Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Serpentbane said:

European nations, including both EU and non-EU countries like the UK, Norway, and Switzerland, have pledged a total of €156 billion in aid to Ukraine, nearly doubling the US’s contribution of less than €70 billion.

https://euromaidanpress.com/2023/09/15/european-aid-to-ukraine-now-surpasses-us-contributions-kiel-institute/

Matte er ikke min sterkeste side, men hvordan er et bidrag på 156 miliarder "nesten" en dobling i forhold til i underkant av 70 miliarder???

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, toreae said:

"Litt" større tapstall for russerne i denne videoen, ca. fra 3min:
SHOCKING NUMBERS: DATA REVEALS THAT RUSSIA LOST ALMOST ONE MILLION SOLDIERS IN UKRAINE || 2023
 

mil.gov.ua oppgir i dag 271.790 tapte RaZZere i krigen i Ukraina. En million er eventuellt omkring 3,67 ganger fler tapte på den riktige siden i denne sammenhengen, og eventuellt godt nytt 😍 Tar man med hjerneflukten og alle som har rømt RaZZland for å unngå å bli innkalt så regner jeg med at i sum kan man si minst/over en million tapte totalt, om ikke I, så på grunn av krigen i Ukraina...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gjest MKII said:

Matte er ikke min sterkeste side, men hvordan er et bidrag på 156 miliarder "nesten" en dobling i forhold til i underkant av 70 miliarder???

 

6 minutes ago, Serpentbane said:

Det er vel slike ting bare de som er gode i matte vet... 

For min del vil jeg si at 156 miliarder er MER enn en dobling i forhold til under 70 miliarder, og jeg vil si at 156 miliarder på toppen av under 70 miliarder utgjør en tredobling totalt ?🤔?🙄?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (16 minutter siden):
toreae skrev (2 timer siden):

"Litt" større tapstall for russerne i denne videoen, ca. fra 3min:
SHOCKING NUMBERS: DATA REVEALS THAT RUSSIA LOST ALMOST ONE MILLION SOLDIERS IN UKRAINE || 2023
 

mil.gov.ua oppgir i dag 271.790 tapte RaZZere i krigen i Ukraina. En million er eventuellt omkring 3,67 ganger fler tapte på den riktige siden i denne sammenhengen, og eventuellt godt nytt 😍 Tar man med hjerneflukten og alle som har rømt RaZZland for å unngå å bli innkalt så regner jeg med at i sum kan man si minst/over en million tapte totalt, om ikke I, så på grunn av krigen i Ukraina...

Utbetaling for 372 093 drepte, og for 508 474 skadde. Tilsammen 880 567. Ca 100 000 flere drepte...?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (2 minutter siden):

Utbetaling for 372 093 drepte, og for 508 474 skadde. Tilsammen 880 567. Ca 100 000 flere drepte...?

Et par åpenlyse muligheter:

Den ene er at ukraina teller konservativt. Si det går 10 russere ute på et jorde. De bli angrepet, 5 blir liggende igjen og 5 kommer seg unna. Av de 5 trenger 2 hjelp for å flykte. Ukraina teller 5 drepte men kanskje 1 av de sårede dør av skadene etter at ukrainerne ikke lenger kan se ham.

Den andre er at her er det mye korrupsjon ute og går. Si at Boris blir 'borte'. Han blir rapportert som drept(gikk på en mine, ikke en knapp igjen) men egentlig har han rømt til Georgia under ny identitet. Kompanisjefen er med på svindelen og får sin andel av enketilegget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kahuna said:

Et par åpenlyse muligheter:

Den ene er at ukraina teller konservativt. Si det går 10 russere ute på et jorde. De bli angrepet, 5 blir liggende igjen og 5 kommer seg unna. Av de 5 trenger 2 hjelp for å flykte. Ukraina teller 5 drepte men kanskje 1 av de sårede dør av skadene etter at ukrainerne ikke lenger kan se ham.

Den andre er at her er det mye korrupsjon ute og går. Si at Boris blir 'borte'. Han blir rapportert som drept(gikk på en mine, ikke en knapp igjen) men egentlig har han rømt til Georgia under ny identitet. Kompanisjefen er med på svindelen og får sin andel av enketilegget.

Har intrykk av at tallene Ukraina oppgir er forholdsvis konservative og basert på (stort sett) bekreftede tall og observasjoner. Så blir "garantert" (store) mørketall slik du er inne på. Både de som ikke er observert drept av artileri/bomber/granater/miner/kuler/sykdom/alkoholrelatert/narkotikarelatert/selvmord/mord/naturlig død/trafikkulykker og andre ulykker og trolig en drøss andre scenarioer som kommer på toppen av de offisielle tallene som Ukrain oppgir!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (6 minutter siden):

Har intrykk av at tallene Ukraina oppgir er forholdsvis konservative og basert på (stort sett) bekreftede tall og observasjoner. Så blir "garantert" (store) mørketall slik du er inne på. Både de som ikke er observert drept av artileri/bomber/granater/miner/kuler/sykdom/alkoholrelatert/narkotikarelatert/selvmord/mord/naturlig død/trafikkulykker og andre ulykker og trolig en drøss andre scenarioer som kommer på toppen av de offisielle tallene som Ukrain oppgir!

