Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mr.Narvik skrev (45 minutter siden):

mil06052025.jpg

Disse tallene skal man vurdere i propagandakontekst.
Men er det noen som kommer til å feire når Russland om en måneds tid passerer 1 mill. sårede/drepte soldater ?

Skrevet
Vokteren skrev (9 minutter siden):

Men er det noen som kommer til å feire når Russland om en måneds tid passerer 1 mill. sårede/drepte soldater ?

Nei, kommer aldri til å feire at mennesker dør, uansett om det er russere, ukrainere, israelere, palestinerne, nordmenn eller hva det nå enn er. 

Krig er meningsløst, spesielt denne hvor det egentlig aldri er noen vinnere uansett. Før i tiden så var lederne også ute i krigen, nå sitter dem trygt å sender befolkningen sin ut. 

• Liker 3
Skrevet
engavif skrev (58 minutter siden):

Nei, kommer aldri til å feire at mennesker dør, uansett om det er russere, ukrainere, israelere, palestinerne, nordmenn eller hva det nå enn er. 

Krig er meningsløst, spesielt denne hvor det egentlig aldri er noen vinnere uansett. Før i tiden så var lederne også ute i krigen, nå sitter dem trygt å sender befolkningen sin ut. 

Det er riktig.
Den største taperen er Ukraina som må bygge opp landet igjen.
En annen stor taper er globaliseringsfilosofien, dagens økonomiske verdensorden og konsekvensene av denne.
Her har Putin og Trump funnet en felles fiende.

Skrevet
Kahuna skrev (2 timer siden):

For dem som har lyst til å plassere sparepengene i våpenproduksjon har DnB nå opprettet fondet 'European Defence'. :)

https://www.digi.no/nyhetsstudio/dnb-inviterer-smaasparere-til-aa-investere-i-vaapenprodusenter/77902?showFeed=1

Har spareavtale på den, ja :) 

Krigsprofitør, vil noen kanskje si, og det er de i sin fulle rett til å si. Mitt utgangspunkt er at dette er et fond som også da bidrar til å finansiere en nødvendig opprustning i Europa gjennom å investere i europeisk våpenindustri.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kahuna skrev (12 timer siden):

De er begge veldig mainstream. Pressestøtten favner heldigvis om mer og jeg synes det er en god ide om vi kan lage en kobling mellom gratis tilgang og forpliktelse til å følge redaktørplakaten.

Det handler nok om penger også, men det kan like gjerne handle om tilgjengelighet. Betalingsmurene er effektive sperrer, selv når det står en artikkel du *egentlig* har lyst til å lese. Hvem gidder å lage *enda* en bruker for å lese en sak om hvorfor kommunens nye barnehage ble dyrere enn forutsett? Du ender opp med å lage deg en oppfatning av saken ved å se på de tross alt åpne kommentarene i kommentarfeltet. Og før du vet ordet av det er du 'engasjert' uten å være informert.

Det som bekymrer meg er at jeg kjenner flere høyt utdannede personer som har alle forutsetninger for å skulle forstå behovet for en uavhengig presse, men som ikke forstår hvorfor de skal være nødt til å betale for innhold på internett.

For meg blir dette en dumskap som er helt ufattelig. At man endrer medium fra papir til nett endrer ikke det faktum at de som lager innholdet også må få betalt.

Selv abonnerer jeg på 4 forskjellige nyhetskilder pluss at jeg får én betalt av arbeidsgiver, og jeg betaler gladelig disse pengene for å sikre bredde i min informasjonstilgang.

At folk ikke innser viktigheten av slikt vil nok aldri slutte å forundre meg, spesielt når vi nå ser hvordan det utgjør en reell, eksistensiell risiko for demokratiene i flere land.

Pressen må være fri, og den må finansieres av innbyrdes, uavhengige kilder så som lesere (publikum), offentlig myndighet (pressestøtte) og annonser for å sikre at ikke én av disse får for stor makt over det redaksjonelle innholdet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Vokteren skrev (3 timer siden):

Den vurderingen har vi gjort et utall ganger i tråden. Konklusjonen er at dokumenterte tap er såpass høye at det kan godt være sannsynlig at dokumenterte + reelle men udokumenterte tap er i den størrelseorden som Ukraina hevder. Uavhengige analyser estimerer jevnlig tap i samme størrelseorden. Selv om mange tap aldri blir dokumentert fordi det er lite igjen å dokumentere eller levningene rett og slett har forsvunnet så virker Ukrainas tall å være sannsynlige og nært sannheten.

At dette stemmer sånn nogen lunde betyr forsterker også troverdigheten i tallene ettersom Ukraina har en annen motivasjon for å være sannferdige enn det Russland har. Det er tydelige kulturelle forskjeller.

Ja, jeg kommer til å feire. Brutale overgripere og drapsmenn bør stilles til ansvar for sine ugjerninger, krigsforbrytelser og ulovlige invasjon. Selv om de gjør det under alvorlige trusler. Den biten med interne trusler mot sine egne soldater er jo noe det russiske folk burde ta et internt oppgjør om, men det er strengt tatt et internt anliggende. Utenfra bør Russland og deres drapsmenn behandles som en "blokk". I krig og terror betyr det lovlige selvforsvarsdrap. Hvert offer som klarer å forsvare seg selv og sitt land ved å drepe de overgriperne er en helt og hvert lovlige selforsvarsdrap er verdt en feiring - en seier for frihet. Om ca en måned kan vi feire 1 million russiske casualties (drepte og skadde på russisk side, inkludert blant annet nord-koreanere og Kadyrovitter).

