Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (43 minutter siden):

... og alt som har relevans i forhold til dette. Tyrkia er ei stormakt og eit viktig NATO-medlem. Kven som styrer Tyrkia er absolutt relevant for korleis Tyrkia stiller seg til Russland, Ukraina eller NATO. Det har ein sett når det gjeld Erdogan si trenering av svensk NATO-medlemsskap.

Joda, jeg er helt enig med deg i at det er mye som har relevans i denne tråden! Veldig mye faktisk!
Men når det begynner å gå ned på detaljnivå i andre saker som virkelig er irrelevant for Russlands invasjon av Ukraina, slik posten jeg siterte (som du ser under), så er det på tide å opprette egen tråd. Eller hva synes du?

Markiii skrev (4 timer siden):

Erdogan havnet vel akkurat under 50%. Så beleilig at Ogan fikk 5% av stemmene som han så kan "donere" til Erdogan ved neste valgomgang. Det er nesten så man skulle tro at disse tallene er ren diktning, og kun for å vise en fasade av demokrati?

Er det internasjonale/uavhengige valgobservatører som faktisk har sett at alt har gått riktig for seg?

Uansett, det kan dessverre virke som Erdogan vil vinne neste valgomgang siden Ogans velgere sannsynligvis vil gå til Erdogan og ikke Kilicdaroglu? Dermed vil Erdogan i teorien få ca. 55% av stemmene.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gjest MKII skrev (48 minutter siden):

Er omtalt i denne tråden at en bandasje er observert at stikker ut fra uniformsjakken hans på bilde(r) fra 9-maiparden i Kreml, og at det er skrevet at han trolig har fått intravenøst gjentatte ganger.

Etter lynraskt nettsøk:

https://www.theguardian.com/world/2023/may/15/images-of-lukashenko-released-after-rumours-over-belarusian-leaders-health

Takk for oppklaring. Er på ferie, og har ikke lest nyheter vedr. overgrepene i Ukraina.

Ikke bare jeg som reagerte på det bildet.

Mulig dere har diskutert dette tidligere (Beklager, er på ferie og vil bruke minst mulig tid på det, og har ikke lest tidligere sider), men det er noe urovekkende om lukashenko plutselig skal falle fra, enten pga. dårlig helse eller død.

Det vil etterlate et vakuum som er fylt av russland ettersom russiske styrker er allerede tungt inne i belarus.

russland setter inn en eller annen tulling som angriper Ukraina, og Ukraina får da flere fronter å forholde seg til.

I så tilfelle, håper jeg befolkningen i belarus tar til motmæle og stopper det.

Om ikke, håper jeg NATO går aktivt/direkte inn i Belarus og støtter befolkningen slik at de kan bli frigjort fra russere.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (23 minutter siden):

Takk for oppklaring. Er på ferie, og har ikke lest nyheter vedr. overgrepene i Ukraina.

Ikke bare jeg som reagerte på det bildet.

Mulig dere har diskutert dette tidligere (Beklager, er på ferie og vil bruke minst mulig tid på det, og har ikke lest tidligere sider), men det er noe urovekkende om lukashenko plutselig skal falle fra, enten pga. dårlig helse eller død.

Det vil etterlate et vakuum som er fylt av russland ettersom russiske styrker er allerede tungt inne i belarus.

russland setter inn en eller annen tulling som angriper Ukraina, og Ukraina får da flere fronter å forholde seg til.

I så tilfelle, håper jeg befolkningen i belarus tar til motmæle og stopper det.

Om ikke, håper jeg NATO går aktivt/direkte inn i Belarus og støtter befolkningen slik at de kan bli frigjort fra russere.

Lukasjenko har vist seg i dag:

Senaste nytt - Rysk parlamentsledamot: ”Lukasjenko sjuk” (aftonbladet.se)

Jeg leste på en twitterkonto (som jeg ikke finner igjen) at han har fått en slags betennelse i hjertet som fører til nedsatt hjertefunksjon som bl.a. gjør han kortpustet, men at sykdommen er behandlingsbar. Han er observert med bandasje som veksler mellom høyre og venstre hånd, som kan indikere at får medisin intravenøst.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er en både viktig, foruroligende men også en gledelig nyhet:

Media: Supreme Court head detained for accepting $3 million bribe (kyivindependent.com)

Vsevolod Kniaziev - Wikipedia

Høyesterettsjustitiariusen i Ukraina er pågrepet beskyldt for å ha tatt i mot USD 3 mill. i bestikkelser i forbindelse med en sak der en oligark var saksøkt av den Ukrainske staten for skatteunndragelser og hvorvidt han skulle kunne eie aksjer i et stort gruveselskap. Oligarken vant i Høyesterett og dommeren er nå pågrepet, det samme blir vel oligarken.

