Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Meir om angrepet på Kiev i natt:

Sitat

Kyiv blei treft av missil frå fleire hald i natt, og angrepa skal vere særleg omfattande. Det er det åttande angrepet så langt i mai i hovudstaden.

Sitat

Russland har angripe frå både nord, sør og aust, med både dronar, kryssarrakettar og mogleg ballistiske rakettar, ifølge forsvarssjefen i Ukraina, Valerij Zaluzjnyj.

Sitat

Alle missila skal ha blitt skote ned av det ukrainske luftforsvaret. Det har ført til fleire brannar rundt om i byen.

Forsvarsministeren i Ukraina kallar nedskytinga av rakettane for ein utruleg sukess.

Sitat

– Angrepet var usedvanleg konsentrert med maksimalt tal rakettar på kortast mogleg tid, melder leiaren for militæradministrasjonen i Kyiv, Serhij Popko, på Telegram.

Tre personar blei såra i angrepet, ifølge borgarmeister i Kyiv, Vitalij Klitsjko.

Ein stor bygning skal ha blitt øydelagt, i tillegg til at fleire bilar tok fyr og vrakrestar fall ned over ein dyrepark.

https://www.nrk.no/urix/uvanlege-mange-angrep-i-kyiv-i-natt-1.16411541

Det er viktig at Ukraina får meir luftvern. Russarane er utspekulerte, og gjev ikkje opp før lagera av rakettar og droner er heilt tomme. Ein må vel rekne med at Patriotsystemet i Kiev før eller sidan kan bli råka, og då bør Ukraina ha fleire i bakhand. Dessutan treng ein å dekke større deler av landet, og ikkje berre hovudstaden.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leser flere til dels euforiske kommentarer over suksessen UA har med Patriot mot Kinzhal-missiler, og joda, jeg deler gleden. Men jeg tror vi skal være forsiktige med å la oss rive med allikevel.

Som jeg har nevnt tidligere er slike missiler av svært så begrenset taktisk verdi all den tid de bærer konvensjonelle stridshoder. Det er når de bærer kjernefysiske stridshoder at de KAN få en viss betydning, i alle fall dersom man bruker de til såkalte "air bursts" over et område. Da vil muligens slike våpensystemer som Patriot og NASAMS slås ut pga elektronikken ikke tåler EMP fra eksplosjonen.

I tillegg vil en kjernefysisk eksplosjon ikke være avhengig av like nøyaktig treff som en konvensjonell eksplosjon. Virkningen vil kunne være tilstrekkelig med treff nokså langt unna, og da er det ikke like sikkert at det vil være mulig å ta ut missilene tidsnok.

Jeg ser at det også nevnes NASAMS her. Slik NASAMS er satt opp i dag er dette et mellomdistanse luftvern, og med hypersoniske missiler vil deteksjonsavstanden trolig være for liten til at et NASAMS-batteri rekker å ta ut like mange slike missiler som det Patriot er i stand til. Patriot har jo større rekkevidde en NASAMS.

Men, så kan det være at fremtidige generasjoner av NASAMS vil få radarer og missiler og ikke minst styringsprogrammer som gjør det til et fullverdig langdistanse luftvern også. Dog tror jeg dette ligger et godt stykke frem i tid, og inntil videre tror jeg det kun er Patriot som er kapabelt til å ta ut hypersoniske og ballistiske missiler og objekter.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
bojangles skrev (47 minutter siden):

Snart rettes kanskje harmen innover egen nasjon fremfor på alle naboland? Det kan virkelig bli et blodig oppgjør/opprør for det må være enormt oppdemmet hat og forbitrelse over hvordan folket et behandlet helt siden lenins dager. En russisk borgerkrig må jo bli et sant helvete i grusomheter der folk bokstavelig talt går over lik

godzilla-let-them-fight.gif

Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornen said:

Eg har ikkje tenkt å spamme tråden meir med Tyrkia-saker i denne omgang, men eg håpar likevel at det er OK at eg legg ut lenke til VG sin kommentar:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Llqbbq/erdogan-slaar-tilbake


Så i dag også at OSSE og andre valgobservatører tungt kritiserte valget i Tyrkia og måten det ble gjennomført på.

Ikke uventet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

CIA henvender seg visstnok til desillusjonerte russere bla. pga. krigen og det den medfører for russere, deres utsikter, sosiale forhold etc, med oppfordringer om å samarbeide med CIA. De ønsker å vise dem hvor lett det er å komme i kontakt med CIA, og at de har både penger og midler til å støtte dem hvis de vil motarbeide Putin. Det er publisert en slags reklamevideo på russisk, omtalt i reportasje hos CNN:

Videoinnslag:

Spoiler

 

 

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Fra beskrivelse av episode 3 fra programmet "Apokalypse - andre verdenskrig"

Quote

Hitler er i sin seiersrus overbevist om at han kan innta Stalins Sovjetunionen i løpet av tre måneder.

