Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Ganske uhyggelig å se hvordan Russerne bruker tortur og ser på det som "normalt" og hvordan propagandaen bidrar til de-humanisering av motstanderne

 

Her en fanget Russisk soldat som ble overrasket over at han ikke ble torturert, men fikk medisinsk hjelp.  Likevel taler han for døve ører til sin mor på slutten

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (35 minutter siden):

@JK22 Jeg er imponert over rapportene dine. Du ser ut til å ha svært god oversikt over både styrker og hendelser, men også det politiske spillet og forholdet til befolkningen etc. Det gjør meg nysgjerrig. Kan du si litt om hvordan du henter informasjon og din rolle?

Er ganske sikker på at store deler av innleggene er blitt oversatt fra engelsk. Mange av setningene ser ut til å være direkteoversatt via Translate eller lignende, og gir ikke helt mening på norsk men full mening på engelsk. Ikke at det trenger å bety noe altså, men det gjør meg også litt nysgjerrig.

Eksempel:

Sitat

"I fakta, på det logistiske feltet har ukrainerne om mulig større problemer enn russerne fordi tidlige tap i vinteren 2014-2015 var ikke fullstendig erstattet."

Sitat

"In fact, in the logistical field, the Ukrainians, if possible, have bigger problems than the Russians because early losses in the winter of 2014-2015 were not completely replaced."

Eksempel 2:

Spoiler
Sitat

Og ved å tillate dette må det russiske folket betale en høy pris. Selv ikke tsarene i sin tid kunne være så ignorant, og dessverre vet vi at Putins ideologiske innhold innbar i praksis omfattende normbrudd ettersom han setter seg utenfor alle menneskelige definisjoner for atferd og normer.

En bestialsk krig hadde brutt ut, og lite tyder på at den kan avsluttes så lenge Putin og hans støttefolk er i livet.

Sitat

And by allowing this, the Russian people have to pay a high price. Even the tsars in their day could not be so ignorant, and unfortunately we know that Putin's ideological content in practice entailed extensive violations of norms as he goes beyond all human definitions of behavior and norms.

A bestial war had broken out, and there is little indication that it can end as long as Putin and his supporters are alive.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Er ganske sikker på at store deler av innleggene er blitt oversatt fra engelsk.

Jeg også, men det er brukt en del ord og vendinger som ikke faller naturlig for google translate. Det virker som det er delvis menneskelig oversatt også. Spesielt der @JK22 svarer på andres spørsmål. Det relateres lite eller ingenting til norske forhold så jeg regner med det er fra en person med mer tilknytning til Ukraina enn til Norge. JK22 viser også stor forståelse for "spillet" som pågår langt ut over den militære delen av det. Oversikten over hvilke styrker som er hvor og hvordan det går finner jeg ikke andre kilder på, riktignok uten å ha lett noe særlig, men det tyder på en innsikt som går ut over det man finner på engelsk på nett. Uansett, hadde vært fint å få tilfredsstilt nysgjerrigheten litt. :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mer detaljer og dokumentasjon på helt grusomme russiske krigsforbrytelser fra Human Rights Watch. 

Ved en skole i Yahidne i Chernihiv-regionen holdt russiske styrker over 350 landsbyboere, inkludert minst 70 av dem barn, 5 av dem spedbarn innesperret i en kjeller under et skolebygg i 28 dager. Kjelleren hadde små rom med dårlig luft og lite plass til å ligge ned, og folk måtte bruke bøtter til toalett. Ti av de innesperrede døde der.

Sitat

“After a week everyone was coughing violently,” said someone formerly held at the school. “Almost all the children had high fevers, spasms from coughing, and would throw up.” Another said some people developed bedsores from constant sitting. Ten older people died.

The room had no light. We could only sit on small children’s chairs or narrow benches. Our baby was sitting and sleeping on laps. The air was filled with dust and the smell of lime from the walls. … After a week everyone was coughing violently. Almost all the children had high fevers, spasms from coughing, and would throw up. We tried not to walk unnecessarily, because people were sitting so densely that it was only possible to move sideways…

We tried not to drink much because there was not enough water, and we were anxious that the soldiers would not allow us to use the … small outdoor toilet. They … [soldiers] didn’t give us food during the first days. … After that, they allowed some of us to go home for food supplies. They allowed us to make a fire near the exit and cook for ourselves. We were able to provide a half liter of [cooked] food per two people."

FTBMxQJWYAQ_jrM?format=jpg&name=large

Spoiler

1837545218_Skjermbilde2022-05-18kl_12_04_01.thumb.png.adf5a0bd9fd427a6d8891f18fcba3687.png

I Dymer i Kyiv-regionen holdt russiske styrker flere dusin mennesker innesperret i flere uker i et 40 kvadratmeter stort rom i en vindusfabrikk i byen, med lite mat og vann, og bøtter til toaletter. Mennene hadde bind for øynene og hendene bundet med zip ties.

