Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Kilde på at de gjør mye utav det? Jeg har ikke fått med meg at Ukrainske myndigheter har hyllet HIMARS eller noe slikt, men utelukker det heller ikke.

Vil bare se spesifikt hva du syns er propaganda.

Det er postet en røys med videoer, artikler og alt annet i tråden her siste sidene så det er plenty av kilder å ta av. De sår små frø og det er veldig effektivt. Tror faktisk det er grunnen til at de nå har Himars og holder så godt stand som de gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

LOL, Ukraina har ikke gjort en dritt for og vinne informasjonskrigen, den jobben har russland gjort alene for dem. 

Innenfor den moralske dimensjonen har russerne tapt så det monner, den ufattelige brutaliteten, de mange overgrepene, den generelle hensynsløsheten koblet med respektløshet som bare kunne ha kommet av vulgære holdninger i et moralsk vakuum (serbokroatene var likedan før 1991) - og den totale tankeløshet i konsekvenser for sivilister har mer eller mindre gitt Ukraina en uutslettelig offerstatus, sist demonstrert i Vinnytsia. Putins brutalitet var til dels ignorert fordi hans motstandere var islamistiske ekstremister i Tsjetsjenia og Syria, og ultranasjonalister med en mørk fortid som georgierne under Sør-Ossetiakrigen. Ikke i dag.

Opptil 5,000 sivilister er dokumentert drept, og mørketallene tyder på at titusener har blitt drept og andre titusener er savnet. Fra sist angrep for en time siden, 21 døde, 46 savnede og 115 skadede.

Ganske "rolig" i Ukraina ettersom det kommer lite fra slagmarken, hvilken tyder på at ukrainerne og russerne er opptatt med å forberede nye større operasjoner. Russisk artilleribruk er på et normalt nivå og det pågår trefninger uten stans, men med minimal effekt.

Innad i EU er det nå klart at inkompetanse, byråkratisk sommel og legale hindringer (for sterke markedsliberale lover som tilsidesette statlig kontroll var vedtatt i rekke og rad uten mål og mening) har fulgt til alvorlige problemer hvor gassmangel i Tyskland er i ferd med å bli et uoverkommelig problem. Alle separate EU-land har deres egne løsninger og strategi, men ved å være underordnet et felles strømmarked og deretter tilkoblet disse med seriøse mangler som Tyskland er det lite å gjøre. I november må EU dekke 80 % av energibehovet for vinteren, de er på 60 % i juli. Dette fulgt til at blokaden av Kaliningrad ble opphevet, noe som er et veldig stort prestisjenederlag som vil sette sentralmaktene (Tyskland, Frankrike) i kollisjon mot visegradmaktene.

Det som egentlig utløse inflasjonseksplosjonen, energikrisen og matkrisen er rett og slett fordi EU hadde utkontraktert altfor mye utenfor egne lander, slik at etterspørselen ikke kan dekkes lokalt, og ved å ha felles marked med altfor liberale og reguleringsfrie regler har man dermed ikke muligheter for å ha politisk kontroll (USA aktuelt har, de har et lovverk som åpner for det) - mye av prisene drives opp i været fordi det globale markedet har kollapset. Det er ikke bare Putin og Xi som må tar noe av ansvaret, Vesten hadde tabbet seg sterkt ut med tanke på Iran i 2018-22 og menneskerettighetshykleriet i Obamaårene, og mistet ikke-Vestens tillitt. Dessuten hadde man ignorert grunnleggende økonomiske lover i en utstrakt tro på vekst og atter vekst. I bunn og grunn skyldes dette inkompetanse i både EU og USA, som åpnet for grådighet, kortsiktighet, ignoranse og arroganse i 2002-2022.

