Gå til innhold

Byråkratene krever mere bøteinntekter fra ATK fotobokser


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Politiet fikk nå melding fra finansdep at bøtene i ATK må økes i antall. De må ta flere trafikanter og flå dem for mere. Kassa og budsjettet skal fylles.

Boksene må få økt sin kapasitet så det kan ilegges flere bøter automatisk og dermed gi større skatteinntekter.

Antallet bøter reagerer vi ikke på, bare størrelsen på dem. Derfor kan skatteinntekter øke uten at vi legger så mye merke til det.

Slik balanseres statsbudsjettet med bøter. Byråkratene vil da ansette flere, kjøpe mere utstyr, øke sin innflytelse og sjefene kan få flere ansatte under seg og forfremmes med høyere lønn.

De få bøtene jeg har fått er for bagatellmessige forglemmelser uten hinder eller fare for noen, som jeg alltid har gjort og fortsetter å gjøre, fremdeles ikke til fare eller hinder for noen. Bøtene har for meg utgjort 13 øre pr dag. Bare jeg slipper unna, så kan gjerne andre bli flådd.

I Polen koster en fartsbot med 20 kmt over - 250 kr. Britene har begynt å ta ned fotobokser fordi de ikke lenger virker av mange ulike grunner.

En norsk vanlig sjåfør-far blir stoppet og ilagt bot eller fratatt førerkortet. Hva gjør passasjerene, kona og to tenåringsbarn? De ler seg helt skakke og kommer til å gjøre narr i lang tid - til han sprekker. 

En stressa mor med to småbarn i baksetet forviller seg inn i kollektivfeltet og får mange tusen i bot. Hva gjør hun? Truer ungene med helvete (juling?) når de kommer hjem fordi det var de som distraherte henne så hun ikke så feilen.

Bøtene er for store.
Med størrelsen skaper de for mye sinne i folk som ikke tåler små personlige nederlag. Det kan gå ut over folk og ting og forhold til myndigheter vi ikke kan forutse. Det samme gjelder andre typer vold som myndighetene har monopol på. Politi har i det siste blitt kritisert for overvold og overdrivelser. Det begynte med noen studenter/tenåringer som spilte poker i Lillestrøm og ble behandlet som bevæpnede terrorister, det ble funnet noen øl og non få hundre kroner. De ble lagt i gulvet og lagt i jern, satt på celle, avkledd og ransaket i timevis. Protestene haglet. En lokal velkjent åpen medisinsk hasjrøyker fikk politibesøk og ble tvunget til legevakta. I mens raserte politiet boligen hans og ødela og knuste mye av inventaret og tingene hans, uten ransakingsordre og uten at han skjulte sine noen få gram hasj. Det lå midt på bordet og han slapp politiet inn selv. En annen sak dukket opp der en mindreårig ble avkledd og ransaket på gaten. En annen sak ble filmet der politiet kastet og strødde tingene til noen narkomane ut i gata for å trakassere dem. Er vi på vei i feil retning? Gjør politiet som de vil? Er det ikke grenser for bøter? 

Vil vi ha det slik? 

Joda - jeg tror på at en som kjører for fort vil slutte med det om konsekvensene blir for store. Blir vedkommende behandlet dårlig og burlesk nok, så vil mange slutte å kjøre bil i det hele tatt. Men faktum er at selv om en sitter inne i 30 år for en forbrytelse, så fortsetter andre å gjøre det samme likevel, utenfor fengselet. Det blir født stadig nye som mangler de samme sperrene. Stadig flere blir tøffere og modigere, sintere og voldeligere. Fra utlandet kommer det nye og enda mere destruerende. Det får vi lide for som bor her. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 hours ago, kremt said:

Befolkningen skal flås og er en kun melkekyr og slaver for staten. Alle jobber hele livet og sitter igjen med ingenting for det annet enn en ødelagt kropp. The Globalist Elite stikker av med gevinsten for alles arbeid.

Trafikkulykker har jo enorme kostnader - både for individer som blir rammet og samfunnet. Fart er svært viktig faktor i utfallet (E=1/2mv^2), og risiko.

Jeg er ikke sikker på at staten går i pluss på at folk bryter fartsgrenser. Jeg tror heller ikke det er et ønske om å drive inn penger på fartsbøter; fotobokser blir plassert ut fra ulykkesstatistikk, for å få ned farten. Jeg tror ikke UP blir lei seg om du ikke kjører for fort heller.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg passerer 5 fotobokser hver dag til/fra jobb. Man kan trygt ligge 10 km/t over på speedometeret (har målt med GPS, og speedometeret viser ca 5 km/t over GPS-fart når man ligger i 80, pluss at fotoboksen har et lite slingringsmonn over det igjen).

Ble for første gang tatt i en manuell fartskontroll for noen måneder siden, men tok bota med et smil. Jeg vet jo godt at det kun er min egen feil.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De gidder ikke lengre å prøve å skjule at det er pengene de egentlig er ute etter. Før prøvde de seg i det minste med at fotoboksene var for å redde liv, ikke tjene penger.

Edit: Samme som med bompengene. Før var det for å finansiere veiene. Nå er det en ekstra skatt.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Hverken humper eller bokser har noen innvirkning på ulykker.

Det er feil.