Man må selvfølgelig ta alle opplysninger fra "spesialoperasjonen" med en klype salt (billedlig seff.). Men om man først skal lyge, så "passer" 100 000 ekstra for meg.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (7 timer siden):

DET vil jeg kalle en LANGhelg hvis de hadde tatt seg helg etter en tirsdag...

Merkelig. Ser ingen informasjon under "News" verken på forhånd eller ettertid av flyttingen om at det skulle bli/er flyttet. Og under "Archive" ser det bare ut til å være informasjon/overskrifter på ukrainsk. Forsøker jeg å skifte til "English" blir jeg "kastet ut" til "News" i stedet hvor det ikke lenger legges ut denne oversikten ser det ut til...

Ja, Ja, da vet jeg i det minste nå hvor det er flyttet og kan finne det igjen. Takk 🙂

Det ser ut til at desse oversiktene pleier å vere lagt ut som fyrste artikkel om morgonen kvar dag. Og mellom dei kyrilliske bokstavane i lenketeksten kjenner ein att tala som viser antal tapte russiske soldatar. Klikkar ein på lenka får ein opp oversikta.

Sitat

Від початку широкомасштабної війни проти України росія втратила уже понад 272 300 осіб, знищено 4 620 танків ворога – Генштаб ЗСУ

Men det er merkeleg at ikkje desse oversiktene blir lagt ut også på den engelske versjonen av nettsida.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
10 minutes ago, toreae said:

Man må selvfølgelig ta alle opplysninger fra "spesialoperasjonen" med en klype salt (billedlig seff.). Men om man først skal lyge, så "passer" 100 000 ekstra for meg.

Desto flere RaZZere som er aktive deltagere og dør i Ukraina på grunn av krigen, jo bedre er det, og desto færre Ukrainere som trenger å dø fordi det er færre RaZZere som kan drepe de, jo bedre er det 💖

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, torbjornen said:

Det ser ut til at desse oversiktene pleier å vere lagt ut som fyrste artikkel om morgonen kvar dag. Og mellom dei kyrilliske bokstavane kjenner ein att tala som viser antal tapte russiske soldatar. Klikkar ein på lenka får ein opp oversikta.

Men det er merkeleg at ikkje desse oversiktene blir lagt ut også på den engelske versjonen av nettsida.

Ja, det var det jeg tenkte på i innlegget mitt senere til "bojangles":

4 hours ago, Gjest MKII said:

Under "News" er det fra den 12. som er det siste jeg kan finne. Under "Archive" som du linket til er det lagt ut nyere oppdateringer. Ser på klokkeslettet i åttetiden og lik tekst fra dag til dag under "Archive" og finner oppdateringene der. Selve oppdateringene er jo tospråklige og på engelsk også, de er forståelig uten å kunne ukrainsk.

Men merkelig at det er flyttet fra "News" til "Archive", og nå bare med ukrainsk tekst på oversiktssiden ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Et par åpenlyse muligheter:

Den ene er at ukraina teller konservativt. Si det går 10 russere ute på et jorde. De bli angrepet, 5 blir liggende igjen og 5 kommer seg unna. Av de 5 trenger 2 hjelp for å flykte. Ukraina teller 5 drepte men kanskje 1 av de sårede dør av skadene etter at ukrainerne ikke lenger kan se ham.

Den andre er at her er det mye korrupsjon ute og går. Si at Boris blir 'borte'. Han blir rapportert som drept(gikk på en mine, ikke en knapp igjen) men egentlig har han rømt til Georgia under ny identitet. Kompanisjefen er med på svindelen og får sin andel av enketilegget.

Det kan også være korrupsjon på den lange veien fra statlige budsjetter til faktiske utbetalinger. Vi har jo f.eks sett familier få en sekk poteter som erstatning for sin sønn som bøtet med livet i Ukraina, i stedet for den lovede flunke nye ladaen pga "leveringsproblemer". De pengene har nok gått i noens lomme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

Ukraina: Russland rømmer ut av Svartehavet med sine krigsskip

Kyiv hevder at Russland lørdag evakuerte tre marinefartøyer ut av Svartehavet og til Azovhavet for å unngå å miste flere skip. Ukraina har truffet minst fire russiske krigsskip den siste uken.

En talsmann for Ukrainas forsvar, Dmitry Pletenchuk, sier lørdag ifølge Ukrainskaja Pravda:

– Frigjøringen av vårt territorium fortsetter. Et bevis på det er at de russiske okkupantene i dag flyttet tre store landgangsfartøyer fra Svartehavet til Azovhavet.