Vi står foran en veldig hard tid som kommer til å teste Vesten under en slags "stresstest" - den første siden begynnelsen på 1970-årene på femti år. Det finnes ikke andre utvei. Sommel og merkelige hendelser som ulykker har fulgt til at skipsleverte gass kommer altfor sent til EU, og Putin brydd seg ikke om han ødelegge Europa ved å stoppe all gass.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (4 minutter siden):

Innenfor den moralske dimensjonen har russerne tapt så det monner, den ufattelige brutaliteten, de mange overgrepene, den generelle hensynsløsheten koblet med respektløshet som bare kunne ha kommet av vulgære holdninger i et moralsk vakuum (serbokroatene var likedan før 1991)

Ja dette har jeg reagert på også. Den totale mangelen for respekt for menneskeliv fra omtrent første trefning med Ukrainiere. Man skulle jo tro dette var ting som kanskje hendte litt lenger ut i krigen, og da gjerne i spredte enkelttilfeller, når folk har mistet venner, får alle slag av ptsd og mistet virkelighetskontakten i all elendigheten. Men neida, første okkuperte by og grusomhetene var et faktum umiddelbart. Dette syns jeg er rett og slett merkelig og skremmende, da dette ikke bare er demoniserte muslimske ekstremister, men det samme som for oss ville vært svensker. De må ha et utrolig skrudd syn på menneskeliv.

Du nevner Serbere. Vi har ikke sett et enkelt tilfelle på størrelse med  "Srebrenica" enda, men man tanke på antall sivile som har mistet livet kan man jo argumentere for at dette er like ille, hvis ikke værre. Ikke utenkelig at et slikt scenario skjer i Ukraina også på et tidspunkt, når det absolutte hatet når et bristepunkt.

Enkelte i Ukrainske rekker har sikkert samme tankegang, og ting har sikkert skjedd - men russerene er rett og slett skremmende.

 

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (1 minutt siden):

Ja dette har jeg reagert på også. Den totale mangelen for respekt for menneskeliv fra omtrent første trefning med Ukrainiere. Man skulle jo tro dette var ting som kanskje hendte litt lenger ut i krigen, og da gjerne i spredte enkelttilfeller, når folk har mistet venner, får alle slag av ptsd og mistet virkelighetskontakten i all elendigheten. Men neida, første okkuperte by og grusomhetene var et faktum umiddelbart. Dette syns jeg er rett og slett merkelig og skremmende, da dette ikke bare er demoniserte muslimske ekstremister, men det samme som for oss ville vært svensker. De må ha et utrolig skrudd syn på menneskeliv.

Du nevner Serbere. Vi har ikke sett et enkelt tilfelle på størrelse med  "Srebrenica" enda, men man tanke på antall sivile som har mistet livet kan man jo argumentere for at dette er like ille, hvis ikke værre. Ikke utenkelig at et slikt scenario skjer i Ukraina også på et tidspunkt, når det absolutte hatet når et bristepunkt.

Enkelte i Ukrainske rekker har sikkert samme tankegang, og ting har sikkert skjedd - men russerene er rett og slett skremmende.

 

For mange år siden spurte en briter en historieinteresserte serber hvorfor man ikke bare kan gi slipp på land som tilhørte andre folk, og forklart at Calais var oppgitt i slutten fordi man hadde innsett at det ikke var hensiktsmessig å holde på besittelser i et land som var fiendtligstemt. Serberen sa svart meget naivt på, hvorfor skulle Calais oppgis, er man ikke sterk nok til å holde på dette?

Serbokroatisk kommunikasjonskultur er likedan russisk sterkt preget av vulgære og nedsettende språkbruk, noe som sjokkerte mange besøkende som var i Jugoslavia i 1980-årene, som i kontrast til Sovjetunionen var et land med fri bevegelsesrett. Dette sees gang på gang i russiske meldinger i sosiale medier som oppsnappede samtaler, og i uoffisielle protokoller om hva ministre og statsmenn aktuelt sa når mikrofonen var avslått. En sterk respektløshet og vulgarisme som slo helt ut, mange av Putins motstanderne i Russland basert deres motstand på Putins språkbruk som var primitiv, vulgær og nedsettende.

