Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Denne twitter meldingen fra Igor Sushko er nå 16 timer gammel, er det noen andre kilder som hevder at Ramzan er dødssyk?

Det er mange rykter som stammer fra russiske lokale kilder på Telegram osv. Mulig at det er noe i dette.

Vanskelig å vite hva det nyeste er, da Twitter ikke fungerer lengre og åpne kilder er avgjørende for å sortere informasjon fra denne krigen og det lukkede Russland.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Det er mange rykter som stammer fra russiske lokale kilder på Telegram osv. Mulig at det er noe i dette.

Vanskelig å vite hva det nyeste er, da Twitter ikke fungerer lengre og åpne kilder er avgjørende for å sortere informasjon fra denne krigen og det lukkede Russland.

Jeg har ikke problemer med Twitter. På de kanalene jeg pleier å følge med på er der ingen oppdateringer eller påstander om at Kadyrov ligger på sotteseng.

Av annet av interesse fant jeg dette utklippet fra WP og skal være opplysninger CIA sjef William Burns har fått etter å nylig ha besøkt Kyiv, det er hentet fra Rob Lee sin twitter konto, han pleier å være pålitelig.

Bilde

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Jeg har ikke problemer med Twitter. På de kanalene jeg pleier å følge med på er der ingen oppdateringer eller påstander om at Kadyrov ligger på sotteseng.

Twitter la plutselig forrige kvelden inn en grense for brukerne sine på å se bare 800 tweets per dag, trolig fordi de ikke betaler driftsregningene sine. Så om du scroller og trykker deg inn på noen tweets i noen minutter er denne kvota raskt nådd, og man kan etter det ikke lengre hverken laste nye tweets, søke eller laste inn kommentarer før neste dag. For meg som følger mye med på krigen er Twitter blitt ubrukelig allerede før jeg står opp av senga om morgenen og har sett gjennom hva som er nytt. Det tar ca. 10-12 minutter.

https://www.engadget.com/twitter-puts-strict-cap-on-how-many-tweets-users-can-read-each-day-182623928.html

Fz97_wzWYAAyPrx?format=jpg&name=large

Når det gjelder Kadyrov er vel det eneste vi vet helt sikkert at han har lagt på seg mye den siste tiden ut fra bilder. Men alt annet er bare rykter og spekulasjoner såvidt jeg ser. Dog er det første gang nå at rykter om hans dårlige helse kommer fra russiske kilder, såvidt jeg vet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Denne twitter meldingen fra Igor Sushko er nå 16 timer gammel, er det noen andre kilder som hevder at Ramzan er dødssyk?

  

Det samme ble jo sagt om Putin, Lukasjenko, Budanov, Zaluzhny osv. Alltid en mulighet, men tror den er liten.

 

3 hours ago, Imaginacíon said:

Ukraina har skutt ned alle 8 dronene og 3 missilene i det første angrepet mot Kyiv på 12 dager. Russland har nådd bunnen. Dette, i tillegg til det de sender mot andre byer, må være det de klarer å produsere og smugle inn i landet.

 

Russland gjorde noen overraskende store angrep tidligere denne måneden, og nå ser det heldigvis ut til at det var noe de hadde spart opp til i lengre tid... så får vi håpe totalen holder seg lavt fremover også selv om det kan komme enkelte store angrep.

 

9 minutes ago, Snikpellik said:

Twitter la plutselig forrige kvelden inn en grense for brukerne sine på å se bare 800 tweets per dag, trolig fordi de ikke betaler driftsregningene sine. Så om du scroller og trykker deg inn på noen tweets i noen minutter er denne kvota raskt nådd, og man kan etter det ikke lengre hverken laste nye tweets, søke eller laste inn kommentarer før neste dag. For meg som følger mye med på krigen er Twitter blitt ubrukelig allerede før jeg står opp av senga om morgenen og har sett gjennom hva som er nytt.

https://www.engadget.com/twitter-puts-strict-cap-on-how-many-tweets-users-can-read-each-day-182623928.html

Når det gjelder Kadyrov er vel det eneste vi vet helt sikkert at han har lagt på seg mye den siste tiden ut fra bilder. Men alt annet er bare rykter og spekulasjoner såvidt jeg ser. Dog er det første gang nå at rykter om hans dårlige helse kommer fra russiske kilder, såvidt jeg vet.