Sitat

The door had a small hole, which allowed enough light for us to know whether it was a day or night. People slept and sat on the ground, on plastic buckets, or on some cloths, no beds… There was not enough space for us to lie down, so we slept in shifts. Food was given once a day... Once there was barley, once pasta, and once some kind of boiled rice. We… learned how to loosen the zip-ties when the door was closed and would lift the blindfolds when Russian soldiers were not there.

Sitat

I sat blindfolded and handcuffed. They told me that it was over for me. They put a rifle to my head, loaded it and I heard three shots. I could hear the bullet casings falling on the ground too. …They told me that they would not miss next time if I don’t tell them everything… whether I participated in the Maidan events [2013 protests in Kyiv] or whether I fought in the 2014 war. Second time they interrogated me, they used an electric shocker on me. They shocked me on the back of my head. It was very painful.


Mye mer fra flere steder her:

Ukraine: Executions, Torture During Russian Occupation
https://www.hrw.org/news/2022/05/18/ukraine-executions-torture-during-russian-occupatio

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er en interessant diskusjon mellom to fagfolk. Denne diskusjonen viser at til nærmere Russland en kommer, dess mer opptatt er de av at denne krigen må Ukraina vinne, og at Putin ikke skal belønnes. Dette i motsetning til bl.a. amerikanske geopolitiske analytikere som mener at en må bygge en gylden bro for at Putin skal komme seg ut med æren i behold. Sikorski er tidligere polsk utenriksminister og forsvarsminister, Terras blir presentert i intervjuet.

Ukraina: Sytuacja na froncie - Rozmawiają gen. Riho Terras, Radosław Sikorski, Wolne Radio Europa - YouTube

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme jeg ikke liker strategien om å ikke fortelle hva Norge gir til Ukraina før det er levert. Det gjør det umulig for Norges befolkning å vite om vi trenger gi politikerne et spark i ræva.

Jeg håper og antar at norske M109 og mer til er på vei til Ukraina, men når alt gjøres i hemmelighet kan det godt være at om noen måneder så har Ukrainerne fortsatt ikke mottatt mer støtte fra Norge, og da kan det være for sent å sette press på politikerne.

Jeg syns det bør som et minimum bli offentliggjort en sum for hvor mye utstyr som er på vei til Ukraina, uten at man egentlig trenger si hva slags utstyr det er, eller når det vil ankomme. Da kunne man i hvert fall ha noe inntrykk av om Norge gjør det som er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Albania skrev (1 minutt siden):

En skamplett at Europa ikke stiller opp mer.

Denne diskusjonen om hvorvidt NATO/USA/Europa skal delta aktivt som stridende har vi hatt gående i snart tre måneder. Og avgjørelsen er at det skal de ikke gjøre da det vil øke muligheten for en full krig mellom NATO og Russland. NATO har ikke noe ansvar for Ukraina siden de ikke er medlem, skulle NATO begynne å krige i områder som ikke er omfattet av art. 5, ville det virkelig rote til hele forsvarsalliansen og vi ville umiddelbart få en alvorlige splittelse i NATO.

Europa har stilt opp, men tiden er nå moden for å stille enda sterkere. På den annen side har de heldigvis endret taktikk mht til å offentliggjøre alt de sender, så for alt jeg vet er våpenleveransene større enn det som er offentlig kjent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Ganske uhyggelig å se hvordan Russerne bruker tortur og ser på det som "normalt" og hvordan propagandaen bidrar til de-humanisering av motstanderne

Har hørt denne før også, og det gjør vondt. Håper ikke engang disse menneskene mottar samme behandling selv om de fortjener det. For noen år siden var alt fokus på islamister, jeg var ikke klar over at russere var like hjernevaskede. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Jeg håper og antar at norske M109 og mer til er på vei til Ukraina, men når alt gjøres i hemmelighet kan det godt være at om noen måneder så har Ukrainerne fortsatt ikke mottatt mer støtte fra Norge, og da kan det være for sent å sette press på politikerne.

Selv om man antar at russisk etterretning trolig ikke er avhengig av norske media og debattfora for å finne den informasjonen de trenger er det trolig en holdning at man ikke trenger å gjøre livet lettere for de gjennom å offentliggjøre alt vi foretar oss av hjelpetiltak, slik som f.eks. å sende materiell gjennom å fortelle hva vi sender, hvor vi sender det, når vi sender det osv. Du og jeg trenger strengt tatt ikke å vite det, men jeg er helt enig i at vi gjerne skulle ha visst nok til å kunne legge press på vår egen regjering om hjelpen blir for blodfattig.
Jeg antar for min egen del at om vi valgte å sende de gamle M109'ene avgårde så sendes de først til et vennligsinnet sted der ukrainske artillerister kan få opplæring og trening på materiellet under sikre forhold før de sendes videre til Ukraina og til frontlinjen. Om vi publiserer alt vi gjør av slike ting eliminerer vi langt på vei russisk etterretnings innsatsbehov for å oppdage og siden bekrefte hva som foregår. Når vi heller velger å ikke offentliggjøre denne typen av informasjon må den derimot først oppdages, dernest verifiseres før man fra russisk side evt. kan foreta seg noe (i ytterste konsekvens sabotasje). På denne måten binder vi opp ressurser som ellers hadde vært frigjort til annen type etterretning.
"It ain't much, but it's honest work!"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Cuba er på randen av kollaps. Økonomien deres var allerede i svært store problemer. Prisøkning på mat og olje har ført til matmangel og blackouts, og landet har sluppet opp for utenlandsk valuta.

