Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
57 minutes ago, torbjornen said:

Det viktigaste er at det blir ein deal som Ukraina kan akseptere, deretter at det blir ein deal som ikkje berre legg til rette for neste krig mot eit anna europeisk land.

Putin har gambla ganske høgt for å nå sine mål, og vi veit ikkje kor ille det står til bak all propagandaen eller kor nær ein er at Svanesjøen blir sendt på russisk tv. Ein krig har mange fasar, og det kan godt hende at det er Russland som har mest å vinne på ei våpenkvile og som har mest å tape på at krigen held fram.

Både Europa og USA kan auke støtta til Ukraina. Det som manglar er politisk vilje.

Vet ikke om det blir noen deal som Ukraina kan "akseptere", men at de kanskje likevel må gjøre det for for å få en slutt på krigen... Selvsagt kan Europa og andre gi Ukraina med støtte i form av luftvern og slik, men så lenge det ikke blir gjort eller den støtten som blir gitt ikke er nok til å "vinne" krigen for Ukraina, så sitter man jo ikke igjen med så veldig mange andre alterativer etter hvert dersom man ikke ønsker å krige til det stopper av seg selv. 

Er Ukraina i dag i en bedre posisjon for en god deal enn de var for 6 mnder, 12 mnder eller 18 mnder siden.. Vil de være i en bedre posisjon for en god deal om 6 mnder enn de er i dag..  spørs jo hvor lenge man skal vente..

Hva er egentlig forskjellen på en deal som legger til rette for et angrep på et annet europeisk land om noen år og en deal som ikke legger til rette for det? Hvordan kan en deal legge til rette for at det ikke kommer et russisk angrep på for eksempel Bulgaria eller Moldova om 8-10 år?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Krig og fred said:

Hva er det å være bekymret for? Han giftet seg og fikk barn med en dame fra Russland. Russland forsvinner ikke. Kone og barn er trygge. Samtidig forsøker russere å drepe så mange ukrainere de kan. 

Jeg vet hvor min sympati ligger. 

Når man bekymrer seg for egen familie, så handler det ikke bare hvorvidt om de "forsvinner" eller ikke, men helt ordinære ting som om de plutselig trenger hjelp, blir akutt syke, osv. Det er grunn til at folk flest er bekymret av å miste kontakt med familien.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
1 minute ago, jallajall said:

Når man bekymrer seg for egen familie, så handler det ikke bare hvorvidt om de "forsvinner" eller ikke, men helt ordinære ting som om de plutselig trenger hjelp, blir akutt syke, osv. Det er grunn til at folk flest er bekymret av å miste kontakt med familien.

Og Russland har trygg infrastruktur, i motsetning til Ukraina hvor infrastrukturen blir bombet med presisjonsmissiler av Russland. 

ukr.jpg.c92d625a096fdbb12f03ff75404fa2cd.jpg

• Liker 7
Skrevet

Kanskje det beste på lang sikt er å la krigen fortsette inntil russerne er lei av Putin.
Om USA sender soldater eller sender så mye våpen at Ukraina vinner overlegent, kan "freden" etterpå ha en trykket stemning og bli kortvarig.

Jeg håper stadig at noen har en bedre plan enn man får inntrykk av. Hvor mye av Trump er skuespill for å være uberegnelig? Det kommer sikkert noen dokumentarer og biografier om noen år som belyser saken.

I mellomtiden tappes Russland for ressurser, og Putin tror stadig at seieren er nær i år etter år. Når dette er over er Russland en mye mindre trussel.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
2 minutes ago, Krig og fred said:

Og Russland har trygg infrastruktur, i motsetning til Ukraina hvor infrastrukturen blir bombet med presisjonsmissiler av Russland. 

..som du velger å illustrere ved å poste et bilde av en (pro-)russisk kvinne som ble ble bombet av styrkene hun støtter, og som i ettertid har samlet inn klær, hjelp og støtte til andre pro-russiske familier og russiske/pro-russike soldater i øst-Ukraina.

• Liker 1
Skrevet (endret)
jallajall skrev (19 minutter siden):

Og i tillegg blir det ein rar familie dersom far og dotter ikkje skulle få ha kontakt med kvarandre gjennom heile oppveksten anna enn via nettet. Diverre er det ofte slik det blir i andre samanhengar der f.eks. innvandringspolitiske omsyn veg tyngre enn born sitt beste eller å kunne halde ein familie samla.

