Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

 

Dronen ble funnet i et skogholt cirka 30 kilometer fra Moskva, ifølge myndighetene.

Den eksploderte ikke, men understreker Ukrainas evne til å utføre angrep langt innenfor Russlands grenser. Det skriver nyhetsbyrået AP.

Førsteamanuensis ved Luftkrigsskolen, Lars Peder Haga, sier at han vurderer det som svært sannsynlig at myndighetenes melding stemmer: At Ukraina har sendt en drone mot Moskva.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ukraina-er-villig-til-a-angripe/79106071

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Drogin said:

https://baza.no/

Mulig det er visse russiske produkter der, men nesten alt var baltisk eller ukrainsk opprinnelse.

Jeg fikk tak Ukrainsk Kvas! Anbefales.

Butikken er i Moss, for oss i Oslo og Østlandet 

IMG_20230415_180252.jpg


Maltbrus? Hvordan smaker det?

Ser de også har lager i Fredrikstad, og en nettbutikk, men finner ikke noe sted å registrere, så det er kanskje for storkunder eller no.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dragavon said:


Så vidt jeg fikk med meg er det funnet to stykk av denne dronen. Den kan fly på autopilot 80km og bærer en sprengladning på 17kg. Men må ha forhåndsprogrammerte koordinater. I begge tilfellene ser det ut til at dronene har har flydd for lavt og kræsjet inn i noen svært høye trær. Tydeligvis må autopiloten justeres noe høyere. Men da blir den også mer sårbar.

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar

 

Hvordan lage kvass, Life of Boris.

Kvass er laget av rugbrød, og smaken er som rugbrød. 

Finn en innvandrerbutikk for østeuropeiske varer. Gjerne en salig blanding av hovedsaklig polsk (mange polakker i Norge), litauisk, kroatisk, tysk, russisk, ukrainsk osv. De har antakelig mange ulike varianter av kvass.

Sjekk også tarhun, det er en brus med sterk grønnfarge. Min lokale østeuropeiske butikk heter EKO Market. Igjen, flere varianter. Den ene er ukrainsk, søt og egnet for barn.

PS. Kvassen i butikkene er typisk alkoholfri. Videoen viser at han lager den med alkohol. Les på flasken, de har innholdsfortegnelse som her i Vesten. Enten originalt, eller et klistremerke med oversettelse så nordmenn kan forstå.

Jeg kjøpte nylig et slikt ukrainsk glass med borsch, men ennå ikke prøvd den:

Link for beskrivelse, jeg kjøpte produktet i fysisk butikk.

https://butikk.verdensmat.no/produkt/borsjtsj-rodbetsuppe-laget-i-ukraina/

Nezhin_Borsjtsj_450g_VM.jpg

 

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Mannen med ljåen said:

 

Hvordan lage kvass, Life of Boris.

Kvass er laget av rugbrød, og smaken er som rugbrød. 

Finn en innvandrerbutikk for østeuropeiske varer. Gjerne en salig blanding av hovedsaklig polsk (mange polakker i Norge), litauisk, kroatisk, tysk, russisk, ukrainsk osv. De har antakelig mange ulike varianter av kvass.

Sjekk også tarhun, det er en brus med sterk grønnfarge. Min lokale østeuropeiske butikk heter EKO Market. Igjen, flere varianter. Den ene er ukrainsk, søt og egnet for barn.

PS. Kvassen i butikkene er typisk alkoholfri. Videoen viser at han lager den med alkohol. Les på flasken, de har innholdsfortegnelse som her i Vesten. Enten originalt, eller et klistremerke med oversettelse så nordmenn kan forstå.

Fint om dere holder matprat utenfor tråden.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragavon said:

Så flott, kjempefint at Ukraina også sender droner mot Moskva. At denne ikke traff målet sitt er faktisk mindre viktig. Det viktigste er at russerne selv får kjenne på frykten, at de blir usikre og redd for å bevege seg utendørs. Ukraina har også sendt droner mot Krim og det også bidrar til at russerne får kjenne på og leve litt i frykt. Kanskje våkner de opp av apatien de er fylt med? Og kanskje synker det inn hvilket helvete russerne påfører det ukrainske folket?

Endret av bojangles
  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

President Cyril Ramaphosa og regjeringspartiet ANC mener Sør-Afrika bør trekke seg fra Den internasjonale straffedomstolen (ICC).

ICC utstedte i forrige måned arrestordre på Russlands president Vladimir Putin, noe som innebærer at Sør-Afrika er pålagt å pågripe ham dersom han stiller på toppmøtet i de såkalte Bricks-landene i august. (NRK)



Sør-Afrika er på vei ned dragsuget så de kommer nok til å trekke seg fra litt av hvert, internasjonalt. De ser også hele den gjeldende verdensordenen som den hvite manns undertrykkelse.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Tørr Putin å fly til Afrika? Jeg tenker på muligheten for å ta en "Lukasjenko", og få flyet til å nødlande for å arrestere ham. Vil han risikere det?