Skal Ukraina ha noen mulighet til å komme inn i EU må de gjøre noe drastisk med korrupsjonen som er like utbredt i Ukraina som i Russland. Det blir heller ikke stilt store vestlige midler til disposisjon for gjenoppbyggingen av landet hvis det dannes et inntrykk at pengene forsvinner i feil lommer. Så når de arresterer høyesterettsjustitiariusen tar de den høyest betrodde embetsmannen i det Ukrainske rettssystemet, noe som viser at de tar korrupsjon på største alvor. Men på den annen side illustrerer arrestasjonen hvor gjennomsyret av korrupsjon landet er. Forhåpentligvis vil arrestasjonen sette en støkk i både embetsmenn og oligarker.     

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fikk sett klippet fra Dagsnytt 18 - hjelpes! Han fra forsvaret kom ikke spesielt godt ut av det, han klarte heller ikke å gi noen motsvar til Klassekampen-journalisten annet enn å beskylde han for hersketeknikker (som virket uforståelig uten at jeg har lest anmeldelsen). Han minnet meg om en krysning av Knut Jørgen Røed Ødegaard Hans Olav Lahlum når han prater, ekstremt energisk og på en merkelig måte belærende ovenfor journalisten, uten å komme med noe vettug annet enn å beskylde journalisten for hersketeknikk, personangrep og sensur - uten å begrunne påstandene overhodet. Han var veldig opptatt av å nyansere debatten som om begge parter har like mye rett og sannheten alltid ligger midt i, men i blant kan det hende at den ene parten har all skyld. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
knipsolini skrev (1 minutt siden):

Han minnet meg om en krysning av Knut Jørgen Røed Ødegaard Hans Olav Lahlum når han prater, ekstremt energisk og på en merkelig måte belærende ovenfor journalisten, uten å komme med noe vettug annet enn å beskylde journalisten for hersketeknikk, personangrep og sensur - uten å begrunne påstandene overhodet.

Jepp. Det selvtilfredse kroppspråket hans hjalp jo heller ikke på inntrykket. Litt kvalmt egentlig.

Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Joda, jeg er helt enig med deg i at det er mye som har relevans i denne tråden! Veldig mye faktisk!
Men når det begynner å gå ned på detaljnivå i andre saker som virkelig er irrelevant for Russlands invasjon av Ukraina, slik posten jeg siterte (som du ser under), så er det på tide å opprette egen tråd. Eller hva synes du?

 

Det var mitt spørsmål han svarte på, og denne "detaljen" vil kunne avgjere kven som vil sitje ved makta i Tyrkia i nærmaste framtid, og kan sett på spissen dermed m.a. også vere med å avgjere når/om Sverige blir med i NATO eller ikkje.

Hadde dette vore ein uvesentleg detalj ville eg ha vore einig med deg i at spørsmålet burde ha vore stilt i ein eigen tråd.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

Dette er en både viktig, foruroligende men også en gledelig nyhet:

Media: Supreme Court head detained for accepting $3 million bribe (kyivindependent.com)

Vsevolod Kniaziev - Wikipedia

Høyesterettsjustitiariusen i Ukraina er pågrepet beskyldt for å ha tatt i mot USD 3 mill. i bestikkelser i forbindelse med en sak der en oligark var saksøkt av den Ukrainske staten for skatteunndragelser og hvorvidt han skulle kunne eie aksjer i et stort gruveselskap. Oligarken vant i Høyesterett og dommeren er nå pågrepet, det samme blir vel oligarken.

Skal Ukraina ha noen mulighet til å komme inn i EU må de gjøre noe drastisk med korrupsjonen som er like utbredt i Ukraina som i Russland. Det blir heller ikke stilt store vestlige midler til disposisjon for gjenoppbyggingen av landet hvis det dannes et inntrykk at pengene forsvinner i feil lommer. Så når de arresterer høyesterettsjustitiariusen tar de den høyest betrodde embetsmannen i det Ukrainske rettssystemet, noe som viser at de tar korrupsjon på største alvor. Men på den annen side illustrerer arrestasjonen hvor gjennomsyret av korrupsjon landet er. Forhåpentligvis vil arrestasjonen sette en støkk i både embetsmenn og oligarker.     

