Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Part of Rosatom employees leave Russian-occupied nuclear plant. About 100 employees of Russian nuclear monopoly Rosatom have left Ukraine's Zaporizhzhia Nuclear Power Plant in the Russian-occupied town of Enerhodar, Dmytro Orlov, the town's mayor, said on July 2.

The report comes amid warnings by the Ukrainian authorities that Russia may be planning a terrorist attack at the plant.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Windfarmer said:

Påstander om at fire 152 mm Msta - S ble slått ut en en smekk:

 

 




Har lagt merke til at ukrainerne har begynt å bruke HIMARS og GMLRS på mer konvensjonelle mål, som de bedre russiske selfdrevne artillerikjøretøyene.

Ukraina har nok bygd opp et godt lager av slike raketter samtidig som de vet at de får GLSDB om kort tid, og deretter F-16 og andre ting. Så man kan like gjerne bruke dem først som sist.

Videoer som dette viser også hvor sykt overlegen vesten er. Det er nesten som å kjempe mot aliens. Rakettene bare regner fra himmelen med en treffsikkerhet som kan regnes i centimeter. Om ukrainerne bare hadde enda fler av dem. Norge har i det minste donert 11 av våre 12 M270! Den siste tror jeg brukes i våpentesting her hjemme.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Jeg tror du grovt undervurderer russernes kapasitet. Dette har vært diskutert på denne strengen "1000 ganger," og en må ikke glemme at Russland fortsatt har en stor forsvarsindustri som også kan produsere nytt materiell. De hadde ved begynnelsen av krigen over 15.000 tanks, hvor mange av disse som er mulig å sette inn etter at de har blitt oppgradert/rapparert er et helt åpent spørsmål. Men se på denne listen, det hevdes at de har 7.000 T-72 i reserve.

List of equipment of the Russian Ground Forces - Wikipedia

Alt som er enkelt å sette i stand av T-72 er nok sendt til Ukraina, foruten det som er holdt tilbake som reserver for f.eks statskupp eller at en region skulle forsøke løsrive seg.

De har nok fortsatt en god del utstyr som med tid og innsats kan settes i stand, så etter denne krigen avsluttes så vil Russland over tid kunne bygge seg opp igjen til å ha tusenvis av stridsvogner (da i hovedsak utrangerte stridsvogner). Men for de nærmeste månedene/årene så er det ikke mye utstyr de har. Selv ikke utrangerte T-72.

Når det gjelder nyproduksjon ville det være en overdrivelse å si at Russland kunne produsere moderne stridsvogner som T-14 selv før krigen. Med krig og sanksjoner er det nok lenge til vi ser Russland produsere nevneverdig med nytt moderne utstyr.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Fint med tekst, men linkene fungerer ikke. Det er mye bedre med screenshot.

Screenshot2023-07-02at19-32-15Tweet_Twitter.png.8a838b7de27f91613f777ade6762808b.png



Disse problemene vedvarte i går, jeg trodde de var løst nå. Har ikke hatt noen problemer så langt i dag.

Lurer på om Twitter også utsettes for DDOS eller om dette er noe de har kålet til selv. Skal klippe og lime fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Jeg går ikke god for kilden, men påstander om et massivt ukrainsk angrep på gang:

https://twitter.com/osintdefenderIT/status/1675523432971132931/photo/1

Sitat

Det skjedde en feil. Prøv å laste inn på nytt.

Eg har ikkje brukar på Twitter. Skal eg få lese innhaldet må de sitere det her i tråden.

(Gløym det, ser at innhaldet alt er lagt ut).

Endret av torbjornen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

Ukraina har nok bygd opp et godt lager av slike raketter samtidig som de vet at de får GLSDB om kort tid

Boing og Saab kunngjorde i forrige uke at det blir en lengre forsinkelse på GLSDB uten å spesifisere nærmere hvor lang tid det vil ta. Mulig Ukraina ikke vil se leveranser før ut på vinteren.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Alt som er enkelt å sette i stand av T-72 er nok sendt til Ukraina, foruten det som er holdt tilbake som reserver for f.eks statskupp eller at en region skulle forsøke løsrive seg.

De har nok fortsatt en god del utstyr som med tid og innsats kan settes i stand, så etter denne krigen avsluttes så vil Russland over tid kunne bygge seg opp igjen til å ha tusenvis av stridsvogner (da i hovedsak utrangerte stridsvogner). Men for de nærmeste månedene/årene så er det ikke mye utstyr de har. Selv ikke utrangerte T-72.

Når det gjelder nyproduksjon ville det være en overdrivelse å si at Russland kunne produsere moderne stridsvogner som T-14 selv før krigen. Med krig og sanksjoner er det nok lenge til vi ser Russland produsere nevneverdig med nytt moderne utstyr.

Så vidt jeg forstår så blir T - 72 i sterkt forbedret utgave fortsatt produsert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg sverger på at jeg aldri skal ha konto på faenskapet twitter. Nå har de tatt ennå et steg i retning lock in - koking av frosken. Man må ha konto og logge inn for å kunne lese twitter fra nå av. Det gjør twitter helt ulesbart for meg. Jeg vil derfor oppfordre til å ta screenshot av twitterinnlegg dersom de skal vises her i tråden. Linker fungerer ikke lengre. Aller helst må twitter dø langsomt og erstattes av f.eks Mastodon.

Hva menes med koking av frosk? 🐸

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Dette er vel et par uker gammelt.

Det stemmer, etter at jeg postet leste jeg kommentarene, dette er fra 17. juni noe kilden ikke opplyser om, jeg var tenkt å opplyse om det, men du kom meg i forkjøpet.

Da setter jeg denne Dmitri på listen over kilder som må sjekkes grundigere før jeg poster, han har stort sett vært bra hittil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...