Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Medlem skrev (17 minutter siden):

Tull og tøys. Hvilke linker er det du mener? Og det et da mange som legger ut linker her. Og siden denne startet med en artikkel i Klassekampen, kanskje folk skulle lese artikkelen. Kommentere. Ikke starte personangrep. Artikkelen er bra :)
https://klassekampen.no/artikkel/2023-08-26/skjebnetime-for-ukraina

Er det bra at Ukraina er avhengig av vestlig støtte for å sikre best utfall av krigen? Eller er det måten artikkelen er vinklet?

Jeg synes det er kjipt at det er sånn, men håper og tror Russlands problemer fortsetter å kake seg opp slik at de må avslutte krigen uten landområder. De har lite problemer med å putte utrente soldater i skyttegropene for å daglig tape 500-1000 av de, det vet vi - men det er også et effektivt hardt tap for Russland.

Det har vel alltid blitt sett på som en utrolig vanskelig oppgave som henger på mange faktorer. Men selv om den er nesten umulig jobbes det hardt for det hver dag, det gir håp! 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):
Medlem skrev (27 minutter siden):

 

Er det bra at Ukraina er avhengig av vestlig støtte for å sikre best utfall av krigen? Eller er det måten artikkelen er vinklet?

Europa kommer uansett til å bidra vil jeg tro, men om det blir langvarig, blir det vel som tiden før storangrepet. De har jo slåss siden 2014 

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Medlem skrev (20 minutter siden):

Europa kommer uansett til å bidra vil jeg tro, men om det blir langvarig, blir det vel som tiden før storangrepet. De har jo slåss siden 2014 

Selv om mange fordømte det som skjedde da er det nok invasjonen som virkelig gjorde en stor andel av verdens befolkning oppmerksom på hva som foregikk. 

Men det besvarte ikke spørsmålet mitt. Synes du artikkelen er bra fordi den snakker om hvor vanskelig dette blir eller er den god fordi den er skrevet særlig godt (f.eks)?

 

Edit: I lys av diskusjonen så er det jo for de aller fleste som ikke har en pro-russisk tankegang eller som synes angrepskrig er kult - helt motbydelig av Russland å gjøre dette. Det påvirker nok måten vi diskuterer her inne, er vel sjeldent et tema har en så samstemt gjeng.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Men det besvarte ikke spørsmålet mitt. Synes du artikkelen er bra fordi den snakker om hvor vanskelig dette blir eller er den god fordi den er skrevet særlig godt (f.eks)?

Den er godt skrevet, man har også med Tormod Heier som jeg mistenker har mer mellom ørene enn de fleste på dette forum. Og sånn er det med de fleste postene jeg har lagt ut, de er fra mediahus, ikke fra YouTube-videoer og tvilsomme kilder så det er sagt :) 

Lenke til kommentar

Protip: (for PC) Hold pilen over brukeren, da kommer info opp. Gå til høyre nedre hjørne, velg ignorer. Deretter merk alt og trykk oppdater preferanser.

Hadde man kunnet blokkere siteringer av troll så hadde jeg gjort det også. De bidrar ikke til noen diskusjon. Det er ren støy.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Medlem said:

Den er godt skrevet, man har også med Tormod Heier som jeg mistenker har mer mellom ørene enn de fleste på dette forum. Og sånn er det med de fleste postene jeg har lagt ut, de er fra mediahus, ikke fra YouTube-videoer og tvilsomme kilder så det er sagt :) 

 

24 minutes ago, bojangles said:

Den artikkelen som ble linket til i klassekampen er jo skamdårlig og spekulativ. De forsøker å slå mynt på en uttalelse fra Stian Jenssen, fra Arendalsuka, selv om stabssjefen i ettertid har forklart hva som ble sagt og hvorfor. Men det er glatt utelatt fra artikkelen. Hvorfor det? Fordi de ønsker å farge artikkelen. 

Er de andre uttalelsene gjengitt med like dårlig nøyaktighet? Da er jo ikke artikkelen bare dårlig men på grensen eller over grensen for falsum. 

Siden elefanten i rommet nå er ute så henger jeg meg på denne gangen.

Min utheving. Har du et godt motsvar her, @Medlem? Er det slike artikler som skiller mediehus fra tvilsomme kilder?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SVD skrev (43 minutter siden):

Protip: (for PC) Hold pilen over brukeren, da kommer info opp. Gå til høyre nedre hjørne, velg ignorer. Deretter merk alt og trykk oppdater preferanser.