Selv om tidsperspektivet er forskjellig, så minner også det i prinsippet VELDIG om vrangforestillingen Putler hadde omkring tidsperspektivet for å innta Ukraina. Så som i så mange andre området emulerer Putler Hitler (i prinsippet) der også!!!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

No hevdar Russland at dei har øydelagt eit Patriot-system i Ukraina.

Sitat

Russland: – Ødela luftforsvarssystem i Ukraina

Myndighetene i Russland hevder å ha ødelagt et amerikanskbygget luftforsvarssystem i Ukraina. En hypersonisk rakett skal ha blitt brukt i angrepet.

Luftforsvarssystemet av typen Patriot ble rammet av et hypersonisk Kinzjal-missil natt til tirsdag, melder det russiske forsvarsdepartementets nyhetskanal Zvezda.

Regjeringen i Ukraina hevder deres styrker avverget en rekke russiske rakettangrep natt til tirsdag. Seks hypersoniske Kinzjal-missiler og tolv andre raketter skal ha blitt skutt ned før de nådde sine mål.

Russland hevder derimor at samtlige mål for angrepet ble truffet, det skriver nyhetsbyrået AFP.

Angrepene i løpet av natten skal ha vært rettet mot ukrainske soldater og ammunisjonslagre.

https://www.nrk.no/nyheter/russland_-_-odela-luftforsvarssystem-i-ukraina-1.16411935

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Europarådet oppretter register over russiske krigsskader i Ukraina

De 46 landene i Europarådet samles i Reykjavik for å opprette et register over de skader Russland har påført Ukraina siden krigsutbruddet.

Stats- og regjeringssjefer deltar på møtet, der det ventes at president Volodymyr Zelenskyj holder en videoappell fra Kyiv. Debatten om hvordan Russland skal holdes juridiske ansvarlig for død og ødeleggelse i Ukraina, blir hovedsaken på møtet.

Europarådet holder sjelden møter på stats- og regjeringssjefnivå. Dette er bare fjerde samling i Europarådets 74-årige historie. Medlemslandene har til sammen over 800 millioner innbyggere.

(NTB)

https://www.nrk.no/nyheter/europaradet-oppretter-register-over-russiske-krigsskader-i-ukraina-1.16411949

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (1 time siden):

Jeg leser flere til dels euforiske kommentarer over suksessen UA har med Patriot mot Kinzhal-missiler, og joda, jeg deler gleden. Men jeg tror vi skal være forsiktige med å la oss rive med allikevel.

Som jeg har nevnt tidligere er slike missiler av svært så begrenset taktisk verdi all den tid de bærer konvensjonelle stridshoder. Det er når de bærer kjernefysiske stridshoder at de KAN få en viss betydning, i alle fall dersom man bruker de til såkalte "air bursts" over et område. Da vil muligens slike våpensystemer som Patriot og NASAMS slås ut pga elektronikken ikke tåler EMP fra eksplosjonen.

I tillegg vil en kjernefysisk eksplosjon ikke være avhengig av like nøyaktig treff som en konvensjonell eksplosjon. Virkningen vil kunne være tilstrekkelig med treff nokså langt unna, og da er det ikke like sikkert at det vil være mulig å ta ut missilene tidsnok.

Jeg ser at det også nevnes NASAMS her. Slik NASAMS er satt opp i dag er dette et mellomdistanse luftvern, og med hypersoniske missiler vil deteksjonsavstanden trolig være for liten til at et NASAMS-batteri rekker å ta ut like mange slike missiler som det Patriot er i stand til. Patriot har jo større rekkevidde en NASAMS.

Men, så kan det være at fremtidige generasjoner av NASAMS vil få radarer og missiler og ikke minst styringsprogrammer som gjør det til et fullverdig langdistanse luftvern også. Dog tror jeg dette ligger et godt stykke frem i tid, og inntil videre tror jeg det kun er Patriot som er kapabelt til å ta ut hypersoniske og ballistiske missiler og objekter.

Er litt usikker på hva du vil med innlegget ditt ettersom vi er i tråden om Russlands krig mot Ukraina, og meg bekjent brukes ikke kjernefysisk stridshoder i denne krigen. Og hvis du tror at de som bygger militære systemer ikke tar hensyn til EMP 78 år etter at atomvåpen ble brukt første gangen har en vel en vei å gå.

