Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

Mariupol er i likhet med Bakhmut og Severodonetsk stort sett bare en ruinhaug, og det ville være mest symbolsk. Ukraina ville nok ikke ofret liv på å ta den tilbake nå med mindre russerne flyktet den.

Men havnen og Azovstal har fremdeles noe funksjon. Berdiansk er dog viktigere som havneby.

Angående Bakhmut. Var det ikke noen gruver, tuneller, eller lignende som var/er veldig taktisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Azovstal husker jeg godt.

Men tidligere i denne tråden, men også i mediene, mener jeg å huske at Bakhmut har viktige undergrunnstunneler som gjorde at Ukraina brukte mye ressurser på å holde byen.

Godt mulig det er de tuneller du henviser til.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bugle said:

Azovstal husker jeg godt.

Men tidligere i denne tråden, men også i mediene, mener jeg å huske at Bakhmut har viktige undergrunnstunneler som gjorde at Ukraina brukte mye ressurser på å holde byen.

Godt mulig det er de tuneller du henviser til.


Stemmer. Russerne visste ikke om disse tunnellene. Så ukrainerne brukte dem til å frakte inn forsyninger og til både å sende fler soldater inn men også evakuere skadede. De hadde også hele feltsykehus etablert under jorden i Bakhmut. Det er en av grunnene til at russerne led så mye større tap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bugle skrev (13 minutter siden):

Men hva vil man oppnå med å gjenerobre Mariupol på kort sikt?

Mariupol og infrastrukturen rundt er et ekstremt viktig knutepunkt og gjennomfartsåre for de russiske styrkene i sør og øst i Ukraina. Å ta tilbake byen i seg selv er én ting, men å kontrollere jernbanelinjene og veiene vest og nordover fra byen er alfa omega. Ukraina gjennomfører tilsynelatende en del langdistanseangrep rundt Mariupol for tiden. Satellittbilder har vist tidligere at russerne har store ansamlinger utstyr, kjøretøy og ammunisjon rundt Mariupol før det fraktes vestover og nordover i Donetsk.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):

Bilder og videoer av McDonald's i Ukraina gjør visst mange russere på nett rasende :)

Håper det er i russerne sitt raseri mot eget styre, og ikke misunnelse mot Ukrainere, som har lidd nok.

Nå er det sent, jeg er full, men om den russiske befolkningen er rasende i form av sjalusi mot Ukraina - kan den jevne russer bli påført mer lidelse enn Ukraina - uten at jeg gidder å ofre en tanke for den russiske befolkningen.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bugle said:

Håper det er i russerne sitt raseri mot eget styre, og ikke misunnelse mot Ukrainere, som har lidd nok.

Nå er det sent, jeg er full, men om den russiske befolkningen er rasende i form av sjalusi mot Ukraina - kan den jevne russer bli påført mer lidelse enn Ukraina - uten at jeg gidder å ofre en tanke for den russiske befolkningen.



Jeg tror det er veldig positivt. Russerne og kineserne og en del andre folk har denne "avtalen" med lederne og regimene sine om at så lenge livskvaliteten øker, så er de apolitiske. Så lenge prisene i butikkene og tilbudet holder seg i Moskva og Sankt Petersburg og andre storbyer, så er det få som bryr seg. Men når de ser at ukrainerne har et bedre liv og en lysere fremtid enn dem selv... da blir de misfornøyde da. Så det er nok sjalusi.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/bgWJ6e/russiske-medier-tidligere-fanger-roemmer-fra-troppene-sine

Russiske soldater – som tidligere har vært fanger – har de siste dagene rømt fra sine militære avdelinger.


VG melder om to episoder der henholdsvis 7 og 39 soldater deserterte. I dag kommer det også melding om to nye desertinger, på ca. 30 og 80 soldater.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
torbjornen skrev (1 time siden):

Sidan Prigozhin enno ikkje har ramla hovudstups ut av eit vindauge - kan han vere Putin sin utvalde kronprins?

Neppe. Det sirkulerer et lekket memo på nettet der all statlig media forbys å omtale ham, og "journalisten" som intervjuet ham forrige uke har fått fyken.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Windfarmer skrev (7 timer siden):

Jeg har etter hvert begynt å endre standpunkt. Selv om det i dag kan synes temmelig urealistisk, er det nødvendig at Vladimir Putin blir stilt for en internasjonal domstol. Eller for å ta mitt førstevalg, la han bli hengt sakte i en piano streng.

Jeg greier ikke lengre å skjule mitt hat.

Det er mange Russere som fortjener den behandlingen. Ikke minst propagandistene som har pisket folkestemniningen og andre lakeier Putin aldri ville klart seg uten. Han programlederen på RT (Anton Krasovsky) som gikk ut og mente man burde drukne Ukrainske barn i dnipro og andre mildt sagt oppsiktsvekkende ting er en god kandidat selv.

Hatet er så sterkt at det er vanskelig å sette ord på det. Det er litt farlig, for det kan fort gjøre en selv blind. Og det er akkurat hva slike monstre ønsker.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Bugle said:

Azovstal husker jeg godt.

Men tidligere i denne tråden, men også i mediene, mener jeg å huske at Bakhmut har viktige undergrunnstunneler som gjorde at Ukraina brukte mye ressurser på å holde byen.

Godt mulig det er de tuneller du henviser til.

Det kan være du tenker på Soledar. Der finner man den største saltgruven i Europa, og det var harde kamper om tettstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Jeg lurer oppriktig på om evnen til kritisk tenkning har gått ut døra over tid, eller om de helt bevisst formidler løgner.

Det er nok det beste spørsmålet og ikke minst det viktigste både de to hagenissene selv men også hele det akademiske miljø som følger dem i ren menighetsånd, burde stille seg. Og jeg står for så vidt ikke på utsiden og hevder det, da jeg selv er akademiker.

Når ønsket om fred pakkes grenseløst inn i et virvar av beskyldninger mot alle andre enn angriper, at angriper nærmest fremstilles som en hund som ikke gjør annet enn å REagere på verden rundt seg, aldri setter i gang noe på eget initiativ i forhold til nabostater. Og gang på gang skryter hemningsløst i globale medier over sine siste innovasjoner.... av våpen. Men for egen menighet er det lenge siden moral, etikk og sunn fornuft hadde noen betydning.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...