 

Neeeeeei, det er jo håpløst. Hva skal man gjøre det? Prioritere et fåtall brukere? Bokmerke brukere og logge seg ut?

Tipper at dette ikke varer veldig lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Serbias president snakker om at Ukraina vil ønske å vise resultater før NATO-møtet i Vilnius 11-12 juli. Og at den store motoffensiven derfor vil komme i løpet de neste dagene.

Personlig tviler jeg på det. Hadde jeg vært Ukraina hadde jeg fortsatt slik de gjør nå. Ukrainas økonomi og militære er allerede garantert av Vesten. Det vil ikke forsvinne noen støtte i Vilnius. Ukraina får utover høsten også tusenvis av GLSDB-raketter og F-16, og kanskje også NSM, ATACMS osv.

Bedre å ta tiden til hjelp og spare egne soldaters liv. Det er alle mulige sjanser for flere "black swan events" i Russland, som kupp, eller at staten går bankerott eller slipper opp for ammunisjon.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det kommer små og store drypp om Prigozhin og hans forretningsvirksomhet. Han driver bl.a. et medieselskap, det er nå stengt ned. Den viktigste virksomheten var Concorde som hadde kontrakt med det russiske forsvaret, skoler m.m. om matservering. Med virkning fra 1. juli er kontraktene sagt opp og alle ansatte er sagt opp uten lønn i oppsigelsestiden. Skal vi tippe at en annen oligark har tatt over virksomheten i et nytt selskap, og tilbyr de ansatte fortsatt arbeid i dette?

Når det gjelder Prigozhin så har ingen sett eller hørt fra han på mange dager, det betyr ikke at han er drept. Prigozhin er ingen tosk og vet at han er utsatt, men en variant kan være at han har så mye kunnskap om Putin og de øvrige toppene i Kreml at de ikke tør å ta han av dage. En metode jeg selv har hørt om er der Prigozhin har laget et slags statement som oppgir bankkontonummer, data fra utenlandske eiendomsregister, aksjeregister etc. og der Prigozhin oppgir de reelle eierne, og har gitt Putin og resten av toppene i Kreml varsel om at hvis det skjer noe med Prigozhin, så er disse dokumentene allerede spredd på flere advokatkontor i vesten, som har instrukser om hvordan disse dokumentene skal håndteres.  

Endret av Windfarmer
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (33 minutter siden):

Serbias president snakker om at Ukraina vil ønske å vise resultater før NATO-møtet i Vilnius 11-12 juli. Og at den store motoffensiven derfor vil komme i løpet de neste dagene.

Personlig tviler jeg på det. Hadde jeg vært Ukraina hadde jeg fortsatt slik de gjør nå. Ukrainas økonomi og militære er allerede garantert av Vesten. Det vil ikke forsvinne noen støtte i Vilnius. Ukraina får utover høsten også tusenvis av GLSDB-raketter og F-16, og kanskje også NSM, ATACMS osv.

Bedre å ta tiden til hjelp og spare egne soldaters liv. Det er alle mulige sjanser for flere "black swan events" i Russland, som kupp, eller at staten går bankerott eller slipper opp for ammunisjon.

Vi for se, han er jo temmelig spesifikk, og jeg vil tro at Serbias president ikke tar sjansen på å drite seg ut, i tillegg har han vel gode etterretningskilder?

The Armed Forces of Ukraine will try to develop a counteroffensive and break through the Russian defense in order to show the result before the NATO summit in Vilnius on July 11-12. This was stated by the President of Serbia, Vučić, on Prva. According to him, a major offensive operation of Ukraine will begin tomorrow or the day after tomorrow. "I am now expecting a major offensive by Ukraine in two directions – one towards Bakhmut, the second, much larger, towards Enerhodar and Melitopol. I think they have prepared several dozen brigades and will break through the Russian defense," he added. 

 

PS; her er en annen variant fra samme twitter tråden:

Hopefully, they've told him one thing, knowing he will blab so the Ruzzians will be surprised when the main offensive goes via Belgorod

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 30.6.2023 den 11.40):

Koran brenning i storby utenfor moske er bare nok en Spiker i kista til Sveriges Nato medlemskap.