Hadde man kunnet blokkere siteringer av troll så hadde jeg gjort det også. De bidrar ikke til noen diskusjon. Det er ren støy.

Enig👍

Lenke til kommentar
1 minute ago, SVD said:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/markliga-agerandet-tros-ha-avslojat-putins-bluff/

Mulig avsløring av Putins dobbeltgjenger. Jeg vet i alle fall i fra tiden jeg gikk med klokke at jeg aldri så på feil hand. 


Det er i min oppfatning mer enn nok indirekte bevis til å anta at teorien om dobbeltgjengere er høyst plausibel. Ikke bare dukker de opp på helt forskjellige steder noen timer fra hverandre og ser veldig annerledes ut, men oppførselen avviker også sterkt, og fra alt vi vet om Putin. Er det ikke dobbeltgjengere så lider han åpenbart av dissosiative personlighetsforstyrrelser 😄

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nærmer vi oss et større gjennombrudd her nå? Og når det skjer hvor store styrker har Ukraina i bakhånd som står klar til å utnytte dette?

Quote

Ukrainian forces have made newly-confirmed tactical gains in the past 24 hours. They are now geolocated to be within 2.5 km of the great anti-vehicle ditch - the next major military engineering obstacle within the Russian layered defense.

F4eDUj3WIAEHTvM.thumb.jpg.61aa8c7616269d00bb56e893651b4007.jpg

F4eELFZWAAAL0to.jpg.5b15efab0cbe4b872085394eb57c4656.jpg

https://twitter.com/georgewbarros/status/1695470501932552534/

Quote

Ukraine will speed up advance on southern front, commander says

Quote

Ukrainian forces believe they have broken through the most difficult line of Russian defences in the south and will now be able to advance more quickly, a commander fighting in the south told Reuters.

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-will-speed-up-advance-southern-front-commander-2023-08-26/

 

I følge artikkelen er det forventninger om at det vil gå raskere nå. Men hvor sterke er forsvarsverkene bakover? Vil ikke russerne bare trekke seg sakte bakover til forberedte forsvarstillinger og fortsette å fylle på med mer mobilisert kanonføde? Utifra dette kartet ser det jo ut til at det er flere lag med forsvar nedover til havet.

F4d-csZXsAAQgoW.thumb.jpg.d1e147647b98c603a59b5af811be069e.jpg

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Enceladus said:

I følge artikkelen er det forventninger om at det vil gå raskere nå. Men hvor sterke er forsvarsverkene bakover? Vil ikke russerne bare trekke seg sakte bakover til forberedte forsvarstillinger og fortsette å fylle på med mer mobilisert kanonføde? Utifra dette kartet ser det jo ut til at det er flere lag med forsvar nedover til havet.

De vil nok forsøke å rullere bakover, men det vil ta tid, og det kan være at de ikke har den tiden, ettersom Ukraina fortsetter å avansere. Jeg tenker det kan gå begge veier - vi får se om Ukraina klarer å avansere raskere enn Russland klarer å forberede forsvarslinjene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt klart at russerne har store problemer med å forsvare dette området mellom Orikivh-Tokmak nå. Ukrainerne rykker sakte men sikkert fremover. Den siste uken har tempoet i avansement økt etter at ukrainerne satte inn fler styrker, inkludert kampherdede spesialstyrker. De har dyttet den såkalte surovkinlinjen tilbake til den andre forsvarslinjen. Russerne har brukt store mengder av det de har for å forsøke å forsterke denne linjen. Og de presser styrkene sine i nordøst til å forsøke å avansere i spoilerangrep, men det kommer neppe noe særlig av det. Ukraina på sin side har fremdeles ikke satt inn majoriteten av stormbrigadene. Vesten ønsker at ukrainerne skal sette inn alle disse på ett og samme sted for å få et gjennombrudd. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det. Ukrainerne ønsker åpenbart ikke å legge alle eggene sine i samme kurv og særlig ikke mot slike forsvarslinjer. De jobber systematisk i et lengre perspektiv. Men det kan hende man faller ned på en mellomløsning. Det spørs også om russiske andre og tredje-linjene er like forberedt som første. Det virker noe tvilsomt. Tettheten av miner i førstelinjen var helt opptil 8 miner per kvadratmeter.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...