Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Russisk uavhengig media har klart å finne ut hvem den ukjente mannen til Putins datter i München er.

Han er en av de mest kjente ballettdanserne i Russland.

Navnet hans er Igor Zelensky. Jepp, du leste riktig - han heter Zelensky. Ganske utrolig.

Munich daughter of Vladimir Putin
https://istories.media/investigations/2022/05/19/myunkhenskaya-doch-vladimira-putina/

Sitat

The President of Russia calls those who are oriented towards the West national traitors. Then his daughter, who in recent years lived with her chosen one Igor Zelensky in two countries - Russia and Germany, should also be recorded as national traitors.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående svovelsyre lekkasje ut i havet er jeg enig i at dette ikke vil få veldig alvorlige problemer for miljøet over et så stort område som det blir sagt. 

I 2005 var det en ulykke Helsingborg som forårsaket et utslipp på 11000 tonn i havnebassenget.

Det største problemet vil være gasskyen dersom det blåser i retning av bebodd område. I Helsingborg var de heldige da det var fralandsvind.

 

  Kemira - Cedre

Svovelsyre-lekkasje utløser debatt (bt.no)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Det riktige svaret, i hvert fall det vi nå har bilder av at er brukt mot anlegget, er termitt.

Interessant! Jeg har selv demonstrert termittreaksjoner under kontrollerte former, riktignok uten noe smell som sprer det. Kan garantere at det ble heftig varmt og ustoppelig. Det ser ut som de i linken kombinerer termitt med magnesium. Jeg antar det er fordi magnesium både "drøyer" termittblandingen og fungerer som innkapsling som gir en bestemt brenntid (i stedet for uinnkapslet og udefinert brenntid).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En liten oppdatering av det jeg har catchet det siste døynet, og beklager om noen har nevnte det før og det blir dobbelt, jeg klarer ikke å holde følge med alt som skrives her. Tar ikke med så mange av detaljene for å holde det så kort som mulig.

Men, det har vært ganske tunge artilleriangrep langs grensen mot Russland i området nord-øst for Kyiv, grovt sagt fra Sumy til grensen til Hviterussland. Det har også vært flere mindre og middels store angrep på grenseposter i disse områdene, men det er lite som tyder på at Russland har noen som helst styrker som vil være kapable til å gjennomføre et angrep og holde på områder i regionen. Dette kan altså være et forsøk på å trekke Ukrainske styrker tilbake fra eller hindre dem fra å sende for mange styrker til områdene i øst, og kanskje særlig områdene øst for Kharkov.

For, som jeg nevnte i min siste oppdatering så har Ukrainske styrker den siste tiden jobbet seg opp langs Donets mot Vovchansk, for å på denne måten kutte Russlands muligheter for å forsyne styrker lenger sør fra Belgorod. Dette ble for noen dager siden forhindret av det som så ut til å være en tanksbattaljon som ble satt inn øst for Vivchansk og nord for Donets. Ukrainske styrker hadde da tatt seg langt nok inn i Russiskkontrollerte områder til å kunne nå T2104 med artilleri, men jeg er usikker på om denne muligheten har blitt utnyttet.

Det er nå mye som tyder på at Russland har flyttet inn noe som tilsvarer minst 4 BTG'er inn i området for å forhindre videre fremrykning, men det er uklart nøyaktig hvor de er. Nærmeste anslag er et sted øst for Donets. Siden den gang har Ukrainske styrker fortsatt å presse og har tatt elvekryssingen ved Staryi Saltiv og har befestet området fra broen opp til Zarichne, noe som åpner for å lettere få styrker østover over Donets.

Samtidig har Ukrainske styrket klart å etablere en pongtongbro over Donets mye lenger nord som en erstatning for brone sør-vest for Verkhnya som russerne sprengte når de trakk seg tilbake, men det er uklart nøyaktig hvor. Trolig et sted nord for Hrafske, og i alle fall nord for Rubizhne, og de skal også ha klart å befeste østsiden også her, og vil der kunne flytte styrker over for å gå inn mot Vovhansk, og som nevnt kutte forsyningslinjene der. Men dette vil kunne bli en hard kamp.