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet

"Hvorfor i alle dager skal vi betale for nyheter når man får de gratis på Fox, Steigan, Nyhetsspeilet, TikTok og NRK?"

- Folk flest.

• Liker 1
Skrevet
33 minutes ago, sedsberg said:

"Hvorfor i alle dager skal vi betale for nyheter når man får de gratis på Fox, Steigan, Nyhetsspeilet, TikTok og NRK?"

- Folk flest.

Så, hvilke nyhetsformidler er det verdt å betale for mener du? Jeg betaler forøvrig for NRK, ikke av fri vilje men likefullt med glede.

• Liker 1
Skrevet

Russlands oljeallierte i OPEC øker produksjonen og senker oljeprisen. Den var nede i 60$ i går og er ca 62 i dag. Dette er noe russland har fryktet ettersom de er svært avhengige av høye oljepriser for å ikke å i minus. Gazprom og flere russiske oljeselskap er allerede i dyp økonomisk krise på grunn av lave priser + sanksjoner som høvler bort noe av prisen de ellers ville fått. Det blir ikke bedre nå som oljeprisen synker videre. Så gode venner er altså OPEC for Putin.

EU vurderer å totalforby kjøp av russisk gass (rør og LNG) :green: Håper det går kaldt nedover ryggen til Putin.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

EU vurderer å totalforby kjøp av russisk gass (rør og LNG) :green: Håper det går kaldt nedover ryggen til Putin.

Dette burde skjedd for lengst. Men sånn er det vel når EU har gjort seg avhengig av russisk gass. Lenge leve det grønne skiftet (ironi/sarkasme). 

Feynman skrev (30 minutter siden):

Så, hvilke nyhetsformidler er det verdt å betale for mener du? Jeg betaler forøvrig for NRK, ikke av fri vilje men likefullt med glede.

Liten avsporing dette, kanskje, men jeg abonnerer på Dag og Tid. En meget bra ukesavis med litt mer dybde. Har blant annet en ukentlig artikkel fra en Ukrainsk forfatter, Andrej Kurkov. Stor glede å få en papiravis på døren hver fredags morgen.

Var opprinnelig abonnement for å lese Jon Hustads ukentlige artikler, men har holdt frem av vane etter hans tragiske bortgang og synes fortsatt det forsvarer prisen.

Hadde jeg dype lommer ville jeg også vært abonnement av DN og FA. Kanskje Weekendavisen og noen amerikanske blekker (Wall Street Journal for eksempel).

• Liker 4
Skrevet
<generisk_navn> skrev (2 timer siden):

Har spareavtale på den, ja :) 

Krigsprofitør, vil noen kanskje si, og det er de i sin fulle rett til å si. Mitt utgangspunkt er at dette er et fond som også da bidrar til å finansiere en nødvendig opprustning i Europa gjennom å investere i europeisk våpenindustri.

Jeg vil ikke kalle opprusting av en forsvarsallianse for krigsprofitering. Det er heller fredsprofitering.

Når styrking av forsvar kalles krigsprofitering så mistenker jeg at historien må ha opprinnelse i Kreml.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Skjer det noe rart med forumet nå? Side 3881 og 3882 ser helt identiske ut. Samme innlegg, samme rekkefølge. Jeg har oppdatert begge sidene og sammenligner de side ved side. Helt identisk. Hva skjer?

Glem det, nå ordnet forumhikken seg selv. Mulig dette innlegget som skiftet side gjorde noe.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Liten avsporing dette, kanskje, men jeg abonnerer på Dag og Tid. En meget bra ukesavis med litt mer dybde. Har blant annet en ukentlig artikkel fra en Ukrainsk forfatter, Andrej Kurkov. Stor glede å få en papiravis på døren hver fredags morgen.

Var opprinnelig abonnement for å lese Jon Hustads ukentlige artikler, men har holdt frem av vane etter hans tragiske bortgang og synes fortsatt det forsvarer prisen.

Glemte nevne Halvor Tjønn. En utrolig kunnskapsrik mann som har vært korrespondent i Russland og skrevet flere bøker om Russland. Har dessverre ikke sett noe av han i D&T på noen uker nå.

Hvem ellers er verdt å følge i Norge rundt krigen i Ukraina? En bekjent mente at ABC-Nyheter var de som dekket krigen best i Norge. De er vel gratis også. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

Pence refser Trumps Ukraina-politikk: – Har styrket Russland

Trumps tidligere visepresident mener USA vakler i støtten til Ukraina.

Sitat

– Vladimir Putin vil ikke ha fred. Han vil ha Ukraina, sier Pence.

Den russiske presidenten «forstår bare makt», mener han.

Sitat

– Det handler ikke kun om Ukraina for meg. Jeg tror virkelig at hvis Putin overkjører Ukraina, så er det bare et spørsmål om tid før han krysser en grense hvor våre uniformerte menn og kvinner må krige mot ham.

https://www.nrk.no/urix/mike-pence-kritiserer-donald-trump-i-cnn-intervju-1.17405895

Den tidlegare visepresidenten har også halde ein tale der han kjem inn på det same:

https://www.dn.no/video/m/vOVjGXbT/trumps-tidligere-visepresident-med-tydelige-stikk-vi-ma-finne-et-felles-grunnlag?play=1

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...