Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/storbritannia-det-er-indikasjoner-paa-at-russland-kan-komme-til-aa-angrepe-sivil-skipsfart-i-svartehavet.qmteHQl63

Storbritannia: Det er indikasjoner på at Russland kan komme til å angripe sivil skipsfart i Svartehavet


Storbritannia hevder at de har informasjon som indikerer at det russiske militæret kan komme til å starte å angripe sivil skipsfart i Svartehavet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det skulle ikke forundre meg hvis Russland, i vodkadisen, presterer å angripe sivil skipsfart i internasjonalt farvann tilhørende et NATO land - definitivt en artikkel 5 trigger

shia-labeouf.gif

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (14 minutter siden):

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/storbritannia-det-er-indikasjoner-paa-at-russland-kan-komme-til-aa-angrepe-sivil-skipsfart-i-svartehavet.qmteHQl63

Storbritannia: Det er indikasjoner på at Russland kan komme til å angripe sivil skipsfart i Svartehavet


Storbritannia hevder at de har informasjon som indikerer at det russiske militæret kan komme til å starte å angripe sivil skipsfart i Svartehavet.

 

Lenke til kommentar

Takk, det var ikke mye innhold i den VG lenken 😄

Angående sivil skipsfart og artikkel 4/5/6 av NATO-traktakten så ser det ut til å være en skjønnsmessig vurdering. Det virker som om teksten er villet diffus. Jeg vet at eksperter tidigere har uttalt i norske medier at f.eks angrep mot undersjøiske kabler som Norges er å regne som "samfunnskritisk infrastruktur". Jeg vil tro sivil skipsfart, særlig de som frakter korn, også kan regnes. Men det ville være opp til medlemslandene og NATO-rådet hvordan man skulle reagere. De ville neppe reagert med å angripe Russland direkte. Men det spørs om ikke f.eks ATACMS veldig raskt ville funnet seg feien til en viss bro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

"A Romanian merchant vessel was damaged during the Russian drone strike on the Port of Reni. Reni is just 150 meters away from Romania. Romania is a NATO member."

Dette var altså angrepet her om dagen. Ingen artikkel 5/6 har blitt invokert foreløpig, så vi får tro det ikke skjer over denne hendelsen. Men Russland ypper mer og mer.

Vesten KAN IKKE fortsette å vise svakhet. Det fører bare til mer ypping. Det er om vi viser svakhet at bruk av taktiske atomvåpen plutselig blir en reell mulighet for Putin.

Her må Vesten umiddelbart yppe tilbake samtidig som vi demonstrerer at vi er i total kontroll.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Et rumensk handelsskip ble skadet av det russiske angrepet mot havna i Reni i går, bekrefter det rumenske utenriksdepartementet. Angrepet skjedde bare ca. 190 meter fra Romania.

Artikkel i rumensk media:

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/nava-romaneasca-avariata-in-portul-ucrainean-reni-in-urma-atacului-rusesc-de-ieri-2439347

"A Romanian ship was damaged following the Russian attack on the Ukrainian port of Reni on the Danube, informs the MAE."

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

Takk, det var ikke mye innhold i den VG lenken 😄

Angående sivil skipsfart og artikkel 4/5/6 av NATO-traktakten så ser det ut til å være en skjønnsmessig vurdering. Det virker som om teksten er villet diffus. Jeg vet at eksperter tidigere har uttalt i norske medier at f.eks angrep mot undersjøiske kabler som Norges er å regne som "samfunnskritisk infrastruktur". Jeg vil tro sivil skipsfart, særlig de som frakter korn, også kan regnes. Men det ville være opp til medlemslandene og NATO-rådet hvordan man skulle reagere. De ville neppe reagert med å angripe Russland direkte. Men det spørs om ikke f.eks ATACMS veldig raskt ville funnet seg feien til en viss bro.

Klart det er opp til det fornærmede medlemslandet å reagere, men det er altså helt legitimt å reagere med artikkel 5 når ens skipsfart blir angrepet uprovosert i internasjonalt farvann. Det er en krigserklæring.

Lenke til kommentar

Jeg tror Putin også ypper mot NATO for å forsøke å få noe til å skje.

Dersom NATO ikke reagerer så vinner han legitimitet på det innenriks (Putin er en sterk leder). Og dersom NATO reagerer, så kan han potensielt vinne på det også, ved å klore seg fast i posisjonen sin og skylde på ytre fiender.

Uansett må NATO nå vise styrke. Hvis ikke kan bøllingen eskalere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, TAC-2 said:

Tyrkia hadde problemer russiske fly. De skjøt ned ett av flyene.

Såvidt jeg vet har de ikke lenger problemer med russiske fly.

Send noen F22.

En ting er i alle fall sikkert: Hvert RaZZiske fly som skytes ned er (potensiellt) ett problem mindre både for NATO og Ukraina...😀

Endret av Gjest MKII
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (22 timer siden):

Apropos diskusjonen om hvorvidt motoffensiven har feilet eller bare går sakte, så kan denne saken fra WSJ være interessant å lese. 

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/07/23/7412575/
 

Details: When Ukraine launched a counteroffensive in the spring of this year, the Western military knew that Kyiv did not have enough training and weapons – from shells to combat aircraft – to dislodge Russian troops. However, they hoped that Ukrainian courage and ingenuity would win.

"They haven’t. Deep and deadly minefields, extensive fortifications and Russian air power have combined to largely block significant advances by Ukrainian troops. Instead, the campaign risks descending into a stalemate with the potential to burn through lives and equipment without a major shift in momentum." the WSJ says.

As the likelihood of any large-scale Ukrainian breakthrough decreases this year, Washington and its allies face the disturbing prospect of a longer war requiring huge new investments in modern weapons and more training to give Kyiv a chance to win

Dessverre for russerne så går ukrainerne nå metodisk til verks, og vinner tilbake stadig større områder. Det skal bare ett større gjennombrudd til for at russernes forsvar kollapser. Det kan ta tid, men russerne taper allerede mye mer mannskap og utstyr enn ukrainerne. Ukraina tar også ut forsyningslinjer og annet som gjør at et gjennombrudd vil ha en enda større effekt. Så de som håper at at Russland skal vinne, vil sannsynligvis bli skuffet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Amerikanske forsvarsmyndigheter har publisert en video av at et russisk jagerfly angriper en amerikansk Reaper-drone over Syria. Hendelsen skjedde for to dager siden.

Dronen ble skadd, men klarte å lande.

Uttalelse fra CENTCOM:

  Reveal hidden contents

F14dlIQXwAEeb-6?format=jpg&name=medium

 

Kanskje urelatert men denne yppingen kan fort føre til at bøllen får smake sin egen medisin:

Tipper amerikanerne er på gli med ATACMS.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...