Om de klarer å befeste Vovhansk og kryssingen Staryi Saltiv så vil dette åpne for flere offensive ruter inn i russisk okkuperte områder øst for Donets, der man til nå kun har kunnet gå lenger øst, omkring M03 og P07, og det i dag også er relativt harde treffninger. Dette vil gjøre jobben vanskeligere for Russland, og særlig om Ukraine klarer å presse sørover langt T2104 da en fremrykning langs denne ene veien vil kutte stadig flere forsyningsmulighter for Russerne. Og, om de klarer å presse helt til Velykyi Burluk så vil de Russiske styrkene som nå kjemper mot fremrykningen øst for Donets få Ukraiske soldater i Ryggen, hvis da en slik fremrykning ikke fører til at Russland omgrupperer.

Jeg skriver om de klarer på presse til Velykyi Burluk, for det er som jeg skrev over satt inn en del ekstra styrker i området fra Russisk side, inklusive de 4 BTG'ene. Og, selv om offansiven mot Vovcansk er betydelig, så er det noe usikkert nøyaktig hvor betydelig den er.

Totalt sett så vil hovedmålet med fremrykningen østover fra Kharkov være Kupyansk, som er nok et svært viktig strategisk veiskille, både som utgangspunkt for videre operasjoner, men også som forsyningshub. Hvis Rom lå i dette området ville det vært der, for alle veier fører dit, og dit går også jærnbanen fra Valujki som er et viktig forsyningsledd. Selv om de ikke klarer å ta Kupyansk, vil tilgang til disse områdene gjøre dem i stand til å skade eller ødelegge jernbanen, og sammen med veistrekkene vil dette ha stor betydning for Russisk stridsevne i området.

 

Det er ikke bare fremgang for Ukrainske styrker. Det er et ganske hardt press fra russiske styrker nord-vest for Liman og de har mistet Novoselivka og det virker som de kan miste Yarova. Den russiske fremrykningen er ikke særlig rask, og det kan i neste omgang virke som ukrainske styrker også vil kunne ha vansker med å holde sine posisjoner i Liman. Dette er en del av en offensiv som har pågått den siste uken der Russland har erobret områdene mellom Stavky, Drobysheve, Novoselivka, Shandryholove, Oleksandrivka og Krymky. Gjennombruddene sør for Novoselivka og Drobysheve kan åpne for at Russland kan presse gjennom, og selv om det ikke vises på kartet er det en del veier som kan benyttes i nasjonalparken som kan gi en alternativ rute inn mot Liman fra vest, men det virker som fokuset i første omgang er Yarova. Hvis Russland klarer å presse videre sør, helt ned til Donets, vil dette gjør det veldig vanskelig for Ukraina å få til en motoffensiv sørfra inn i disse områdene på et senere tidspunkt, og dette kan være et av målene for Russland for å sikre seg områder til slutt, å befeste slike strategiske strekk og legge hevd på områdene bak. Derfor vil en frigjøring av disse områdene trolig være avhengig av at operasjonen beskrevet ovenfor lykkes slik at Ukrainske styrker kan komme ned fra nord-vest, på russisk side av elven.

 