Jeg tror ikke det. ICC pålegger nemlig alle lands myndigheter å tvinge ned og arrestere fly som bærer ettersøkte krigsforbrytere selv om de bare flyr over luftrommet.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Store ukrainske artilleriangrep på sørsiden av Dnipro.

Dette er hva man vil forvente å se i tilfelle en offensiv.

Jeg spekulerte tidligere i at dette kanskje nå skjer fordi været er så dårlig at det fremdeles ikke er mulig å rykke frem i øst.

Jeg har fortsatt ikke trua på at dette er den virkelige offensiv-offensiven. Heller en lure-offensiv for å skape frykt, tvil og panikk på russisk side. Alt fra skyttergravene til generalstab, milbloggere, Kreml og den jevne russer. :D 

Dessuten lurer jeg på om ikke russerne har gjort samme tabben som ved Kharkiv-fronten, at de ser på elva som en så trygg barriere at de har flyttet for mange styrker annensteds. Da ender de opp med store porøse områder hvor mobile ukriainske styrker nærmest kan ferdes fritt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det kan helt ærlig være enten eller. Jeg tror ukrainerne kjører på der det åpner seg en mulighet. Russerne var allerede svært nervøse for Kherson-fronten. Forrige gang ukrainerne fokuserte på Kherson så var det tross alt en finte. Men denne gangen tror jeg kanskje de gjør det rett og slett fordi været er så dårlig i øst. Da er det kanskje like greit å fokusere på å krysse en elv og en sump hvor man har båter og elvekrysningsutstyr. Men igjen... hvem vet. Jo mer forvirra vi er, jo bedre, for da er russerne sikkert forvirrede også :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • Ukrainske Hrim-2 raketter har blitt testet flere ganger de siste ukene.
  • Det er nå tydelig at disse produserendes fortløpende.
  • Rakettene er ballistiske, men mangler antagelig manøvreringsevne og andre mottiltak. Det er dette man var redd også ville være ATACMS sin svakhet - at de ikke er like lavtflyvende og manøvrerbare som GMLRS som Ukraina bruker nå.
  • Det virker som om Hrim-2 testes ved å avfyres mer eller mindre direkte mot russisk antiluftskyts.
  • Tross alt er det ikke vits å investere masse i slike raketter om de ikke har en brukbar sjans til å komme seg forbi luftforsvaret.

Untitled.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (39 minutter siden):
  •  
  • Det virker som om Hrim-2 testes ved å avfyres mer eller mindre direkte mot russisk antiluftskyts.

Russerne bruker vel jevnt og trutt av sin luftvernressurser og S300 har de vel i tillegg brukt mot bakkemål. Kanskje er det et poeng for Ukraina å provosere russisk luftvern slik at lagrene blir ytterligere mindre?

Jeg går ut fra at alle typer avanserte missiler som russerne produserer må konkurrere om både materialer og produksjonskapasitet. Så om russerne brenner av S300 missiler og må lage nye, så kan det hende at dette går ut over produksjonen av f.eks. kalibr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
aomt skrev (8 timer siden):

Eg har verken tid eller ønskje om å hive meg i denne diskusjonen. Long story-short, det er ytterst sjeldent noen virkelig kjemper for sin "friheit" og for "sine familier". Så å si samtlige kriger handler om politikk og penger.

Mye annet jeg kunne satt fingeren min på innlegget ditt, men her begynner virkelig resonnementet ditt å falle fra hverandre hvis vi ser det i sammenheng av hva som faktisk skjer i Ukraina. Jeg er spent på (men holder ikke pusten for at du kommer til å gidde å svare) hvordan vår egen frihetskamp mot det nazistiske angrepet og okkupasjonen av vårt eget land kun handlet "om politikk og penger" som om det var det som var hovedmotivasjonen for "gutta på skauen" eller andre motstandsfolk, samt andre som falt og døde i denne kampen. Eller hvordan dette var hovedmotivasjonen for våre folkevalgte politikere i sin tid. Og hvordan Ukrainas motstandskamp mot den Russiske invasjonen skiller seg fra vår egen.

Du skriver at "du verken har tid eller ønske om å hive deg i denne diskusjonen" før du går i gang med å skrive en enorm tekstvegg av personlige anekdotiske erfaringer og bruker dette som en konklusjon for å tegne et bilde av sannheten og i samme åndedrag sette deg opp en unnskyldning for å ikke besvare andre i tråden. Du bidrar dermed til lite eller ingen nytte i denne tråden. I alle fall bidrar du ikke med så mye som du tror du gjør. Forøvrig akkurat den samme oppførsel jeg ser kun blant en gruppe postere på min egen discord server - Russere. Så fort de blir konfrontert, blir det stille (muligens litt "hurfblurf" først), så går det noen dager og så kommer de frem og poster noe nytt og dette gjentar seg i det uendelige. Det er ingen andre som holder på slik så konsekvent. Jeg sier ikke at du er en Russer, men det er litt påfallende.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke det. ICC pålegger nemlig alle lands myndigheter å tvinge ned og arrestere fly som bærer ettersøkte krigsforbrytere selv om de bare flyr over luftrommet.

Sør Afrika har nektet å utlevere etterlyste personer til ICC før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...