Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, :utakt said:

En noe dyster situasjonsrapport om hvorfor motoffensiven ikke gikk som forventet. Betalingsmur, men:

https://www.aftenposten.no/verden/i/abdnm5/noe-gikk-alvorlig-galt-da-motoffensiven-startet-her-er-feilene-som-kan-paavirke-utfallet-av-krigen

 

Så ille er det nok ikke.

De fleste av Bradleyene var ikke ødelagt, men skadet og satt ut av spill, og er allerede i reparasjon. Samme med Leopardene. Majoriteten er ikke avskrevet som tapt.

Når det er sagt så burde det være FUCKING OBVIOUS for enhver lenestol-general, enten det er meg, eller gutta i NATO, at det å angripe skyttergraver og kjøre gjennom minefelt er en dårlig idé. Særlig uten luftherredømme.

Jeg sier det igjen. ANGRIP RUSSLAND.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (57 minutter siden):

Talsmannen til den russiske forsvarsministeren bekreftet det langt på vei. Minst 80 vestlige kjøretøy, tanks og IFV, gikk til angrep på Orikivh-aksen. Det er vel typ 3 bataljoner. Men det kan alltids dreie seg om en finte eller en gradvis økning.

Russerne begynte å melde en økning av bruk av vestlige msteriell for en uke siden, men det har vært umulig å bekrefte om det har vært en faktisk økning. Vestlig materiell har vært i bruk i dette området noe tid nå.

Jeg tenkte mer på de anonyme vestlige kildene.

Jeg ser også anslag omkring 100 enheter, men veldig lite spesifikt omkring hvilke, foruten at Leopard 2 og Bradley er brukt, hvilket heller ikke er nytt.

Derfor vanskelig å si om dette er et lite gjennombrudd gjort av eksisterende styrker som har operert i området en stund allerede, eller en mer betydelig økning i antall styrker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

NTB trekker fram en ukrainsk historiker som sier at krigen var uunngåelig. Jeg stusser på at NTB nok en gang forsøker å formidle Kremls perspektiv.

NRK: Russland krever 47 millioner kroner for at 40 norske rein har beitet ulovlig på russisk side av grensa.

Det virker som han heller forklarer enn forsvarer russerne og jeg synes det er svært nyttig å vite hvordan motstanderen tenker.

Youtuberen Peter Zeihan snakker en del om russland perspektiver i sine videoer. Han mener at en viktig drivkraft bak russlands imperiale ambisjoner har vært å etablere grenser som er enklere å forsvare enn de flate områdene rundt Moskva og St.Petersburg. Med dannelsen av warsawapakten etter andre verdenskrig oppnådde de det men etter kollapsen av både warsawapakten og sovjetunionen har russerne på nytt åpent landskap rett frem til egen hovedstad. Å bringe Ukraina og Moldova under Moskvas kontroll ville plassert grensen tilbake i et område som er enklere å forsvare(karpatene++)

Zeihans og Plokhyjs forklaring skiller seg ikke så mye fra hverandre. Plokhyj mener at dette er sånt som skjer fordi russerne ikke har gitt opp drømmen om reetablering av imperiet sitt mens Zeihan konkretiserer det med å peke på en demografisk og utdanningsmessig kollaps som gjør at dette kanskje er den siste mulighetn russland har for å reetablere imperiet før russlands elite blir gammel og dør ut uten av de erstattes av andre med noenlunde samme kapasitet og kompetanse. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Sitat

 

- Russland har nesten helt gått bort ifra ideen om å vinne denne krigen med militære virkemidler i noen konvensjonell forstand, sier Christopher Steele i et intervju med den britiske nyhetskanalen Sky News tirsdag.

Steele er tidligere offiser i MI6, Storbritannias utenriksetterretningstjeneste.

Russland bruker tilsynelatende opp missillagrene sine med et økende antall angrep mot mindre viktige mål i Ukraina. Steele mener hensikten e å legge andre typer press på Ukraina - og på verdenssamfunnet.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/tidligere-mi6-offiser-har-nesten-gitt-opp/79977403

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Kom over denne videoen på Reddit. Den inneholder slik jeg forstår det ikke noe som bryter med forumreglene så jeg poster den her. Basert på retningene (!) på ildgivningen står de neppe i en sterk stilling i denne videoen.
Og ord for dagen er: "komikveld" AKA "glad de ikke er MINE allierte"

Endret av <generisk_navn>
la til uteblitt tekst
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

Det er eit interessant perspektiv, og det er tydeleg at Russland går systematisk fram for å ramme sivile mål.

Men no har ein høyrt i eit år at russarane brukar opp missila sine. Likevel ser det ikkje akkurat ut som at dei manglar verken missil eller droner.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://news.sky.com/story/ukrainian-troops-reportedly-break-through-russian-defences-in-zaporizhzhia-12928398

Ukrainian troops reportedly break through Russian defences in Zaporizhzhia

Reports out of the battlezone suggest Ukraine's forces may have broken through some entrenched Russian defences in the south, as Volodymyr Zelenskyy hinted at success on the frontline.

