Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (4 minutter siden):

Javel? For meg virker det som en ulogisk slutning å trekke. De har tapt mange kanoner siste uke, altså har de mye igjen?

Tror nesten du må forklare dette som om jeg er 4 år, for dette skurrer bare i mine ører. 

Hadde det vært lite igjen, så hadde det vel også vært vanskeligere å finne. Regn med at når beholdningen går mot null så gjør også de daglige tapene det.

Som @zorry er inne på så har antallet gjenværende russiske artillerikanoner, i følge ukrainske estimater, sunket fra 2857 den 22. april til 2573 den 14. mai. Det er altså formidabel gjenværende militær styrke som ikke må undervurderes. Med et tempo på 284 stk på 22 dager så vil det med samme tempo ta ca 200 dager før de går tomme. Tallet 200 dager er likevel verdiløst fordi det bare er ekstrapolert fra den siste tidens tempo, mens reelt tempo kan avta desto mer enhjørninger disse blir på slagmarken, eller øke fordi ukrainerne møter stadig mindre motstand. Eller andre ting som gjenværende ammunisjon, komplementerende styrker eller til og med politiske løsninger kan endre løpet drastisk. Men altså, det er nær framtid (~1 mnd) som er enklest/sikrest å spå og der vil artilleri fortsette å gi stor motstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat
17:48Ådne Husby Sandnes

Foreløpig telling i Tyrkia: Erdogan leder klart

Foreløpige resultater fra Tyrkias presidentvalg viser at sittende president Tayyip Erdogan leder med 59,47% av stemmene sammenlignet med opposisjonsrivalen Kemal Kilicdaroglu med 34,79% på søndag.

Kringkasteren HaberTurk gir resultatene basert på 9,1% av stemmene som var talt opp.

Foreløpig er det telt opp små valgdistrikter i rurale strøk - der Erdogan alltid gjør det godt.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/foreloepig-maaling-i-tyrkia-erdogan-leder-klart.GNVfVE-CI

Altså er det slik som eg sa. Landsbygda er dei mest konservative, enten det er i USA, Tyrkia, Russland eller andre stader.

Sitat

18:16 

Godt forsprang for Erdogan.

 

Foreløpige resultater fra Tyrkias presidentvalg, basert på 22 prosent stemmene, gir Recep Tayyip Erdogan en klar ledelse, ifølge tyrkiske medier.

Erdogan har en foreløpig ledelse med 55 prosent av de opptalte stemmene mot opposisjonskandidaten Kemal Kilicdaroglus 39 prosent av stemmene.

Det telles fortsatt stemmer over hele landet og det er enda tidlig i prosessen.

https://www.nrk.no/nyheter/godt-forsprang-for-erdogan.-1.16409649

Vi får håpe det tippar rette vegen når teljinga nærmar seg slutten og storbyane er talt.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (20 minutter siden):

Utan at eg veit noko som helst om dette: Kan det vere så enkelt også i dette valet som at den konservative landsbygda blir talt fyrst, og at dei liberale storbyane kjem til slutt?

Her har Aljazera en live update. Der er forholdet 53.9% til Erdogan og 40,1% til Kilicdaroglu så dette er ikke godt å si hvor ender. Trenden er i hvert fall negativ for Erdogan.

https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2023/5/14/turkey-election-results-live-news-vote-count-under-way

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (28 minutter siden):

Tyrkiske medier melder at Erdogan leder med 60% av stemmene mot 33%, etter at opposisjonen har leder med ca. 10% de siste månedene. Dog med forbehold i at utenomliggende områder kanskje teller raskere.

Det er utstrakte påstander om valgfusk, med en del bildemateriale. Kanskje derfor Erdogan har tatt det sånn med ro? Vi ser Belarussiske/russiske tilstander i det tyrkiske valget.

Ikke fullt så raskt, det er ventet at Erdogan vil lede klart i de første resultatene. Følg med på The Guardian, de har en rimelig kompetent avdeling på Tyrkia:

Turkey elections live: vote could end Recep Tayyip Erdoğan’s two decades in power (theguardian.com)

Det er i det minste lov og håpe. Mine foreldre kjøpte for mange år siden en leilighet i Tyrkia. Jeg har vært der noen ganger de siste 10 - 15 årene, da jeg har blitt kjeftet på plass for at jeg ikke har benyttet den mer.

