Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
zorry skrev (40 minutter siden):

106 artillery systems de siste 7 dagene... Dette er viktig siden artilleriet er det som pr nå holder russerne inne i kampen og som nok er det enkeltvåpenet som tar livet av flest ukrainere. Ukrainerne sier de til nå har ødelagt 3116 kanoner. Om russerne i tillegg har skutt så mye med de resterende at nøyaktigheten begynner å lide eller at mane av dem til og med er helt utslitt så er dette i tilfelle in god utvikling.

Det høye antallet kanoner tapt de siste 7 dager indikerer også at de har mye igjen og at de er i svært aktiv bruk. Det vil nok fortsette å ta livet av mange ukrainere i lang tid fremover. Se kontrasten til antall MBT tapt. Der har de daglige tapene sunket kraftig - uten at antall soldater drept har sunket. Noe som indikerer at soldater har stadig mindre støtte fra MBT og at det er få og dårlige MBT igjen. Antallet er selvsagt bare en av mange indikatorer på hvordan det står til med Russlands beholdning av MBT. Poenget er bare at man ikke skal ta lett på artilleristyrken ennå. Det er fortsatt formidabel styrke igjen i form av antall kanoner.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (43 minutter siden):

Challenger 2 mot typiske russiske mottiltak.

Det var jo det dei norske ekspertane som er på NRK, VG og Dagbladet sa når satelittbilda kom, at haitennene til russarane ikkje hadde noen verdi, sidan dei var lagt laust oppe på bakken. Skal haitenner være effktive må dei gå mange meter ned i bakken slik at dei ikkje kan skubbast vekk slik vi ser her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (5 timer siden):

Er dette godt nok til å forhindre angrep fra sjøsiden?

Tankene mine går mot D-dagen når jeg ser dette.

Dit går mine tanker også, dog med den tilføyelse at tyskerne var langt bedre forberedt enn russerne synes å være på Krim. Uten at jeg er noen spesialist når det gjelder amfibieoperasjoner så tror jeg at russernes kompetanse på dette området får god plass på baksiden av et frimerke.

De som virkelig kan noe om dette er amerikanerne, en kunnskap de betalte med blod i Stillehavet og i Normandie, og de har opprettholdt kompetansen. Og i den grad det blir noen amfibieoperasjoner i denne krigen, så er der minst 50 rådgivere fra US Marines som nå bare sitter å tripper for å øse av sin kunnskap.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er skremmende hvor lik utviklingen av andre verdenskrig og krigen nå er:

Hitler annekterte land i Østerike og Tjekkoslovakia i 1938, og fikk  "aksept" av verdenssamfunnet (det berømte Chamberlain dokumentet) mot at han ikke kriget noe mer!

Putin tok Krim fra Ukraina i 2014, og til tross for murring fikk han en slags aksept for det, med trusler om store sanksjoner hvis han kriget noe mer!

Hitler fikk lyst på mer og gikk inn i Polen; han tenkte det ville bli lett fordi ingen turde jo å blande seg inn sist! Han tok feil: Krigen han hadde startet ble etterhvert mye større og vanskeligere å håndtere enn han hadde sett for seg, men da var det for sent å snu.

Putin fikk også lyst på mer; han tenkte også det ville bli lett fordi ingen turde å blande seg inn sist; Han også tok feil. Krigen han hadde startet ble også mye større og vanskeligere å håndtere enn han hadde sett for seg.

Hitler kriget seg helt tom han! Og sto til slutt nesten alene igjen nede i en bunker og avsluttet krigen med én kule...

Putin ser heller ikke ut til å gi seg selv om han blir stadig tommere for både folk og ammunisjon. Også han har sikkert en bunker å forskanse seg i hvis det skulle trengs...

Men det skremmende er at Hitler hadde ikke atomvåpen! Hadde han hatt det så hadde han selvfølgelig brukt dem disse siste dagene! Er man både gal og villig til å skyte seg selv når slaget er tapt, så er veien kort til å ta med seg resten av verden også! Han så jo på alle andre enn tyskere som undermennesker.
Putin har en lignende tankegang; vi er alle nazister, og russerne de eneste "rene", så hvorfor skulle han spare oss hvis han står der med pistolen mot panna?

