Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Se på et kart og så se på antall soldater Ukraina har til rådighet og svaret burde være åpenbart. Det du foreslår blir som å forsøke en månelanding i en luftballong



Wagner kom seg til Moskva med bare 2000 mann. Ukrainerne ville åpenbart møte mer motstand, men sansyneligvis ikke voldsomt sådann.

Moskva er åpen og sårbar og bare 500km unna. Det er på tide å ta krigen dit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (45 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan man blir en sånn fredsforsker.
Mitt inntrykk er at fred til enhver pris er målet. Det ligger i navnet.
Veien til fred er forsoning, altså at begge parter må gi etter, og inngå kompromiss.
Den svake parten må gi etter mest, ettersom det er lettest å fremtvinge. Og vi vil jo ha fred.
Den aggressive parten kan ikke forventes å gi opp alle sine urimelige krav, men må få innvilget noen av dem.
Et kompromiss ville være at Putin får Krym og Donbass, halvparten av de ukrainske barna, voldta de 40% vakreste kvinnene, inntektene fra alt kornet, 30% av vaskemaskinene, 15% av tørketromlene og 10% av vannklosettene.
En fredsforsker som er helt enig med det offisielle narrativet i landet får ikke stipend.
Hvis alle tenker likt, er det ingen som tenker selv.
For å vise at du fortjener stipend, må du vise at det egentlig er motparten som har rett.
Siden du er den eneste som mener dette, beviser det at du er et geni som fortjener høyere lønn.

Tanker?

Det tror jeg du har rett i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (16 minutter siden):

Wagner kom seg til Moskva med bare 2000 mann. Ukrainerne ville åpenbart møte mer motstand, men sansyneligvis ikke voldsomt sådann.

Wagner startet også bak linjene til de Russiske styrkene, hadde fullstendig overraskelsesmoment, var sett på som vennligsinnede av den øvrige befolkningen og store deler av militæret og hadde bare 2000 mann å forsyne (det strides litt om det antallet, antageligvis var det langt færre).

Mens Ukraina må avansere 500 km og trygge en proposjonell og trinnvis større areal for å sikre flankene og forsyningslinjene sine. Hvor mange soldater trenger de til det, tror du? Hvis de ikke klarer å ta Moskva på noen dager og Russerne klarer å kutte forsyningslinjene til spydspissen, hva da? Da har du titusener av Ukrainske soldater i krigsfangenskap og et propagandakupp for Russerne uten like.

Og så har du luftstøtte da. Hvordan skal Ukraina sikre luftherredømme mens de angriper mot Moskva? Bruke all luftvernskytset de nå bruker for å trygge sivilbefolkningen og risikere å miste det også?

Vanskelig å sette ord på hvor fullstendig fantasifullt dette virker.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Wagner startet også bak linjene til de Russiske styrkene, hadde fullstendig overraskelsesmoment, var sett på som vennligsinnede av den øvrige befolkningen og store deler av militæret og hadde bare 2000 mann å forsyne (det strides litt om det antallet, antageligvis var det langt færre).

Mens Ukraina må avansere 500 km og trygge en proposjonell og trinnvis større areal for å sikre flankene og forsyningslinjene sine. Hvor mange soldater trenger de til det, tror du? Hvis de ikke klarer å ta Moskva på noen dager og Russerne klarer å kutte forsyningslinjene til spydspissen, hva da? Da har du titusener av Ukrainske soldater i krigsfangenskap og et propagandakupp for Russerne uten like.

Og så har du luftstøtte da. Hvordan skal Ukraina sikre luftherredømme mens de angriper mot Moskva? Bruke all luftvernskytset de nå bruker for å trygge sivilbefolkningen og risikere å miste det også?

Vanskelig å sette ord på hvor fullstendig fantasifullt dette virker.



Wagner skjøt ned 6 helikoptre og et fly med noen få mobile enheter.

Russerne har bevist at Russland og Moskva er nærmest forsvarsløse.

Ukraina har lett nok folk til å etterforsyne og sikre korridorer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt, men å vente til en russer på eget initiativ skyter Putler kan ta flere timer. Da står man igjen med å vente til han tar en Hitler med cyanid og revolver, eller dauer av deg selv. Spekulasjonene om dødelig kreft har avtatt i det siste, så han dauer neppe av seg selv i år.

I mellomtiden dør faktisk sivile ukrainere. Det er krig, og det hadde vært fint om det ukrainske folk overlever. Mulig NATO kjenner detaljer som ikke er offentlige, om tilstanden til russiske atomvåpen.

 

PS. Denne videoen påstår at Putin ikke er russer, men fra Georgia. Hva tror dere?

 

Om han var fra Georgia, er han i godt selskap med sitt forbilde Stalin.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (26 minutter siden):

Wagner skjøt ned 6 helikoptre og et fly med noen få mobile enheter.

Russerne har bevist at Russland og Moskva er nærmest forsvarsløse.

Ukraina har lett nok folk til å etterforsyne og sikre korridorer.

Igjen, du bruker Wagners kuppforsøk som et grunnlag for hvordan dette vil utspille seg. Men du kan ikke sammenligne det av de grunnene jeg nevnte. De var "nærmest forsvarsløse" fordi det var en liten asymetrisk bande med folk, som startet bak linjene til den Russiske hæren og hadde i tillegg mye støtte blant det militære. At de skjøt ned 6 helikoptre og et fly betyr ingenting. Ukraina må fortsatt ta i bruk mesteparten av luftforsvaret sitt til denne eskapaden for å dekke en 500 km lang linje frem til Moskva.