I områdene rundt Serverodonetsk så har det ikke skjedd enormt mye, foruten at Ukrainske styrker har ødelagt enda en bro nord/nord-øst for byen over Borova River, hvilket gjør det vanskeligere for Russiske styrker å flytte inn mekaniserte styrker. Dette var da de doble jernbanebroene vest for veien. Ellers skrev jeg sist gang om at Russland forsøkte å presse vestover i områdene sør for Serverodonetsk, og dette har de tildels lyktes med et par steder. Russland er i ferd med å få kontroll over P66 nordover mot byen etter at Ukraiske styrker har måttet trekke tilbake til Hirske. Litt lenger sør har de for kort tid siden fått kontroll over Popasna, forøvrig enda en viktig jernbanehub, og bruke nå dette området som utgangspunkt for en fremrykning nordover langs Vul. Transportna der de har lyktes i å erobre Komyshuvakha og nå presser mot Vrubivka. Disse to fremrykningene vil også gjøre det svært vanskelig for Ukraina å holde på Zolote og Katerynivka som står i fare for å bli omringet. Det kan være de velger å trekke seg tilbake derfor for å unngå å sperres inne, men det gjenstår å se. Byene er også under kraftig artilleribeskytning. Fra Popasna presser de også østover, og har gode forflytningsmuligheter langs T0504, men det har ikke vært veldig mye enda. Men, det er veldig klart at dette vil være en svært viktig by for videre Russiske offensiver.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

Interessant! Jeg har selv demonstrert termittreaksjoner under kontrollerte former, riktignok uten noe smell som sprer det. Kan garantere at det ble heftig varmt og ustoppelig. Det ser ut som de i linken kombinerer termitt med magnesium. Jeg antar det er fordi magnesium både "drøyer" termittblandingen og fungerer som innkapsling som gir en bestemt brenntid (i stedet for uinnkapslet og udefinert brenntid).

Termitt ER magnesium blandet med jern oksid. Er da fryktelig enkelt å lage selv og brenner ekstremt intenst. Nå har jeg aldri laget dette selv men begge komponentene er enkle å skaffe seg.. man kan til og med lage dette med aluminiumsfolie og rustet jern.

 

Ante ikke at noen militære fortsatt brukte dette i 2022 da termitt ikke innehar veldig spennende egenskaper satt opp mot andre ting.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (25 minutter siden):

Termitt ER magnesium blandet med jern oksid. Er da fryktelig enkelt å lage selv og brenner ekstremt intenst. Nå har jeg aldri laget dette selv men begge komponentene er enkle å skaffe seg.. man kan til og med lage dette med aluminiumsfolie og rustet jern.

 

Ante ikke at noen militære fortsatt brukte dette i 2022 da termitt ikke innehar veldig spennende egenskaper satt opp mot andre ting.

Termitt kan lages på flere måter. Rust og aluminium er mer stabilt enn rust og magnesium. Begge deler må være i pulverform. Ut fra bildene i twitter-tråden ser det ut som pulverblandingen (termitten) ligger i heksagonale sylindre av solid metallisk magnesium. Denne konstruksjonen ser ut til å definere brenntida. Det kan sammenlignes med faststoffraketter vs løskrutt. Hadde de bare brukt pulver og tynnveggede eller ingen sylindere så ville det bare blitt mye støv og bare en liten andel av termitten reagert. Som å spre løskrutt i lufta og tenne på.

Brennende magnesium (solid og smeltende metallisk) har også en helt annen egenskap i vann, nemlig at vannet fungerer som bensin på bålet i reaksjonen. Det vil derfor være svært mye mer alvorlig om folk får det på huden, enn ren termitt. Termitt har ikke klebende egenskaper som magnesium eller napalm, men preller lett av huden som vann på gåsa. Ikke misforstå. Det er svært alvorlig å bli truffet av termitt også, men ennå verre å bli truffet av brennende magnesium som klistrer seg fast og henter oksygen fra vannet i kroppsvevet. Til sammenligning, napalm er bare seig olje som brenner på overflaten mot luft, ikke i grenseflata til kroppsvevet slik magnesium gjør.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (35 minutter siden):

