Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Regenburg said:

Det går sakte fremover for Ukrainerne på frontene, men samtidig tar russerne slike materielle tap at jeg klarer ikke helt å forstå at dette skal kunne pågå over sommeren. Et eller annet sted må det gi etter. Russerne kan ikke opprettholde slike tap over tid. Det er ikke logistisk mulig, slik jeg ser det. 

 

1 hour ago, Dragavon said:

Dersom tapene er reelle.

Vi har jo ingen andre kilder en Ukraina. Eg håper talla stemmer, men er litt skeptisk likevel.

 

 

Oryx sine tall gjør vel Ukrainas tall ganske sansynelige. Hvis jeg måtte sette penger på det, så ville jeg gjettet at "sannheten" var kanskje midt mellom Oryx og Ukraina, men hellet mot Ukraina, og at russiske tap er kanskje 75%+ av det ukrainerne hevder.

Jeg forstår heller ikke at Russland fremdeles kan fungere. Det er ikke måte på hvor mye ræl de kommer med. De er snart redusert til en sliten milits.

Det er jo ikke slik at hele knekken kommer på én og samme gang. Om de har X Y og Z våpen av ymse kvaliteter og alder, så er det jo ikke slik at alle moderne våpen ødelegges før de må begynne å dra ut eldre og eldre ting. Det faktum at de graver så langt bak i historien som de gjør tilsier at lagrene tømmes. Når det nå også dukker opp ammunisjon fra andre land og fra 1939, så er det veldig alvorlig for russerne.

De vil ikke slippe opp for alt på én gang, men de vil slippe opp for ting sakte men sikkert. Det er også grunnen til at de ikke har klart å gå på offensiven. Nå bare forsvarer de. De vil nok aldri klare å gjennomføre noen betydelig offensiv i Ukraina eller noe annet sted noen gang igjen i forutseelig fremtid.

Hadde jeg vært Ukraina hadde jeg heller ikke gått raskt fremover, men ventet på GLSDB og F-16. Tiden er på Ukrainas side her så lenge de fortsetter å få økonomisk støtte av Vesten til å drifte hæren og staten.

Russland på sin side spinner mot avgrunnen både militært og økonomisk. Overrasker meg ikke om hæren eller økonomien sier kaputt og de plutselig må gi seg. Putin trodde han kunne kjempe lengre enn Vesten. Der tok han veldig feil. Vestens økonomi og industri er så mye større og mektigere.

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Twitter er nede 99% av tiden for meg nå, men finnes heldigvis andre kilder.

Ukrainske styrker har berget de infamøse Leopardene og Bradleyene som ble satt ut av spill eller ødelagt for 2-3 uker siden i begynnelsen av kontraoffensiven, og som vi alle så bilder av om og om igjen. Sansyneligvis kan noen av dem settes i stand igjen og andre vil brukes for deler.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Glenn Diesen avslører seg selv igjen 🤢🤮, men bli heldigvis avslørt og sakt i mot av Aage Borchgrevink 🤩😍:

Quote

 

Nordmann på Putin-samling: 

- Får kaldsvette 
Aage Borchgrevink reagerer på den norske professoren Glenn Diesens deltakelse på Kremls prestisjesamling. Deltakelsen bør være ukontroversiell, mener Diesen.
.
.
.

Professorens retorikk bærer preg av å tåkelegge, utelate fakta og nøre opp under russiske konspirasjonsteorier, ifølge Borchgrevink, som trekker fram en artikkel i RT som eksempel.

 

- Den handler om at vestlige media er uetterrettelige og driver informasjonskrig mot Russland. Her trekker han i tvil om Russland står bak forgiftningene av Navalnyj og Skripal, og antyder at Storbritannia selv sto bak angrepet på engelsk jord. Han sier at Russlands invasjon av Georgia i 2008 er et «narrativ» - underforstått at det ikke skjedde.

 

 

...med mer...  🤢🤮 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nordmann-pa-putin-samling-far-kaldsvette/79622103

Endret av Gjest MKII
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Gjest MKII skrev (6 minutter siden):

Glenn Diesen avslører seg selv igjen 🤢🤮, men bli heldigvis avslørt og sakt i mot av Aage Borchgrevink 🤩😍:

 

...med mer...  🤢🤮 

La oss kalle Diesen for hva han er. En landssviker og Quisling.

Lenke til kommentar
On 7/1/2023 at 11:22 PM, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

La oss kalle Diesen for hva han er. En landssviker og Quisling.

Heldigvis er han ganske alene der:

Quote

 

SPIEF:

Gjestelista ribbet

Putins prestisjeforum uten stjerner.

 

🎶...og i bakvendtland, der kan allt gå ann...🎶:

Quote

 

- Mange av våre tradisjonelle partnere trakk seg, bekrefter en ansatt i et stort statlige russisk selskap overfor The Moscow Times.

- Press fra USA

Kreml har en ganske annen framstilling av årsaken til det skjeve oppmøtet - de mener de vestlige landene ble presset til ikke å delta, melder det statlige nyhetsbyrået Tass.