Språkform er ofte et tegn på menneskeverd - og på sivilisert omgang. Kroatene har i det minst brutt med denne tendensen selv om dette er vedvarende i den eldre generasjonen. Østeuropeerne var generelt sett grovmunnet i sammenligning med vesteuropeerne, men siden 1989 hadde de førstnevnte beveget seg til vest og blitt etter hvert mer moderat og mindre krenkende i deres språkbruk - med et par synlig unntak. Serberne har storserbismen fra midten av 1800-tallet, da man fikk for seg at de skulle etterape sine forfedrenes fortid som et småimperium i middelalderen. Nedsettende språk er vitalt for å skape avstander, overlegenhetskomplekser, sosial aksept for vold og fornedring - og deretter å umenneskeliggjøre "de andre" inntil punktet av være ikke-eksisterende. Det er hvorfor ord som "nigger" er nærmest bannlyst.

Russerne har meget sterke nasjonalimperiale holdninger som skyldes tre forhold; for det første de traumatiske senvirkninger som på ingen måte var leget, etter tartaråket, Putins diktaturregime er bare enda et kapittel - for det andre den russisk-ortodokse kirkens svik innenfor kirkelære ved å satse på underkastelse med moralsk vakuum som resultat og utevendte aggresjon i en etteraping av det romerske imperiet - og for det tredje hadde tsarenes militarismen som startet med Peter den store, fulgt til en utstrakt tro på militære og voldspolitiske virkemidler, og dermed en fortsettelse av den mongolske brutalitetsimperialismen. Russerne ble vant til å se ned på "de andre", til og med disse av sitt egne folk som levde i separate stater.

Krigen har demonstrert et meget alvorlig rasismeproblem i forholdet mellom russerne og ukrainerne, og som sannsynlig er Putins hovedmotiv som med Hitler og Holocaust. Når dette kobles med en naiv tro på at voldsmakt og frykt er det eneste som lønner seg, er dette meget farefullt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Bugle skrev (21 timer siden):

Om Putin hadde fritt spillerom. Hvor stor ville styrken til russland være, eksklusive kjernefysiske våpen?

Svaret jeg er ute etter er personell.

Spørsmålet ditt er umulig å svare på uten en masse "hvis," "under forutsetning av" eller "gitt omstendighetene."

Hvor mange kan Norge mobilisere hvis nordmenn flest føler at;

a) denne trusselen vil være en eksistensiell for meg selv, mine barn og barnebarn, vårt samfunn og livsstil

b) dette er jo ikke en gang en trussel, dette tar Jonas seg av (og stikkordet her er en spesiell militær operasjon)

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 timer siden):

Innenfor den moralske dimensjonen har russerne tapt så det monner, den ufattelige brutaliteten, de mange overgrepene, den generelle hensynsløsheten koblet med respektløshet som bare kunne ha kommet av vulgære holdninger i et moralsk vakuum (serbokroatene var likedan før 1991) - og den totale tankeløshet i konsekvenser for sivilister har mer eller mindre gitt Ukraina en uutslettelig offerstatus, sist demonstrert i Vinnytsia. Putins brutalitet var til dels ignorert fordi hans motstandere var islamistiske ekstremister i Tsjetsjenia og Syria, og ultranasjonalister med en mørk fortid som georgierne under Sør-Ossetiakrigen. Ikke i dag.

Opptil 5,000 sivilister er dokumentert drept, og mørketallene tyder på at titusener har blitt drept og andre titusener er savnet. Fra sist angrep for en time siden, 21 døde, 46 savnede og 115 skadede.

Ganske "rolig" i Ukraina ettersom det kommer lite fra slagmarken, hvilken tyder på at ukrainerne og russerne er opptatt med å forberede nye større operasjoner. Russisk artilleribruk er på et normalt nivå og det pågår trefninger uten stans, men med minimal effekt.