I områdene rundt Serverodonetsk så har det ikke skjedd enormt mye, foruten at Ukrainske styrker har ødelagt enda en bro nord/nord-øst for byen over Borova River, hvilket gjør det vanskeligere for Russiske styrker å flytte inn mekaniserte styrker. Dette var da de doble jernbanebroene vest for veien. Ellers skrev jeg sist gang om at Russland forsøkte å presse vestover i områdene sør for Serverodonetsk, og dette har de tildels lyktes med et par steder. Russland er i ferd med å få kontroll over P66 nordover mot byen etter at Ukraiske styrker har måttet trekke tilbake til Hirske. Litt lenger sør har de for kort tid siden fått kontroll over Popasna, forøvrig enda en viktig jernbanehub, og bruke nå dette området som utgangspunkt for en fremrykning nordover langs Vul. Transportna der de har lyktes i å erobre Komyshuvakha og nå presser mot Vrubivka. Disse to fremrykningene vil også gjøre det svært vanskelig for Ukraina å holde på Zolote og Katerynivka som står i fare for å bli omringet. Det kan være de velger å trekke seg tilbake derfor for å unngå å sperres inne, men det gjenstår å se. Byene er også under kraftig artilleribeskytning. Fra Popasna presser de også østover, og har gode forflytningsmuligheter langs T0504, men det har ikke vært veldig mye enda. Men, det er veldig klart at dette vil være en svært viktig by for videre Russiske offensiver.

Russerne har dessverre klart å ta to landsbyer rundt Severodonetsk og Sloviansk meldes det om nå fra flere - Toshkinvka og Dovhenke.

Spoiler

 

1) Toshkinvka
2) Dovhenke

FTG-pF7XEAEiJJT?format=jpg&name=large

Mens forsvaret rundt Kharkiv i nord har gått strålende bra, er det større problemer her nede for ukrainerne de siste dagene. Kramatorsk er snart innen rekkevidde for artilleriet.

Slik jeg har forstått det på militære eksperter er likevel dagens situasjon noe som sannsynliggjør en fastlåst situasjon, og det favoriserer i økende grad Ukraina i lengden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, G said:

Utrolig at det finnes mennesker som ønsker 3. verdenskrig / Armageddon med atomvåpen. En type våpen som mennesker aldri skulle ha hatt for sitt eget ve og vel.

Selvsagt så fungerer det et stykke på veien for å stagge sterke fiender. Men, den dagen det evt. tas i bruk så er jo verden en radioaktiv ørken, hvor mat er vanskelig å dyrke, og enda vanskeligere å holde fri for radioaktiv forurensning. Ikke en verden jeg ville ha funnet trivsel i for å si det mildt.

Og merkelig nok så er det klart det beste for kloden på lang sikt, menneskerasen er egentlig tragisk å tenke på.

Lenke til kommentar

Interessant prosjekt fra FN og Unosat.

Sitat

This map illustrates a satellite imagery based building damage assessment in the city of Chernihiv. Based on imagery collected on 28 April 2022, analysis show that 974 structures sustained damage visible in the satellite imagery. Out of these, 258 are destroyed, 362 severely damaged, 252 moderately damaged and 102 possibly damaged. While no complete count of buildings for Chernihiv is available, an open source dataset which is visibly incomplete indicates at least 17,383 structures in the area.

This analysis is based on structures visibly damaged as of 28 April 2022 as seen in marginally degraded satellite imagery affected by light clouds and other limiting factors. This is a preliminary analysis and has not yet been validated in the field. Please send ground feedback to United Nations Satellite Centre (UNOSAT).

https://unitar.org/maps/map/3546

UNOSAT_28April2022_Chernihiv_CDA_1_50p.j

Tilsvarende for noen flere byer finnes her: https://unitar.org/maps/latest-maps

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (38 minutter siden):

Russerne har dessverre klart å ta to landsbyer rundt Severodonetsk og Sloviansk meldes det om nå fra flere - Toshkinvka og Dovhenke.

  Vis skjult innhold

 

1) Toshkinvka
2) Dovhenke

FTG-pF7XEAEiJJT?format=jpg&name=large

Mens forsvaret rundt Kharkiv i nord har gått strålende bra, er det større problemer her nede for ukrainerne de siste dagene. Kramatorsk er snart innen rekkevidde for artilleriet.

