Må flire litt av den eposten de nå sender ut. Har noen fått beskjed om at det ser ut som de hører mest hjemme i sbanken-konseptet, og ikke i "et av DNB sine øvrige programmer"?

Jeg fikk beskjed om at jeg hører mest hjemme i Sbanken-konseptet. Men så har jeg både boliglån, brukskontoer, sparekontoer, kort og lignende hos Sbanken. Hos DnB har jeg kun en pensjonskonto (fond) og en brukskonto som jeg overfører en fast liten sum til hver måned slik at de kan overføres videre til pensjonskontoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 1.11.2023 den 9:56 AM):

Det spørs om de sakte men sikkert kommer til å "kvele" gamle Skandiabanken. Flytte kunder over jevnt og trutt og når det begynner å bli få igjen er det bare å heve rentene på lån sånn at de enten forsvinner selv eller flytter til dnb nor. Husk at dette er en bank der staten har en stor eierandel. De KAN og VIL bruke makt for å oppnå det de ønsker. 

Gjør de det, er Sbanken historie for min del. Har allerede forberedt meg og laget samme kontostruktur på Bulder Bank som jeg har i Sbanken, så jeg kan flytte alle pengene i løpet av få minutter. Det som kan ta litt tid, er at jeg må søke om lån i Bulder for å få flyttet boliglånet.

Hvorfor jeg ikke flyttet 100% enda, er fordi jeg ser fordeler med Sbanken kontra Bulder, så lenge forskjellene ikke er større enn i dag.

Men jeg har faktisk flyttet mesteparten av sparepengene til de allerede, der er de overlegne Sbanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
vidor skrev (56 minutter siden):

DNB er smarte nok til å ikke å prøve og koke frosken, så de gjør mye i kulissene og skrur opp varmen etter hvert i håp om å dra med seg mest mulig kunder.

For noen måneder siden, var Bulder Bank marginalt bedre enn SBanken på boliglån (effektiv rente). Men det ser ut som SBanken veldig nylig "hoppet over" en renteøkning (ut fra meldingene jeg har fått i innboksen min, ser det slik ut) og er nå bedre enn Bulder (5,20% mot 5,41% for min del) og blant de klart rimeligste i Norge.

Forhåpentligvis beholder de denne gode trenden. Men jeg følger med.

Til sammenligning, skulle jeg hatt tilsvarende boliglån hos DnB, hadde den effektive renten vært 6,52%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En oppnår klart mest kunder om en rendyrker konseptet som Sbanken startet med i sin tid, så det som gjenstår å se er om dette konseptet overlever den grådigheten som DNB står for.

Det meste handler jo om å tjene mest mulig penger, og da står nødvendigvis ikke konsepter som Sbanken fjellstøtt over tid, men blir gjerne utvannet mer og mer helt til det ikke er noe mer å hente. Selvfølgelig mest mulig under radaren for å ikke skremme vekk kundene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er en endring hos Sbanken (tidligere Skandiabanken) som har gått under radaren: Tidligere hadde Skandiabanken innskuddsrenter på brukskontoer. Rentevilkårene var gjerne sammenlignbare med sats for sparekontoer hos konkurrerende banker. Denne gikk selvfølgelig mot null med styringsrentene.

Banken svarer selv på hvorfor de ikke har renter på brukskontoer her (https://sbanken.no/sporsmal-og-svar/renteendring/renteendring-desember-2022/hvorfor-justerer-dere-ikke-renten-pa-brukskonto/ ) : "Vi har prioritert å gjøre det mer lønnsomt å ha penger på sparekonto, og håper det hjelper. Det kan være et godt tips å ha mest mulig av pengene dine stående på en sparekonto. Der får du fra 2,70 % rente fra første krone. Det er ingen begrensninger på uttak eller overføring fra sparekonto hos oss, så da kan du heller overføre penger etter hvert som du trenger dem."

Nå vet ikke jeg om det er andre banker som tilbyr renter, i hvert fall renter ut over en symbolsk sats, på brukskontoer, men det er definitivt ikke i Skandiabankens ånd. Et av innsalgspunktene for Skandiabanken var nettopp at man fikk renter uansett hvilken konto pengene står på, og ut fra betingelsene fra tiden før styringsrentene gikk mot null, burde man kunne forvente 3-4 prosent på renter på brukskontoen. De største "taperne" for brukskontoer uten renter er de med stor gjennomgang på brukskontoer, samt de som er for late til å opprette/administrere sparekontoer. Hvis man i snitt har 200000 på brukskonto(er) til enhver tid, noe jeg antar må være ganske normalt, kunne man ha oppnådd 6-8000 kr i året ved å ha renter på brukskonto med en anstendig rentesats.

Endret av Cascada81
typo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...