Dette var ei nyttig påminning om at krigen i Ukraina og verknadene av den omfattar mange enkeltskjebner, og der nokre av desse også gjeld nordmenn. Eg set uansett stor pris på bidraga frå både @engavifog alle andre brukarar som deltek i denne tråden med sine ulike innfallsvinklar. Alt dette gjer at ein får ei betre forståing av kva som skjer både i Russland, Ukraina og internasjonalt.

Endret av torbjornen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

– Styrkingen av militære kapasiteter, inkludert offensive styrker, fra Norge og andre Nato-land i umiddelbar nærhet til strategisk viktige objekter og potensialer på Kolahalvøya i Russland utgjør utvilsomt en trussel mot vår nasjonale sikkerhet, understreket ambassaden.

En ting er at den jevne russer ikke forstår seg på konseptet, men høytstående diplomater i en ambassade vet inderlig godt at Norge ikke har et angreps-militære, men et forsvar fordi oppgaven er å forsvare, ikke angripe. Det samme gjelder forsvars-alliansen NATO. Det disse diplomatene gjør er å ordkløyve og vri ting ut av kontekst på høyt nivå for å manipulere den jevne russer. Hensikten er å bygge opp et fiendebilde mot Norge og NATO og en frykt for angrep. Diplomatene vet også inderlig godt at hensikten med propagandaen deres er å forberede grunnen til å gjøre det motsatte en gang i framtida. Å bruke hjernevaskede russere til å gå til angrep på en nasjon og allianse som har til hensikt å forsvare seg selv.

Dette sier mye om den manipulative ukulturen som overskygger det meste i Russland, og deres imperialistiske grunnholdning.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Krig og fred said:

Hennes navn var Iryna Kalinina, og hun døde kort tid etter bildet ble tatt.

Du er en løgner. 

Da tror jeg du kanskje bør sjekke kildene dine en gang til..
BBC, CNN, TV2, m.fl. som hevder alle hennes navn er Mariana Vishegirskaya.
Og her skriver hun på sin egen Insta: I support the candidate for President of Russia Vladimir Vladimirovich Putin.

Her er hun på Victory Day i Moskva i fjor:
image.thumb.png.1e455a08662dc38df72fa646017ea8a1.png

Endret av jallajall
  • Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Simen1 said:

Dere snakker trolig forbi hverandre. Det er to forskjellige damer som ble rammet i det samme terrorangrepet mot en fødeavdeling i Mariupol. Bilder fra åstedet viser at de hadde ulike klær på. Hun ene lå på båre hardt skadet, hun andre kunne gå selv, i etterspillet etter angrepet.

Hun som kunne gå selv, i prikkete klær og fremstår som Putin-sympatisør brukes for alt hun er verdt i russisk propaganda. Om hun faktisk er Putin-sympatisør eller bare fremstår sånn for å overleve får vi neppe noe definitivt svar på noen gang.

Ah, my bad. I stand corrected.

• Liker 5
Skrevet

Putin admits Russian army struggling on front lines, casualties rising

Russian dictator Vladimir Putin acknowledged that his military is facing mounting battlefield challenges due to rapidly evolving combat conditions, according to a DWS News broadcast on Aug. 23.

“I don’t want to keep returning to the same topic, but this is our most painful issue. I’m talking about everything happening along the line of contact,” Putin said. “Every month, or even every six months, the conditions and methods of armed warfare change.”

Putin also admitted that Russian troop losses in Ukraine are increasing. “If we fall behind by even a couple of weeks, casualties sharply rise, or the pace of advance drops,” he said.

The dictator further conceded that even modern Russian weaponry quickly loses effectiveness. “Today it works, but in a few weeks, the enemy finds a solution — and the effectiveness drops sharply,” he said.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

@Simen1 nei, hadde ikke deg i tankene angående dette. Du reflekterer ofte veldig bra synes jeg. 

Det er en del her inne som virker som har lyst til å vite, og som også virker veldig oppegående. Så er det selvfølgelig noen som er litt vanskeligere. Men sånn er det på et diskusjonsforum. 

For å svare på en annen bruker her som skriver at dem er trygge i Russland. Ja, I forhold til nesten hele Ukraina, så er dem "trygge". Men dem er fortsatt på et sted der det ofte er droner. Jeg har selv opplevd det, og da er det ikke lett å reise fra kone og barn til trygge Norge uten at dem er med.