Ukrainske euromaidanpress.org og Ukrainskaja Pravda skriver:

 

  • Natten til 13. september mistet russerne landgangsfartøyet «Minsk». Ifølge Ukraina er det ikke mulig å reparere.
  • Ubåten Rostov-na-Donu led samme skjebne den natten.
  • Dagen etter ødela ukrainske dronefartøy minst ett patruljefartøy.
  • Samme dag skal en korvett ved navn «Samum» ha blitt truffet nær Sevastopol. Moskva hevder at angrepet ble stoppet av deres antiluftskyts.
  • Ukraina skal også ha truffet et verft som reparerer marinefartøyer.

 

– Nå vil Russland beskytte resten av sine marineskip, hevder euromaidanpress.or

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Mo8P5r/ukraina-russland-roemmer-ut-av-svartehavet-og-til-azovhavet-med-tre-marinefartoey

Jadda. Det begynner å dra seg til. russerne har tapt milliarder av dollar denne uken på skip, luftvern, tanks osv. Slikt liker vi. Og mye av dette er jo tatt ut av Ukrainske droner. Et par lavkost-droner kan ta ut milliarder av dollar, så effektivt at russerne rømmer svartehavet med flere skip. 

Og mer avanserte våpen og våpensystemer vil komme, samt klasebomber. Håper vi ser hvit fosfor også etterhvert.  

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Har intrykk av at tallene Ukraina oppgir er forholdsvis konservative og basert på (stort sett) bekreftede tall og observasjoner. Så blir "garantert" (store) mørketall slik du er inne på. Både de som ikke er observert drept av artileri/bomber/granater/miner/kuler/sykdom/alkoholrelatert/narkotikarelatert/selvmord/mord/naturlig død/trafikkulykker og andre ulykker og trolig en drøss andre scenarioer som kommer på toppen av de offisielle tallene som Ukrain oppgir!

Iflg NYtimes(18 aug)
"Russia had suffered 189,500 to 223,000 casualties, including up to 43,000 killed in action"
https://www.nytimes.com/2023/08/18/us/politics/ukraine-russia-war-casualties.html

Ukraina har også fått hard medfart siden motoffensiven startet.....
Ukraine taking heavy casualties 10 weeks into its counteroffensive(17 august)
ABC News spoke with two former U.S. soldiers who are contracted in a special forces division of the Ukrainian military and who were both injured during an operation in eastern Ukraine two weeks ago
https://abcnews.go.com/International/ukraine-taking-heavy-casualties-counteroffensive-soldiers/story?id=102347740

 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, torbjornen said:

Det er ofte slik at eg når ein kommenterer etter kvart som ein les tråden risikerer ein å nemne ting som allereie er nemnt i seinare innlegg. Og slik vart det her. Beklagar unødvendig innlegg.

Det skjer fort ja, så ikke noe problem. Oppfattet det som og regnet med at det var konstruktivt ment av deg "torbjørnen" 🙂 Tanken min var bare å klargjøre at jeg tenkte likt selv om jeg skrev det på en annen måte.

Skjer også at man skriver noe som er krystallklart i ens eget hode, men som for andre er uforståelig enten fordi man roter når man skriver ting, eller fordi andre mangler referansene for å forstå det man selv oppfatter som krystallklart 🤪 Så som regel er det bare en fordel at ting blir konkretisert og klargjort og eventuellt fremstilt med andre perspektiver/vinklinger med samme mening 😃 I allefall så lenge det ikke overdrives, noe jeg vil påstå vi er langt unna... 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/spekulasjonene-raser-stor-aktivitet-ved-sykehus/80212980

Ramzan Kadyrov

Spekulasjonene raser: Stor aktivitet ved sykehus

Utenfor et sykehus sentralt i Moskva vrimler det av dyre tsjetsjensk-registrerte biler. Flere av dem kobles til president Ramzan Kadyrovs krets.

Hevder han er død

En halvtime etter at Kadyrovs Telegram-video ble lagt ut, publiserte den eksilerte tsjetsjenske aktivisten Abubakar Jangulbaev en kortfattet melding på Telegram der han hevdet at Ramzan Kadyrov er død.

 

 

 

Gode nyheter på morgenkvisten. Dagbladet rapporterer at Putins hagegnom, Kadyrov antagelig er død :)

Hipp hipp!

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

- Vi ønsker alle en rask fredsløsning i Ukraina. Men samtidig må vi erkjenne at hvis Zelenskyj og ukrainerne gir opp kampen, vil ikke landet deres eksistere lenger. Hvis Putin og Russland legger fra seg våpnene vil vi få fred, sa Stoltenberg.

Han legger til:

- Den enkleste måten å avslutte denne krigen på, er hvis Putin trekker tilbake styrkene sine.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-ingen-rask-losning/80213305

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...