Gå til innhold

Byråkratene krever mere bøteinntekter fra ATK fotobokser


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
barfoo skrev (11 timer siden):

Det er forøvrig morsomt at folk bestrider ATK sin effekt på fart.

Det har jeg ikke nektet på en eneste gang. Trusler om straff virker på de som er mottagelige, og mest de som ikke ville gjort noe galt uansett. De andre finner på måter å unngå straff og enda gjøre sine farlige greier. Det er tusenvis av steder og strekninger i Norge som ikke er bevoktet. Jeg har selv et par yndlingssteder når det er sent og stille. Jeg har aldri hatt en ulykke som var min skyld, selv etter 2 mill km på veien. Aldri kjørt av veien og bare en liten bot. Aldri noen impulsive eller brå manøvre. Men jeg er blitt påkjørt mange ganger, og utsatt for bøller av alle slag, også de groveste og dummeste. Det har ikke blitt færre av DE.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes flere fotobokser som ifølge statistikken rett og slett ikke har tatt én eneste fartssynder. Disse er:

  • Riksvei 110, Begbyhallen mot Fredrikstad
  • Riksvei 204 Heie mot E6 i Halden kommune
  • Riksvei 22 Åstorpsletta mot Rakkestad
  • E6 Frya-Hundorp i Sør-Fron
  • E18 Dørdal-Gjerdemyra syd i Kragerø kommune
  • Fylkesvei 44 Øksnevad Sør - nordgående mot Sandnes i Klepp kommune

I flg TV2.

Hva betyr det? Når vi skal gjette på årsaken, så vil vi selvsagt farge det svaret med vår holdning 🙂  

Jeg tror de som blir tatt veldig ofte har kjørt langt og er trøtte. Den ene gangen i mitt liv jeg fikk en liten bot av en ATK var en sen kveld i en bakke og jeg var nesten hjemme. 

 
Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvor mange utlendinger blir tatt i fotobokser?  Jo - ca 10-20 % er ikke norske skilter - det spørs på årstid og ukedager. De fleste slipper unna.

Der ansiktet ikke syns, bilen er før eller etter fotolinja og/eller skiltet er skittent , de slipper også unna. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ingen har kommentert at vi faktisk har verdens høyeste bøtesatser i trafikken.

I Tyskland koster det 60€ (600 kr) å kjøre 20 kmt for fort, i Litauen 20€ (200 kr).

Over 6 ganger høyere i Norge enn nr 2 på topplista. Så når en i Tyskland får 80 € (800 kr) og en prikk for ikke stoppe på STOP så får vi i Norge nå 7.450 kr å tilføre velferdsstatens kasse. Subsidiært 6 dager i fengsel. Fengsel gis ikke før du er fullstendig uten midler, altså sosialklient. Men muligens "fotlenke".

Hver høst skrives det sinte leserbrev i tyske aviser av turister som har vært i Norge, kjørt på rødt og fått 7000 i bot. Noen har kjørt i 101 kmt på motorvei i 80 sone og fått 7000 kr i bot, og andre har hatt med for mye vin og mat og fått bot 10 000 kr. De har funnet ut at vi ikke er i EU (derfor små kvoter og store bøter)  og at vi har verdens høyeste bøter. Alle lurer på hvordan politiet har fått tillatelse til dette, og at det har med skatteinntekter å gjøre. At vi også har verdens dyreste øl på restaurant, det markerer ofte turister med å lage seg en prislapp med 10€ å sette på 4 dl ølen og ta bilde for å sende hjem. De som har råd til øl. Andre tar bilde av pristavla på stedet. At vi skal ha 8€ for en baguette med ost og skinke eller 5€ for et brød på bakeriet går heller ikke hus forbi. Tredobbel pris if h t Tyskland og Litauen på nesten alle vanlige matvarer. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (4 timer siden):

Ingen har kommentert at vi faktisk har verdens høyeste bøtesatser i trafikken.

I Tyskland koster det 60€ (600 kr) å kjøre 20 kmt for fort, i Litauen 20€ (200 kr).

Over 6 ganger høyere i Norge enn nr 2 på topplista. Så når en i Tyskland får 80 € (800 kr) og en prikk for ikke stoppe på STOP så får vi i Norge nå 7.450 kr å tilføre velferdsstatens kasse. Subsidiært 6 dager i fengsel. Fengsel gis ikke før du er fullstendig uten midler, altså sosialklient. Men muligens "fotlenke".

Hver høst skrives det sinte leserbrev i tyske aviser av turister som har vært i Norge, kjørt på rødt og fått 7000 i bot. Noen har kjørt i 101 kmt på motorvei i 80 sone og fått 7000 kr i bot, og andre har hatt med for mye vin og mat og fått bot 10 000 kr. De har funnet ut at vi ikke er i EU (derfor små kvoter og store bøter)  og at vi har verdens høyeste bøter. Alle lurer på hvordan politiet har fått tillatelse til dette, og at det har med skatteinntekter å gjøre. At vi også har verdens dyreste øl på restaurant, det markerer ofte turister med å lage seg en prislapp med 10€ å sette på 4 dl ølen og ta bilde for å sende hjem. De som har råd til øl. Andre tar bilde av pristavla på stedet. At vi skal ha 8€ for en baguette med ost og skinke eller 5€ for et brød på bakeriet går heller ikke hus forbi. Tredobbel pris if h t Tyskland og Litauen på nesten alle vanlige matvarer. 

Norge har lenge hatt en kunstig høy kronekurs. (Skyldes kanskje oljen vår?)

Dersom en euro tilsvarte 30 kroner, og ikke ca 10, så ville vel mye av det du her påpeker løst seg selv?

  • 100 kr øl => 3.33€
  • Brød til kr 50 => 1.66€
  • Tysk bot på 60€ => 1800 NOK
  • ... osv

 

Nå er det riktignok ikke helt trivielt å bare justere kronekursen over natta. Og det ville blitt temmelig kjedelig å betale for importere varer, samt dyrere med utenlandsferie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen tyske "fiske-turister" måtte ut med over 100 000 i bot for å "smugle" 2-300 kg selvfisket filetert fisk for mye ut av Norge. De skrev veldig i avisene da de kom hjem, og det gjorde utslag i antallet som året etter kom til Norge for å fiske i Lofoten : halvert antall bobiler. De legger igjen litt for leie av båter, men utløser noen redningsaksjoner og leteaksjoner hvert år. Best de holder seg hjemme. Reglementet er kronglete og rart, men det er lov med 10-20 kg under visse merkelige regler. De kjper også fisk av båtene. Mengden kvote spørs hvem du er, har kjøpt av og hvor du har oppholdt deg. Det syns tyske aviser var ganske søkt. Vi blir kalt fjellaper, turistranere og fiskehjerner. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...