Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (3 timer siden):
Bugle skrev (3 timer siden):

Hvorfor er kornavtalen viktig for vesten? Den sikrer mat for Afrika og Midtøsten - som uansett er fiendtlig innstilt mot vesten.

Kan man ikke bare la avtalen utgå, la de sulte og legge det over på russland. Deretter tvinge frem en avtale som viser at vesten er de snille.



Dessverre ser det ikke ut til at "det globale sør" har kollektivt høy nok IQ til at noen av dem klarer å se dette, og at det faktisk er Vesten som er på deres side. De er blendet av sitt postimperialistiske hat.

En ting er å se det. Noe annet er gå ut å si noe mot russland. Det skjer vel mer enn 1 gang om dagen at politikere ikke gjør det som er det beste for folket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Husk at alle slike beregninger gjelder innenfor samme valuta. Rubler har sunket kraftig, noe som betyr at handlekraft av alt av utstyr eller komponenter fra utlandet vil bli dyrere. Så en økning fra 67 til 75 vil ikke nødvendigvis bety at de klarer å ruste opp noe mer i år enn foregående år.

Med det forbruket som de har i Ukraina, så ruster de vel kanskje ned?
Det er vel ikke enkelt å måle opprustning, år de tar ut 50 år gammel (pluss) drit, og kjører de ut i krigen, og hvem vet om antallet i aktiv tjeneste går opp eller ned, om nyproduksjon går opp eller ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker i 2014 hvor det var eviglange diskusjoner med anti-vestlige/kommunister/pro-russere om at det var lokale som drev frem konflikten i Donbas og Krim. Det pussige er at det nå dør en etter en av de kriminelle okkupantene som var med i 2014. Det var en ren erobringshær som ble sendt ut av kreml for å ta land den gangen som det er nå. Likevel sitter jeg med følelsen om at de samme klikkene fremdeles deler  kremls narrativ om konflikten. De har ikke evne til innrømme at de tok og tar feil. En fanfare fra meg når denne forbryteren havner i jorda. La mange flere følge hans eksempel.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar

Nerd som har gått igjennom satellittbilder for å telle artilleri som russerne har lagret. De har MYE dessverre, men det går nedover og tilstanden på skyts vet han heller ikke noe om. Det er godt mulig at mange av dem også blir brukt til deler, og aldri vil være mulig å få i aksjon igjen. Røft regnet så var det lagret 17500 før krigen, mens det nå står igjen ca 12000 pluss det som er igjen i Ukraina. Merk at dette ikke gjelder rakettskyts, men kun kanoner som er tauet eller er selvgående.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Kina er ikke i noen posisjon til å støtte Russland heller virker det som.


Det var ventet at Kinas økonomi ville skyte fart igjen etter at lockdowns opphørte og pandemien mer eller mindre tok slutt, men etter et kort byks mellom januar og mars faller nå produksjonen og eksporten drastisk, og er nå lavere enn under Covid-19 lockdowns. Dette til tross for at eksporten til Russland nesten har doblet seg det siste året.

Reuters skylder på verdensøkonomien, men jeg er ikke så sikker. Med tanke på hvor høy inflasjonen er ellers i verden og hvor mye penger som trykkes så burde virkelig Kinas økonomi rase avsted. I stedet sliter de med boligboble, teknologiboble, deflasjon, demografisk implosjon, eksportproblemer, produksjonsproblemer og mye mer. De systemiske problemene hoper seg opp.

Så hva skjer? Det kan se ut som om Vesten og investorer er i ferd med å våkne til trusselen Kina utgjør også.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (1 time siden):

Jeg husker i 2014 hvor det var eviglange diskusjoner med anti-vestlige/kommunister/pro-russere om at det var lokale som drev frem konflikten i Donbas og Krim. Det pussige er at det nå dør en etter en av de kriminelle okkupantene som var med i 2014. Det var en ren erobringshær som ble sendt ut av kreml for å ta land den gangen som det er nå. Likevel sitter jeg med følelsen om at de samme klikkene fremdeles deler  kremls narrativ om konflikten. De har ikke evne til innrømme at de tok og tar feil.

Ja, jeg husker godt noen av disse diskusjonene. Selv om det var svært åpenbart at Kreml løy om årsakene til invasjonen, var det fortsatt en god del som kjøpte det russiske narrativet. Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg var selv svært naiv ovenfor Russland før 2014, men etter dette angrepet burde det ha gått opp et lys for alle oppegående hva slags mafia-stat Russland egentlig er.