Innad i EU er det nå klart at inkompetanse, byråkratisk sommel og legale hindringer (for sterke markedsliberale lover som tilsidesette statlig kontroll var vedtatt i rekke og rad uten mål og mening) har fulgt til alvorlige problemer hvor gassmangel i Tyskland er i ferd med å bli et uoverkommelig problem. Alle separate EU-land har deres egne løsninger og strategi, men ved å være underordnet et felles strømmarked og deretter tilkoblet disse med seriøse mangler som Tyskland er det lite å gjøre. I november må EU dekke 80 % av energibehovet for vinteren, de er på 60 % i juli. Dette fulgt til at blokaden av Kaliningrad ble opphevet, noe som er et veldig stort prestisjenederlag som vil sette sentralmaktene (Tyskland, Frankrike) i kollisjon mot visegradmaktene.

Det som egentlig utløse inflasjonseksplosjonen, energikrisen og matkrisen er rett og slett fordi EU hadde utkontraktert altfor mye utenfor egne lander, slik at etterspørselen ikke kan dekkes lokalt, og ved å ha felles marked med altfor liberale og reguleringsfrie regler har man dermed ikke muligheter for å ha politisk kontroll (USA aktuelt har, de har et lovverk som åpner for det) - mye av prisene drives opp i været fordi det globale markedet har kollapset. Det er ikke bare Putin og Xi som må tar noe av ansvaret, Vesten hadde tabbet seg sterkt ut med tanke på Iran i 2018-22 og menneskerettighetshykleriet i Obamaårene, og mistet ikke-Vestens tillitt. Dessuten hadde man ignorert grunnleggende økonomiske lover i en utstrakt tro på vekst og atter vekst. I bunn og grunn skyldes dette inkompetanse i både EU og USA, som åpnet for grådighet, kortsiktighet, ignoranse og arroganse i 2002-2022.

Vi står foran en veldig hard tid som kommer til å teste Vesten under en slags "stresstest" - den første siden begynnelsen på 1970-årene på femti år. Det finnes ikke andre utvei. Sommel og merkelige hendelser som ulykker har fulgt til at skipsleverte gass kommer altfor sent til EU, og Putin brydd seg ikke om han ødelegge Europa ved å stoppe all gass.

Siden du var inne på den russisk ortodokse kirke og Patriark Kirill, greier jeg ikke å dy meg.

At oligarkene har yachter vet vi jo, men som den oligark Kirill er, har han selvsagt sin egen yacht:

Bilde

Bilde

Men så til noe mer signifikant. NK'en til Kirill heter Hilarion, han er bare en ungdom, har studert både ved Oxford og Sorbonne, og var ventet som den naturlige arvtageren etter Patriark Kirill, Kirill er 75.

(13) Visegrád 24 på Twitter: "Putin has demoted Metropolitan Hilarion, often described as the foreign minister of the Russian Orthodox Church, and second-most important cleric after Patriarch Kirill. Hilarion, considered a talented intellectual compared to Kirill, didn’t voice support for Russia’s invasion. https://t.co/eEiFHSxypl" / Twitter

Han har i realiteten fått sparken. Men ingen synes å få sparken i verken den katolske eller russisk ortodokse kirke, de blir bare flyttet, selv om en bevislig har tuklet med småbarn i årtier.

Men Hilarion ble ikke degradert av de vanlige grunnene, han ble utnevnt til biskop i Serbia - et enormt fall - fordi han ikke støttet Putins krig mot Ukraina, og gikk offentlig ut mot den.

Dette er er etter mitt syn illustrerende for den indre uenighet der er om denne krigen i Russland.

 

PS; Hvor får en kjøpt disse hodeplaggene? Jeg har et par fancy hatter jeg av og til tar på meg før jeg tar en tur på byen; men etter å å sett dette hodeplagget:

Bilde

Føler jeg meg som en total taper.

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Albania skrev (5 minutter siden):

 

Jeg er usikker på om denne filmen er vist her på tråden tidligere, men jeg har sett den før.

Dette går rett inn i J22 sine betraktninger om at det ikke er noen vesensforskjell mellom et velfungerende næringsliv og en velfungerende krigsmakt. De skal begge oppnå noe, og der enhver idiot vil forstå at for å oppnå noe så komplisert som en i krig, krever minst like mye som å produsere brød. Også når det gjelder å produsere brød må en ha råvarene og arbeidskraften (bakerne) på plass før en skal selge brødet.