Derfor er Putin mye farligere enn Hitler når han blir trengt opp i et hjørne nede i en bunker med en pistol: Han har en rød knapp i tillegg...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
SAS1984 skrev (15 timer siden):

Nei. Det står "Retweet = Endorsment". -- Om han retweeter deg så støtter han budskapet ditt.

Nei, det står faktisk "Retweet != Endorsement", som betyr at han ikke nødvendigvis støtter budskapet selv om han retweeter.

!= er det samme som likhetstegn med strek over.  

Dragavon skrev (32 minutter siden):

Det var jo det dei norske ekspertane som er på NRK, VG og Dagbladet sa når satelittbilda kom, at haitennene til russarane ikkje hadde noen verdi, sidan dei var lagt laust oppe på bakken. Skal haitenner være effktive må dei gå mange meter ned i bakken slik at dei ikkje kan skubbast vekk slik vi ser her.

Jeg tror de prøvde å løse dette ved å lenke dem sammen, slik at hvis du prøvde å fjerne noen av dem, ville de andre følge på og det ville bli tyngre og tyngre. Jeg vet ikke om dette hjelper.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tyrkiske medier melder at Erdogan leder med 60% av stemmene mot 33%, etter at opposisjonen har leder med ca. 10% de siste månedene. Dog med forbehold i at utenomliggende områder kanskje teller raskere.

Det er utstrakte påstander om valgfusk, med en del bildemateriale. Kanskje derfor Erdogan har tatt det sånn med ro? Vi ser Belarussiske/russiske tilstander i det tyrkiske valget.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Hadde noen foreslått at jeg skulle forhandle med en person som brøt seg inn i huset mitt, drepte sønnen min, voldtok datteren min, og så forsøkte å forhandle med myndighetene om å få beholde huset mitt, så hadde jeg muligens gitt dem en real dose juling. Så respektløst synes jeg det er. Pasifister er ofte virkelighetsfjerne. Det er en slags vri på toleranseparadokset. De eksisterer bare fordi andre beskytter dem.

 

Tillat meg å være uenig, og tillat meg å forsvare Unni Wilhelmsen. Jeg er ikke enig med henne, hun står bak flere fundamentale bommerter, men hun er ikke en Putin unnskylder, eller enda verre; en Putin agent. Hun er en forsker fra Bergen som er stor i kjeften og som ønsker å utmerke seg med alternative synspunkter. Hun bare mener noe, og det kan vi vel både tåle og tillate?

Så til andre del av ditt innlegg, nemlig at en ikke kan forhandle med en person som har brutt seg inn i huset ditt. Vel, der har en ofte ikke noe valg. Og nå snakker jeg ikke om et vanlig husinnbrudd, men eksempelvis den amerikanske invasjonen av i Irak i 2003. Personlig har jeg tilgitt amerikanerne for denne ulovlige invasjonen da det er min oppfatning at USA mistet hodet etter 9/11, og gjennomførte en rekke idiotiske handlinger. USA's fastland hadde aldri blitt angrepet tidligere, og dette angrepet var til alt overmål så spektakulært og effektivt at amerikanerne i flere år mistet strategiske gangsyn.

Og i 2003 utføret amerikanerne en god del handlinger i Irak som kan stemme med denne beskrivelsen:  

"........brøt seg inn i huset mitt, drepte sønnen min, voldtok datteren min...."   

Og nå er ikke poenget mitt å bedrive Westsplaining, men å gjøre det klart at i en krig mot med en forsoffen supermakt som Russland, som fortsatt oppfatter seg selv som en supermakt, så har en ikke de samme valgalternativene som at der det kommer en psykopat inn i huset ditt og dreper og voldtar kone og barn. Da kan du ringe til politiet, eller det som hadde vært mitt førstevalg: drep vedkommende. 

Men nå er altså ukrainerne ikke i den posisjonen, de har en adskillig bedre forhandlingsposisjon enn Irak hadde for 10 - 15 år siden, men de har ikke noe politi å ringe til. Og det hadde irakerne i enda mindre grad, så de måtte faktisk forhandle. 

