Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, kåre b said:

Synes det er litt interessant med alle her som gnikker seg i hendene og roper "artikkel 5". Altså, det betyr at også nordmenn teoretisk er i krig med Russland.

-Er dere interessert i å bli sendt til frontlinjen? Ikke selv kanskje?

Selv er jeg ikke helt hjelpesløs, jakt og skyting er livet og jeg ligger mellom 8-10 000 skudd i året og jeg holder stort sett skuddene innenfor ett dasslokk på 1km med rifle, men jeg er -TOTALT- uinteressert i noen slags konfrontasjon mellom NATO og Rus.  

Jeg har alt for mye å tape, jeg har alt å tape - og det er svakheten til vesten, vi har alt å tape, ingenting å vinne.  

Jeg håper Ukraina får det de trenger og jager Russerne hjem igjen, uten at det på noen som helst måte fører til konflikt mellom nato og rus. 




3,4 millioner profesjonelle NATO soldater i F-35, B-2 og AEGIS krigsskip mot 300,000 russiske mobiliserte med Mosin og T-54.

Let's go.

 

EDIT: Jeg bør vel sette sarkasmeadvarsel her igjen. Nei, jeg ønsker ikke uten videre å utvide krigen. Men vi må også slutte å underholde tanken om at Russland er en stor militærmakt og at de vil benytte atomvåpen.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tenk å ha sunket så lavt at Stalin plutselig er blitt en landshelt, en av tidenes verste diktatorer? De bruker alt og alle for å heve seg selv nå, en syk desperasjon. Har alltid synes at Stalin var en interessant historie men noe folkehelt er han absolutt ikke...

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-military-missiles-b4f1e30e187102bc919871958d0b6b7b

"the National Advanced Surface-to-Air Missile System (NASAMS)"

"The Hornets are tiny nano-drones that are used largely for intelligence gathering. Ukraine has also gotten them in the past from other Western allies. The officials spoke on condition of anonymity because the aid package has not yet been announced."

USA liker jammen å ta credit for norsk utstyr ;) Det er også morsomt hvor spedalske det amerikanske militæret er for å innrømme at de iblant bruker materiell av utenlandsk opphav. Jeg har forståelse for at de ønsker å produsere ting selv for å forhindre materiell avhengighet mtp. andre lands geografiske nærhet til fiender. Denne krigen viser jo hvor farlig det er. Men at de nesten ikke klarer innrømme opphavet er ganske komisk :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Imaginacíon said:

Virker som det blir tatt ut flere artillerienheter enn før. Det kan være tilsiktet.


Det går litt i rykk og napp. Men det er tydelig at ukrainske droner og artilleri speider etter og tar sikte på særlig artilleri, antiluftskyts og elektronisk krigføring. De siste par månedene har det gått med vanvittig mye. Mange fler enn før kontraoffensiven begynte. Logisk nok, da disse tre tingene ved siden av skyttergraver og minefelt er hovedutfordring for en offensiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Imaginacíon said:

Virker som det blir tatt ut flere artillerienheter enn før. Det kan være tilsiktet.

Ja ser ut til at UA har gjort artilleri og luftvern til hovedmål de siste par ukene måneder. UA har tatt ut mange luftvern systemer også den siste tiden og de er nok både kostbare og kompliserte å erstatte. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Denne tråden har en forstyrrende mangel på litt vestlig degenerasjon og utuktighet, så det må vi gjøre noe med. Så det var et pro Russisk troll som prøvde å spre putin propaganda her tidligere (før det ble fjernet av moderator). Kanskje vi må sette opp noen fugleskremsler

 

 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (18 timer siden):
bojangles skrev (21 timer siden):

Om russerne bomber NATO land som jo var starten på replikkutvekslingen, så vil jeg si at flyforbudssone over Ukraina er helt innafor. Det samme er angrep på svartehavsflåten, samt å tilintetgjøre samtlige russiske styrker på okkupert land. 

Det vil være en real maktdemonstrasjon som russland forstår.  

Unnskyld mine tilbøyeligheter.

Men hvis Russland "bomber NATO land" er vi i en helt annen situasjon enn det vi diskuterer. Det som var tema var om noen russiske raketter skulle dumpe ned på noen NATO land ved en glipp.

Hvis Putin begynner å "bombe NATO land" er vi i en helt annen situasjon. Da er det ikke et spørsmål om å ta ut deler av Svartehavsflåten, men å benytte CVN 78 Gerald R. Ford til å ta ut hele den russiske nordflåten.

Det var ikke tilfeldig at vi hadde et storslått flåtebesøk for noen uker siden.

Russland tester tøying av grenser, nå 190 meter fra NATO-land. En proporsjonal motreaksjon kan være å sette opp luftvern i et NATO-land 190m fra grensa til Russland og selvsagt bruke det aktivt dersom det er misstanke om risiko for NATO-land, eller de ikke-NATO-land vi støtter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (5 timer siden):

Tenk å ha sunket så lavt at Stalin plutselig er blitt en landshelt, en av tidenes verste diktatorer? De bruker alt og alle for å heve seg selv nå, en syk desperasjon. Har alltid synes at Stalin var en interessant historie men noe folkehelt er han absolutt ikke...

Det er ikke noe nytt. Stalin har vært verdens største helt - i følge russere i spørreundersøkelser i Russland i mange tiår. De fleste på topp 10 lista deres over historiens største helter, er grusomme russiske diktatorer.

https://www.themoscowtimes.com/2021/06/21/russians-threaten-to-sue-over-vaccine-switch-up-reports-a74276

https://www.levada.ru/2021/06/21/samye-vydayushhiesya-lichnosti-v-istorii/

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Thor. skrev (3 timer siden):

 

Og IAEA bekrefter nå at Russland har minelagt deler av ZNPP som er Europas største kjernekraftverk.

“But having such explosives on the site is inconsistent with the IAEA safety standards and nuclear security guidance and creates additional psychological pressure on plant staff – even if the IAEA’s initial assessment based on its own observations and the plant’s clarifications is that any detonation of these mines should not affect the site’s nuclear safety and security systems.

 

“The IAEA is also continuing to request access to the roofs of the ZNPP’s reactors and their turbine halls, including units 3 and 4 which are of particular interest.”

https://www.iaea.org/newscenter/pressreleases/update-175-iaea-director-general-statement-on-situation-in-ukraine

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Og IAEA bekrefter nå at Russland har minelagt deler av ZNPP som er Europas største kjernekraftverk.

Minene ligger i det minste *rundt* anlegget og ikke inni. Avstanden skal være langt nok unna til at en eksplosjon ikke vil påvirke sikkerhetssystemene til anlegget.

I følge Aftenposten/ISW/Sjef IAEA.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...