Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette med "Ukraina kun vil gjøre beskjedne territorielle framskritt i en varslet motoffensiv" bekrefter i grunnen det jeg også har hatt inntrykk av at Ukraina ikke har mulighet til å ta tilbake så mye av landet på kort sikt. Trolig vil krigen vare lenge og Russland må tvinges til å gi seg gjennom sanksjoner og militære tap.

 Lekkasje: USA har lave forventninger til motoffensiv – Siste nytt – NRK

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (43 minutter siden):

For de som lurer så dreier dette seg om ustyrte raketter for GRAD systemet. Egypt har på flere områder nærmet seg Russland over noe tid nå, og det viser tydelig problemet med å støtte denne typen land.

122mm SAKR Rocket
This is the Egyptian 122mm SAKR-10, 18, 30, 36 and 45, a series of unguided, high-explosive (HE), fragmentation and carrier, electrically-initiated, solid propellant, surface-to-surface, spin and fin-stabilised rockets similar to the Russian 122mm BM-21/9M22 Grad rockets.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Albania said:

Det vestlige land snart bør gjøre er å stoppe migrasjon fra land som åpenbart ikke liker oss og åpenbart sympatiserer med Russland. 

 

Når Europa fortsatt ikke har stengt grense til Russerene og det tar 3 dager lengre å få visum nå og det koster 30-50 euro mere nå enn før krigen så er det bare og gi opp.

Flere Russere jeg kjenner har fått flere Schengen visum etter krigen, og de ler av de nye «strenge krava». De er like mye i Europa på ferie nå som før Krigen.

Det går også fortsatt daglige busser mellom Minsk og Polen 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Da løfter vi selvfølgelig ikke en finger heller om Egypt havner i krig med Etiopia over Nilen. Ting som dette vil bli husket i lang tid i Europa, og er på ingen måte verdt profitten de måtte ha av å selge de 40.000 rakettene til blodpris.

Utspill om hva man kan forvente av en motoffensiv må tas med en stor klype salt. Det er et strategisk, politisk utsagn. Ikke et militærfaglig et. Det er psykologisk på befolkningsnivå bedre å bli positivt overrasket enn skuffet og demoralisert. Personlig ser jeg ingen teknisk grunn til at store gjennombrudd ikke skulle være mulig. Russerne forsvarer ikke i dybde. Det gjør store gjennombrudd mulig når linjene først ryker. De setter omtrent alt de har i front. Ukrainerne er bedre stilt nå enn før Kharkiv og Kherson- offensivene. Jeg tviler på at russerne har lært så veldig mye siden den gang.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Pentagon-lekkasjene kan stamme fra Descord-chat

En større lekkasje av hemmelige dokumenter fra USAs myndigheter kan ha startet i et chatterom på plattformen Discord, som er populær blant gamere.

Det var da diskusjonen i et chatterom opprettet på Discord for å snakke om flere ulike temaer dreide inn på Ukraina-krigen, at en bruker begynte å dele tilsynelatende graderte dokumenter, skriver nyhetsbyrået AP."

https://www.digi.no/artikler/pentagon-lekkasjene-kan-stamme-fra-descord-chat/529193

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (17 minutter siden):

 

 

 

Når man leser antall soldater per bataljon så ser det rart ut selv om man kompenserer for at det trolig er forskjellige typer bataljoner det er snakk om (en panserbataljon har jo ikke like mange soldater som en ren infanteribataljon). Ut fra tallene som presenteres kan det virke som at mange bataljoner har redusert styrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra russisk statsmedia:

Anton Gorelkin som er nestleder for statsdumaens komité for informasjonspolitikk har foreslått å fjerne blokkeringen av Twitter i Russland etter at det sosiale nettverket på fredag gjenopprettet kontoene til en rekke russiske statlige byråer, ambassader og regjeringsinstitusjoner. Noen av disse er tidligere utestengt for å ha spredt oppfordringer til folkemord og menneskerettsbrudd. Twitter ble delvis blokkert i Russland 24. februar i fjor.