Før den tid var Tyrkia et sted på kartet, men jeg har blitt dypt imponert av Tyrkia. Det er mange ting jeg kunne ha fremhevet, slik som at tyrkiske kvinner kan gå rundt i de samme antrekkene som vestlige kvinner uten å føle skam eller bli hånet. At Tyrkia har en enormt stor industri som produserer alt fra vaskemaskiner, kjøleskap, lastebiler - listen er lang. Og dette er produsert med vestlig teknologi. Senest i dag tok jeg en Fjord1 ferge som i sin helhet hadde blitt bygget i Tyrkia, den hadde norsk design og der er nordmenn på verftet som både har lært de opp og overvåker det hele, men i følge det jeg hører er dette en god og velfungerende ferge. 

Og grunnen til mitt sterke engasjement er at det er dønn viktig for vesten, NATO og ikke minst krigen i Ukraina at Erdogan nå blir valgt ut, og at der kommer en annen president i Tyrkia.

Vi får vente å se, blir det 60% til Erdogan er det åpenbart valgfusk, og det kan bli et militærkupp i Tyrkia. Noe jeg vil ønske velkomment, store deler av det tyrkiske militæret ser det som sin oppgave å ivareta Ataturks visjon om at Tyrkia skulle bli et sekulært samfunn byget på demokratiske verdier. Der er statuer av Ataturk i alle tyrkiske byer. Erdogan forsøker å klistre seg til Ataturk, men lykkes ikke helt med det. Erdogan har stort sett støtte fra de mer mindre utviklede deler av Tyrkia, der kvinnene fortsatt føler skam ved å vise sitt ansikt.     

  • Liker 8
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

Egen tråd for valget i Tyrkia?

Nei, se for øvrig mitt innlegg. Valget i Tyrkia har stor betydning for krigen i Ukraina, men jeg er enig i at hvis dette fortsatt dominerer Strengen "Russlands invasjon av Ukraina" om et par dager, er det på si plass med en egen tråd.

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
zorry skrev (8 minutter siden):

Her har Aljazera en live update. Der er forholdet 53.9% til Erdogan og 40,1% til Kilicdaroglu så dette er ikke godt å si hvor ender. Trenden er i hvert fall negativ for Erdogan.

https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2023/5/14/turkey-election-results-live-news-vote-count-under-way

Det er visst eit par andre kandidatar som stel ein del stemmer. Det er vel difor ikkje så usannsynleg at det blir ein omkamp mellom Erdogan og Kili....

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
torbjornen skrev (25 minutter siden):

Tyskarar har vel alltid vore kjende for å vere arbeidsvillige

Så arbeidsvillige at de tvangsvervet millioner av slaver til å bygge atlanterhavsmuren. Uten de ville det ikke vært reist mye forsvarsverker til å forsvare Tyskland under 2vk

torbjornen skrev (27 minutter siden):

og å gjere ting grundig og nøyaktig

Som slagskip som ikke tålte krass sjø, panservogner som gikk opp i limingen bare de ble truffet av høyeksplosivgranater og hadde flere konstruksjonsfeil enn elefantmannen, ballistiske missiler (V2) som drepte flere av de som jobbet med å konstruere de enn de drepte av de faktiske nedslagene og gikk bokstavelig talt på poteter (en råvare som sårt trengtes for å fø befolkningen), generaler som aldri hadde hørt om ordet "logistikk" før, hele bataljoner som var så ruset på metamfetamin at de tømte ammunisjonsforsyningene sine bare ved å skyte på hallisunasjoner (SS og ikke Wehrmacht riktignok) og jeg kan fortsette

Grundig og nøyaktig. TOPP KEK. Nei du. naZistene i Tyskland hadde mer til felles med naZistene i Russland en det folk aner.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (15 minutter siden):

Så arbeidsvillige at de tvangsvervet millioner av slaver til å bygge atlanterhavsmuren. Uten de ville det ikke vært reist mye forsvarsverker til å forsvare Tyskland under 2vk

Som slagskip som ikke tålte krass sjø, panservogner som gikk opp i limingen bare de ble truffet av høyeksplosivgranater og hadde flere konstruksjonsfeil enn elefantmannen, ballistiske missiler (V2) som drepte flere av de som jobbet med å konstruere de enn de drepte av de faktiske nedslagene og gikk bokstavelig talt på poteter (en råvare som sårt trengtes for å fø befolkningen), generaler som aldri hadde hørt om ordet "logistikk" før, hele bataljoner som var så ruset på metamfetamin at de tømte ammunisjonsforsyningene sine bare ved å skyte på hallisunasjoner (SS og ikke Wehrmacht riktignok) og jeg kan fortsette

Grundig og nøyaktig. TOPP KEK. Nei du. naZistene i Tyskland hadde mer til felles med naZistene i Russland en det folk aner.