Leste litt i tråden om "Den russiske aggresjonen mot Ukraina" fra 2014. Fascinerende lesning nå som vi kjenner fasitten. Mange av argumentene fra de som er pro-russland er akkurat de samme som i dag.
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Kina er ikke i noen posisjon til å støtte Russland heller virker det som.


Det var ventet at Kinas økonomi ville skyte fart igjen etter at lockdowns opphørte og pandemien mer eller mindre tok slutt, men etter et kort byks mellom januar og mars faller nå produksjonen og eksporten drastisk, og er nå lavere enn under Covid-19 lockdowns. Dette til tross for at eksporten til Russland nesten har doblet seg det siste året.

Reuters skylder på verdensøkonomien, men jeg er ikke så sikker. Med tanke på hvor høy inflasjonen er ellers i verden og hvor mye penger som trykkes så burde virkelig Kinas økonomi rase avsted. I stedet sliter de med boligboble, teknologiboble, deflasjon, demografisk implosjon, eksportproblemer, produksjonsproblemer og mye mer. De systemiske problemene hoper seg opp.

Så hva skjer? Det kan se ut som om Vesten og investorer er i ferd med å våkne til trusselen Kina utgjør også.

Det er en drøss av teknologi firmaer mm som har flyttet produksjonen til andre land enn Kina.

Sony feks produserer i Japan og velger Thailand bla for å produsere det de må rimeligere. Endel andre går samme vei i andre land.

Det er et problem at vi er på kant med Kina om ting som sikkerhets-spørsmål, samt at det er mer betent nå enn før med Usa, Taiwan osv.

Det er annerledes nå enn for 10 år siden, ikke minst fordi Russland og Kina er allierte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Splitter skrev (48 minutter siden):

Ja, jeg husker godt noen av disse diskusjonene. Selv om det var svært åpenbart at Kreml løy om årsakene til invasjonen, var det fortsatt en god del som kjøpte det russiske narrativet. Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg var selv svært naiv ovenfor Russland før 2014, men etter dette angrepet burde det ha gått opp et lys for alle oppegående hva slags mafia-stat Russland egentlig er.

Leste litt i tråden om "Den russiske aggresjonen mot Ukraina" fra 2014. Fascinerende lesning nå som vi kjenner fasitten. Mange av argumentene fra de som er pro-russland er akkurat de samme som i dag.
 

Det er ikkje berre du som var naiv.

Det er vanskeleg å seie kva som var situasjonen i 2014. Dei austlege delene av Ukraina var i utgangspunktet meir Russlandvennlege enn dei vestlege delene, og det var nok heilt sikkert ei viss misnøye med maktskiftet som følgde Maidan-revolusjonen. Det er vel like sikkert at Russland hadde ein finger (eller fleire) med i spelet i opprøret/krigen i Aust-Ukraina, og kanskje enno klarare at Russland stod bak kuppet og okkupasjonen av Krim. I dei såkalla folkerepublikkane var vel leiarane for opprøret i byrjinga lokale folk, men vart, slik eg forstår det sidan bytt ut med russarar.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

 43 MINUTTER SIDEN | AV NTB

Harde kamper i østlige Ukraina

Kampene i Øst-Ukraina er intensivert de siste dagene, og Ukraina sier de er på defensiven mot russiske styrker i Kharkiv-regionen.

Viseforsvarsminister Hanna Maljar sier på Telegram at russiske styrker har angrepet i retning Kupjansk i Kharkiv-regionen i to dager.

– Vi er på defensiven. Det er harde kamper, og stillingene skifter flere ganger om dagen, sier hun.

Maljar sa at ukrainere og russere hamrer løs på hverandre i Bakhmut-området, men at de ukrainske styrkene rykker frem langs den sørlige flanken.

Hun la til at ukrainske styrker holder stillingen mot russiske angrep også ved Adivka og Marjinka.

Russlands president Vladimir Putin hevdet søndag at den ukrainske motoffensiven har mislykkes.

– Alle fiendens forsøk på å bryte gjennom forsvaret vårt, de har feilet. De har ikke lyktes siden offensiven startet. Fienden har mislykkes, sa Putin i et intervju sendt på statlig russisk tv.

Ukraina startet i juni den lenge ventede motoffensiven for å ta tilbake områder okkupert av Russland. Ukraina har hatt noe fremgang, men innrømmer at offensiven går tregere enn de håpet.

Fredag opplyste Ukraina at de hadde rykket frem nesten to kilometer langs sørfronten den siste uken.

