Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (5 timer siden):

 

Etterretningslekkasje: Hevder Wagner-lederen skal ha tilbudt Ukraina informasjon

Ifølge lekkede amerikanske etterretningsdokumenter skal Jevgenij Prigozjin ha tilbudt Ukraina informasjon om hvor russiske styrker befant seg.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2BJz2r/etterretningslekkasje-hevder-wagner-lederen-skal-ha-tilbudt-ukraina-informasjon

Enten en falsk lekkasje for å fremprovosere enda større problemer mellom Wagner og Putin, eller reellt og konflikten har virkelig begynt å tjene Ukraina. Uansett veldig spennende! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8JvW8E/putins-talsmann-aa-foere-krig-er-noe-helt-annet?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=dre-64620113962488d2b99effe4

Det må være merkelig å fortelle så vanvidde løgner, men når propagandaen fungerer så utmerket at store deler av Russland og andre hjernevaskede omkring tror på det så forstår jeg jo hvorfor de holder på. Jeg husker en tid hvor det virket som alle var enige om enkelte sannheter, men nå virker det som jeg kan fortelle en historie om at en potet på Toten styrer verden og hvor mange som vil tro på det avhenger av hvilke midler jeg setter inn for å spre teorien min. Det handler nok både om at jeg visste mindre om hvor utbredt feilinformasjon var, og ikke minst hvor kraftig verktøy internet er for dem som ønsker å skape alternative sannheter. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

 

Omtanken for ektemannen er virkelig rørende.

Plutselig forstår jeg hvorfor så mange russiske menn heller vil gå i døden.

No dreg du det litt langt. Enkja kan godt ha hatt omtanke for mannen sin medan han var i live, men når han fyrst (truleg) er død er det jo rett og rimeleg at Russland faktisk betalar den kompensasjonen som dei har lova. Det som likevel er det merkelege er at vanlege russarar, kvinner og menn utan vidare finn seg i at ektemenn og fedre blir sendt for å bli hakkemat i ein krig som er heilt meiningslaus.

Det mest interessante her er kanskje at kvinna m.a. seier at ho har henvendt seg til Røde Kors, det same Røde Kors som vart bomba av Russland for nokre dagar sidan.

Redigert: Ho seier ingenting om at dei ikkje treng å sende liket berre ho får pengane, tvert imot seier ho at mannen er sakna og at ingen veit kvar han er.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

Det er ikke enighet i NATO om å invitere Ukraina inn som medlem. Bl.a. så er Frankrike, Tyskland og USA nølende.

Washington Post: NATO lacks consensus on Ukraine’s membership ahead of Vilnius summit (kyivindependent.com)

At Ukraina må ha en form for sikkerhetsgaranti som ett ledd i en fredsløsning er åpenbart, på den annen side kan et  NATO medlemskap for Ukraina også være et ledd i en forhandlingsløsning, der vesten aksepterer at Ukraina ikke blir NATO medlem, men der de i realiteten langt på vei blir det ved at flere NATO land gir Ukraina sikkerhetsgarantier.

Det står vel ikkje i artikkelen at ikkje Frankrike, Tyskland og USA vil invitere Ukraina inn i NATO seinare. Eg håpar at det her er ikkje er eit spørsmål om Ukraina skal inviterast inn, men når det skal skje.

Eg tykkjer generelt at Tyskland, Frankrike og USA er litt vel tilbakehaldne når det gjeld å støtte Ukraina i frykt for ikkje å provosere Russland. Dette har ein tidlegare sett i form av den merkelege nølinga når det gjaldt å sende luftvern (f.eks. Patriot), deretter stridsvogner, og ein ser det same når dei blokkerer andre land i å sende vestlege kampfly. I andre enden har ein Polen, Baltikum og ikkje minst Storbritannia, som heile tida har vore mest på hogget når det gjeld støtte til Ukraina.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Nok et eksempel på hvor stort feilsteg det var for Putin å angripe Ukraina når selv ultra nøytrale Sveits endrer lovene sine så de kan donere våpen.
 

Sveits skal gå svært stille i dørene med denne såkalte nøytraliteten sin. Hvis de er så nøytrale burde de ikke være pengehvitvaskingsmaskin for all verdens våpenhandlere, oligarker og diktatorer.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Hva om Lukasjenkos sykdom ikke er tilfeldig? Hva om Putin i realiteten har påvirket helsen hans? Slik at Putin kan innlemme Belarus og mobilisere styrkene deres?

Da antar jeg at krigen ville spre seg til Belarus og Belarussere gå til opprør mot myndighetene sine.