Absolutt, helt korrekt!👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

 

Den vakre kvinnen med det litt firkantede ansiktet er denne:

Светлана Тихановская (52452804596) 2.jpg

Også kjent som  Sviatlana Heorhiyeuna Tsikhanouskaya, som er leder for opposisjonen i Belarus, og som nå lever i eksil i på en hemmelig adresse i en av de baltiske statene (sannsynligvis flere adresser.)

I går rapporterte The Kyiv Independent at Lukasjenko hadde blitt lagt inn på sykehus noen timer fordi han hadde fått et nervøst sammenbrudd, mens andre mente at sykehusinnleggelsen skyldes at han hadde trukket KGB te.

Jeg har ikke svaret, men å se Sviatlana sammen med Ursula van der Leyen og Vlodimir Zenlinksyj et ett og samme rom og der de til alt overmål snakker sammen, kan jo påføre selv den sterkeste mann løs mage.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Windfarmer said:

Nei, se for øvrig mitt innlegg. Valget i Tyrkia har stor betydning for krigen i Ukraina, men jeg er enig i at hvis dette fortsatt dominerer Strengen "Russlands invasjon av Ukraina" om et par dager, er det på si plass med en egen tråd.

Det er vel nettopp det, at oddsen for at alt foregår på korrekt måte i Tyrkia idag er liten, så dette blir fort noe som vil dominere tråden fremover. Og nesten uansett hva som skjer i Tyrkia idag, så tenker jeg at en egen tråd hadde passet bedre. Men jeg er ikke moderator og dikterer ingen. Jeg bare forsøkte å få tråden tilbake til det den egentlig handler om. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (41 minutter siden):

Så arbeidsvillige at de tvangsvervet millioner av slaver til å bygge atlanterhavsmuren. Uten de ville det ikke vært reist mye forsvarsverker til å forsvare Tyskland under 2vk

Som slagskip som ikke tålte krass sjø, panservogner som gikk opp i limingen bare de ble truffet av høyeksplosivgranater og hadde flere konstruksjonsfeil enn elefantmannen, ballistiske missiler (V2) som drepte flere av de som jobbet med å konstruere de enn de drepte av de faktiske nedslagene og gikk bokstavelig talt på poteter (en råvare som sårt trengtes for å fø befolkningen), generaler som aldri hadde hørt om ordet "logistikk" før, hele bataljoner som var så ruset på metamfetamin at de tømte ammunisjonsforsyningene sine bare ved å skyte på hallisunasjoner (SS og ikke Wehrmacht riktignok) og jeg kan fortsette

Grundig og nøyaktig. TOPP KEK. Nei du. naZistene i Tyskland hadde mer til felles med naZistene i Russland en det folk aner.

vonrfaff; skal vi holde oss til fakta, eller skal vi ta en Trump og bare finne på noe?

Tyskland er udiskutabelt blant de mest avanseretre industrinasjoner i verden og var det for over 100 år siden.

I den grad Sovjetunionen hadde noen industrikapasitet kom det fra to kilder:

1. Hitler - Stalinpakten (også kjent som Molotov - Ribbentrop) skulle overføre tysk teknologi til Russland i bytte mot råvarer, noe de også gjorde.

2. Den andre er mindre kjent, men etter den dype depresjonen i USA tidlig på tretti tallet var der en sterk sosialistisk/kommunistisk bevegelse i USA, og de første lastebilfabrikkene i Sovjetunionen ble startet og bygget av amerikanere, og er amerikanske arbeidere gjorde dette av altruistiske motiver da trodde at dette skulle skape en bedre verden. 

3. Så må vi aldri glemme det russerne alltid har vært høykompetente på, å stjele vestlig teknologi på alle mulige lure måter, og akkurat på det feltet har de vært verdensmestere, men nå blåser kineserne de i nakken.

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...