– I dag går det ikke så raskt, sa president Volodymyr Zelenskyjs stabssjef Andrij Jermak.

Er det mogeleg å få stansa denne russiske motoffensiven i nordaust?

Kvar vart det av desse russiske motstandsrørslene som kjempa inne i Belgorod forresten?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis Ukraina klarer ikke å ta over viktige områder eller byer etter nyttår, kommer Vest-Europa til å bli mer skeptisk til mer støtte? Jeg tviler ikke på de baltiske landene og Polen. De vil fortsette støtten uansett hva som skjer i vesten. Men Ben Wallace kommentar mot Ukraina, kan det være et tegn på uro hvis Ukraina ikke klarer et skikkelig vendepunkt i motoffensivet?

Endret av ForTheEmperor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil mørketid fremover gjøre fordelen med nattoptikk større for Ukraina ?

Når er det vanlig at denne høstbløyta starter med gjørme og ufremkommelig jorder? Der vi må vente på frost og tele? 
 

Ser litt mørkt på å vente nok et år på en ny offensiv - vil tro de som har donert til Ukraina er like utolmodige..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (52 minutter siden):

Er det mogeleg å få stansa denne russiske motoffensiven i nordaust?

Kvar vart det av desse russiske motstandsrørslene som kjempa inne i Belgorod forresten?

Viser bare at offensive operasjoner er mye mer krevende enn defensive operasjoner som er forberedt.

Dette er noe Russland er gode på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det er en drøss av teknologi firmaer mm som har flyttet produksjonen til andre land enn Kina.

Sony feks produserer i Japan og velger Thailand bla for å produsere det de må rimeligere. Endel andre går samme vei i andre land.

Det er et problem at vi er på kant med Kina om ting som sikkerhets-spørsmål, samt at det er mer betent nå enn før med Usa, Taiwan osv.

Det er annerledes nå enn for 10 år siden, ikke minst fordi Russland og Kina er allierte.

Jeg tviler på om Russland og Kina kan karakteriseres som "allierte." Men dette blir mer ordkløverier enn noe som kan benyttes i praksis.

Det som er klart er at vestens økonomi og kjøpekraft er minst 30 ganger større en Russlands. Og at stadig flere vestlige firmaer ser faren med å investere i Kina, i verste fall kan de bli utsatt for det samme sanksjonshelvete Russland og vestlige selskaper som har investert i Russland, har blitt offer for.

Nå ser de heller på India, Thailand, Vietnam eller til og med deler av Afrika. Eller enda bedre, vestlige firma vurderer heller å produsere det "hjemme."

Denne debatten har vi hatt på denne strengen tidligere. I fjor berettet jeg om en selvopplevd hendelse, jeg hadde behov for en elektromotor med noen spesielle egenskaper, den blir produsert av det danske firmaet:

Electric Motor Supplier Worldwide | Hoyer Motors | Since 1974

Heldigvis ble akkurat den motoren fortsatt produsert i Danmark, og den kom rimelig raskt. Men jeg ble også fortalt at jeg var heldig, fordi Hoyer nå har outsourcet mesteparten av produksjonen til Kina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 minutter siden):

Jeg tviler på om Russland og Kina kan karakteriseres som "allierte." Men dette blir mer ordkløverier enn noe som kan benyttes i praksis.

Det som er klart er at vestens økonomi og kjøpekraft er minst 30 ganger større en Russlands. Og at stadig flere vestlige firmaer ser faren med å investere i Kina, i verste fall kan de bli utsatt for det samme sanksjonshelvete Russland og vestlige selskaper som har investert i Russland, har blitt offer for.

Nå ser de heller på India, Thailand, Vietnam eller til og med deler av Afrika. Eller enda bedre, vestlige firma vurderer heller å produsere det "hjemme."

Denne debatten har vi hatt på denne strengen tidligere. I fjor berettet jeg om en selvopplevd hendelse, jeg hadde behov for en elektromotor med noen spesielle egenskaper, den blir produsert av det danske firmaet:

Electric Motor Supplier Worldwide | Hoyer Motors | Since 1974

Heldigvis ble akkurat den motoren fortsatt produsert i Danmark, og den kom rimelig raskt. Men jeg ble også fortalt at jeg var heldig, fordi Hoyer nå har outsourcet mesteparten av produksjonen til Kina.

Sikkerhetsmessig og militært så samarbeider Kina, Russland og India, Iran var også på disse dokumenterte møtene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...