Det var jo eit lengre opprør sist som vart slått hardt ned på. Det spørst om kviterussarane tek sjansen på å protestere dersom dei reknar med at sjansen er liten for å vinne fram. Det spelar vel neppe så stor rolle om diktatoren heiter Lukasjenko eller Putin.

Sjansen for eit opprør ville kanskje ha vore større dersom kviterussarar vart sendt i krigen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (52 minutter siden):

Enten en falsk lekkasje for å fremprovosere enda større problemer mellom Wagner og Putin, eller reellt og konflikten har virkelig begynt å tjene Ukraina. Uansett veldig spennende! 

Eller det kan også ha vore eit forsøk på å lokke Ukraina til å gjere dumme ting. Det er lite som tilseier at Prigozin ville ha halde ord om Ukraina gjekk på limpinnen og trekte seg ut av Bakhmut.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (21 minutter siden):

Det var jo eit lengre opprør sist som vart slått hardt ned på. Det spørst om kviterussarane tek sjansen på å protestere dersom dei reknar med at sjansen er liten for å vinne fram. Det spelar vel neppe så stor rolle om diktatoren heiter Lukasjenko eller Putin.

Sjansen for eit opprør ville kanskje ha vore større dersom kviterussarar vart sendt i krigen.

I mitt naive hode vil det være mer sannsynlig med et bredt folkeopprør i Belarus om undertrykkingen kommer fra et annet land (Putins Russland) enn om det kommer fra en lokal figur. Det er ikke så mye som forener et folk så ettertrykkelig som en felles, ytre fiende.

Om så skulle skje at Lukasjenko pakker snippesken og Putin forsøker på en annektering eller lignende vil belarusserne komme i faresonen for å bli innblandet i krigen i Ukraina, og det er noe de ikke vil. Og kanskje de også vil få bedre støtte fra Europa om de må forsvare seg mot en ytre fiende enn om de må gjøre opprør mot en indre fiende. Det er stor forskjell på indre anliggender og invasjon.

Men; tiden vil vise hva som skjer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

 

 


Uhyre interessant perspektiv at én av grunnene til at Russland vil ha Belarus med i krigen - og en av grunnene til at Belarus vil holde seg utenfor - er fordi det ville svekke Belarus egen forsvarsevne og gjøre dem til lett bytte for en russisk invasjon.

Russerne har også forsøkt seg på flere falsk flagg- operasjoner, inkludert bokstavelige falsk flagg- operasjoner, hvor styrkene deres bærer belarussiske flagg i et forsøk på å få Ukraina til å angripe inn i Belarus. De har også bært ukrainske flagg og planla tilsynelatende å angripe Belarus selv - når Ukraina ikke ville gjøre det.

Det blir borgerkrig i landet om russerne prøver å trekke dem inn i krigen. Befolkningen støtter ikke dette og hæren vil gjøre opprør. Kan ikke se hvordan Russland kan tjene noe som helst på dette

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
iblazeqt skrev (7 timer siden):

 

Etterretningslekkasje: Hevder Wagner-lederen skal ha tilbudt Ukraina informasjon

Ifølge lekkede amerikanske etterretningsdokumenter skal Jevgenij Prigozjin ha tilbudt Ukraina informasjon om hvor russiske styrker befant seg.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2BJz2r/etterretningslekkasje-hevder-wagner-lederen-skal-ha-tilbudt-ukraina-informasjon

Kan bare spekulere i motivasjonene hans hvis han faktisk har gjort dette, om det er at han ser skriften på veggen eller om splittelsen i de Russiske styrkene er så store at han ser det formålsmessig å hjelpe det Ukrainske militæret mot de regulære Russiske styrkene for å gjøre det Russiske militæret mer irrelevant og styrke sin egen posisjon.

Her er en Washington Post artikkel om saken (burde ikke være bak betalingsmur da det er en gaveartikkel): https://wapo.st/450zdt5

Verdt å bite merke i følgende avsnitt:

Sitat

In wartime, it is not unusual for opposing parties to maintain some form of communication. And the documents don’t reveal Prigozhin’s intention in talking to his erstwhile foes in Ukraine. In an interview, a Ukrainian official characterized the contacts in the spirit of “keeping your friends close and your enemies closer.”

 

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

https://www.gov.uk/government/news/pm-welcomes-president-zelenskyy-to-the-uk-ahead-of-anticipated-ukrainian-military-surge

Press release

PM welcomes President Zelenskyy to the UK ahead of anticipated Ukrainian military surge

"This summer we will commence an elementary flying phase for cohorts of Ukrainian pilots to learn basic training. This will adapt the programme used by UK pilots to provide Ukrainians with piloting skills they can apply a different kind of aircraft. This training goes hand in hand with UK efforts to work with other countries on providing F16 jets – Ukraine’s fighter jets of choice."

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...