Det virker som om russerne sliter med denne elementære problemstillingen. 

Lenke til kommentar

@SkyMarshall Arts Jeg ser du holder fast ved å bruke kjente pro-Russiske kilder.  Hvorfor det ??

Kort google søk viser at "Military Summary" kanalen neves sammen med en rekke andre kjente pro-Russiske propagandister og det stemmer da også godt med det som virker tydelig oppblåste tap på Ukrainsk side og kjemisk fritt for all negativ info som angrep på sivilie og sivil infrastruktur.

Her er det Google fant: (Alt i Rødt er kjente pro-Russiske propagandister) 

SITREP Ukraine (podcast) w/Military Summary & Gonzalo Lira (Live)
#TheDuran #TheDuranLive
Follow Military Summary Channel:
...
 

Endret av Rune_says
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Rune_says said:

@SkyMarshall Arts Jeg ser du holder fast ved å bruke kjente pro-Russiske kilder.  Hvorfor det ??

Kort google søk viser at "Military Summary" kanalen neves sammen med en rekke andre kjente pro-Russiske propagandister og det stemmer da også godt med det som virker tydelig oppblåste tap på Ukrainsk side og kjemisk fritt for all negativ info som angrep på sivilie og sivil infrastruktur.

Her er det Google fant: (Alt i Rødt er kjente pro-Russiske propagandister) 

SITREP Ukraine w/Military Summary & Gonzalo Lira (Live)
#TheDuran #TheDuranLive
Follow Military Summary Channel:
...
 

Jeg sku akkurat til å skrive det selv at han der er kjent for å være pro russisk. chatten hans er også haugevis med folk som støtter krigen. Bare å se kommentarene under så ser man det.  Jeg så 10 minutter av videoen og det var ikke et ord om noe annet enn Russland. Angrepet midt i landet burde være det første han kommenterer...

Endret av Raul07
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (12 minutter siden):

@SkyMarshall Arts Jeg ser du holder fast ved å bruke kjente pro-Russiske kilder.  Hvorfor det ??

Kort google søk viser at "Military Summary" kanalen neves sammen med en rekke andre kjente pro-Russiske propagandister og det stemmer da også godt med det som virker tydelig oppblåste tap på Ukrainsk side og kjemisk fritt for all negativ info som angrep på sivilie og sivil infrastruktur.

Her er det Google fant: (Alt i Rødt er kjente pro-Russiske propagandister) 

SITREP Ukraine w/Military Summary & Gonzalo Lira (Live)
#TheDuran #TheDuranLive
Follow Military Summary Channel:
...
 

Å gud bedre. Spiller det noen rolle hvor man ser kamputvikling om informasjonen i grove trekk stemmer?

Du får se på denne isteden da. Ser pro-ukrainsk og blågul ut for meg. Er denne ok? Var ikke like detaljert og interresant.
 

@Raul07 Han nevner det til slutt faktisk.

Endret av SkyMarshall Arts
Lenke til kommentar

Problemet i utgangspunktet er at man ikke vet hva som er sant i disse videoene. Men flere av disse military kanelene på youtube har bedrevet løgner tidligere. Jeg har ingen anelse om han siste der har gjort det men tydeligvis en Russisk fanbase. Da gidder jeg ikke å se. Så lite respekt for russere som støtter dette tullet at det er mennesker jeg aldri ville snakke med om noe som helst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (3 minutter siden):

Å gud bedre. Spiller det noen rolle hvor man ser kamputvikling, om informasjonen stemmer? 
 

Den stemmer jo ikke hvis mye er utelatt... og tap på Ukrainsk side er blåst opp...

Kjenner ikke kanalen "Reporting from Ukraine" - at den er blågul har lite med saken å gjøre.  Jeg ville undersøkt den nærmere.  

Det samme gjelder "Military Lab". 

Kjapp titt i "Transcript" til "Reporting from Ukraine" finner jeg ikke omtale om tap av tusen soldater og 100 militære kjøretøy slik "Military Summary" hevdet - så ihvertfall en forskjell.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...