Selvsagt kan en Kinzhal selv med vanlig stridshode på nesten 500kg har taktisk verdi hvis den treffer riktig mål. Den har både sprengkraft og kinetisk energi så det holder.

NASAMS er laget for å løse andre oppgaver enn hva Patriot er laget for, og det er også derfor løst og priset på en helt annen måte enn hva Patriot er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nyere eller bedre anti-missil systemer i bruk enn Patriot? Om det finnes burde jo produsentene stå på for at deres nasjon donerer systemet til Ukraina slik at de får sett hvordan det takler ballistiske missiler vs Patriot. Og Ukraina trenger jo mer anti-luft systemer, slik at en evt. treff ikke tar ut den defensive kapasiteten til Ukraina i forhold til missiler. 

Ukraina burde hatt et rikt utvalg av våpensystemer og antiluft systemer slik at de kan minimere tap av liv samtidig som de både blir bedre på å ta ut oppskutte russiske missiler og også at de lettere kan ta ut de russiske systemene der de står alt før de rekker å fyre av missiler. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ukrainas parlamentspresident i Norge

Ukrainas parlamentspresident Ruslan Stefantsjuk var tirsdag i Drammen for å se hvordan Norge har tatt imot ukrainske flyktninger.

Stefantsjuk har også vært til audiens hos kronprins Haakon og dronning Sonja, og senere tirsdag skal han til Stortinget. Kronprinsen vikarierer for sin sykemeldte far kong Harald.

Under besøket på Stortinget skal Stefantsjuk undertegne en avtale der Stortinget og den ukrainske nasjonalforsamlingen blir enige om et utstrakt samarbeid.

Store deler av Drammen sentrum ble sperret av under Stefantsjuks besøk, skriver Drammens Tidende.

https://www.nrk.no/nyheter/ukrainas-parlamentspresident-i-norge-1.16412182

Sitat

Saudi-Arabia inviterer Zelenskyj til arabisk toppmøte

Saudi-Arabias kong Salman har invitert Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj som æresgjest til et arabisk toppmøte i Jeddah denne uka.

Ifølge diplomatiske kilder i Riyadh vil et slikt møte gi kronprins Mohammed bin Salman anledning til å drøfte muligheter for å få i gang forhandlinger om krigen med Zelenskyj.

Så langt er det ikke kommer noen reaksjon fra Ukraina.

Saudi-Arabia har flere ganger tilbudt seg å mekle mellom Russland og Ukraina. I fjor var landet mellommann da ti fanger fra forskjellige land ble løslatt.

(NTB)

https://www.nrk.no/nyheter/saudi-arabia-inviterer-zelenskyj-til-arabisk-toppmote-1.16412176

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, bojangles said:

Er det nyere eller bedre anti-missil systemer i bruk enn Patriot? Om det finnes burde jo produsentene stå på for at deres nasjon donerer systemet til Ukraina slik at de får sett hvordan det takler ballistiske missiler vs Patriot. Og Ukraina trenger jo mer anti-luft systemer, slik at en evt. treff ikke tar ut den defensive kapasiteten til Ukraina i forhold til missiler. 

Ukraina burde hatt et rikt utvalg av våpensystemer og antiluft systemer slik at de kan minimere tap av liv samtidig som de både blir bedre på å ta ut oppskutte russiske missiler og også at de lettere kan ta ut de russiske systemene der de står alt før de rekker å fyre av missiler. 

 

S-300, S-400 og S-500. Men tydeligvis bare på papiret. I realiteten, neppe. Det er alltid noen på tegnebordet, men jeg har ingen oversikt over hvilke. Slik at PATRIOT er kanskje det eneste langtrekkende ballistiske missilforsvarssystemet som funker adekvat per i dag.

NASAMS, IRIS-T, SAMP-T osv. er i en annen kategori som er ment brukt mot mer konvensjonelle trusler som subsoniske og supersoniske raketter, og fly (men ikke ballistiske eller hypersoniske).

Erfaringene i Ukraina viser at Norge og andre land også trenger ballistisk antiluftskyts. Vi har ikke engang nok NASAMS-systemer. Bare to stykk. Og selv om NASAMS er vanskelig å få has på, så er det ikke umulig.