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Det høye antallet kanoner tapt de siste 7 dager indikerer også at de har mye igjen og at de er i svært aktiv bruk. ...

Ikke nødvendigvis. Det kan også hende at russernes etterhvert slunkne beholdning på MBT-er tillater ukrainerne å flytte større fokus over på artilleriet. Artilleri som blir slitt mister etterhvert også nøyaktighet og en 152mm granat som treffer dårlig skader ikke i like stor grad mannskaper som er i en skyttergrav. Dermed kan det være fornuftig å prioritere andre mål i denne situasjonen. Når man derimot skal rykke frem er saken en annen. Da er det å nøytralisere motstanderens artilleri helt vesentlig. Dette kan også handle om at Ukraina har holdt igjen på bruken av granater for å kunne bearbeide russerne hardere nå før de eventuelt starter en større offensiv. Muligens har også ukrainerne fått flere artillerisystemer tilgjengelig til kontraskyting i og med vestlige leveranser utover våren. Tiden vil vise om mine håpefulle tanker eller om din mer pessimistiske vinkling er riktig.

Ukrainerne har et anslag på at russerne hadde 5689 kanoner ved krigens start. Det er ikke godt å si om de visste dette helt eksakt. Russerne har sikkert også hentet fram mer gammelt og de har muligens produsert en del nytt i løpet av året. Likevel, siden den 22.04 (i løpet av 20 dager) har prosentsatsen ødelagte kanoner ifølge Ukraina gått fra 49.8% til 54,8%. De første 425 dagene av krigen tok da Ukraina ut ca 0,12% av opprinnelig estimat hver dag. Nå er vi på dag 445 og de siste 20 dagene er tilsvarende gjennomssnitt 0,25%.pr dag. Sammen med den slitasjen som det russiske artilleriet nødvendigvis må ha blitt utsatt for er dette en ganske god trend og absolutt helt nødvendig om krigen skal gå ukrainernes vei. Krigen er på ingen måte over og artilleriet kommer fremdeles til å ta mange ukrainske liv og ødelegge utstyr, men jeg krysser fingrene for at artilleri også blir skjeldnere og skjeldnere på russisk side akkurat som utviklingen for MBT-er har gått.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det høye antallet kanoner tapt de siste 7 dager indikerer også at de har mye igjen og at de er i svært aktiv bruk.

Javel? For meg virker det som en ulogisk slutning å trekke. De har tapt mange kanoner siste uke, altså har de mye igjen?

Tror nesten du må forklare dette som om jeg er 4 år, for dette skurrer bare i mine ører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/14/2023 at 5:04 PM, aklla said:

Kan jo lure på om dere er korrupsjon, udugelighet eller begge deler som gjør at hindrene endte opp ubrukelig...

Har sett mange som har påstått at de er helt ubrukelige, som de jo åpenbart er :)

Det er jo helt utrolig å se den video'n. Dragetennene var liksom det ypperste russerne fant på, de brukte sikkert en gode dose penger og bandt opp ressurser på disse. Og som russerne alltid gjør var det nok noen som snoset av lasset også av dragetennene. De stikker jo ikke dypt ned i jorda, og er heller ikke lenket sammen. Tanksene til UA valser bare rett over som om de var laget av papp.

Russisk udugelighet er jo jokeren i denne krigen. Og korrupsjonen i russland aner vel ingen hvor dypt den stikker og hvor mye som skummes av toppen. Jeg tipper det er en god kombinasjon. Uansett var det deiligt å se at dragetennene var ubrukelige. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (24 minutter siden):

Tyrkiske medier melder at Erdogan leder med 60% av stemmene mot 33%, etter at opposisjonen har leder med ca. 10% de siste månedene.

Det er utstrakte påstander om valgfusk, med en del bildemateriale.

Kanskje derfor Erdogan har tatt det sånn med ro?

Vi ser Belarussiske/russiske tilstander i det tyrkiske valget.

Utan at eg veit noko som helst om dette: Kan det vere så enkelt også i dette valet som at den konservative landsbygda blir talt fyrst, og at dei liberale storbyane kjem til slutt?