 

Eg trur at krigen vil vere det som gjer at Ukraina får bukt med korrupsjonen ein gong for alle.

Krigen kan også føre til noko positivt på eit anna område. Aust-Europa har vel eit rykte på seg for å vere både homofobe og innvandringskritiske, og Ukraina er ikkje noko unntak. Dagsrevyen i går inneheldt ein reportasje om LHBT i Ukraina. Ukrainarane ynskjer å distansere seg frå Russland og det Putin står for, og dette gjer at ein no ynskjer å vere meir inkluderande. Det er såleis blitt lettare å vere skeiv eller trans. Dessutan kjempar skeive og beine side om side i krigen, og det blir vanskeleg å kritisere heltane for at dei kan få leve som den dei er. Men homofile par kan ikkje gifte seg, for dette er i strid med grunnlova. Så dersom ein soldat døyr vil partneren i slike tilfelle vere utan rettar. Grunnlova kan heller ikkje endrast så lenge landet er i krig. Det vart også nemnt at den ukrainsk-ortodokse kyrkja strittar imot, noko som ikkje er så veldig overraskande.

Eg prøver å lime inn lenke: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202305/NNFA19051423/avspiller#t=19m4s

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tre skadet etter angrep på Kyiv

Russland har angrepet Kyiv i natt.

– Massivt angrep på Kyiv, skriver Ukrainska Pravda, som legger til at det ukrainske luftforsvaret virker.

Kyiv Independent skriver at det er hørt minst ti kraftige eksplosjoner. Ordfører Vitaly Klitsjko sier deler av missiler landet i dyrehagen i Kyiv. Tre personer er skadet i Solomianskyi-bydelen, sier ordføreren.

Financial Times-journalist Christopher Miller skriver at det har vært flere eksplosjoner som får bygninger til å riste i det sentrale Kyiv.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/mange-meldinger-om-eksplosjoner-i-kyiv.p6LWLPA_6

Det ser ut til at Russland har ubegrensa med rakettar å kaste vekk.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
5 hours ago, torbjornen said:

Eg trur at krigen vil vere det som gjer at Ukraina får bukt med korrupsjonen ein gong for alle.

La oss håpe det, vi ser nesten ukentlig hvor skadelig korrupsjon er for et samfunn og en nasjon, der stadige fails hos russerne skyldes korrupsjon, eller at korrupsjon er en medvirkende faktor til at ting går veldig dårlig eller til og med fryktelig galt. Korrupsjon er neppe likt null hos noen nasjoner, men det kan hende at noen og enhver tenker seg litt om i forhold til korrupsjon etter hva denne krigen har vist oss. Korrupsjon har en tendens til å spise det som ellers skulle gått til fellesskapets utvikling, beriker noen få og ofte er det så mange nivåer av korrupsjon at det kan være vanskelig å tenke seg. 

Alt fra kokkens hjelpegutt som snoser noe ekstra mat i sekken, til kjøkkensjefen som putter deler av budsjettet i egen lomme og serverer dårligere måltider, eller sjefen til kjøkkensjefen som stapper midler til ny messe i egen lomme. Og regionsjefen drar det samme i alle avdelinger. Summen av korrupsjon blir til sist uhåndterlig, og de korrupte ender opp med å spise nasjonen fra innsiden.  

Det sies at krig ofte bringer frem det beste i folk, eller det verste. Lå oss håpe det første, og at krigen i Ukraina blir en gyllen anledning til å kvitte seg med gammelt tankegods, gamle rutiner og tenke nytt. Selv "litt" korrupsjon er litt for mye, det sprer seg som kreft.

Trykket fra både NATO og EU om å få kontroll på korrupsjonen før evt. medlemskap er nok også noe som bidrar til at Ukraina tar en storrengjøring i eget hus, og derfor har vi sett flere bli avsatt og fengslet for korrupsjon det siste året. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quote

Ukraina: «Russiske styrker er dårlig trent og er avhengig av gammelt utstyr»

Russlands bakkestyrker i Ukraina består for det meste av «dårlig trente reservister» som er «i økende grad avhengig av gammeldags utstyr», ifølge ny etterretning.

 

Det skriver Newsweek.

Informasjonen kommer fra det britiske forsvarsdepartementet. De skriver på Twitter at mange av enhetene i Russlands styrker er «alvorlig svekket» og gjennomfører ofte bare «svært enkle, infanteribaserte operasjoner».

