Gå til innhold

Hvorfor er du kunde hos Norges verst omtalte bank? (DNB)


Anbefalte innlegg

DNB ligger på bunn i listen over Norges best omtalte banker: https://www.bytt.no/erfaringer/bank

-Hvordan er det mulig at Norges verst omtalte bank også er Norges største bank?
-Hvorfor er du kunde hos DNB?
-Var det du selv som tok det aktive valgte å bli DNB-kunde, eller er du en ufrivillig DNB-kunde?

Grunn til at jeg jeg ble bankkunde hos DNB er at jeg fikk en dåpsgave av noen for mange år siden som ble plassert på en konto som i dag tilfeldigvis eksisterer hos DNB. Jeg har for lenge siden tatt ut de pengene slik at saldo nå er 0. Nå sliter jeg med å nå kundeservicen for å få sagt opp mitt kundeforhold.

Jeg gidder ikke å sitte den evigheter lange telefonkøen til DNB. Etter over en uke har dem ikke giddet å svare på meldingen jeg sendte fra nettbanken. Chatteroboten henviser til knappen "Avslutt konto", men jeg når jeg klikker på den knappen så får jeg bare en feilmelding.:shrug:

Jeg er altså en ufrivillig kunde hos DNB.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gunstig rente på nybillån på elbil/Tesla for min del.

Har vært kunde der i 2 1/2 år, fornøyd med kundeservicen så langt, til tider noe lang ventetid via telefon, men veldig behjelpelige og det oppleves ryddig.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, PosteMonopolet said:

DNB ligger på bunn i listen over Norges best omtalte banker: https://www.bytt.no/erfaringer/bank

-Hvordan er det mulig at Norges verst omtalte bank også er Norges største bank?

Fordi de som skriver på bytt.no er privatkunder. DNB er primært en forretningsbank, og leverer gode tjenester for bedrifter.

Mange har nok DNB fordi de historisk har hatt konto der, eller er blitt konvertert fra Postbanken. Ettersom de fleste kan oppnå bedre betingelser for sine private bankbehov enn det DNB tilbyr, er det merkelig at så få bytter bank. Alternativene kan enkelt sjekkes her.

Det er ganske enkelt å bytte bank. Man må slette Avtalegiroer tilknyttet gammel konto, og opprette disse på nytt mot ny konto. eFakturaer følger med personnummeret ditt til alle banker du er logget inn i, de trenger du ikke å røre. I tillegg må man bytte debetkort (hvis man trenger det), og endre alle steder man har lagt inn trekk på det gamle debetkortet eller bankkonto (som EasyPark, Netflix etc). BankID kan man beholde i DNB, men dersom man skal avslutte sitt kundeforhold der, er det greit å opprette ny BankID-avtale med sin nye bank, og avslutte den i DNB.

For min egen del har jeg fondssparing og kredittkort hos DNB, ingenting annet. Det har jeg hatt i mange år, og er fornøyd med både chat- og meldingsfunksjonen de har for privatkunder. De har gode apper (til mitt bruk), og jeg har opplevd kundebehandlingen som profesjonell.

Endret av zanta
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ingen dårlige erfaringer med DNB, det har vært banken min i snart 20 år.

At jeg fremdeles er kunde handler nok mye om at jeg ikke klarer å bry meg så veldig mye, og de få gangene jeg har trengt hjelp har ting vært enkelt og gått raskt nok for min del. Økonomi er både noe av det jeg er dårligst på og interesserer meg aller minst for i hele verden, så å begynne å styre med å bytte for å spare noen tusenlapper i året orker jeg egentlig ikke tanken på.

Jeg har også en lokal sparebank til noen selskaper, og lån og pensjon. Der har jeg en egen kontakt som ringer meg fra tid til annen om det er noe, eller motsatt.

Det eneste jeg kommer på som irriterer meg med DNB er at de ikke støtter Apple Pay.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

De jeg snakker med som har DnB sier de liker følelsen av trygghet, altså at om det skulle skje en finanskrise så vil de bli bailet ut av myndighetene fordi banken er tbtf.

Det må i så fall vere folk med mykje pengar. Alle bankar som er med i banksikringsfondet garanterer innskot opp til 2 millionar kr.

Lenke til kommentar

Det var grunnen for at jeg ble kunde av  dnb i 2006/07. Kjøp av leilighet nr. 2. Da var "regelen" 3x inntekt 100% finansiering. Jeg fikk lån på  4,5x inntekt  100%  finansiert. Samme grunnen til at jeg ble kunde i Sparebanken 1 i 2016, samboer var yngree og fikk  god rente  (Ungbolig). Nå er er boliglånet lavt belån tog jeg  kan velge billigste lån og beste bank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Byttet til Sbanken og sparte penger, tid og ikke minst samvittighet. Jeg støtter ikke DNB, men nå ser det ut til at de har kjøpt banken min ,så da bytter jeg igjen.

Det er en grunn til at så mange reagerer. Hadde DNB hatt gode kunderelasjpner hadde ikke det skjedd.

Sbanken tilbyr eit breitt utval av fond, og har låge avgifter. Det er god nok grunn for meg til å bli verande. Skulle vilkåra bli dårlegare er det mogeleg å byte seinare.