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 5/14/2023 at 5:26 PM, ozone said:

Derfor er Putin mye farligere enn Hitler når han blir trengt opp i et hjørne nede i en bunker med en pistol: Han har en rød knapp i tillegg...

Kanskje er fyren helt gær'n. Han har dog folk rundt seg som jeg håper gir ham en kule før han rekker fram til den røde knappen. Dessuten. Hva skjer egentlig om putin presser ned den røde knappen? Kanskje ingenting? Enten fordi noen russere er imot krigen og har koblet den røde knappen til lyset i bunkeren, kanskje har noen endret koordinatene slik at evt. a-bomber faller rett i hodet på putin heller enn hans ønskede mål. Det mest trolige er vel at brorparten av arsenalet ikke virker i det hele tatt eller bare delvis virker fordi tiår på tiår med unnasluntring, drikking på jobben og massiv korrupsjon har gjort at vedlikehold og service alltid er signert på, og tatt betalt for men kanskje aldri utført. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (26 minutter siden):

Tyrkiske medier melder at Erdogan leder med 60% av stemmene mot 33%, etter at opposisjonen har leder med ca. 10% de siste månedene. Dog med forbehold i at utenomliggende områder kanskje teller raskere.

Det er utstrakte påstander om valgfusk, med en del bildemateriale. Kanskje derfor Erdogan har tatt det sånn med ro? Vi ser Belarussiske/russiske tilstander i det tyrkiske valget.

Virker veldig mistenkelig. At slike valgmålinger kan være feil har vi sett mye av, men dette var jo helt voldsomt. Jaja, da ser det ut til at vi må slite med Erdogan-tullingen enda noen år, om da ikke folket i Tyrkia lukter lunten og kaster han ut.

Veldig synd. Hadde vært greit med noen positive nyheter for en gangs skyld. :(

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (11 minutter siden):

Russisk udugelighet er jo jokeren i denne krigen. Og korrupsjonen i russland aner vel ingen hvor dypt den stikker og hvor mye som skummes av toppen. Jeg tipper det er en god kombinasjon. Uansett var det deiligt å se at dragetennene var ubrukelige. 

Om ein samanliknar med Tyskland var det vel ein heilt annan kultur der. Tyskarar har vel alltid vore kjende for å vere arbeidsvillige og å gjere ting grundig og nøyaktig. Difor tok det heller ikkje så lang tid å gjenreise industrien etter krigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Splitter said:

Virker veldig mistenkelig. At slike valgmålinger kan være feil har vi sett mye av, men dette var jo helt voldsomt. Jaja, da ser det ut til at vi må slite med Erdogan-tullingen enda noen år, om da ikke folket i Tyrkia lukter lunten og kaster han ut.

Veldig synd. Hadde vært greit med noen positive nyheter for en gangs skyld. :(



Ja, det er litt forskjell på feil når to kandidater begge ligger på 50/50, men de skal ikke kunne ta feil med så stor margin. Opposisjonen skulle lede med 10%, men havner under med 30%. Det er for dumt. Det går også videoer som angivelig viser valgfusk. Så det blir interessant å se hva valgdeltakelsen er. Den kan være kunstig høy eller tom. over 100% i en del landsbyer på bygda. Jeg holder et håp om at det vil jevne seg ut etter hvert som større steder teller stemmene sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Olek1970 skrev (3 timer siden):

Når det gjelder folk med «høyere» utdannelse forresten: noen av dem som  er rene Putin-støttespillere, det er definitivt ikke noe jeg vil anklage Wilhelmsen for å være. Samtidlig viser mange med professor/forsker/ekspert-tittel at slike titler ikke er noen garanti for rette og fornuftige synspunkter.  Vi bør fra slike forvente litt mer enn hva folk på en diskusjonsforum, kommentatorfelt i avisa, avisskriverier osv kommer med. Det er dessverre langt i fra alltid tilfelle. 

 

Dessverre blir mange i akademia, særlig i samfunnsfag, preget av visse politiske miljøer med sterkt anti-Vestlig tankegods.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...