Jeg sitter med et lite håp om at Raytheon og Kongsberg (som allerede har et utstrakt samarbeid) kan integrere PATRIOT og NASAMS. Ta radaren, rakettene og kalkulatorene til PATRIOT og smash dem sammen med ildkontrollen og distribusjonsevnene til NASAMS (som er det som gjør NASAMS så bra). Kall det Kraken, som er et kjent norsk sjøuhyre med mange armer og stor appetitt. Om det er teknisk mulig har jeg ingen anelse, men jeg ser for meg at et slikt system er noe alle ville ønsket seg, om enn bare så de kan si 'release the Kraken' ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (28 minutter siden):

 

S-300, S-400 og S-500. Men tydeligvis bare på papiret. I realiteten, neppe. Det er alltid noen på tegnebordet, men jeg har ingen oversikt over hvilke. Slik at PATRIOT er kanskje det eneste langtrekkende ballistiske missilforsvarssystemet som funker adekvat per i dag.

NASAMS, IRIS-T, SAMP-T osv. er i en annen kategori som er ment brukt mot mer konvensjonelle trusler som subsoniske og supersoniske raketter, og fly (men ikke ballistiske eller hypersoniske).

Erfaringene i Ukraina viser at Norge og andre land også trenger ballistisk antiluftskyts. Vi har ikke engang nok NASAMS-systemer. Bare to stykk. Og selv om NASAMS er vanskelig å få has på, så er det ikke umulig.

Jeg sitter med et lite håp om at Raytheon og Kongsberg (som allerede har et utstrakt samarbeid) kan integrere PATRIOT og NASAMS. Ta radaren, rakettene og kalkulatorene til PATRIOT og smash dem sammen med ildkontrollen og distribusjonsevnene til NASAMS (som er det som gjør NASAMS så bra). Kall det Kraken, som er et kjent norsk sjøuhyre med mange armer og stor appetitt. Om det er teknisk mulig har jeg ingen anelse, men jeg ser for meg at et slikt system er noe alle ville ønsket seg, om enn bare så de kan si 'release the Kraken' ;)

USA har også THAAD. Systemet er nyere og bedre enn Patriot, men spesialisert på ballistiske missiler og kan ikke skyte ned jagerfly og kryssermissiler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Er litt usikker på hva du vil med innlegget ditt ettersom vi er i tråden om Russlands krig mot Ukraina, og meg bekjent brukes ikke kjernefysisk stridshoder i denne krigen. Og hvis du tror at de som bygger militære systemer ikke tar hensyn til EMP 78 år etter at atomvåpen ble brukt første gangen har en vel en vei å gå.

Selvsagt kan en Kinzhal selv med vanlig stridshode på nesten 500kg har taktisk verdi hvis den treffer riktig mål. Den har både sprengkraft og kinetisk energi så det holder.

NASAMS er laget for å løse andre oppgaver enn hva Patriot er laget for, og det er også derfor løst og priset på en helt annen måte enn hva Patriot er.

Det var ment som en kommentar til bla. dette:

Sitat

Dette er også et alvorlig skudd for baugen til Russland og Kina.

Planene de har for å bekjempe USA og NATO kan være nesten null verdt. Både konvensjonelt og i en atomkrig.

USA kan på sikt potensielt angripe Russland og Kina på stand-off rekkevidde uten å ta betydelige tap.

Og så er det slik at uansett hvilken hastighet et missil har så vil et konvensjonelt stridshode på f.eks. 500kg TNT-ekvivalenter ha nøyaktig samme effekt på målet om det bare når frem dit og treffer. Hastigheten frem til målet påvirker muligheten til å ta ut missilet før det når frem, men ikke effekten av det på målet, i alle fall ikke i nevneverdig grad.

Oppsummert så er hele mitt poeng at en bevist evne å ta ut konvensjonelle hypersoniske missiler ikke er direkte sammenlignbart med å forvare seg mot kjernefysiske hypersoniske missiler da en kjernefysisk eksplosjon ikke er avhengig av direkte treff på målet. Altså kan man oppnå resultater tilsvarende treff på større avstand enn med konvensjonelle stridshoder.

Endret av <generisk_navn>
Lenke til kommentar
Sitat

 

- Så er dette reelt - har de virkelig klart å skyte ned sju Kinzjal-missiler?

- Dette er ganske sikkert så enkelt som at Ukraina har fått og tatt i bruk det amerikanske Patriot-luftvernsystemet. Det har kapasitet til å skyte ned ballistiske missiler, sier luftkrigsekspert Lars Peder Haga til Dagbladet.

Han er førsteamanuensis ved Luftkrigsskolen.

Nato har allerede plassert det toppmoderne systemet i flere land som grenser mot Ukraina, og det har vært på ønskelista til Ukraina i lang tid.

Nå er det altså på slagmarken og gir resultater.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ukrainsk-missilbragd-ingen-bloff/79301528

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...