Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (13 minutter siden):

Om denne indignasjonen over Vestlig dobbeltstandard er riktig plassert eller feil får bli en diskusjon for en annen tråd, men det kan jo ikke gå ut over Ukraina? Det er jo ikke Ukrainas feil. Så jeg ser ikke hvordan dette er relvant overhodet for situasjonen.

Men her har du kanskje et innspill som vil kaste lys på spørsmålet?

Det kalles whataboutisme. Populært hos troll.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Dragavon skrev (1 minutt siden):

Det kalles whataboutisme. Populært hos troll.

Klar over det, men var spent på hvordan vedkommende kom til å rasjonalisere det. Når du påpeker det så åpenbart er det mindre sannsynlig da (at vedkommende vil svare).

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Går bra, er 99% sannsynlighet at det bare er bortkastet tid uansett.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Ser på Twitter  at minst en av sjødronene som angrep dette etteretningsskipet til Russerne i Svartehavet klarte å detonere ved siden av. Nå har ikke disse dronene vist seg å være så effektive i min mening, men det må da minst være lettere skader på fartøyet. 

Får se hva Oryx sier om saken antar jeg. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Regenburg said:

Nå har ikke disse dronene vist seg å være så effektive i min mening, men det må da minst være lettere skader på fartøyet.

Vel så viktig er vel at dronene gjør at mannskapet på skipene hele tiden må være på vakt og holde utkikk. Om de må gjøre dette 24/7 utgjør det en viss slitasje på mannskapet. I tilllegg kommer frykten slike droner kan påføre mannskapet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

5 Indicators Ukraine’s Big Spring Counteroffensive Has Already Begun

https://www.kyivpost.com/post/17502

Trasig å lese om hvor sein Natolandene har vært med å sende skikkelig utstyr som tanks og F16 fly. 

Blir neppe noen offensiv slik vi har sett for oss i år tror jeg. Russerne har forskanset seg ganske bra langs frontene, og jeg tror faktisk ikke ukrainerne har fått nok mekanisert utstyr som panservogner, tanks osv, til å faktisk føre en offensiv. 

Det er skammelig hvordan de europeiske demokratiene (som hånlo av de amerikanske presidentene som ba dem oppfylle natomålene forresten) har slept beina etter seg når det kommer til å gi Ukrainerne våpen til å forsvare seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Quote

General: Polen må forberede seg på å støtte opprør mot Alexandr Lukasjenko

Når den ukrainske motoffensiven er i gang, må Polen være forberedt på væpnet motstand i Belarus, og være klare til å ta imot en massiv flyktningstrøm.

 
 

Det sier den tidligere sjefen for de polske landstyrkene, general Waldemar Skrzypczak.

I et intervju med den polske TV-kanalen Polsat advarer han landets regjering om hva som trolig er i vente i kjølvannet av en eventuelt vellykket ukrainsk offensiv mot de russiske okkupasjonsstyrkene, skriver Ukrainska Pravda

Kan utløse opprør og kamper i Belarus

Han mener det er sannsynlig at Russland vil få mer enn nok med håndtere den varslede ukrainske offensiven, som trolig vil binde opp store russiske reesurser. Dermed vil noen kunne utytte situasjonen for å skape uro og regimeskifte i Minsk.

– La oss forberede oss på et opprør i Belarus, for det vil skje. Faktum er at vi ikke kan gå glipp av dette øyeblikket. Vi må være klare til å støtte troppene som skal gjennomføre operasjonen mot Lukasjenko. Vi har gode grunner til å hjelpe dem, sier Skrzypczak.

Han tror frivillige soldater fra Belarus, som i dag befinner seg i Ukraina, kan krysse grensen og slutte seg til motstandsstyrker inne i Belarus for å styrte regimet til Alexandr Lukasjenko.