Slik jeg har forstått det på militære eksperter er likevel dagens situasjon noe som sannsynliggjør en fastlåst situasjon, og det favoriserer i økende grad Ukraina i lengden.

Stemmer, nr 1, Toshkinvka (og Orikhove) åpner som jeg skrev over tilgang til P66 nordover etter at Ukrainske styrker har trukket seg tilbake til Hirske et lite stykke lenger sør-vest for Toshkinvka.
 

Var ikke klar over nr 2, Dovhenke, men det er en del av offensiven jeg beskrev over og ikke uventet mtp russisk fremrykning sør-østover fra Izium i det siste, og hele dette området fra sør for Izium bort til områdene rundt Limain som jeg beskrev over, og det virker som Russland tar stadig mer land i disse områdene. Men, det er klart at dette kan påvirkes eller bremses om ukrainske styrker klarer å ta Vovcansk og begynner å bevege seg sørover langs T2104. Likevel, det er langt derfra til områdene vi snakker om her, og det er andre muligheter for forsyninger, og en virkelig endring vil nok ikke skje før Ukraina klarer å ta eller stoppe forsyningene som går via Kupyansk.

Det er som jeg har skrevet før, selv med de store tapene man har sett, så skal man ikke avskrive og latterliggjøre russiske styrker, for de har fremdeles stor slagkraft, og man kjemper her i områder bedre tilpasset deres doktriner, og ikke minst, de har mye bedre forsyningsmuligheter.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Simen1 said:

Termitt kan lages på flere måter. Rust og aluminium er mer stabilt enn rust og magnesium. Begge deler må være i pulverform. Ut fra bildene i twitter-tråden ser det ut som pulverblandingen (termitten) ligger i heksagonale sylindre av solid metallisk magnesium. Denne konstruksjonen ser ut til å definere brenntida. Det kan sammenlignes med faststoffraketter vs løskrutt. Hadde de bare brukt pulver og tynnveggede eller ingen sylindere så ville det bare blitt mye støv og bare en liten andel av termitten reagert. Som å spre løskrutt i lufta og tenne på.

Brennende magnesium (solid og smeltende metallisk) har også en helt annen egenskap i vann, nemlig at vannet fungerer som bensin på bålet i reaksjonen. Det vil derfor være svært mye mer alvorlig om folk får det på huden, enn ren termitt. Termitt har ikke klebende egenskaper som magnesium eller napalm, men preller lett av huden som vann på gåsa. Ikke misforstå. Det er svært alvorlig å bli truffet av termitt også, men ennå verre å bli truffet av brennende magnesium som klistrer seg fast og henter oksygen fra vannet i kroppsvevet. Til sammenligning, napalm er bare seig olje som brenner på overflaten mot luft, ikke i grenseflata til kroppsvevet slik magnesium gjør.

haha her blingsa jeg fælt :) Gikk meg hus forbi at du snakket om magnesium og ikke aluminium..  jaja sånn kan det gå :)

Du har absolutt rett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser på nettet nå, bl.a Sky News at presidenten i Kroatia krangler med egen statsminister om hvorvidt Kroatia skal godkjenne NATO-søknadene til Sverige og Finland. Bakgrunnen er angivelig at presidenten ønsker å presse igjennom en endring i valglovene i Bosnia-Hercegovina slik at kroater lettere kan få høyere stillinger i landet. 
Nei, jeg forstår heller ikke logikken i dette. B-H er ikke et NATO-land, og hverken Sverige eller Finland har særlig ansvar for lovgivningen i det landet. Dette virker for meg som skivebom, men det er mye jeg ikke vet om Kroatias politiske liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Synd at Sverige og Finlands medlemskap ble stoppet av fjas. :(

Litt grammatikalsk pirk fra meg; det blir feil å skrive at det "ble stoppet". Tyrkia sier at de ikke kommer til å godkjenne søknaden, men de har ikke så langt faktisk gjort det. Hva Kroatia angår er det et surrete bilde, for jeg er usikker på om presidenten har mandat til å nekte en slik godkjenning uten å ha regjeringen med på dette. Så langt tror jeg det er mer korrekt å si at "medlemskapet bremses i påvente av..."