Iran opplever nå opptøyer over hele landet på grunn av økning i matprisene.

Dette var akkurat de samme tingene som trigget den såkalte arabiske våren. Det er mange andre land rundt om i verden som ikke tåler prisøkninger. Særlig i Midtøsten og Afrika. Jeg håper de husker å takke deres venn, Vladimir Putin. Ikke bare har han dyttet Sverige og Finland mot NATO, og naboene sine vekk fra seg, men han er i ferd med å miste de få allierte han har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (14 minutter siden):

Har hørt denne før også, og det gjør vondt. Håper ikke engang disse menneskene mottar samme behandling selv om de fortjener det. For noen år siden var alt fokus på islamister, jeg var ikke klar over at russere var like hjernevaskede. 

Etter andre verdenskrig og alle menneskerettskonvensjonene ble det offisiell politikk i Vesten at tortur ikke skulle forekomme. Russerne var også i prinsippet enige om det.

Men vestlige makter har benyttet tortur i søkk og kav. Engelskmennene hadde noen tvilsomme "senter" i Tyskland etter krigen, franskmennene benyttet seg av utstrakt tortur under krigen i Algerie, og amerikanerne hadde minst ett kjent "senter" i Vietnam.

Men den store forskjellen var at de alle benektet det og dermed aksepterte at det var uakseptabelt, og det gjaldt helt frem til at Donald Rumsfeldt nærmest begynte å skryte av all torturen amerikanerne bedrev etter 9/11. Og nå er det knapt nok noen som reagerer på tortur, fordi "alle gjør det," og siden amerikanerne gjør det, kan vi også gjøre det.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (34 minutter siden):

Det er mange andre land rundt om i verden som ikke tåler prisøkninger. Særlig i Midtøsten og Afrika. Jeg håper de husker å takke deres venn, Vladimir Putin.

Nja, det blir vel at man skylder på vesten, UK, USA og at Ukrainerne burde ha forstått at en slik situasjon vil oppstå med deres uforsvarlige holdning med å ta til våpen.

Edit: Har hørt russerne bruker høyttalere med å pøse ut propaganda til de Ukrainske soldatene. Lurer på om Ukrainerne gjør det samme - Vært en god ide om "Freedom of Russia” legionen har pøst ut litt info om at de har skiftet side, det Putin har sagt er løgn, at man blir behandlet bedre som fange i Ukraina enn som soldat for russland osv ...

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

med det er fra en person med mer tilknytning til Ukraina enn til Norge

Tror nok intressen hans strekker seg lengre enn Ukraina. Han skrev i årevis på VGD om Syria og Irak konfliktene om jeg ikke tar helt feil. Tror han fikk en del spørsmål om kilder der også:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Dragavon said:

No ønsker jo Tyrkia å kjøpe 40 nye block 70 F-16, de trenger nye fly når de ikkje fikk F-35 som de trodde.

Tenker det blir litt hestehandel her, det aller beste var om Ukraina fikk S-400 fra Tyrkia og Tyrkia får Patriot som erstatning for S-400.

Og når Tyrkia ikkje har S-400 lenger kan de få F-35 de også 👍

Er ikke så mange år i det lange perspektiv før de kanskje kan kjøpe neste generasjon jagerfly i fra Japan. Ja, Japan har visst noe helt råe greier på gang. Om Japan vil selge da. Midten av 2030-årene står det å lese (år 2035 +/-)

300px-Japan's_next-generation_fighter_ai

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-X

De har begynt forsiktig med en pre-modell for å høste litt flyerfaring. Selv om dette ikke på langt nær er det ferdige flyet så har det gitt dem verdifull innsikt å ha en annen modell i utviklingen. Den formodelleringen eksisterer og har vært testet en del på vingene.

Quote

Much of the development of the F-X program correlates with the development of the Mitsubishi X-2 Shinshin. The development of the X-2 demonstrator allows Japan to obtain new information and develop new technology related to their next generation fighter jet. The X-2 made its maiden flight on 22 April 2016. The X-2's testing concluded in March 2018.

@Dragavon Se at de har protypen klar for lenge siden. Den de skal bygge ting rundt. Årstall gir en framtidsplan. Men, dagens situasjon i verden får kanskje fortgang?

Det viktigst er at det blir et bra fly. At de har fått testet en del ting, som de kan implementere i riktig skrogstørrelse som kan bære de våpnene de ønsker.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

Er ikke så mange år i det lange perspektiv før de kanskje kan kjøpe neste generasjon jagerfly i fra Japan. Ja, Japan har visst noe helt råe greier på gang. Om Japan vil selge da.

Nei, det har de ikkje.

Planen er no at den første prototypen skal fly i 2028, og flyet operativt i 2035. Ingen veit om de klarer å holde det. Ingen veit om flyet blir så bra som de håper.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...