– Han har ikke lenger militær kapasitet til å forhindre et slikt opprør. Russland vil ikke hjelpe ham mye, fordi de vil ha sine egne problemer, mener Waldemar Skrzypczak.

Den polske generalen tror det er sannsynlig at folket i Belarus vil støtte de frivillige som nå kjemper i Ukraina og som snart vil reise seg mot det forhatte Lukasjenko-regimet.

Blir kanskje endringer i hviterussland også? Lukasjenko kan kanskje ikke flyte veldig lenge på putins støtte når putin i realiteten kjemper på to fronter allerede? Det blir som det blir med hviterussland. Om Lukasjenkos autoritære regime kneler er det jo veldig fint for befolkningen og på sikt sikkert også for europa. 

Den samme generalen vil jo også ha igjen kaliningrad og sier den fortsatt tilhører polen. Den enklaven kan jo faktisk fort ryke for russland, nå når hele verden har sett at forsvaret i russland ikke er slik russerne har fremstilt det i sine militære parader og med sitt selvskryt. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (18 minutter siden):

 

Den samme generalen vil jo også ha igjen kaliningrad og sier den fortsatt tilhører polen. Den enklaven kan jo faktisk fort ryke for russland, nå når hele verden har sett at forsvaret i russland ikke er slik russerne har fremstilt det i sine militære parader og med sitt selvskryt. 

Kaliningrad ryker ikke uten at en atombombe smeller. Det er en anerkjent del av Russland sitt landområde og det er strategisk viktig. Det er helt i tråd med deres doktrine on bruk av atomvåpen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Nedward skrev (8 minutter siden):

Kaliningrad ryker ikke uten at en atombombe smeller. Det er en anerkjent del av Russland sitt landområde og det er strategisk viktig. Det er helt i tråd med deres doktrine on bruk av atomvåpen. 

Ja, at Ukraina tar tilbake sine egne landområder eller til og med invaderer Russland er en ting. Men hvis et NATO medlem invaderer hva er internasjonalt annerkjente Russisk suveren territorie er jeg ganske sikker på at Russland vil ta i bruk atomvåpen. Spesielt nå, når de ikke har konvensjonelle styrker å forsvare seg med.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (16 minutter siden):

Ja, at Ukraina tar tilbake sine egne landområder eller til og med invaderer Russland er en ting. Men hvis et NATO medlem invaderer hva er internasjonalt annerkjente Russisk suveren territorie er jeg ganske sikker på at Russland vil ta i bruk atomvåpen. Spesielt nå, når de ikke har konvensjonelle styrker å forsvare seg med.

Det er jo bare uenighet om hvor grensene er..

Endret av aklla
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Nedward said:

Kaliningrad ryker ikke uten at en atombombe smeller. Det er en anerkjent del av Russland sitt landområde og det er strategisk viktig. Det er helt i tråd med deres doktrine on bruk av atomvåpen. 

Tipper den er det første som ryker når mange nok er drittlei de stadige atomtruslene. Og når den er tilbake til rettmessig eier så skal Finland ha tilbake sitt, og helt sikkert noen lengre øst også. Det ville jo vært en drøm for europa om russerne var helt ute av europa en gang for alle. 

Nei det skjer nok ikke, men det er jo gøy og det er samme logikk putin bruker. 

Endret av bojangles
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Prigozhin har kommet med noen interessante påstander i et intervju. Han hevder at Wagner har rekruttert 50k fanger fra russiske fengsler. Hvorav 10k er KIA og 26k er benådet etter endt tjeneste. I tillegg skal de ha tapt(KIA) 10k 'ordinære' wagner-soldater. Det er da 14k fanger som ikke er gjort rede for og da kan man jo mistenke at de fleste av dem også er KIA. (fra en Combat Veteran Reacts-video)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
aklla skrev (20 minutter siden):

Det er jo bare uenighet om hvor grensene er..

Trenger ikke å synke ned på nivået til Russland. Internasjonale lover og regler må respekteres

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...