- Det var et stort press. Vi har detaljert informasjon om hvordan hvert enkelt land ble påvirket, sier Marija Zakharova, det russiske utenriksdepartementets talskvinne.

 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/gjestelista-ribbet/79594674

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram bekrefter at regjeringen ikke kommer til å kjøpe 18 ekstra stridsvogner til en billig penge.

I februar ble det kjent at regjeringen kjøper 54 stridsvogner av typen Leopard 2 fra Tyskland. Kontrakten inneholdt en opsjon om å kjøpe 18 ekstra stridsvogner på et senere tidspunkt, med frist 30. juni.

Etter dette stiger prisen kraftig.

– Prisen som ligger på bordet, er forhandlet før den russiske invasjonen av Ukraina. Fra 1. juli vil prisen øke drastisk. Akkurat nå er dette trolig de 18 rimeligste, nyproduserte stridsvognene for salg i hele verden. Vinduet for å handle inn stridsvogner er akkurat nå.

Det skrev Lars Jansen og Even Blikstad, sjef for Panserbataljonen og Stridsvogneskadron 2, i et innlegg i DN i midten av mai.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) bekrefter at regjeringen har bestemt at opsjonen ikke skal utløses.

«Innsparingen ved å kjøpe 54 vogner fremfor 72 vil kunne benyttes til andre militære kapasiteter i tråd med de prioriteringene som forsvarssjefen ønsker å gjøre, f.eks. mer luftvern og/eller langtrekkende presisjonsild», skriver Gram i et skriftlig svar på et spørsmål fra Frps Terje Halleland.

– Jeg er svært skuffet over at regjeringen ikke fullfører den vedtatte strukturen i langtidsplanen og kjøper de siste 18 stridsvognene, sier Halleland til NTB.

Han viser til at stridsvognene hadde en pris fra før krigen i Ukraina og mener Norge kunne sikret seg disse til en billig penge og helt uten risiko.

– Regjeringen har varslet en økt satsing på Forsvaret, og da hadde jeg både håpet og trodd at ønsket fra mange om flere stridsvogner ville bli fulgt opp, sier Halleland.

Fra NTB - aftenposten.

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-krigen-i-ukraina?pinnedEntry=80056

Dertte må vi kunne si var en uklok beslutning! Steike ta - hvorfor ikke bruke av midlene som Ukraina allikevel får og snu den ordren til Ukraina i stedet?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Kjell Iver said:

Fra NTB - aftenposten.

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-krigen-i-ukraina?pinnedEntry=80056

Dertte må vi kunne si var en uklok beslutning! Steike ta - hvorfor ikke bruke av midlene som Ukraina allikevel får og snu den ordren til Ukraina i stedet?



Jeg skjønner ikke jeg heller. Forstår ikke hva politikerne tenker med. Det virker som om det er paragrafrytteri og at man spinker og sparer og teller kroner og øre. Samtidig bevilger de masse penger til all slags møl, tull og idioti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Kjell Iver said:

Fra NTB - aftenposten.

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-krigen-i-ukraina?pinnedEntry=80056

Dertte må vi kunne si var en uklok beslutning! Steike ta - hvorfor ikke bruke av midlene som Ukraina allikevel får og snu den ordren til Ukraina i stedet?

Vi må komme oss forbi at vi skal bruke penger på tanks. Det står ganske dårlig til med norsk økonomi for tiden og det er mange andre som skriker etter penger. Skole, sykehus  og andre sentrale samfunnsinstutisjoner holder på å rakne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (1 time siden):

Fra NTB - aftenposten.

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-krigen-i-ukraina?pinnedEntry=80056

Dertte må vi kunne si var en uklok beslutning! Steike ta - hvorfor ikke bruke av midlene som Ukraina allikevel får og snu den ordren til Ukraina i stedet?

Forsvarssjefen var vel ganske tydelig på at han ville prioritere andre ting fremfor stridsvogner mens vi enda snakket om de 54 første vognene. Som luftvern, langtrekkende artilleri osv.

Forsvaret har lenge hatt et 'styringsproblem' i og med at de politiske beslutningstakerne overstyrer forsvarets ønsker, begrunnet i ikke-militære hensyn. Det blir fort distriktspolitikk i stedet for forsvarspolitikk om forsvaret ønsker å legge ned en flystasjon eller leir. Noen våpensystemer snakkes frem fordi de er 'sexy'.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ukraina har skutt ned alle 8 dronene og 3 missilene i det første angrepet mot Kyiv på 12 dager. Russland har nådd bunnen. Dette, i tillegg til det de sender mot andre byer, må være det de klarer å produsere og smugle inn i landet.

Endret av Imaginacíon
Tilleggsinformasjon
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Alikevel sender vi penger til Kina og andre korrupte land, bruker milliarder på miljøtiltak når vi utgjør noe slikt som 0,3% av verdens utslipp, fortsetter å ta inn falske flyktninger fra andre deler av verden som ikke har noen intensjon om å integrere seg eller reise tilbake, og milliarder på politisk korrekt (u)kultur osv. osv. bare NRK alene koster snart 6 milliarder kroner i året.

Prioriteringene til den norske stat er under enhver kritikk.

Helt enig!👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...