Quote

Når man kun ser på fotobokser som er installert i 2004 eller senere, er virkningene større. På strekninger fra 100 m før til 1 km etter fotoboksene har disse vist seg å redusere antall personskadeulykker med 32 prosent og antall drepte og hardt skadde med 49 prosent. På strekninger fra 100 m før til 3 km etter fotoboksene har de vist seg å redusere antall personskadeulykker med 9 prosent og antall drepte og hardt skadde med 39 prosent (resultatene er statistisk signifikante).

De har en virkning. En målbar, dokumentert, virkning.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fibonacci skrev (1 time siden):

Jeg passerer 5 fotobokser hver dag til/fra jobb.

Hvor mye oppmerksomhet vier du disse truslene om bot mens du kjører? Jeg syns man heller skal ha oppmerksomheten på veien, andre trafikanter og trafikkbildet. Vi får bot for den distraksjonen en telefon er, men ikke for å ha to småbarn som skriker i baksetet. 

Å kjøre i mørket og være over 60 år gammel er like farlig som å kjøre i hasj rus. Det viser statistikken - som vi ikke får se - men den fins og kan skrives ut.

Bilbeltet dreper, det får vi heller ikke vite noe om.  Belter i bil burde vært 4-punkts og vi burde bruke hjelm med nakkebeskyttelse. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Jeg har en hemmelig oppskrift for å unngå å bli tatt i fotobokser og dermed spare masse penger! Ikke kjør for fort forbi.

Det er et godt tips. Mange blir tatt i fotoboks rett etter at de har kjørt forbi eller skal til å. I sprutregn blir oppmerksomheten endret hos oss, og vi kjører lett for fort.

Motorsykler blir ikke tatt. De har ikke stål-akslinger og ikke skilt foran. Dessuten har de oftest polycarbonat visir så det ikke er klart hvem som kjører. 

Du kan skrive ut et svart-hvitt ansikt i papir som er strukket ut 30% i bredden - for å endre perspektivet og bøye det rundt hodet med strikk på to steder bak hodet og nakken. Dermed er det Elvis som kjører 🙂 Fotoboksens kamera klarer ikke å vise om det er ekte eller ikke, men Elvis er jo død? Er det forbudt å kjøre bil hvis du er død?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fotobokser kan ikke settes opp rett før veikryss, fordi det har vist seg at de opptar viktig oppmerksomhet så det bl a kjøres på rødt, kollideres og myke trafikanter "glemmes". Mange får tunnelsyn. Det er tydelig når man observerer trafikken forbi en slik boks som f eks står 100 m før et kryss i 50 sone. Bilene saktner farten til 50, og øker farten igjen etter boksen og i 60-70 over krysset.  Det kan man lett se når man venter på bussen på RV4 ved Kalbakken. Først bremser de før boksen, og så gasser de på forbi bussholdeplassene der bussene skal ut, og skifter ikke til venstre for å slippe bussene fram, da de er mere opptatt av boksene enn bussene. De nye metodene for måling på strekninger forårsaker kø fordi mange vil "bufre", dvs kjøre sakte i førsten eller på slutten av strekningen så de får et lavt snitt. Problemet øker etter hvert som flere blir obs på det trikset.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dart said:

Hvor mye oppmerksomhet vier du disse truslene om bot mens du kjører? Jeg syns man heller skal ha oppmerksomheten på veien, andre trafikanter og trafikkbildet.

Jeg har sjelden problemer med å holde meg innenfor 10% av fartsgrensen. I praksis er det mer enn god nok margin. Om du har problemer med det finst det hjelpemidler som cruisecontroll og hastighetsbegrensning på svært mange biler, som vil hjelpe deg med å unngå fartsbøter, uten at det tar spesielt mye oppmerksomhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dart said:

I sprutregn blir oppmerksomheten endret hos oss, og vi kjører lett for fort.

Prøver du å bruke vått føre, der risiko for vannplaning er høyere, sleip vegbane og dårligere sikt som argument for å råkjøre? Wow! Det er jo tvert imot forhold som tilsier at du bør legge deg under fartsgrensen, ikke over.

Jeg sliter med å forstå argumentasjonen mot fartsbøter. At fartsgrenser er feil en del steder? Ok. At fartsgrensene i snitt er for lave? Ok. Det er synspunkter jeg kan akseptere og forholde meg til. Men at overtredelser ikke bør ha konsekvenser? Det er helt ærlig et standpunkt jeg sliter med å forstå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bare ikke noen oppdager at sensorene måler (elektro)magnetisme og måler/teller passeringen og avstand mellom stålakslinger og litt annet.

Men det er nok enklere å saktne farten og holde seg rimelig våken.

Når man blir eldre er det verre. Men da får vi slutte å kjøre bil når vi blir 60 - fordi vi lettere sovner - har dårligere syn (katarakt eller utdaterte briller) - dårligere reaksjonsevne - dårligere fot/øye/hånd/hjerne koordinasjon og annet småtteri som til sammen blir ganske mye etter at 60 er passert.

60 - åringer burde forbys å kjøre bil 30 minutter etter solnedgang til 30 min før soloppgang. De bør få 30 min å komme seg hjem på? 

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

Hvor mye oppmerksomhet vier du disse truslene om bot mens du kjører? Jeg syns man heller skal ha oppmerksomheten på veien, andre trafikanter og trafikkbildet. Vi får bot for den distraksjonen en telefon er, men ikke for å ha to småbarn som skriker i baksetet.

Så lenge man holder fartsgrensen er det jo ingen trussel om bot, og det tar ingen oppmerksomhet?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...