Og sikre korridorer? Du foreslår at Ukraina forholder seg til en tynn stripe langs fremrykningen, er det det du sier, og ikke avanserer på en bredere front?

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (5 timer siden):

Cecilie Hellestveit er ute og slenger med kjeften igjen:

Jurist og konfliktforsker Cecilie Hellestveit synes det er et spennende forslag, men hun er klar på at russerne vil tolke dette som en økning av spenningen i nord.

– Det kan bli oppfattet som en fiendtlig handling. Dette er et område som er av svært stor strategisk betydning for Russland, det gjør det vanskelig for oss, sier hun til Klassekampen.

Hellestveit får støtte fra Tormod Heier, professor ved Forsvarets høgskole.

Nato-kommando i Nord-Norge kan oppfattes som en fiendtlig handling (msn.com)

Hvor mange elektrosjokk må Hellestveit og puddingen Tormod Heier få, før de innser at det eneste russerne respekterer er rå makt? 

Det er i alles interesse at lav spenning i nord fortsetter.

Nordområdene har potensiale til uro pga flåtebaser, olje, fisk o.l.

Svalbardtraktatens skjøre fundament kan i en gitt situasjon være fristende for Putin å utnytte.
Bare minner om at kontroll over Svalbard gir kontroll over nord-atlanteren

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Inspector skrev (1 minutt siden):

Svalbardtraktatens skjøre fundament kan i en gitt situasjon være fristende for Putin å utnytte.
Bare minner om at kontroll over Svalbard gir kontroll over nord-atlanteren

Bare minner om at Svalbard er Norsk suveren territorie og enhver "utnyttelse" fra Putins side i form av å krenke vår suverenitet på øya, vil utløse NATOs artikkel 5.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (6 minutter siden):

Bare minner om at Svalbard er Norsk suveren territorie og enhver "utnyttelse" fra Putins side i form av å krenke vår suverenitet på øya, vil utløse NATOs artikkel 5.

Svalbardtraktaten er spesiell og Russland opererer fritt på øya :   https://www.nordnorskdebatt.no/svalbard-et-opplagt-offer-for-putin-aggresjon-i-arktis/o/5-124-172500

Dette er nok OT, men alle som er i blodtåka må snart forstå at krigshandlingene må begrenses til Ukrainsk territorium….

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Inspector skrev (33 minutter siden):

Svalbardtraktaten er spesiell og Russland opererer fritt på øya

Som jeg har dokumentert tidligere i tråden er Svalbardtraktaten underordnet vår suverenitetsrett til øya. Vi kan kaste traktaten på sjøen og vi vil fortsatt ha suverenitet over Svalbard.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (11 minutter siden):

Som jeg har dokumentert tidligere i tråden er Svalbardtraktaten underordnet vår suverenitetsrett til øya. Vi kan kaste traktaten på sjøen og vi vil fortsatt ha suverenitet over Svalbard.

Joda, men en skyggekrig på øya kan skape en mengde juridiske utfordringer og spissfindigheter før det er aktuelt å aksjonere.  I mellomtiden kan Russland ha barrikadert seg grundig.

Norge er best tjent med status quo i nord…..

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Inspector skrev (1 minutt siden):

Joda, men en skyggekrig på øya kan skape en mengde juridiske utfordringer

Det er ikke noe juridiske utfordringer. Russland er på Svalbard på vår nåde. Grunnen til at vi velger å overholde traktaten er fordi vi er en fredsnasjon og Norge bygger myk makt, fremfor hard makt. Vi kunne bedt Russland pakke sakene sine i morgen og det er ingen "juridiske utfordringer" da juridisk er vår suverenitet over traktaten. Det står skrevet i traktaten. Slå det opp.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (49 minutter siden):

Svalbardtraktaten er spesiell og Russland opererer fritt på øya :   https://www.nordnorskdebatt.no/svalbard-et-opplagt-offer-for-putin-aggresjon-i-arktis/o/5-124-172500

Dette er nok OT, men alle som er i blodtåka må snart forstå at krigshandlingene må begrenses til Ukrainsk territorium….

Jeg er enig i at det er i alle interesse å holde krigen i Ukraina, men det endrer ikke det faktum at NATO ikke kommer til å la være å reagere på en Russisk invasjon av et NATO-land, om så bare en cm, og dette inkluderer Svalbard.

Faktisk er dette ekstremt mye mer sant i dag enn for mindre enn et år siden, for NATO har endret sin doktrine ovenfor Russiske angrep betraktelig.

Der man tidligere opererte med "Deterence by punishment" som i praksis innebar at man brukte dybdeforsvar og ofret landområder samtidig som man bremset angrepet, for så å mobilisere og slå tilbake, har Russernes behandling av sivile vist at dette ikke lenger er en akseptabel metodikk.

Vi er derfor over på "Deterence by denial" som betyr at Russiske styrker ikke skal avansere inn på NATO medlemmenes landområder i det hele tatt. Dette innebærer en langt hardere og umiddelbar respons, og krever langt sterkere styrker langs den Russiske grensen.

Det innebærer også at man ikke vil vente på at Russiske styrker besette Svalbard, men at reaksjonene vil kunne være langt mer prevantive.

Russland vil neppe vurdere å hisse på seg NATO nå. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
 
"Girkin claims that Ukrainian defence forces are taking positions in Staromaiorske, a contested territory in the Berdiansk direction for the past month. However, the only trustworthy source, the Ukrainian army, has not spoken about it yet, so we are likely to see more conflicting messages in the nearest future until the information is confirmed or refuted."
 

Kan dog fint stemme, mtp. at ukrainerne var bekreftet å ha nådd utkanten av tettstedet for et par dager siden.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...