Men det er mye som kan skje. Hva om min kone blir dårlig, hvem skal passe på ungen? Ja, jeg har visum til Russland, men jeg blir fortsatt stoppet i passkontrollen, tatt med på eget rom for å bli stilt 100 spørsmål. Dem kan fort nekte meg å komme inn.

Så ja, dem er forsåvidt trygge i forhold til ukrainere, men ikke trygge i forhold til nordmenn. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
engavif skrev (9 timer siden):

Datteren min er norsk grunnet at jeg er norsk, og jeg har prøvd i lang tid å få dem til Norge. Men norske myndigheter er ganske "vanskelige " her. 

Din datter burde ikke ha noe problem å komme til Norge om det du sier stemmer. Værre med din kone såklart.

• Liker 1
Skrevet
engavif skrev (36 minutter siden):

@Simen1 nei, hadde ikke deg i tankene angående dette. Du reflekterer ofte veldig bra synes jeg. 

Det er en del her inne som virker som har lyst til å vite, og som også virker veldig oppegående. Så er det selvfølgelig noen som er litt vanskeligere. Men sånn er det på et diskusjonsforum. 

For å svare på en annen bruker her som skriver at dem er trygge i Russland. Ja, I forhold til nesten hele Ukraina, så er dem "trygge". Men dem er fortsatt på et sted der det ofte er droner. Jeg har selv opplevd det, og da er det ikke lett å reise fra kone og barn til trygge Norge uten at dem er med.

Men det er mye som kan skje. Hva om min kone blir dårlig, hvem skal passe på ungen? Ja, jeg har visum til Russland, men jeg blir fortsatt stoppet i passkontrollen, tatt med på eget rom for å bli stilt 100 spørsmål. Dem kan fort nekte meg å komme inn.

Så ja, dem er forsåvidt trygge i forhold til ukrainere, men ikke trygge i forhold til nordmenn. 

Ta vare på deg sjølv så godt du kan. Ein fare med å reise til Russland no er vel at du lett kan bli utpeika som "spion" og bli teken som gissel.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
jallajall skrev (3 timer siden):

Vet ikke om det blir noen deal som Ukraina kan "akseptere", men at de kanskje likevel må gjøre det for for å få en slutt på krigen... Selvsagt kan Europa og andre gi Ukraina med støtte i form av luftvern og slik, men så lenge det ikke blir gjort eller den støtten som blir gitt ikke er nok til å "vinne" krigen for Ukraina, så sitter man jo ikke igjen med så veldig mange andre alterativer etter hvert dersom man ikke ønsker å krige til det stopper av seg selv. 

Er Ukraina i dag i en bedre posisjon for en god deal enn de var for 6 mnder, 12 mnder eller 18 mnder siden.. Vil de være i en bedre posisjon for en god deal om 6 mnder enn de er i dag..  spørs jo hvor lenge man skal vente..

Hva er egentlig forskjellen på en deal som legger til rette for et angrep på et annet europeisk land om noen år og en deal som ikke legger til rette for det? Hvordan kan en deal legge til rette for at det ikke kommer et russisk angrep på for eksempel Bulgaria eller Moldova om 8-10 år?

Spørsmålet om korleis krigen står eller om Ukraina sin posisjon er betre eller verre om 12 eller 18 månader er det ingen som kan svare på.

Når det gjeld Moldova må ein nytte høvet no til å få dei med i EU så raskt som mogeleg medan sjansen er der. Ein må også hjelpe dei med å ruste opp og gje sikkerheitsgarantiar dersom dei ber om det.

I tillegg burde ein ha blitt kvitt problemet rundt Transnistria. Enten ved at utbrytarregionen fell tilbake til Moldova, eller ved at dei blir anerkjent som sjølvstendige eller som ein del av Russland dersom det verkeleg er det befolkninga ynskjer. Slik det er i dag skaper Transnistria ustabilitet, og kan bli brukt av Russland til å skape kaos eller til å starte ein ny krig så snart krigshandlingane i Ukraina skulle stanse.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Skrevet
29 minutes ago, torbjornen said:

Slik det er i dag skaper Transnistria ustabilitet, og kan bli brukt av Russland til å skape kaos eller til å starte ein ny krig så snart krigshandlingane i Ukraina skulle stanse.

Sant nok, men kanskje «den tid den sorg»? Hvordan skal man ta høyde for noe sånt under en avtaleforhandling, og bør ikke den viktigste prioriteten være å sikre fred i Ukraina fremfor man begynner å ta høyde slike eventualiteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...