Ukraina fortsetter å angripe russiske styrker i den øst-ukrainske byen Bakhmut. Byen har vært stedet for noen av krigens tyngste kamper, da Ukrainas styrker gjør det de kan for å stoppe russiske styrker fra å ta byen.

Ukrainske styrker har gjenvunnet minst en kilometer med territorium i byen de siste dagene, sa det britiske forsvarsdepartementet lørdag.

Også på lørdag sa den ukrainske oberstgeneral Oleksandr Syrskyi, en talsperson for Ukrainas østlige styrker, at defensive operasjoner pågår rundt Bakhmut, og at «soldatene våre beveger seg fremover i noen områder av fronten».

Russiske styrker «mister utstyr og mannskap», la han til.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/05/16/195922981/ukraina-russiske-styrker-er-darlig-trent-og-er-avhengig-av-gammelt-utstyr

Er dette offensiven? En finte lik den vi så ifjor? Eller er det bare probing av russisk frontlinje for å finne de svakeste punktene og sjekke dybde før stormtroppene og kavaleriet kjører på for fullt?

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Ifølge observasjoner av russiske troppebevegelser står mer enn 150.000 russiske soldater klare til å forsvare okkuperte områder i Sør-Ukraina.

 
 

Troppene skal være konsentrert i Zaporizjzja og Kherson. Her står russerne allerede sterkt, men ifølge ukrainsk etterretning tyder mye på at det er her Putins tropper venter at Ukraina vil slå til når motoffensiven starter.

Les alt om krigen i Ukraina her

– Vi ser ikke at tropper trekkes tilbake fra Zaporizjzja eller Kherson oblaster. Ja, de gjør visse bevegelser, de fjerner noen ting, evakuerer noen mennesker, plyndrer, men vi ser ikke at militære enheter trekkes tilbake. I Enerhodar, for eksempel, karrer de til seg alt de kan, som biler og medisinsk utstyr, men de trekker seg ikke. De er tydelig klar over at det vil bli kamper der, sier talsmann for Ukrainas Defense Intelligence, Andrii Cherniak, skriver Ukrainska Pravda.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/05/15/195923057/etterretning-150-000-russiske-soldater-forbereder-seg-pa-ukrainsk-motoffensiv

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Britene lovte langdistanse droner til Ukraina her om dagen. Da får vi håpe dette gjør at også andre land slenger seg på og donerer mil.grade droner i brukbart antall. En får nesten regne med at Ukraina har brukt vinteren godt i forhold til DIY droner, og de har jo dessuten fått de australske papp-dronene. 

Håper disse dronene til sammen kan få has på endel av russisk anti-luft systemer, artilleri og endel våpen/ammunisjons depoter og at dronene også får rensket opp i russiske skyttergraver og får spredt nok frykt og panikk til at ennå flere russere overgir seg og at Ukraina får redusert sine tap. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
bojangles skrev (21 minutter siden):

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/05/16/195922981/ukraina-russiske-styrker-er-darlig-trent-og-er-avhengig-av-gammelt-utstyr

Er dette offensiven? En finte lik den vi så ifjor? Eller er det bare probing av russisk frontlinje for å finne de svakeste punktene og sjekke dybde før stormtroppene og kavaleriet kjører på for fullt?

Kan være det ene, kan være det andre. Det er det som er det geniale 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Eg trur at krigen vil vere det som gjer at Ukraina får bukt med korrupsjonen ein gong for alle.

Dessverre bidrar kriger ytterst sjeldent til anti-korrupsjon. Hvertfall ikke på kort sikt. Midt oppi en krig har ikke statsapparatet hverken tid eller mulighet til å innhente anbud hver gang de skal lappe sine sår. Så under, og rett etter krigen, foregår det garantert mye kameraderi og annen form for korrupsjon. 

Dette er et problem, men å være under invasjon fra Russland er et mye større problem! Ergo må de prioriterte. At kontrakt på å bygge opp sykehus, veier/bruer og masse annen infrastruktur burde vært tildelt på en bedre måte, kan vi rett og slett ikke bruke (alt for mye) tid på akkurat nå.

Allikevel synes jeg det er greit å være klar over at kriger etterlater seg vakuum med gode korrupsjonsmuligheter. Dette er viktig å tørre å belyse. 

Allikevel tror jeg ikke vi ser en eneste kritisk nyhetsreportasje vedr dette. Hvem tør å kritisere et land som prøver å stå opp mot Putin, og kjemper for nebb og klør for å forsvare sitt land og sine folk?!

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...