Eg er likevel usikker på om det er mogeleg å flytte fond frå ASK i Sbanken utan å realisere og kjøpe fond på nytt. Dette er i så fall ei ulempe. Eg er heller ikkje imponert over dei tekniske løysingane, som fungerte mykje betre då ein hadde ordinær konto i Vps. Det er f.eks. ikkje mogeleg å sjå gevinst/tap på kvart enkelt kjøp/sal, berre samla for kvart fond. Men dette har uansett ikkje noko med fusjonen å gjere.

Lenke til kommentar

Har vært kunde i DNB i over 20 år og trives med det. Å drive å jakte potensielle 5000,- besparelser per år på å jakte rundt etter marginalt bedre betingelser på huslånet er ikke tid jeg synes er godt brukt. Vil jeg spare penger har jeg mange andre områder jeg kan gjøre det på. Vi er totalprogramkunde i DNB og sparer litt på det. Det var også god rente når vi kjøpte vår første bolig sammen for over 20 år siden. Det har også vært enkelt å få til finansiering når vi har hatt behov for å gjøre større oppgraderinger på boligen.

Det er god kundeservice når vi trenger hjelp til noe. Vi har alle konti i banken som var en fordel før vipps kom og man lett kunne overføre noen kroner til andre i familien uten å måtte vente på at pengene kom på konto. Vi har også delt regning og utgiftskonto her (delt økonomi). Har nok også spart en del penger opp gjennom årene på DNB mastercard kampanjene. Vi har fond og pensjonsparing i DNB. Vi har fondskonto for barn som vi opprettet rett etter fødsel hvor vi i over 20 år har skutt inn alt av midler fra panting, sparebøsser osv. Disse har vokst seg store og vil bidra som hjelp til å komme seg inn på boligmarkedet.

Rett og slett fornøyd og er ikke der at jeg stadig jakter marginalt bedre avtaler på forsikringer, abbonement, tjenester, verksteder, rabattkuponger osv. Jeg velger å prioritere å bruke tid på annet enn å min-makse økonomien og bruker ellers sunn fornuft uten å sløse penger. Innimellom ser jeg over, men ikke nødvendigvis hvert år. Har god nok råd til å velge bort mikrostyring av økonomi.

 

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok riktig det som sies at DNB kommer fra forretningsbank-sfæren og de har sånn jeg har forstått det en ganske drøy gebyr-linje og kundeoppførsel mot privatkunder. Er ikke kunde der selv men opphavet klagde over en arrogant kundeservice som var temmelig virkelighetsfjen da de mente han burde høre med en bank som er nedlagt for flere år siden.

De vokser en del gjennom oppkjøp, så tror ikke det er så alt for mange som kommer til av selvvalgte nykunder som sjekker litt opp før bankvalg. At de oppnår kunder p.g.a at de har gunstige vilkår stemmer nok. Det at de tilbyr 20% rabatt noen ganger i året på f.eks Power bidrar nok til endel kunder som ellers ikke ville valgt DNB.

Lenke til kommentar

Eg driv heller ikkje og jaktar slike tilbod til stadigheit, men ser meg om etter leverandørar som gjev billege/gode tenester over tid, enten det gjeld daglegbank, fond, straum, telefon osv. Eg meiner at ein kan spare ein god del på dette, men tykkjer samstundes ikkje at det er vits i å bruke tid på å flytte rundt heile tida for å spare/tene dei siste ekstra kronene.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Rett og slett fornøyd og er ikke der at jeg stadig jakter bedre avtaler forsikringer, abbonement, tjenester, verksteder, rabattkuponger osv. Jeg har velger å prioritere å bruke tid på annet enn å min-makse økonomien og bruker ellers sunn fornuft uten å sløse penger. Har god nok råd til å velge bort mikrostyring av økonomi.

 

Ofte er det de folka som er rike, de som gidder det. Summen av slike prioriteringer kan bli stor - men jeg forstår hva du mener. Er man fornøyd bytter man jo ikke pga et par tusen kroner.

Jeg tror tilfellet her har vært at en andel kunder ikke har vært fornøyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har vore kunde i DNB i 20 år og hatt det som einaste bank.

Før eg fekk bustadlån var ikkje bank noko eg tenkte stort på. Synest alltid nettbanken har vore super, og kundeservice fungert bra, så såg ingen grunn til å skifte.

Då eg fekk bustadlån fekk eg lik rente i DNB som den beste eg kunne fått ein anna stad, og då såg eg ingen grunn til å skifte. Renta er det viktigaste, og når eg framleis synest nettbank og mobilbank er gode, så er eg framleis kunde der. Eg måtte jobbe litt for å få renta og det er ikkje noko dei ville gje før eg sa at eg kom til å skifte bank pga. renta og viste til at eg kunne få ei av dei beste rentene gjennom fagforeining.

Å betale 300 kroner i året for eit VISA-kort bryr meg fint lite, og eg har ikkje sparepengar av summar å nevne. Eg har fond i DNB, som òg er konkurransedyktig på pris og ein heilt grei butikk for fondshandel.

Eg har ikkje forsikringar i DNB sidan dei ikkje kunne matche det eg fekk andre stader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...