https://tass.com/society/1602145

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar

Det gir også ytterligere støtte til tanken om at russerne har mistet voldsomt mange soldater. For jeg ser ingen umiddelbar logisk grunn til at det skulle være fordelaktig å opprette en ny bataljon med færre soldater, kontra å styrke eller etterfylle en bataljon som allerede eksisterer, da man trenger et visst antall kompanier av forskjellige slag i en bataljon for at den skal fungere. Styrking og etterfylling lar også nye soldater lære av veteraner. Sovjetiske bataljoner var alltid mindre enn NATOs, men lå gjerne på rundt 800 mann i snitt. 200-270? No way. Det sies at dette muligens er de BTG'ene som fortsatt er mobile og mekaniserte. Og at det finnes andre statiske forsvarsstyrker, hovedsakelig mobiliserte, som graver skyttergraver og statisk forsvar og er veldig dårlig organiserte og utstyrt. Jeg leste én sak der en tank crew bestod av én Wagner, én regulær, én mobilik og én LPR-kar... og dette var visst ikke uvanlig. Så tydeligvis foregår det i hvert fall noe etterfylling. Men hvorfor er da bataljonene fremdeles så små? Folk blir også forfremmet til tankkommandører for slikt og ingenting, selv om de aldri har sittet i en tanks før, og har kun veldig kort erfaring. Én russisk tankkommandør ble først satt i en T-72, så etter noen uker, og det faktum at han overlevde og var noenlunde kompetent i jobben, ble han satt i en T-90M...

Jeg sliter egentlig med å forstå hvordan de russiske styrkene fremdeles fungerer som en stridende styrke. Jeg skjønner det ikke. Jeg hadde vært fristet til å gi dem ros hvis det ikke var for at jeg tror de rent psykologisk allerede har innfunnet seg med at de antagelig kommer til å dø i Ukraina.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Antall personell på spesielt mekaniserte bataljoner varierer mye grunnet hvordan man teller. Og siden jeg sier "personell". Personell kan være soldater, mekanikere, tren osv. Så noen snakker om antall soldater i en bataljon, som altså vil være ulikt antallet personell. F.eks. hadde kavaleriet en blanding av mekanikere som gjerne også ble kalt soldater, siden de var til førstegangstjeneste, men det var også sivilt ansatte mekanikere. Det er mye spennende utstyr på strids- og panservogner som krever mer kompetanse enn man normalt utdanner personell til førstegangstjeneste for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 timer siden):

En russisk representant i dumaen sier Ukrainas motoffensiv vil ta sikte på Moskva. Det er lov å håpe! Jeg mener helt seriøst at det er noe som bør vurderes.

Det er sikkert lurt når Ukraina ikkje får nok ammunisjon til ein våroffensiv og står i fare for å sleppe opp for luftvern i mai.

Brother Ursus skrev (5 timer siden):

Problemet for Putin er at han ikke har noen alternativ plan. Så han kaster kjøtt inn i kverna basically for å redde sin egen karriere i noen fler måneder eller år.

Så får ein gje Ukraina det som skal til for å få jaga Russland ut og få sett ein stopp på krigen og Putin sine planar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det russiske budsjettunderskuddet er muligens dobbelt så stort som tidligere meldt.

Det russiske statsbudsjettet for første kvartal er ute, og har på mirakuløst vis fått tilført 2200 milliarder rubler ut av intet. Underskuddet er offisielt 2400 milliarder rubler. På papiret kalles det "nye skatter". Men momsinngangen i Russland gikk ned 45%. Det kan se ut som om myndighetene forsøker å dekke opp halve underskuddet ved å trykke nye penger. I så fall er inflasjonsspiralen i Russland nå satt i gang.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Brother Ursus said:

Det russiske budsjettunderskuddet er muligens dobbelt så stort som tidligere meldt.

Det russiske statsbudsjettet for første kvartal er ute, og har på mirakuløst vis fått tilført 2200 milliarder rubler ut av intet. Underskuddet er offisielt 2400 milliarder rubler. På papiret kalles det "nye skatter". Men momsinngangen i Russland gikk ned 45%. Det kan se ut som om myndighetene forsøker å dekke opp halve underskuddet ved å trykke nye penger. I så fall er inflasjonsspiralen i Russland nå satt i gang.

Kan vi få et Tysland 1928 igjen? Var det ikke ca en trillebår med penger for et brød?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tror Russland vil øke bruken av luftstyrker

Overføringen av et rakettsystem til Russlands luftlandestyrker gjør at britisk etterretning tror disse styrkene får en rolle i fremtidige offensiver i Ukraina.

Luftlandestyrkene VDV, som inkluderer fallskjermstyrker og soldater som flys inn med helikopter, er blitt utstyrt med rakettsystemet TOS-1A, melder russiske medier.

Dette er såkalte termobariske våpen – også kjent som vakuumbomber – som sprer en sky av brennstoff som deretter antennes, skriver den britiske etterretningen i sin daglige rapport tirsdag.

(NTB)

https://www.nrk.no/nyheter/tror-russland-vil-oke-bruken-av-luftstyrker-1.16369748

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...