I følge denne så kan Edrogan ha gjennomskuet hvem som driver med koranbrenning, og hvem som har interesse av at det fortsetter:

"I think that the message that this whole Quran-burning issue is being manipulated by Moscow is finally being understood by the Turkish authorities."

  

Brother Ursus skrev (6 timer siden):

 

Finnes det en grei oversikt over hva som skjer ved denne broen, hvordan ukrainerne kom seg dit, hvorfor det er en suksess selv om det skal være snakk om ganske få soldater, og hvorfor ikke russerne bare kan gå inn med overveldende styrker og fjerne disse "få" ukrainske soldatene?

Det virker litt rart at ukrainerne bare kan ta båt eller lignende, slå seg til over vannet, og så er dette en såpass stor trussel og det er såpass vanskelig å fjerne dem igjen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (5 minutter siden):

Finnes det en grei oversikt over hva som skjer ved denne broen, hvordan ukrainerne kom seg dit, hvorfor det er en suksess selv om det skal være snakk om ganske få soldater, og hvorfor ikke russerne bare kan gå inn med overveldende styrker og fjerne disse "få" ukrainske soldatene?

Det virker litt rart at ukrainerne bare kan ta båt eller lignende, slå seg til over vannet, og så er dette en såpass stor trussel og det er såpass vanskelig å fjerne dem igjen.

Det er videoer av at ukrainske mindre grupper tar seg over i mindre båter. I Dachy og områdene langs vannet er det mye god dekning i en stripe på ca. 5km.

De lokker frem russiske mindre grupper. Ukrainerne har presist artilleri på sin side av vannet. Russerne er nok godt befestet i Oleshky, men beveger de seg ut av byen med større styrker risikerer de å fanges på nordsiden av Konka-broa utenfor Oleshky.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Jeg sverger på at jeg aldri skal ha konto på faenskapet twitter. Nå har de tatt ennå et steg i retning lock in - koking av frosken. Man må ha konto og logge inn for å kunne lese twitter fra nå av. Det gjør twitter helt ulesbart for meg. Jeg vil derfor oppfordre til å ta screenshot av twitterinnlegg dersom de skal vises her i tråden. Linker fungerer ikke lengre. Aller helst må twitter dø langsomt og erstattes av f.eks Mastodon.

Jeg vet ikke helt, men i de fattige landene er det vel ikke så mange som kan ta seg råd til betalt konto. Da blir det vel færre som rapporterer derfra. Det er jo slike rapporter som gjør twitter virkelig verdt noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Twitter, men tweets her i tråden virket ikke for meg i går. Kan jeg ha brukt opp kvoten min, når min eneste bruk av Twitter er det som limes inn i tråden?

Støtter forslaget om screenshot, om debattanten ønsker at andre skal se budskapet. Og det er jo litt av poenget i et forum.

Aller helst forfatt et sammendrag i egne ord. Jeg liker ikke å måtte trykke for å lese mer, for å se hva det handler om.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (På 30.6.2023 den 16.57):

Sånn det går når russerne har brukt og mistet så ufattelig mye utstyr (og skrot) i Ukraina, de må mekke sammen noe ræl for å få det til å gå rundt og lage ting som bare kan kategoriseres som "diverse".

Håper de går tom snart.

Det gjør de også.

- Russland har praktisk talt svidd av en hel hær. Uerfarne mobiliserte soldater svies nå av med en rate på ~5000 per uke.

- De har praktisk talt svidd av alle tanks de hadde. Det siste gamle rælet svies nå av med en rate på 20~30 per uke

- De har praktisk talt svidd av ~73% av alt artilleri de hadde og har nå ~1500 igjen. Restene svies nå av med en rate på ~150 per uke.

- De har praktisk talt svidd av ~57% av alle pansrede personellkjøretøy de hadde og har nå under 6000 igjen. Restene svies nå av med en rate på ~80 per uke.

