Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Russerne hevder det er snakk om en ukrainsk rakett, men det er i så fall neppe en Storm Shadow. Og andre raketter Ukraina har er ikke nøyaktige nok.

Dersom det var en drone, så eksploderer ikke ukrainske droner bare de treffer bakken. Kanskje om den ble skutt ned og tennsatsen skadet eller trigget av sammenstøt.

Jeg holder foreløpig døren på vidt gap for at dette er russerne som har skutt seg selv i foten igjen.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Norge gir enten veldig lite eller ingen bistand til de få landene som deltok i St. Petersburg. Det meste dreier seg om vaksinering og nødhjelp, eller norske næringslivinvesteringer og økonomiske samarbeid. Bistand er muligens det feltet det eksisterer mest myter og feiloppfatninger om, der mange virker å være av den oppfatning av at vi bare sender masse penger.

Ein bør la Norge og andre land halde fram med å sende vaksiner og helsehjelp medan Russland fyller Afrika med enno meir våpen der det er nok krig og elendigheit frå før. Så får ein håpe at folket der ein gong vaknar og landa byrjar å samarbeide med dei som vil hjelpe i staden for dei som berre er ute etter å utnytte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

https://www.pewresearch.org/global/2023/07/27/chinas-approach-to-foreign-policy-gets-largely-negative-reviews-in-24-country-survey/

 

  • Historisk høye negative oppfatninger av Kina i Vesten grunnet bla. folkemord, pandemi og nå støtte til Russlands krigføring i Ukraina
  • Skepsisen øker også i land som India og i Latin-Amerika som tradisjonelt er mer nøytrale til blokkpolitikk
  • I land som trues og utnyttes av Kina, som i Afrika og Indonesia, er skepsisen imidlertidig lav eller tom. synkende. Muligens et uttrykk for russisk og kinesisk propaganda
  • I land som Canada er det antagelig heller folkemordet i Xianjiang og kidnapping og utpressing av kanadisk-kinesere og andre ting som har fått oppmerksomhet før pandemien som fører til negative oppfatninger
  • Krigen i Ukraina, og muligens pandemien, har sterkt påvirket opinionen i både vest og øst- europeiske land
  • Dette kan også forklare manglende investeringsvilje i Kina - mange er redde for en økonomisk kollaps der - bla. som følge av kinesisk støtte til Russland og mulige vestlige sanksjoner som var langt kraftigere enn markedet hadde sett for seg

 

 

  • PG_2023_07.27_views-of-china_0-03.thumb.webp.fbec0cb1d510b1d05b9e66a627ba2b10.webp

 

 

Blir ikkje Kina si krigshissing rundt Taiwan nemnt med eit ord?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

Jeg holder foreløpig døren på vidt gap for at dette er russerne som har skutt seg selv i foten igjen.

Ville ikke vært første gang Russere bokstavelig talt bruker eget artilleri for å beskyte sivile bak egne linjer. De gjorde det tidligere i krigen og det ble også påvist. Men det skjedde i utbryterrepublikkene i Ukraina, det ville vært første gang det skjer inne i selve Russland.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
SilverShaded skrev (18 minutter siden):

Det er så, men dette forslaget fremstår for meg som spesielt iskaldt og infamt.

Ja, det er litt utenom det vanlige på en stund, helt klart.

Lenke til kommentar
toreae skrev (38 minutter siden):

Ja. Det som er verdt å ta med er hvor mange enheter som Ukraina har satt ut av drift.  Gjetning.
Så kan man ta med hvor mange man tror ruzzerne har igjen. Mer gjetning.
Hva man trodde ruzzerne hadde 24.2.2022, og å kalle dette for 100%, og deretter fortelle at Ukraina har ødelagt x%, er bare gjetning opphøyd i andre.

Vel, det er det utgangspunktet jeg har for å sjekke ståa. Har du eller noen andre her riktigere tall så tas det selvsagt i mot med åpne armer. Dette er ikke religion, det er et forsøk på å komme nærmere en en sannhet om ståa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Sterke reaksjonar etter absurde VM-scener – Røste fryktar fullt kaos

Torsdag vart den ukrainske fektaren Olga Kharlan diskvalifisert for å ikkje handhelse på den russiske motstandaren sin. Fis-toppen Erik Røste åtvarar mot konsekvensane av russisk deltaking i internasjonal idrett.

https://www.nrk.no/sport/sterke-reaksjonar-etter-absurde-vm-scener-_-roste-fryktar-fullt-kaos-1.16497835

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Russerne hevder nå det var en S-200 som traff Tagangora. Jeg kunne aldri tenke meg det var en Storm Shadow. Men det ville overraske om ukrainerne skjøt en såpass unøyaktig rakett på et mål i en by. Men når de ikke får ATACMS og andre ting så har de kanskje heller ikke noe valg.

...forutsatt at dette ikke er falsk flagg eller russisk løgn da. Alltid store muligheter.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Rhabagatz said:

Det er per definisjon terror, det.

 

Nei, det er det ikke. Det spørs hva målet er. Ukrainernes mål er legitime militære mål. Dermed ikke terror. Kontra Russland som med overlegg forsøker å svekke Ukrainas kampvilje ved å angripe sivile.

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Brother Ursus said:

 

Nei, det er det ikke. Det spørs hva målet er. Ukrainernes mål er legitime militære mål. Dermed ikke terror. Kontra Russland som med overlegg forsøker å svekke Ukrainas kampvilje ved å angripe sivile.

 

Det eneste målet som ble nevnt var å skape frykt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Russerne hevder nå det var en S-200 som traff Tagangora. Jeg kunne aldri tenke meg det var en Storm Shadow. Men det ville overraske om ukrainerne skjøt en såpass unøyaktig rakett på et mål i en by. Men når de ikke får ATACMS og andre ting så har de kanskje heller ikke noe valg.

...forutsatt at dette ikke er falsk flagg eller russisk løgn da. Alltid store muligheter.

Hvis det var en ukrainsk S-200 som russerne hevder må det ha vært som bakke-til-luft, og at russerne skjøt den ned over Taganrog. Som bakke-til-bakke har ikke S-200 såvidt meg bekjent den rekkevidden som kreves til Taganrog i det hele tatt? Mulig jeg tar feil.

Det kan også være en russisk S-200 på ville veier. Det er det mange tilfeller av både i denne krigen og i Syria.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...