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Utrolig sak fra Associated Press. Anbefales å lese og se videoene. Noen sterke bilder i saken.

Captive medic’s bodycam shows firsthand horror of Mariupol
https://apnews.com/article/mariupol-medic-body-camera-036cf9f28180e9525760d68bddbe4ee4

Sitat

A celebrated Ukrainian medic recorded her time in Mariupol on a data card no bigger than a thumbnail, smuggled out to the world in a tampon. Now she is in Russian hands, at a time when Mariupol itself is on the verge of falling.

Yuliia Paievska is known in Ukraine as Taira, a moniker from the nickname she chose in the World of Warcraft video game. Using a body camera, she recorded 256 gigabytes of her team’s frantic efforts over two weeks to bring people back from the brink of death. She got the harrowing clips to an Associated Press team, the last international journalists in the Ukrainian city of Mariupol, as they left in a rare humanitarian convoy.

Russian soldiers captured Taira and her driver the next day, March 16, one of many forced disappearances in areas of Ukraine now held by Russia. Russia has portrayed Taira as working for the nationalist Azov Battalion, in line with Moscow’s narrative that it is attempting to “denazify” Ukraine. But the AP found no such evidence, and friends and colleagues said she had no links to Azov.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Sikkerhetsgaranti fra Polen til Sverige og Finland. USA, Storbritannia, Norge, Danmark og Island har fra før gitt dette. Frankrike og Tyskland har signalisert det samme.

Polen gir sikkerhetsgaranti til Sverige og Finland
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/polen-gir-sikkerhetsgaranti-til-sverige-og-finland.5iGA2jZsk

Sitat

Polen vil bistå Sverige og Finland dersom de blir angrepet før de har blitt innlemmet i Nato, sier landets statsminister Mateusz Morawiecki.

– Jeg regner Sveriges og Finlands tilslutning til Nato som et viktig signal for å styrke sikkerheten i Europa, sa Morawiecki torsdag, ifølge Reuters.

Finland og Sverige leverte formelt sine søknader om å slutte seg til Nato onsdag. Flere europeiske land, deriblant Norge, har kommet med sikkerhetsgarantier til de to landene og lover å bistå med alle nødvendige midler dersom de blir angrepet før de formelt er med i Nato.

Tyrkias president Recep Tayyip Erdogan sa tiligere torsdag at Tyrkia har informert Nato-medlemmene om at de vil si nei til Sverige og Finlands søknad om medlemskap i militæralliansen, melder de russiske nyhetsbyråene RIA Novosti og TASS. (VG/NTB)

 

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar

 

2 hours ago, >generisk navn> said:

Leser på nettet nå, bl.a Sky News at presidenten i Kroatia krangler med egen statsminister om hvorvidt Kroatia skal godkjenne NATO-søknadene til Sverige og Finland. Bakgrunnen er angivelig at presidenten ønsker å presse igjennom en endring i valglovene i Bosnia-Hercegovina slik at kroater lettere kan få høyere stillinger i landet. 
Nei, jeg forstår heller ikke logikken i dette. B-H er ikke et NATO-land, og hverken Sverige eller Finland har særlig ansvar for lovgivningen i det landet. Dette virker for meg som skivebom, men det er mye jeg ikke vet om Kroatias politiske liv.



Jeg synes det er groteskt og bedritent, for å være helt ærlig, og jeg håper både andre NATO-land og landenes egne befolkninger straffer disse lederne for å utnytte den største tragedien i moderne europeisk historie til sin egen vinning. Det er så umoralsk som det kan få blitt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Svovelsyre er ikke syre lengre når det blir vannet ut i forholdet 1:29 000 000. Da er det nøytralt og ufarlig. Det samme gjelder baser som tynnes ut voldsomt. Det er ikke noe farlig med hverken syrer eller baser når de er nøytralisert.