 

Screenshot2023-07-02at16-48-58TotalcombatlossesofRussiasincethebeginningofthewarwithUkraine.png.7fb8fe0600fed33a44b6f54b2afdaad2.png

 

Så kan man spørre seg - hvis Russland skal fortsette å eksistere som stat etter denne krigen - hva skal de forsvare seg med? Putins katastrofale invasjon er en trussel for landets eksistens. Det ligger praktisk talt åpent for enhver imperialist til å innta og annektere. Her er det mange potensielle gale erobrere som kan finne på noe galskap. F.eks Xi Jinping, Kim Jong Un, Ebrahim Raisi, Hibatullah Akhundzada. Kanskje vesten til og med må intervenere på Russlands side for å unngå at slike ledere kan røve til seg enormt mye land og makt. Putin har brakt Russland og verden inn i en farlig situasjon.

Endret av Simen1
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Det er mange rykter som stammer fra russiske lokale kilder på Telegram osv. Mulig at det er noe i dette.

Vanskelig å vite hva det nyeste er, da Twitter ikke fungerer lengre og åpne kilder er avgjørende for å sortere informasjon fra denne krigen og det lukkede Russland.

Aner ikke om dette er noe å stole på, men vi kan jo håpe at Kadyrov snart er historie.

Kadyrov's Son Confirmed That His Father Is Dying - Belarusian News - Charter'97 (charter97.org)

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Jeg vil derfor oppfordre til å ta screenshot av twitterinnlegg dersom de skal vises her i tråden. Linker fungerer ikke lengre. Aller helst må twitter dø langsomt og erstattes av f.eks Mastodon.

Det første er faktisk et godt råd.

Hostet min egen Mastodon instans fra hjemmenettverket mitt på et eget domene bak en revers proxy, så jeg fikk satt meg litt inn i det. Mastadon er et alternativ, men ingen godt alternativ. Det hadde definitivt vært bedre hvis alle gikk over til det, men det vil aldri skje, detsverige.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg sverger på at jeg aldri skal ha konto på faenskapet twitter. Nå har de tatt ennå et steg i retning lock in - koking av frosken. Man må ha konto og logge inn for å kunne lese twitter fra nå av. Det gjør twitter helt ulesbart for meg. Jeg vil derfor oppfordre til å ta screenshot av twitterinnlegg dersom de skal vises her i tråden. Linker fungerer ikke lengre. Aller helst må twitter dø langsomt og erstattes av f.eks Mastodon.

Det gjelder det meste disse dager, prøvde tiktok før å eventuelt lage konto - helt ubrukelig (noe jeg regner med det også er med konto).

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Det gjør de også.

- Russland har praktisk talt svidd av en hel hær. Uerfarne mobiliserte soldater svies nå av med en rate på ~5000 per uke.

- De har praktisk talt svidd av alle tanks de hadde. Det siste gamle rælet svies nå av med en rate på 20~30 per uke

- De har praktisk talt svidd av ~73% av alt artilleri de hadde og har nå ~1500 igjen. Restene svies nå av med en rate på ~150 per uke.

- De har praktisk talt svidd av ~57% av alle pansrede personellkjøretøy de hadde og har nå under 6000 igjen. Restene svies nå av med en rate på ~80 per uke.

 

Screenshot2023-07-02at16-48-58TotalcombatlossesofRussiasincethebeginningofthewarwithUkraine.png.7fb8fe0600fed33a44b6f54b2afdaad2.png

 

Så kan man spørre seg - hvis Russland skal fortsette å eksistere som stat etter denne krigen - hva skal de forsvare seg med? Putins katastrofale invasjon er en trussel for landets eksistens. Det ligger praktisk talt åpent for enhver imperialist til å innta og annektere. Her er det mange potensielle gale erobrere som kan finne på noe galskap. F.eks Xi Jinping, Kim Jong Un, Ebrahim Raisi, Hibatullah Akhundzada. Kanskje vesten til og med må intervenere på Russlands side for å unngå at slike ledere kan røve til seg enormt mye land og makt. Putin har brakt Russland og verden inn i en farlig situasjon.

Jeg tror du grovt undervurderer russernes kapasitet. Dette har vært diskutert på denne strengen "1000 ganger," og en må ikke glemme at Russland fortsatt har en stor forsvarsindustri som også kan produsere nytt materiell. De hadde ved begynnelsen av krigen over 15.000 tanks, hvor mange av disse som er mulig å sette inn etter at de har blitt oppgradert/rapparert er et helt åpent spørsmål. Men se på denne listen, det hevdes at de har 7.000 T-72 i reserve.

List of equipment of the Russian Ground Forces - Wikipedia

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...