Kyiv's forces reportedly launched a significant mechanised operation in Zaporizhzhia, pushing towards the village of Robotyne.

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Robotyne for en uke siden:

image.thumb.png.6531e83425f5e152fc07672c3b87e88a.png


Robotyne etter siste oppdatering i går:

image.thumb.png.39a56e6e99bc5c0ba2dfaf5d889415e3.png

https://deepstatemap.live/en#12/47.4631/35.8666

Deep State er ganske konservative med å oppdatere, og gjør det kun etter visuell bekreftelse. Men det er få visuelle bekreftelser for tiden, da Ukraina holder veldig godt tett.

Satellittbilder viste dog kamper øst for Robotyne, og russerne publiserte en video i går som bekreftet dette:

Spoiler

 

Så vi har visuell bekreftelse på at ukrainerne er en god del lengre sør enn kartet til Deep State viser nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det er også mye frem og tilbake, slik at å være konservativ med kartoppdateringer er en fordel totalt sett.

I følge andre kilder, inkludert russiske, ukrainske og Twitter, er realiteten nå nærmere slik.

Ukraina annonserer ikke noe før de har sikret et tettsted skikkelig, slik at de slipper å innrømme å ha mistet den igjen. Og for å sikre det, så må man også inn med kontraartilleri. Russerne trekker seg ut under dekke av artilleri.

Untitled.jpg

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Putin frir til Afrika for å få venner
Dette viser hvor viktig Afrika nå er for Russland.

Kanskje er Afrika nå viktigere for Russland enn Russland for Afrika.

Russland er isolert etter invasjonen i Ukraina. De har mistet mange venner. Afrika er et kontinent der det kan være mulig å finne støttespillere - på samme måte som det gamle kommunistiske Sovjetunionen også hentet mange venner der.

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8J1aXr/putin-frir-til-afrika-for-aa-faa-venner

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Beklager om denne er postet før. Har en vag erindring av å ha lest noe, men usikker på hvor.

https://www.vg.no/sport/i/l3Wd8y/ukrainsk-fekter-nektet-aa-ta-russer-i-haanden-ble-disket

Ukrainsk fekter nektet å ta russer i hånden – ble disket

Her nekter den ukrainske fekteren Olga Kharlan (32) å håndhilse på sin russiske motstander. Straffen: Kastet ut av VM.

Kharlan, som har en rekke OL- og VM-medaljer, vant overlegent 16-delsfinalen mot Anna Smirnova i Milano.

Kharlan bestemte seg for å holde sverdet frem mot Smirnova, en hilseform som var lov under pandemien, men ikke nå lenger, skriver NBC. Kharlan sa noe til sin russiske motstander og forlot banen.

Smirnova ble rasende og satte seg på en stol midt på fektematten i protest, ifølge AFP. Det tok 50 minutter før Smirnova forlot fektematten. Halvparten av tiden satt hun stolen i protest, mens hun til tider diskuterte med dommerne. Protesten forsinket hele turneringen, ifølge NBC.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Dragavon said:

Og korfor får russere lov å konkurrere?


Det er alltid noen tåpemikler som sitter i toppen av slike arrangement og later som om de tenker utopiske tanker, men i realiteten handler det bare om penger i egen lomme. Ser ikke bort ifra at de er bestukket av Russland heller, ikke nødvendigvis nå nylig, men i forbindelse med diverse arrangement. Putin har sikkert nok av folk som har mottatt bestikkelser han kan utpresse for evig tid.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (58 minutter siden):

Det er også mye frem og tilbake, slik at å være konservativ med kartoppdateringer er en fordel totalt sett.

I følge andre kilder, inkludert russiske, ukrainske og Twitter, er realiteten nå nærmere slik.

Ukraina annonserer ikke noe før de har sikret et tettsted skikkelig, slik at de slipper å innrømme å ha mistet den igjen. Og for å sikre det, så må man også inn med kontraartilleri. Russerne trekker seg ut under dekke av artilleri.

Untitled.jpg

Ja, at ukrainerne er like utenfor Verbove har vi visuell bekreftelse på også:

Spoiler

 

Om de har etablert seg der begynner vi å snakke ganske så dypt, og helt opp mot Russlands hovedforsvarslinje.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, <generisk_navn> said:

Kom over denne videoen på Reddit. Den inneholder slik jeg forstår det ikke noe som bryter med forumreglene så jeg poster den her. Basert på retningene (!) på ildgivningen står de neppe i en sterk stilling i denne videoen.
Og ord for dagen er: "komikveld" AKA "glad de ikke er MINE allierte"

 

Denne Kadyrov gjengen tar virkelig kaka... Håper de i det minste gir et bidrag av comic relief til de Ukrainske soldatene.

I den samme reddit tråden så lærte jeg også om Abu Hajaar. Han rullet og rullet... og inn i solnedgangen...

De er nå ufrivillig morsomme disse hjernevaskede religiøse tullingene. Men ellers så kan de brenne.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...