Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (3 timer siden):

https://www.cnbc.com/2023/05/24/having-invaded-ukraine-putin-rages-against-countries-that-meddle.html

Without a hint of irony over Ukraine, Putin rages against countries that meddle in other states

Russian President Vladimir Putin slammed countries that he said were trying to “impose their dominance” and rules on others.

 

🤡🤡🤡

Det skyldes at Putin oppriktig er overbevist om at Ukraina er en del av Russland? Vet aldri hva Putin sier fordi han skal følge sitt eget narrativ i propagandaen, og hva han faktisk innbiller seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (8 timer siden):

Zelenskyj-rådgiver sier våroffensiven er i gang

Ukrainas lenge varslede våroffensiv for å gjenerobre russiskokkuperte områder er nå i gang, sier en rådgiver til president Volodymyr Zelenskyj.

– Motoffensiven har pågått i flere dager, sier Mykhajlo Podoljak i et intervju med italiensk TV.

– Det pågår en intens krig langs den 1500 kilometer lange grensen. Vi er alt i gang, sier han.

– Det som nå skjer i grenseområdet, er et sjokk for Putin og vil føre til hans fall, hevder Podoljak.

– Vi benytter våpnene dere har gitt oss til å ødelegge russiske stillinger i de Moskva-okkuperte områdene, inkludert i Donbas og på Krim-halvøya, sier han.

(NTB)

Vel, definisjonen av dette har vi vel diskutert her for en god del tilbake allerede, kampene langs fronten er "godt i gang" og har vært det en stund. Men som jeg skrev den gangen, til tross for at det sies at en del av det vestlige utstyret er fordelt langs fronten, så er det vanskelig å anslå mengder.

Men, det jeg kan si er at det i alle fall ikke er fastslått at det er snakk om særlig store mengder som er fordelt. Så, for alt vi vet har Ukraina en større angrepsstyrke stående i beredskap. Faktisk kommer det stadig mer utstyr inn. 

Poenget er at det er helt klart at en offensiv har startet. Men det er forsvinnende lite informasjon om bruk av vestlige våpen. Hvor er bildene av Leopard 2 som skyter? 

Nei, jeg tror det vi har sett en del dager nå er fase 1, og da inkluderer jeg den relstivt betydelige artilleri og rakettbeskytningen som startet enda flere dager før der igjen. Så holder de potensielt på med noe i Belgorod, kanskje er det også en fase 2, forvirring, uro og avledning.

Men, jeg er ganske sikker på at en fase 3 vil komme. Og dette blir for meg mer sikkert for hver dag vi ikke ser noe særlig vestlig utstyr i bruk i den pågående offensiven. Men, dette er nok nøye planlagt, de gjør seg klare, og venter nok på at visse forutsetninger faller på plass.

Dette kan gå fort, men det kan være de sliter ut russerne også, det kan ta en del tid (relativt) før noe stort skjer. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Sochi er et godt stykke øst for Ukraina, og hvor Putin har et av sine sommerpalass.

Sikkert bare FSB som er ute og lusker /s

Lenke til kommentar
7 hours ago, knipsolini said:

https://www.julianlewis.net/letters-in-the-press/3197:why-hitler-didnt-use-nerve-gas-106

Skal man tro denne var det ikke noen form for sympati, eller at Hitler hadde opplevd nervegass selv under WW1, som var årsaken, men at Hitler trodde de allierte også hadde funnet opp nervegass - noe de ikke hadde, og fryktet gjengjeldelsesangrep. Faktisk ble nervegass oppfunnet av tyskerne i mellomkrigstiden, så det var neppe noe han ble utsatt for under WW1

 

Godt mulig at man ikke bør kalle den 'nervegass', men gassvåpen ble jo brukt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_weapons_in_World_War_I

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Russland er jo kjent for å ha mye artilleri. Når går de tom, tror dere?

Uvisst, men at de har manko er helt klart. Problemet til russerne er først og fremst doktrinen, der det handler om mengde fremfor presisjon.

Denne artikkelen forsøker å besvare spørsmålet 👇

When Will Ammunition Shortage Silence Russia’s Artillery?
https://www.forbes.com/sites/davidhambling/2023/04/05/when-will-ammunition-shortage-silence-russias-artillery/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (42 minutter siden):

Uvisst, men at de har manko er helt klart. Problemet til russerne er først og fremst doktrinen, der det handler om mengde fremfor presisjon.

Denne artikkelen forsøker å besvare spørsmålet 👇

When Will Ammunition Shortage Silence Russia’s Artillery?
https://www.forbes.com/sites/davidhambling/2023/04/05/when-will-ammunition-shortage-silence-russias-artillery/

Det er ikke mangel på kanoner som vil stoppe russerne, i følge denne kilden:

List of equipment of the Russian Ground Forces - Wikipedia

har de tusenvis av ulike type artilleri i reserve. Jeg vil også tro at Ukraina kan fremskaffe massevis av ulike typer av artilleri fra de tidligere østblokklandene. Dette er heller ikke avansert teknologi, og så lenge det ikke er tale om selvkjørende artilleri er det enkelt å masseprodusere.

Jeg vil tro at begrensningene først og fremst ligger på tilgangen på ammunisjon, og der burde vesten være i stand til å utkonkurrere Russland og de to tre kildene russerne ellers får det fra.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (4 timer siden):

Sikkert bare FSB som er ute og lusker /s

At E-tjenesten styrer de synlige motstandsbevegelsene for å få tak i opposisjonelle og utenlandske agenter, er noe alle russere vet. Slik har det vært siden 1920 tallet. https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Trust

George Orwell bruker det (og sine opplevelser med stalinistisk tortur fra den spanske borgerkrigen) som plot device i sin 1984.
I vår tid med elektroniske medier og kommunikasjon er dette enda mer effektivt. Russere blir med rette veldig på vakt om noen er åpen regimekritiker, da fyren trolig er agiatør fra fsb.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...