Jeg er enig i at det kan bli mer lokale skader og at det kan forflytte seg som en sky av syre i havet, som tynnes ut og gjør stadig mindre skade. Det var også litt av poenget mitt. Påstandene om at alt liv i hele Azovhavet kan bli drept og at det kan spre seg til Svartehavet og videre til Middelhavet er intet mindre enn en gigantisk overdrivelse for å få fram et eller annet poeng.

Det er ikke en stor jobb å regne ut, jeg husker bare ikke formlene i hodet. Uttynning 29 millioner ganger fra pH 0,5 vil jeg anslå vil senke pH-en i Azovhavet fra 7,00 (hvis det er det den er) til 6,95. Det er denne størrelseorden vi snakker om. Det er helt ufarlig og godt innenfor normal variasjon i pH i innsjøer.

Blandingsforholdet 1:29 000 000 tilsvarer én teskje (5ml) konsentrert svovelsyre oppi et basseng med 145 tonn vann.

Edit: Jeg frisket opp syre-base kunnskapene litt og regnet ut at molfraksjonen av H2SO4 blir 0,000 000 006 33 og dermed blir molfraksjonen av H+ionene 0,000 000 012 66. pH=-Log(0,000 000 012 66) = 7,9. Så tynn svovelsyre gir altså ca 10 ganger mindre bidrag til H+ioner enn selvioniseringa i nøytralt vann med pH=7. Eller sagt på en annen måte: Man trenger 100 ganger mer svovelsyre, eller et 100 ganger mindre hav å blande det ut i for å få en svak sur sjø med pH=6. Dette er kun de mest sårbare sjødyrene (koraller, skjell og krepsdyr) som tar skade av og da kun over måneder og år med eksponering. Dette ligger altså an til å bli en lokal katastrofe langs kysten vestover fra Mariupol og ikke noe som påvirker hele Azovhavet, langt mindre Svartehavet og middelhavet som det skremmes med her.

En kan sikkert legge det dødt inntil noen evt. kommer å forteller mer i media om det. Vil jo tro at noen engasjerer seg, eller at det "drukner" og svinner bort som noe mindre interessant. Ville bare si noe om tyngde som også i starten vil være vesentlig, altså om syren synker eller flyter mer enn vann. Sånn sett så vil katastrofen bli noe større enn antatt, da marint liv er avhengige av hverandres dybder. Altså økosystemet som forstyrres. Problemstillingene er både spennende og kompleks nok ihvertfall. Takk for innspillene uansett.

Altså vil det synke som en slag sirup i vann, eller vil det flyte og noe av det kunne fordampe bort i solskinnet og lage en sur gasståke/gassteppe?

Endret av G
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det er groteskt og bedritent, for å være helt ærlig, og jeg håper både andre NATO-land og landenes egne befolkninger straffer disse lederne for å utnytte den største tragedien i moderne europeisk historie til sin egen vinning. Det er så umoralsk som det kan få blitt.

Fyren er jo fullstendig kokko.

Kva er det som får han til å tro at ett land som ikkje er Nato-medlem vil forandre lovene sine for at han skal godkjenne en utvidelse av Nato? Det blir jo som å nekte å kjøpe Big Mac for å tvinge Burger King til å slutte å bruke kjøtt i burgere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder overføring av jagerfly til Ukraina, så er naturligvis problemet ikke bare at jagerfly er enormt dyre, men også at treningen er ekstremt krevende og lang. Plasserer man ukrainske MIG eller SU piloter i F-16 f.eks så er de overhodet ikke kjent med maskinen eller utstyret og kan ikke bruke dem, langt mindre til deres potensiale. Å få en haug med vestlige fly med de få ukrainske pilotene som finnes skutt ned over Ukraina gavner dessverre ingen andre enn russerne og kineserne og anti-vestlige propagandaapparat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...